Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Wanneer op (gezamenlijke) verjaardag ' stiefkind' ?

Ik heb sinds een half jaar een relatie met een vrouw die in scheiding ligt (daar was voordat ik in beeld was al toe besloten). Ze woont, vanwege financiële redenen nog in 1 huis met haar man, dit zal nog zeker een half jaar tot jaar duren. De scheiding is ook nog niet officieel, maar de papieren liggen inmiddels wel bij de rechtbank. We hebben elkaars kinderen al ontmoet, dat ging goed, maar we doen het rustig aan (voor zover je daar in deze situatie van kan spreken). Nu is haar kind binnenkort jarig en de ex van mijn vriendin wil perrse dat ik en zijn nieuwe vriendin (die hij drie maanden kent), daarbij aanwezig zijn. Voor mijn vriendin hoeft dat nu nog niet zo.

Ik zie dat zelf niet zitten, ten eerste omdat ik dat veel te snel vind en er ook nog niet een zodanige band met het kind is dat ik vind dat ik erbij moet zijn. Ten tweede omdat ik het een raar idee vind om in hun gezamenlijke huis de gast te zijn van mijn vriendin en haar (ex)man op de verjaardag van hun kind. Hun voornemen is om de kinderverjaardagen gezamenlijk te blijven vieren (wat ik heel goed vind). Ik heb zelf in mn hoofd dat het een mooi moment is om op hun kinderverjaardagen te komen als alles van de scheiding afgewikkeld is en ze ieder hun eigen huis hebben. Dan zijn we wat verder in de tijd en is er ook meer sprake van een band (mits het kind dat ook zelf wil natuurlijk).

Saar40

Saar40

01-02-2016 om 16:02 Topicstarter

Vervolg vraag

Mijn vraag is heeft iemand hier ervaring mee? Of wat is 'normaal' in deze situatie? Ik kan wel wat advies gebruiken.

Knappe aanpak

Ik vind het eerlijk gezegd een heel volwassenen aanpak van de ex van je vriendin. Natuurlijk wil ook hij weten wie straks deel uitmaakt van het leven van zijn kind. En voor mij blijkt het erop alsof hij op deze manier een harmonieus patchwork gezin wil realiseren voor het kind.

Het is een ongewone, maar zeker geen verkeerde aanpak.

Sinds 3 jaar heb ik een relatie met een man die 2 kinderen heeft. Ik heb zelf 1 kind. We wonen niet samen. Mijn vriend viert de verjaardagen van zijn kinderen niet met zijn ex. Dit jaar ben ik voor het eerst op de verjaardag van de kinderen geweest.

Mijn ex en ik vieren wel de verjaardag van onze dochter met beide families tegelijk. Mijn dochter heeft er altijd zelf een mening over gehad. Zolang ik geen kennis had gemaakt met de nieuwe vriendin van mijn ex en mijn ex niet met mijn vriend wilde ze niet dat de nieuwe partners kwamen. En ze wilde ook niet dat die kennismaking op haar verjaardag zou plaatsvinden. Heel verstandig van haar vond ik. En dus hebben we haar laatste verjaardag (ze werd 10) zonder de nieuwe partners gevierd.

Er is geen vastomlijnde manier waarop dit moet denk ik. Zolang het belang van de kinderen maar voorop staat. Wat vinden de kinderen zelf? Zijn ze al oud genoeg om hier een mening over te hebben?

Zelf vind ik jullie relaties nog wel erg kort (3 maanden en een half jaar) om de kinderen hier al mee te confronteren. Waarom zou de ex van jouw vriendin dat graag willen? Ben wel benieuwd naar zijn beweegredenen...

Eerst kennismaken

Misschien kun je een keer ter kennismaking een kopje koffie samen drinken met beide stellen.

Paddington

Paddington

02-02-2016 om 12:02

Als eerste

mijn complimenten voor de manier waarop de ouders dit samen willen doen. Het voornemen om de verjaardagen van de kinderen samen te vieren vind ik erg nobel.

Persoonlijk zou ik er ook niet voor kiezen om op de verjaardag zelf de kennismaking te laten plaatsvinden. Een keertje koffie van te voren zou mijns inziens wel erg verstandig zijn. Verder denk ik dat het niet een probleem hoeft te zijn. Zeker niet als alle partijen zich op een volwassen manier kunnen gedragen.

Niki73

Niki73

02-02-2016 om 13:02

Wacht een jaar

Ik vind wel dat het heel snel is. Na een relatie van 3 maanden resp 6 maanden? Ik zou dat te vroeg vinden om de kinderen uberhaupt te laten kennismaken met de nieuwe partner. Laat staan om samen verjaardagen te gaan vieren.
Wacht eerst maar eens af of die relaties standhouden, ooit van reboundliefdes gehoord? Dikke kans dat de kinderen straks nog een "scheiding" moeten doormaken. Wil je ze dat aandoen? Zet je eigen gevoelens en hormonen aan de kant en wacht nog een jaar, is mijn advies.

Paddington

Paddington

02-02-2016 om 14:02

Rebound

het zou kunnen. Dat ligt aan de situatie. Helaas weet je dat niet van te voren.

Saar40

Saar40

03-02-2016 om 09:02 Topicstarter

vervolg

Ik heb de ex inmiddels enige tijd terug een keer ontmoet, in bijzijn van hun twee oudste kinderen (ze hebben er drie). Mijn vriendin gaat binnenkort zijn nieuwe partner ontmoeten (in bijzijn van hun 3 kinderen). Ik en de nieuwe partner van ex hebben elkaar nog niet ontmoet. Dat is ook iets wat voor mij in dit stadium nog niet hoeft. Ik vind het sowieso allemaal best snel gaan. Ik ben zelf al wat langer gescheiden en heb ook kinderen en probeer juist door mijn ervaring mijn hoofd redelijk koel te houden en de boel eerder wat af te remmen in het belang van haar kinderen.

De reden dat haar ex perse de nieuwe partners erbij wil hebben is dat hij denkt dat dit heel goed is voor de kinderen, dat dit dé manier is om te tonen dat de nieuwe situatie oké is. Daarnaast denkt hij dat als we het nu niet doen het er nooit meer van komt (een redenering die ik niet echt volg). Ik vraag me af of wij als nieuwe partners al zo snel bij familiegelegenheden betrokken moeten worden. En of je een eerste kennismaking tussen de nieuwe stellen zo 'in het groot' op een verjaardag moet doen, of dat je dat niet beter in een kleinere gezinssetting kunt aanpakken. Ik zie alleen maar hele zenuwachtige ouders/nieuwe partners voor me en ongemakkelijke familie/vrienden. Lijkt mij voor de jarige job niet de ultieme verjaardagssfeer (die overigens 4 wordt en dus nog niet echt kan beslissen of dit wel of niet oké is).

Mijn vriendin en haar ex zijn trouwens heel open naar hun kinderen over de nieuwe relaties en gunnen elkaar ook om en om tijd om bij de nieuwe partners te zijn, dus kinderen hebben mijn inziens al een positief beeld. Daarnaast hebben ze mij al hun vader zien ontmoeten en binnenkort zien ze hun moeder de nieuwe partner van hun vader ontmoeten. Lijkt mij ook wel even genoeg voor nu voor ze.

Saar

Ik ben het helemaal met je eens!

Kandelaar4

Kandelaar4

28-06-2016 om 08:06

Saar40, al even geleden

...maar hoe is de verjaardag verlopen? (als je überhaupt nog meeleest ;-)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.