Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

thuiszitter

thuiszitter

26-05-2016 om 21:05

Wat als Ex ineens maanden terug gaat berekenen

Kort samengevat, zijn er tijdens de scheiding door de advocaten over en weer fouten gemaakt, ik heb destijds een bepaald bedrag voor de kinder alimentatie betaald, en destijds is er nooit wat door mijn Ex van gezegd dat het te weinig was.

Heb zelfs bij mijn maandelijkse bijdrage onder het kopje vermelding bijgeschreven, dat het bedrag in de betaling was volgens afspraken die we samen hadden gemaakt!

In Okt 2015 officieel gescheiden met uiteraard een convenant en ouderschapsplan, en tot dusver niets aan de hand.

Nu anno mei 2016 krijg ik ineens een belletje van mijn Ex dat ik vorig jaar door foutje advocaat te weinig betaald zou hebben, en of ze ff 300 euro kan vangen.

Had destijds slechts 50 euro kinder alimentie voor de 3 kinderen tezamen moeten betalen totdat huis was verkocht, en dan zouden we het opnieuw laten berekenen, belangrijk om te weten is dat mijn draagkracht - 500 euro was.

Ik kwam dus iedere maand 500 euro tekort, en toch moest ik 50 euro betalen, beetje raar, maar ik heb er later nooit geen woorden over vuil gemaakt, was allang blij dat de scheiding erdoor was, en wilde het allemaal snel vergeten.

Maar hoe dient er nu om gegeaan te worden met het feit dat Ex ff 300 euro wil vangen, zij is bezeten van geld, en blijft maar achterom kijken, en roept bedragen terwijl ik gewoon al die tijd heb betaald wat er destijds is afgesproken.

Ze zei vervolgens dat ik het ook op de spaarrekening van de kinderen mocht zetten.

Om even aan te geven dat ik niet flauw ben, we hebben ook nog gezamelijk een studiepot voor de kinderen van € 15000 gecreeerd.

En omdat de uitbetaling van de opgebouwde waarde van de levensverzekering heel lang op zich laat wachten heb ik ook opnieuw ingestemd dat ze in de tussentijd het geld voor de studie van de kinderen mocht gebruiken voor de financiering van het huis wat ze heeft gekocht.

Maar nog blijft ze moeilijk doen.

In het convenant stond dus dat ik 50 euro moest betalen voor de kinderen totdat het huis was verkocht, en dan zouden we bij elkaar komen om het opnieuw te bepalen, ik had haar meteen na verkoop woning gevraagd om het opnieuw te laten berekenen, maar ze had alle tijd, daarom heb ik op eigen initiatief besloten het met 100% te verhogen, nog niet veel, maar mijn besteedbare draagkracht is niet toereikend.

Ze heeft in tussentijd een nieuwe berekening van de kinderalimentatie laten berekenen door haar advocaat, ik heb nog niks ontvangen van haar advocaat over het nieuwe bedrag, maar Ex roept wel ff dat ik meer moet betalen.

Hoe gaan jullie hier mee om?

tante Sidonia

tante Sidonia

26-05-2016 om 22:05

dan vertel

je haar rustig dat je de berekening van de advocaat tegemoet ziet en dat je daarna laat horen hoe en wat?
Geen paniek!

Niks doen

Beste thuiszitter, ex kan roepen wat ze wil maar daar hoef jij niks mee. Jullie hebben afgesproken €50 per maand. Dat is ook de standaard wanneer er onvoldoende draagkracht is. De rechtbank gaat uit van dat iedere ouder ook bij een heel laag inkomen €25 per kind kan betalen met een maximum van€50 ongeacht het aantal kinderen. Dus bij twee kinderen betaal je bij minimale draagkracht €50 en bij drie kinderen ook €50. Jij hoeft niks meer te betalen en al zeker niet met terugwerkende kracht. Ook wanneer advocaat met een nieuwe berekening komt ben jij nergens aan gehouden. Behalve wanneer je er zelf een handtekening onder zet.
De enige die je kan verplichten meer alimentatie te betalen (als je draagkracht dat nu wel toe zou laten) is een rechter. Dan zal ze wel eerst een nieuwe rechtszaak tegen je aan moeten spannen. Een advocaat is niet meer dan een overbrenger van haar boodschap en door dat die boodschap in een juridisch jasje gestoken wordt is de tegenpartij snel geïntimideerd. Maar haar advocaat kan jou tot niks verplichten.
Mocht ze een rechtszaak aanspannen dan zal jouw nieuwe alimentatiebedrag niet eerder ingaan dan per indiening van haar verzoekschrift. Want pas vanafdie dag hoefde en kon je rekening houden met een nieuw bedrag. Ik zou je willen adviseren om zelf jouw draagkracht te laten bereken die jij aan de hand van je huidige inkomsten hebt. Dit kan goedkoop bij het lbio. Dan weet je zelf wat je maximaal kan betalen en dat zou het uitgangspunt moeten zijn in de gesprekken met je ex over wat zij zelf moet betalen (Zij heeft ook gewoon een financiële zorgplicht naar jullie kinderen) en wat jij kan betalen.
Echt laat je juridisch bijstaan door een eigen advocaat. Succes

Paddington

Paddington

27-05-2016 om 15:05

Klopt wat Wenda zegt

De nieuwe te betalen alimentatie gaat pas in op het moment van indienen van het verzoekschrift. In jouw geval dus aangegeven: laat het maar opnieuw berekenen.
Zolang er geen officiële nieuwe berekening is, heeft zij geen poot om op te staan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.