Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

kersvers

kersvers

17-07-2012 om 07:07

Waaraan denken?

Gisteravond te horen gekregen dat mijn man onze relatie niet meer ziet zitten. Hij kan de spanning van een zorgengezin niet meer aan.
Daar er niet gescheiden zal worden op papier, maar van tafel en bed, is de situatie wellicht wat lastiger.
Waar moet ik allemaal aan denken om te regelen?
Hij heeft nu woonruimte waar de kinderen niet kunnen wonen. Ik vind echter dat hij als ouder verantwoordelijk is voor de kinderen, dus ook 3,5 dag de zorg moet dragen.
MOmenteel werk ik niet betaald buiten de deur. Door mijn eigen diagnoses is dat nu niet haalbaar. Echter voor een wajong kom ik niet meer in aanmerking, want sinds 1 januari pas ik niet meer in de regels. Wat blijft er dan over? Bijstand en een geldelijke bijdrage van hem?
Moet ik me gelijk gaan inschrijven bij de woningbouwvereniging, en ons huis te koop zetten?
Nou ja, een hele hoop vragen die opborrelen. Wie helpt me een beetje op de goede weg?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Kersvers

Ik ben jurist, dus sla even aan op wat juridische punten in je posting

"Daar er niet gescheiden zal worden op papier, maar van tafel en bed, is de situatie wellicht wat lastiger. "

Wat bedoel je daar precies mee? Gaan jullie nou echt scheiden of niet? Scheiden van tafel en bed is ook een juridische procedure, alles is hetzelfde als de echtscheiding alleen het huwelijk blijft officieel in stand. Doe dat niet. Dat is alleen handig voor conservatieve katholieken die wel willen scheiden maar vinden dat ze van hun geloof hun huwelijk niet mogen beëindigen. Een scheiding van tafel en bed kan op allerlei manieren problemen geven - begin er niet aan.

Of bedoel je dat jullie wel apart gaan wonen maar niet echt gaan scheiden. Ook dat is op de lange termijn geen oplossing: als je uit elkaar gaat, ga dan uit elkaar, anders blijven jullie op allerlei lastige punten aan elkaar vast zitten. Financieel bijvoorbeeld: de een maakt schulden, de ander kan erop worden aangesproken.

"Echter voor een wajong kom ik niet meer in aanmerking, want sinds 1 januari pas ik niet meer in de regels"

Had je een Wajong-uitkering die is geëindigd per 1 januari? Hoe zit dat? Er is per 1 januari namelijk niks veranderd in de Wajong. Wel per 2010, maar da's dus al even geleden.

Die Wajong-situatie kan iets zijn om even door een jurist te laten bekijken, bijvoorbeeld bij het Juridisch Loket.

"Bijstand en een geldelijke bijdrage van hem?" Nee. Tenzij zijn inkomen zo hoog is dat hij jouw een alimentatie kan geven die net zo hoog is als de bijstandsuitkering voor een alleenstaande ouder. En die is meer dan 1000 per maand, die kans lijkt me klein. Dat betekent: bijstand in aanvulling op de alimentatie die hij betaalt, dus de alimentatie wordt aangevuld tot bijstandsniveau. Feitelijk krijg je dan dus een gekorte uitkering en je komt in totaal op bijstandsniveau uit.

Zoek die Wajong uit, (meld desnoods de hoofdpunten hier, dan kijk ik er even naar - en als je zegt waar je woont kan ik vast de naam van een deskundige advocaat doorgeven). Alimentatie wordt namelijk niet op Wajong gekort.

Groeten,

Temet

Snuggle's

Snuggle's

17-07-2012 om 11:07

Woonruimte

Misschien is het een idee, om in ieder geval voorlopig, de kinderen in jullie huis te laten en dat jullie om de beurt in de woonruimte gaan wonen die je man heeft gevonden? Zo kan hij ook nog gewoon voor de kinderen zorgen.
Ik zou wel oppassen met eisen dat hij letterlijk de helft van de zorg op zich moet nemen als dat de reden is van zijn vertrek. Kan hij het wel? Als de kinderen daar de dupe van worden omdat hij het niet trekt is ook niet wat je wil neem ik aan.

Tinus_p

Tinus_p

17-07-2012 om 15:07

Lastig

kersvers:
"Hij kan de spanning van een zorgengezin niet meer aan. (..) Hij heeft nu woonruimte waar de kinderen niet kunnen wonen. Ik vind echter dat hij als ouder verantwoordelijk is voor de kinderen, dus ook 3,5 dag de zorg moet dragen. "
Ik zie hier een enorm pijnpunt aan voelen komen. Jij verwacht (eist?) dat hij 50% van de zorg doet -maar je aanstaande ex heeft zojuist gezegd die spanning niet meer aan te kunnen. IK weet niet wat de zorgen van je zorgengezin zijn, maar het lijkt er op, dat je ex die zorgen niet meer aankan, en wellicht zelf overspannen is (of iig meer zorg nodig heeft).
Meer praktisch; als je 50% zorg verwacht, en tegelijk alimentatie, of anders een bijdrage met woonlasten, dan legt dat (ook praktisch) een flinke claim op je aanstaande ex. De vraag is dus of hij daaraan kan/wil voldoen.

