Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

nerveusje

nerveusje

08-12-2011 om 16:12

Wat kan reactie zijn op de boodschap?

komend weekend gaan we onze dochter van 5 vertellen dat we uit elkaar gaan.
de beslissing zelf hebben we een aantal weken geleden genomen en vinden het nu tijd dat zij het weet. ik kijk er huizenhoog tegenop, maar het moet een keer gebeuren.
Ik heb werkelijk geen enkel idee wat haar reactie zal zijn, onbegrip, boosheid, onverschilligheid, praktisch (hoi, ik krijg een nieuw bed oid) en wat voor vragen we kunnen verwachten?
Mijn ex en ik hebben geen ruzie, maar hebben al een paar jaar problemen (liefde verdween bij de een) en we kunnen gewoon niet verder.
Ik ga verhuizen en ze zal iets meer dan de helft bij mij wonen, maar wanneer ik woonruimte krijg is volslagen onbekend. Tot die tijd wonen we onder één dak en kan ik me voorstellen dat het voor haar nog niet echt leeft. Wie wil me zijn/haar ervaringen delen, bij voorkeur met kleuters.
Alvast bedankt!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Morgana Fata

Morgana Fata

08-12-2011 om 18:12

Verandering?

Wat gaat er de aankomende tijd voor haar veranderen? Gaan bijvoorbeeld 1 van de ouders meer tijd buitenshuis doorbrengen?
Als er voor haar nu nog niks gaat veranderen en je weet ook niet wanneer wel, dan heeft het vertellen voor haar ook geen toegevoegde waarde...

Nerveusje

Nerveusje

08-12-2011 om 22:12

Morgana fata

Wij hebben redenen om het haar wel te vertellen. Ervaringen zijn nog steeds welkom.

Sancy

Sancy

09-12-2011 om 08:12

Archief

Er zijn verschillende draadjes over dit onderwerp in het archief, ik heb er even 1 voor je opgezocht waar ik al eens in gepost had:
http://www.ouders.nl/cgi-bin/TMMforum/FRshowpost.cgi?template=4&actueel=0&archief=1&zoek=kinderen%20vertellen&thread=141700&forumsel=25&forum=25&post=2267206
je kunt zoeken in het archief met de zoekterm 'kinderen vertellen' in deze rubriek (aantal dagen leeg laten).

Morgana Fata

Morgana Fata

09-12-2011 om 08:12

Leeftijd

Sancy, de kinderen in de posting waar je naar verwijst zijn 10 en 12 (en 2). Dat vind ik wel een heel ander verhaal.
Nerveusje, mijn kinderen waren destijds iets jonger dan die van jou, maar ze reageerde nogal ongeïnteresseerd. We hadden een concreet verhaal over een nieuw huis, verdeling van de zorguren, tijdsplanning, etc., maar het was gewoon nog te abstract voor ze. Pas later kwamen er vragen. Eigenlijk pas na de verhuizing.

Ik ben echt van mening dat je oudere kinderen makkelijker uit kan leggen dat jullie besloten hebben te scheiden, maar dat je verder nog niet weet hoe en wat. Kleuters kunnen zo'n abstract concept helemaal nog niet bevatten. Vandaar mijn tip om het concreet te houden. Wat gaat er veranderen voor haar? Waaraan gaat ze merken dat jullie gaan scheiden?

Sancy

Sancy

09-12-2011 om 09:12

Morgana

Mijn advies daarin is voor iedere leeftijd toepasbaar ongeveer ;)
"Vertel het ze zo snel mogelijk, vertel het samen, vertel ook expliciet dat het NIET aan de kinderen ligt dat jullie gaan scheiden, maar ook dat de kinderen NIETS kunnen doen om jullie van gedachten te laten veranderen. Wees voorbereid op praktische vragen (bij wie gaan wij wonen, waar gaan we wonen, hoe vaak zullen we dan naar de andere ouder gaan) en wees eerlijk. Er kunnen ook vragen komen waarop je geen antwoord weet, dan moet je dat ook eerlijk zeggen. en dan kun je ook erbij zeggen dat je het antwoord zult geven zodra je het wél weet. "

Morgana Fata

Morgana Fata

09-12-2011 om 12:12

Sancy

"Vertel het ze zo snel mogelijk, .."
En wat ga je vertellen dan, als je verder nog niks weet? Wat heeft een 5 jarige aan een abstract verhaal?
De rest van de punten ben ik het helemaal mee eens .

