Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

B.

B.

22-08-2012 om 23:08

Wanneer weet je of je de knoop door moet hakken?

Hallo,
Het is al laat en ik ben erg moe, maar ik ga toch mijn verhaaltje schrijven...
Mijn man en ik zijn 17 jaar getrouwd, we hebben 2 kinderen (groep 4 en brugklas) en het gaat helemaal niet goed, vind IK.
Al jaren is het gaande, hij drinkt veel te veel, op vrijdag begint hij, want "dan mag het" en gaat dan door tot zondag. Ik weet dat er mensen zijn die elke dag veel drinken ( die tijd is gelukkig al voorbij), maar hij haalt de schade, in het weekend, in, met als excuus, dat hij heel de week werkt en "ook wel wat mag hebben". Hij wordt niet aggressief, maar hij praat met dubbele tong, snauwt mijn zoon (11) af (die 2 liggen elkaar niet), en is lamlendig. Hij verziekt dus elk weekend. Ik heb gewoon geen zin meer om iets te ondernemen of ergens naar toe te gaan met hem, want het draait altijd op een drama uit. Ook gaat hij dan de andere dag nog trots vertellen tegen andere kerels hoe hij is gevallen of in slaap is gevallen op de wc... Het is dus geen stiekeme drinker.
Door de week is hij een man die veel helpt in de huishouding, daar valt niks van te zeggen, maar hij gebruikt dat ook altijd als weerwoord, dingen als "ik doe alles voor jou" en "ze zouden allemaal zo moeten zijn als ik".... Maar dat wil toch niet zeggen dat hij dat zo steeds moet doen, weekend-in-weekend-uit....Ik ben er op dit moment helemaal klaar mee en slaap apart. Ik ben het hele internet aan het afspeuren naar hoe het moet als je gaat scheiden. Ik heb geen baan, ben 4 jaar geleden helemaal gestopt met werken. Dat maakt mij dus afhankelijk van hem, wat baal ik daarvan zeg! Ook zijn we een paar jaar geleden verhuisd, uurtje bij mijn ouders vandaan, dus die zijn ook niet even in de buurt om op de kids te passen. Huurhuizen zijn hier niet te vinden voor een lage prijs. Ik weet niet hoe ik het allemaal rond zou moeten breien en aan moet pakken, als we scheiden gooi ik alles wat we hebben opgebouwd, weg, aan de andere kant denk ik dan, het is een nieuw begin. Dochter roept elke keer al`hebben jullie nu alweer ruzie` en zoon zegt al ´jullie gaan toch niet uit elkaar he`.... Tja ik vind het zo moeilijk. Ik heb ook altijd het idee dat IK er een probleem van maak, ik kan het ook gewoon zo laten, pas uit elkaar gaan als de kids 18 zijn ofzo....Maar ja, mijn leven gaat ook door, toch...
Ik ga er een eind aan breien en hoop op reacties....
Bedankt voor het lezen....

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kerrie

Kerrie

23-08-2012 om 10:08

Voorbereiden

Op he drinken na heb ik een ervaring met een dergelijke situatie. Mijn advies bevat daarom 2 delen.
1) Praktisch aan de slag: schrijf je in bij alle woningbouwverenigingen in jouw buurt en misschien ook in de omgeving van je ouders. Start met een opleiding of een part time baan om er weer in te komen. Leg een spaarpotje aan voor de eerste kosten want een nieuwe woning inrichting kost hoe dan ook geld.
2) Ga zelf praten met iemand die je kan steunen, je ouders, een vriendin, een maatschappelijk werker, je huisarts. Maak helder wat je precies wil en ga dan het gesprek met je man aan. Stel duidelijk dat je zo niet verder wil en wat je van hem verwacht. Bijvoorbeeld een behandeling voor zijn verslaving. Stel een termijn waar binnen hij actie moet ondernemen.
De weg naar een scheiding kan jaren duren. Je situatie is niet urgent dus je hebt tijd genoeg om je praktische voorbereidingen te treffen. Ook kun je nu je man nog een laatste kans geven. Dat is altijd beter voor de verhoudingen dan "ineens" op stappen. Jij bent al verder in dit proces dan hij dus best kans dat hij zich enorm overvallen voelt als jij nu ineens aankondigt dat je er genoeg van hebt en wil scheiden.
Als je moe en alles zat bent wil je gewoon van alles af zijn maar dat werkt toch niet zo. Zeker als je kinderen hebt blijf je altijd met elkaar te maken hebben en kun je maar beter je zaken zo goed mogelijk regelen.
Veel sterkte.

