Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wat kan ik doen als vader?

Besten.

Ik ben hier helemaal nieuw omdat ik een vraag wil neerleggen als vader en eventuele "Overstijgende rechten".
Ik wil mijn kind (nu 9) niet rechten ontzeggen naar haar moeder! Elk kind heeft recht om haar moeder te zien. En ik vind dat mijn kind ook contact moet houden met haar moeder!

Mijn "ex" had al kinderen en twee daarvan wonen al niet meer bij haar moeder. Een daarvan heeft eerst bij opa en oma gewoond en daana bij haar vader gaan wonen. De tweede heeft sinds kort gekozen om bij haar vader te gaan wonen. Derde kind dat zij had was contact met jeugd GGZ en de gemeente.

Ik wil niet dat mijn dochter (ik ben niet de vader van de andere kinderen), ook dit traject ik gaat.

Mijn dochter geeft aan regelmatig "mishandeld" te worden door de thuis gebleven zus. (blauwe plekken op foto). Mijn kind gaat in kleding die niet past naar school, vaak onverzorgd en regelmatig komt ze te laat op school als ze bij haar moeder is.

Moeder laat haar ook vaak alleen thuis. Soms is er geen eten ("Ik had gisteren maar drie piccolino's te eten en nog honger").

Vooralsnog is er geen reden om de moeder de verzorging te ontzeggen, en als vader om dit te zeggen is nog moeilijker. Maar ik maak mij zorgen om de opvoeding en de zorg voor mijn dochter

Mijn dochter is loyaal aan haar moeder, en dat begrijp ik. Maar zorg is er niet.

Opsomming:
geen nagelverzorging.
Geen gekamde haren naar school.
kapotte kleding.
geen passende kleding.
nieuwe kleding die heen ging kwam altijd stuk of met blijvende vlekken terug.
Geen tandzorg (niet hoeven poetsen).
etc.

Zijn er rechten voor mij als vader om mijn dochter een knappe opvoeding te geven?
Als je als vader tekort schiet ben je de piesang.. Maar er zullen vast ook vaders zijn die dit gewonnen hebben.

Mila

Mila

02-10-2017 om 05:10

pick your battles

Ik denk dat het heel belangrijk is om na te denken over wat echt belangrijk is en niet op alle slakken zout te gaan leggen.
Bijvoorbeeld:

Geen gekamde haren naar school is niet belangrijk. Van ongekamde haren krijgt een kind niks.De haren van mijn zoon worden slechts af en toe gekamd. Als je dochter het zelf vervelend vindt, dan geef je haar een kam en borstel, kan ze het zelf doen.
Blijvende vlekken in kleding is ook onbelangrijk. Als mijn kind geknutseld heeft op school zitten er ook vlekken op zijn kleding die er niet meer uitgaan met normaal wassen (lijm, verf). Idem voor lekker buitenspelen. Dit soort vlekken zijn juist een teken dat een kind het goed heeft! Kinderen die hun kleren schoon moeten houden zijn zielig. (Ken je Aagje uit Pluk van de Petteflet, de dochter van mevr. Helderder?)
Idem voor kapotte kleding. Dat hoort nou eenmaal bij lekker spelen.
Te laat op school komen vind ik ook geen wereldramp. Ze gaat naar school, dat is goed. Binnenkort kan ze zelf naar school gaan.

Tandverzorging is wel heel belangrijk voor de rest van haar leven!
Structureel niet goed te eten krijgen kan ook een probleem zijn.
Mishandeling door een zus kan ook een probleem zijn.

Niet-passende kleding is een twijfelgeval, hoe erg is het? Te korte broekspijpen of mouwen is niet erg, een veel te krappe broek is wel vervelend. Te grote kleding die afzakt of waar het kind over struikelt is ook niet handig.

Wat doe jij voor je kind? Hoe zou jij moeder en kind nog meer kunnen helpen?

Ik neem aan dat jij je dochter regelmatig ziet, minstens zo'n 1 x per week? Dan kun je meteen de nagels knippen en is dat probleem opgelost. (1 x per week nagels knippen is genoeg.) Mijn partner doet heel veel voor ons kind en is heel zorgzaam, maar knipt nooit de nagels, let er niet op, te druk, etc...
Ik kan me zo voorstellen dat als je ex grotendeels in haar eentje voor een aantal kinderen moet zorgen, dat ze het erg druk heeft en dat er wel eens wat bij inschiet.

Ga met je dochter naar de tandarts en mondhygiënist, leer je kind zelf de tanden te poetsen, leg haar uit dat het ontzettend belangrijk is om twee maal per dag je tanden te poetsen en minstens 1 keer per jaar naar de tandarts te gaan, geef haar regelmatig een nieuwe tandenborstel en tandpasta en begeleid haar in het zelf leren zorgen voor haar gebit. Poets zelf haar tanden extra goed als ze bij jou is.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

02-10-2017 om 08:10

Sonoscemo en Mila

"Als je als vader tekort schiet ben je de piesang."

Hier krijg ik meteen kromme tenen en rode vlekken van. Bah, wat een slachtofferigheid! Ik heb als moeder in dezelfde situatie gezeten en geloof me, als moeder ben je ook de pisang. Ik kreeg de telefoontjes van school als vader ze weer slordig, vies en in te kleine kleding op school had gedumpt en werd er zelfs op aangekeken toen vader een tijdje de zorg had omdat ik in het ziekenhuis lag.

Sonoscemo, kom eerst eens uit die slachtofferrol! En je hebt het over "winnen". Sorry, maar het is geen wedstrijd.

Mila, het doet er helaas wel toe dat ze er enigszins netjes uit zien want moeder wordt er op afgerekend.

En kinderen zo kleden en verzorgen duidt meestal op een onderliggend probleem. Misschien is moeder overbelast of kan ze om een andere reden de zorg en opvoeding niet aan.

Sonoscemo, je zou bijvoorbeeld een andere omgangsregeling kunnen voorstellen, waarbij de moeder wat meer ontlast wordt. Heb je daar al eens aan gedacht?

Neem je eigen aandeel

Als dit over een Nederlandse situatie gaat dan heb je de kans om je dochter te kleden, de nagels te knippen en van voldoende voeding te voorzien. Je hebt namelijk een omgangsregeling en er is ook altijd nog de telefoon en de bezorgdienst.

In een Nederlandse situatie is dat wat je beschrijft wel reden om het kind (de kinderen) uit huis te plaatsen (men is nogal fanatiek) en het is in dat geval niet zo dat er eerst wordt gekeken of het kind wel bij vader terecht kan. Het feit dat moeder al deze opvallende steken laat vallen betekent namelijk bovendien dat de kinderen ook niet op vader kunnen rekenen.

Heb je een omgangsregeling? Zie je je dochter regelmatig?

Bied moeder aan dat je dochter bij jou kan komen wonen en moeder op vaste momenten ziet waar jij voor zorgt dat dat ook gebeurt. Misschien is het voor haar wel teveel en met wat geduld en wachten tot het kwartje valt wordt het een mogelijkheid. Mits je daar zelf natuurlijk wel toe in staat bent, maar daar ga ik vanuit. Vanaf de zijkant hopen dat moeder iets gaat laten zien dat ze aantoonbaar al moeilijk op kan brengen lijkt me kansloos.
En je mag hopen dat als je daarom vraagt dat jeugdhulp je dochter uithuisplaatst. Juist als ouders er zelf om vragen wordt er alle moeite gedaan om een kind thuis te houden met kunst- en vliegwerk. Daar heb je weinig invloed op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.