Ise

Ise

09-12-2011 om 13:12

Sancy (o.t)

Ik zit hier een beetje te lezen op het forum met op de achtergrond mijn favoriete kerst-c.d.: A very Ally Christmas. Wordt hier nu al een jaar of tien grijsgedraaid. Ben ik je nog steeds dankbaar voor :)

Sancy

Sancy

09-12-2011 om 14:12

Ise (ook o.t.)

Ook hier gaat die cd weer met veel ceremonie de speler in op het moment dat we klaar staan de boom op te tuigen.
Leuk om te lezen dat ook jij er zo veel plezier aan beleeft!

Tigerfeet

Tigerfeet

09-12-2011 om 17:12

Hoe wij het hebben gedaan

Als eerste heb ik het boek papa en mama lijm gekocht, en heel mooi en duidelijk boek over een jongetje waarvan d ouders gaan scheiden en waarin ook duidelijk naar voren komt dat het niet meer goed komt. We wisten half nov dat we uit elkaar zouden gaan en hald december hebben we het verteld(mmmm een jaar geleden dus) kinderen van 9 en 4 toen.
Ik heb toen verteld dat papa en mama niet meer gelukkig waren als ze samen in een huis zouden wonen. Expres niet verteld dat we niet meer van elkaar hielden. Zoon van 9 begon gelijk te huilen, ex ook en ik toen ook met onze dochter van 4. Zoon kroop bij mij op schoot en heb ik getroost, dochterlief door ex getroost. Dochterlief was wel boos op mij, want wilde in eerste instantie neit bij mij op schoot. Ik heb haar bij me getrokken en toen heeft ze zich even verzet en toen zich door mij laten troosten.
Zoonlief werd al snel practisch en vroeg hoe of wat, en vond het inderdaad ook leuk dat hij twee huizen zou krijgen etc etc. 'smiddags dochterlief uit het boek voorgelezen, oja mijn zus en zwager kwamen die middag dus dat was eg leuk en gaf een berg afleiding.
Dochterlief keek vanaf toen wel af en toe in het boek maar wilde niet voorgelezen.
Ex ging begin jan in een vakantiehuisje en kwam alleen tijdens het eten thuis voor de kinderen. Toen wilde dochterlief vaak voorgelezen worden
Tigerfeet

nerveusje

nerveusje

12-12-2011 om 10:12

Ze lijkt het te snappen

afgelopen weekend verteld dat we uit elkaar gaan. Ze nam het kalm op (hoe kan het ook anders eigenlijk) en stelde veel vragen over verjaardagen, vakanties, als ze ziek is e.d. Ze noemde zelf op een gegeven moment het woord "scheiden". Ik keek daar wel van op. Door de dagen heen stelt ze af en toe een vraag of zegt ze er iets over. Ze wil wel zelf haar nieuwe slaapkamer kiezen overigens en de vissen meenemen (we hebben nu een grote vijver) ;-)
So far, so good en hopelijk kunnen wij (en de juffen en de familie) haar goed genoeg begeleiden de komende tijd.
Dank voor jullie reacties iig!

Tigerfeet

Tigerfeet

13-12-2011 om 14:12

Nerveusje

De klap kan ook later pas komen, hou daar rekening mee, bij ons komt de klap nu pas voor mijn jongste.
Tigerfeet

amk

amk

13-12-2011 om 14:12

Klap / vragen

er kan een klap komen, maar vragen blijven zeker komen.
Ik vermoed tot ze getrouwd zijn en kinderen hebben of zo. Steeds op een ander niveau.

Mijn dochter was 11 maanden, dus geen mededeling hier, maar inmiddels is ze ruim 6 en al zeker 2 jaar stelt ze gewoon vragen. Steeds op een ander niveau.

Ook haar reacties wisselen steeds. De ene keer vindt ze het prima. De andere keer kan ze onbedaarlijk zitten huilen omdat ze mij of haar vader mist. (meestal is ze dan moe, en is er net iets voorgevallen: ze moest douchen bv en daar heeft ze een hekel aan.)

Zolang je maar steeds dezelfde boodschap blijven geven.

Tigerfeet

Tigerfeet

13-12-2011 om 18:12

Zelf na trouwen

Komen er nog vragen, mijn ex is pas heel laat dingen bij zijn vader na gaan vragen.
tigerfeet

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.