Fransien

Fransien

23-08-2012 om 10:08

Zoek een baan

Al is het maar achter de kassa, maar liefst meer. Je hebt tot 4 jaar geleden gewerkt, dus je hebt werkervaring, misschien kan het arbeidsbureau wat voor je betekenen. Je jongste zit in groep 4 en zit dus doordeweeks overdag op school, dat geeft jou ook ruimte voor een studie waardoor je er ook weer wat in kunt komen. Maar begin weer met werken en/of studeren zodat je desnoods jezelf kunt bedruipen, dat zal jou heel veel schelen, als je gaat scheiden, maar ook meteen al in de relatie met je man, hij is dan namelijk niet meer de enige die geld binnenbrengt.

Odette

Odette

23-08-2012 om 18:08

Ervaring met drinker

Beste B., wat een rotsituatie waarin jij verkeerd!

Gelukkig heb ik geen ervaring met een slechte relatie maar ik heb wel ervaring met een drinker in huis, namelijk mijn vader. Ook hij functioneerde doordeweeks nog goed (in zijn beleving), maar dat is natuurlijk niet helemaal waar, want hoe dan ook heeft excessief drinken op een aantal dagen van de week zijn weerslag op je lichamelijk en geestelijk welzijn de rest van de week! Ook hij was er op een bepaalde manier "trots" op, het leek wel of hij het haast stoer vond om veel te drinken. Wij als kinderen vonden het vreselijk; we schaamden ons voor hem. Op de dagen dat hij niet dronk, was hij kort aangebonden, moe, had soms woedeuitbarstingen en was passief. En uiteindelijk ging hij toch steeds meer drinken. Toen hij eenmaal gepensioneerd was (hij had altijd een eigen bedrijf gehad), merkten wij dat hij steeds vroeger op de dag zijn eerste borrel nam. Het is een neerwaardse spiraal en uiteindelijk zal het jouw man waarschijnlijk ook zo vergaan als niemand hem aanspreekt op zijn drinkgedrag.
Mijn vader is inmiddels overleden en op een bepaalde manier was dat haast een opluchting. Ik had zó genoeg van de zorgen die ik me al die jaren om hem gemaakt had (zonder dat hij er ooit iets aan probeerde te veranderen). Ik herinner me vooral uit mijn kindertijd dat ik me nooit echt veilig en geborgen heb gevoeld bij hem. Hij was nooit gewelddadig en was op zich geen nare man, maar kinderen hebben behoefte aan een vader die er voor ze is. Ik weet niet hoe jouw kinderen dat ervaren??

Jij hebt je grens bereikt en het is goed om hem dat duidelijk te maken. Misschien dat jouw bericht dat je er genoeg van hebt voor hem een wake-upcall is en zal hij hulp gaan zoeken. Je kunt hem helpen, maar beter niets voor hem oplossen. HIJ heeft een probleem waar hij zelf de verantwoording voor moet nemen, niet jij!!

Verder kan ik me alleen maar aansluiten bij de woorden van Kerrie, geef hem als je dat wilt nog een kans en/of bereid je voor op jouw nieuwe toekomst zonder hem. Je zult inderdaad heel wat bergen moeten beklimmen t.a.v. het voorbereiden van je kinderen, het evt. volgen van een opleiding, het zoeken van woonruimte, etc. Maar als dit echt is wat je wilt, zal het je lukken.

Overigens denk ik wel dat het sowieso goed is om een baan of iets anders (vrijwilligerswerk?)te zoeken waar je plezier en voldoening uit haalt. Het is goed om af en toe afstand te kunnen nemen en iets voor jezelf te hebben. Het geeft je afleiding, en het gevoel dat je af en toe even kunt "ontsnappen" aan de situatie thuis.

Ik wens je kracht en wijsheid!

Odette

Odette

23-08-2012 om 18:08

Oh ja, b.

Wat ik nog vergat in mijn lange verhaal (sorry daarvoor); je man benadrukt steeds wat een boffert jij bent dat je hem hebt. Mijn gevoel daarover is dat hij donders goed weet dat hij fout zit, maar dat hij zijn gedrag wil bagatelliseren door jouw aandacht te vestigen op zijn (gelukkig ook) goede kanten, alsof dat alles goed moet maken...

B.

B.

24-08-2012 om 08:08

Voorbereiden

Allereerst bedankt voor jullie reacties. Ik ga me vandaag inschrijven bij alle woningbouwverenigingen, ook bij mijn ouders in de stad.
Tot zover even....

B.