kersvers:
"Moet ik me gelijk gaan inschrijven bij de woningbouwvereniging, en ons huis te koop zetten?"
Sterker nog, die inschrijving had je vanmorgen al kunnen regelen -woonruimte is meestal het grote pijnpunt bij een scheiding en daar moet je dus hoe dan ook met spoed energie in steken, al is het maar als plan-B.
Verder: een bijstandsuitkering krijgen is al niet makkelijk te krijgen, maar helemaal met de combinatie van eigen-huis en nog-getrouwd zijn. Wat dat betreft zit je in een spagaat: jij krijgt geen wajong, je ex zal hoe dan ook maar een beperkte bijdrage kunnen leveren waarvan voorlopig het meeste in je koophuis verdwijnt. Dat is een gecompliceerde situatie.

Fransien

Fransien

18-07-2012 om 11:07

Overspannen?

Je man klinkt als enigszins overspannen/oververmoeid, hij is op van alle zorgen. Misschien is het wel het beste als hij enigszins tot rust kan komen, in een eigen woonruimte, en dat je vanuit daar kijkt wat er verder mogelijk en nodig is, en dan pas je beslissingen neemt.
Voor jou is het wel belangrijk om je in te schrijven bij de woningbouwvereniging, huis te koop zetten zou ik nog niet direct doen.
Ga wel ook informeren of er voor jou en/of voor je kinderen zorg mogelijk is, ter ontlasting, want je man is nu op, jij moet nog wel voor de kinderen kunnen blijven zorgen.

kersvers

kersvers

19-07-2012 om 08:07

Bedankt

Inschrijven bij w.v. heb ik inmiddels gedaan. Verder klopt het idd dat mijn man momenteel een burn-out icm een depressie heeft. Daarom denk ik ook dat hij nu geen juiste beslissingen kan nemen. Echter hij vindt van wel.
Ik wil met het huis verkopen iig wachten totdat zijn therapie over ruim een half jaar klaar is. Dan kan hij hopelijk weer nuchter denken. We houden nog steeds heel veel van elkaar, dus dat is het probleem niet. Hij is hier nog steeds van harte welkom.
Het klopt dat we alle vier diagnoses hebben, zowel op psychiatrisch gebied als op lichamelijk gebied. Ik ga met mijn coach volgende week (want die is nu weg) bekijken of er PGB-uitbreiding mogelijk is voor de kinderen, zodat ze vaker kunnen gaan logeren de komende tijd.

Tinus_p

Tinus_p

19-07-2012 om 10:07

Ariola en kersvers

Ariola:
"Ik vind het toch wel raar dat op grond van de openingsposting jullie allerlei conclusies trekken over het geestelijk welzijn van de man. Hij kan het zorgengezin niet aan schrijft Kersvers en iemand concludeert dat hij overspannen is en de ander vindt dat hij tot rust moet komen. Lekker dan. Ik vind het niet zo raar dat Kersvers vindt dat hij ook voor de kinderen moet zorgen."
Nouja, jij vindt het raar, maar het bleek toch aardig geïnterpreteerd obv van de hints die kersvers gaf. Het is bovendien een situatie die meer voorkomt; en eisen dat kersvers-ex geen burnout heeft (en gewoon doorgaat met zorgen), is net zoiets als eisen dat een moeder in een rolstoel er maar uitstapt zodat ze beter voor haar kinderen kan zorgen

kersvers:
"Verder klopt het idd dat mijn man momenteel een burn-out icm een depressie heeft. Daarom denk ik ook dat hij nu geen juiste beslissingen kan nemen. Echter hij vindt van wel. Ik wil met het huis verkopen iig wachten totdat zijn therapie over ruim een half jaar klaar is. Dan kan hij hopelijk weer nuchter denken. We houden nog steeds heel veel van elkaar, dus dat is het probleem niet. Hij is hier nog steeds van harte welkom."
Ik denk ook dat verstandig is, om nu gene permanente beslissingen te nemen. Maar tegelijk moet je onder ogen zien, dat je aanstaande ex een burnout heeft, wat betekent dat de situatie van de afgelopen paar jaar te zwaar voor hem was, en dat die situatie dus niet meer terugkomt. Bereid je er dus op voor, dat hij minder voor jullie gaat zorgen -hij KAN het namelijk niet volhouden, zoals hij voor jullie zorgde.
Kortom, gebruik de komende periode om andere wegen te vinden. Want de tijd die was, komt niet terug. Het is niet realistisch te verwachten dat je aanstaande ex evenveel blijft zorgen. Er zijn twee opties: Hij zorgt minder, of hij zorgt niet. En teveel pushen op 'evenveel zorgen' heeft als resultaat dat hij niet zorgt, ipv een beetje.

Joost

Joost

05-08-2012 om 00:08

Zoek steun van anderen

Wat een moeilijke situatie!
Ik zou proberen hulp van anderen te krijgen die niet burnout zijn, desnoods een liefdadiger van een kerk ofzo.
It takes a village to raise a child.

Terzijde: je noemt hem nog "mijn man" dus past je vraag dan wel in deze rubriek van echtscheiding?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.