B.

24-08-2012 om 12:08

Bruto maandinkomen

Hoi!
Nu vragen ze het brutomaandinkomen.... Dat weet ik nog helemaal niet, hoe deden jullie dat?
Groeten....

Tinus_p

Tinus_p

24-08-2012 om 14:08

Wat je nu verdient

"Nu vragen ze het brutomaandinkomen.... Dat weet ik nog helemaal niet, hoe deden jullie dat?"
Je weet toch wat je nu verdient (en als je thuisblijfmoeder bent: niets dus).

eni65

eni65

24-08-2012 om 14:08

Maakt niet uit

Je kunt altijd je gegevens nog wijzigen, als je eerst maar ingeschreven staat.

Kerrie

Kerrie

25-08-2012 om 17:08

Bruto maandinkomen

Ik had hetzelfde probleem. Je moet een inkomen opgeven anders kun je het formulier niet verzenden. Als ik het gezamenlijke bruto inkomen opgaf dan kwam ik niet in aanmerking voor een woning want dat was te hoog. Uiteindelijk heb ik uitgezocht wat ik aan uitkering zou kunnen krijgen en dat opgegeven. Voor de site was dat genoeg en ik kreeg het aanbod voor woningen in mijn prijsklasse. Toen ik mijn financiën op orde had en wist wat mijn bruto inkomen was heb ik het op de site aangepast. Bij het huren van de woning heb ik ook nog een jaaropgave en loonstrook moeten laten zien.

Ondertussen

Je bent al bezig een stap te zetten, namelijk scheiden. Maar ik denk dat je partner zich daar nog niet van bewust is. Dat levert straks een ongelijktijdigheid op (jij hebt alles al voorbereid en bent door alle emoties al gegaan, en dan moet hij er nog aan beginnen) die bij een scheiding vaak heel veel ruzies, conflicten en agressie opwekt. Het is dus wel van belang dat je ja partner nu al meeneemt in jouw stappen. Dat hoeven niet de konkrete stappen te zijn, maar wel dat er vor jou een einde komt aan de relatie als dit zo doorgaat.

Wat je ondertussen/vooraf kunt doen zijn een aantal dingen:
- het probleem klip en klaar benoemen: wij hebben een alcoholprobleem: hij drinkt en ik kan er niet meer tegen. Benoem dat in je relaties naar familie, kennissen etc.
- zoek op internet en elders naar tips voor partners van alcoholisten.
- als de weekenden een probleem zijn, ga dan in de weekenden met je kinderen naar je ouders toe. Geef ook duidelijk bij je partner aan dat je om zijn drinkgedrag weg gaan. Geen discussies over, gewoon doen. Daarmee geef je ook aan dat je zijn gedrag 'door de week' wel acceptabel vindt.
- schakel de huisarts in, bespreek je problemen met de huisarts.
- bouw ondertussen een kleine financiële buffer op. Dat kan door zelf een eigen rekening te openen en bijvoorbeeld kinderbijslag daarop te laten storten (bij de SVB).
- zoek werk of begin nu aan een studie waardoor je straks kunt gaan werken. Je kinderen worden vlug groot, dus je hoeft je niet zoveel zorgen te maken over kinderoppas. Ze kunnen straks al heel veel zelf en dat geeft jou meer ruimte.
- Stel je nu eens voor dat hij aangeeft dat hij wel zou willen veranderen, dan zou je toch een paar punten hebben moeten bedacht wat jij zou willen. Ik denk dat er twee dingen van belang zijn: professionele hulp (of AA), dus hij zal toch zelf de stap moeten zetten om hulp in te schakelen, eventueel kun je dat via de huisarts bespreken, dus de eerste 'eis' zou dan zijn dat jullie samen een gesprek met de huisarts hebben over het probleem; een andere stap kan zijn: andere invulling van het weekend: wat gaat hij doen als hij niet drinkt.

Veel sterkte,

Tsjor

moi

moi

31-08-2012 om 18:08

Mijn man is gestopt

Jarenlang hebben ik er ook mee gezeten.
Uiteindelijk is hij toch gaan inzien dat hij moest gaan stoppen. Hij heeft daar wel hulp van een psycholoog bij gehad.
Een kennis van mij is bij haar man weggegaan, waarna haar man toch, ook met professionele hulp, is gestopt. Ze zijn weer samen, en ook hij drinkt al jaren geen alcohol meer!
Maar bereid je toch maar voor om het alleen te kunnen redden. Je weet ook nooit zeker of het blijvend goed gaat. Sterkte ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.