Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Waar begin ik? Praktische kant scheiding

Na jaren getwijfeld en geprobeerd te hebben, heb ik besloten dat ik verder wil zonder mijn man, ik wil met mijn twee kinderen (14 en 9) ergens anders gaan wonen. Alleen....... waar begin ik?? Ik bedoel dus de praktische kant.

Ik sta ingeschreven als woningzoekende sinds 2007 maar zonder urgentie krijg ik voorlopig geen huis in deze buurt (een flatje zou al genoeg zijn).
Ik werk maar 10 uur per week en bij mijn huidige werkgever is meer werken onmogelijk. Op zoek naar een andere baan ben ik al bijna een jaar maar met mijn ervaring en diploma's is het niet zo makkelijk.
De evt opbrengst van ons huis dekt inmiddels de hypotheek niet meer na de daling van de huizenprijzen..... ik schat dat we 20.000 euro te hoge hypotheek hebben. (5 jaar geleden was de hypotheek nog aan de lage kant) Mijn man kan van zijn salaris niet alleen in het huis blijven wonen.
Daarbij komt het vervelendste; we hebben een persoonlijke lening van 13.000 euro en geen spaargeld, ook geen spullen van waarde, we komen nu elke maand met heel veel moeite rond.

Als ik alles op een rijtje zet zie ik dat dit geen goede basis is......... dit is ook de reden waarom ik nog getrouwd ben eerlijk gezegd.
Maar nu ben ik op het punt dat blijven eigenlijk geen optie meer is...... ik kan het niet meer volhouden.

Ik schrijf dit nu allemaal behoorlijk zakelijk op maar geloof mij, dat is het alles behalve meer een kwestie van zelfbescherming.
Kunnen jullie mij een zetje in de goede richting geven waar ik moet beginnen met aanpakken?

Donna

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Maatschappelijk werk

Misschien is het goed om eerst een stap te zetten naar maatschappelijk werk. Als het kan samen met je man.Dan kun je o.a. bespreken of je hulp kunt krijgen bij het saneren van de schuld die er is. Je kunt dan een meerjarenplan gaan maken, want dit los je niet in een keer op.
Ondertussen zou je aanvullend werk kunnen zoeken, dat niet aansluit op je ervaring en je diploma's. Het extra geld kun je gebruiken om de schuld te saneren en als het kan spaargeld op te bouwen, zodat jullie beiden de restschuld aankunnen.
Er zijn veel manieren om iets extra's te verdienen, andere manieren dan een baan. Probeer daar creatief in te zijn.
Je kunt ook gokken en kijken of je huis nu al verkocht wordt, dan wordt de schade concreter en het is altijd gunstiger dan wanneer er een executieveiling komt.

Als de schuld weg is, als je een beetje geld hebt of aanvullende afspraken kunt maken met de bank over de restschuld, als je zelf wat meer verdient, dan heb je een basis om opnieuw te starten.

Tsjor

Fransien

Fransien

08-01-2013 om 09:01

Werk

Probeer op eigen benen te gaan staan financieel, dat geeft je ook nu al meer armslag en dan zit je niet met een enorme lening en iedere maand moeite om rond te komen. Je kunt postbode worden, dat kan tijdens schooltijden. Je kunt schoonmaakwerk aannemen, dat kan ook zwart (de meeste werksters werken zwart) en met die dingen heb je al snel een paar honderd euro per maand extra te besteden. Als je nou een deel van dat geld gebruikt om zelf iets leuks te doen, sporten of een andere hobby, dan kan de rest naar het aflossen van de lening en het opbouwen van een buffer. Een schuld van 13.000 ben je niet zomaar kwijt, en een verlies op je huis van 20.000 is ook een meerjarenplan. Bovendien moet je na een scheiding ook rondkomen en twee huishoudens is nu eenmaal duurder dan een...

Tinus_p

Tinus_p

08-01-2013 om 10:01

Om over na te denken

Donna:
"Na jaren getwijfeld en geprobeerd te hebben, heb ik besloten dat ik verder wil zonder mijn man, ik wil met mijn twee kinderen (14 en 9) ergens anders gaan wonen."
Het lastige van scheiden is, dat je oude en nieuwe situatie eigenlijk onvergelijkbaar zijn. Je komt door je scheiding in een anders situatie met heel andere voor- en nadelen en mogelijk/moeilijkheden.
De nadelen van je nieuwe situatie zijn duidleijk, maar welke voordelen zie je eigenlijk? Van welke nadelen van je huidige situatie wil je verlost raken?
Dat is namelijk niet zo duidelijk uit je posting, en het is wel belangrijk. Soms zijn de nadelen van je huidige suituatie duidelijk, en is het ook duidelijk dat een scheiding daar een eidn aan maakt -denk aan huiselijkgeweldsituaties. Maar als de nadelen veel meer zitte in zaken als 'uitgekeken', of 'onenigheid over opvoeden', dan kan een scheiding nogal teleustellend uitwerken; ook met je ex moet je praten over opvoeding.

anoikke

anoikke

08-01-2013 om 19:01 Topicstarter

Reactie

Dank jullie wel dat jullie de moeite hebben genomen om te lezen en te reageren. Ik ben blij met alle input.

@Tsor: ik omschreef het misschien verkeerd maar ik bedoelde eigenlijk mijn gebrek aan dipoloma's. Ik heb nu werk waar je geen diploma's voor nodig hebt en daardoor is het moeilijk ander werk te vinden.
Ook een probleem bij mijn huidige werkgever is dat ik de hele week beschikbaar moet zijn omdat ik flexibel inzetbaar moet zijn die 10 uur per week, ook staat er in mijn contract dat ik, om die reden, geen tweede werkgever mag hebben. (ik heb het ooit uitgezocht en het mag volgens het CAO) Vandaar dus dat ik op zoek moet naar een andere baan voor meer uren. Niet makkelijk maar ik blijf proberen.
Ik zou inderdaad zwart schoonmaakwerk erbij willen doen, ik ga daar een een balletje voor opgooien hier en daar.
Wel vind ik dat gevaarlijk indien ik inderdaad in een traject terecht kom.

Maatschappelijk werk had ik nog nooit aan gedacht! Dank je voor die tip....... ook dat ik ga ik zeker onderzoeken! Ik wil namenlijk niet afhankelijk zijn van mijn man wanneer we gescheiden zijn of van alimentatie, hij kan dat straks namelijk ook niet betalen.

@Fransien: stel je voor dat ik later geld over zou houden, dan ga ik dat zeker besteden aan een sport of hobbyclub maar dan wel voor de kinderen want dat zit er nu niet in

@Tinus: Ik begrijp dat het erg vaag is wat ik allemaal schrijf maar ik ben echt als de dood herkent te worden. Het gaat hier inderdaad niet om "uitgekeken zijn" of "onenigheid over opvoeding" of iets dergelijks, sterker nog dat laatste doe ik al jaren alleen en uitgekeken ben ik eigenlijk nog niet, ik hou van hem, ik heb het allerbeste met hem voor maar hij maakt mij en mijn kinderen kapot. We praten hier over alcoholisme (vandaar de schuld) en verbaal geweld.

Voor mij is het dus heel duidelijk wat de voordelen zijn van het uit elkaar gaan. En het ergste; voor de kinderen ook want mijn oudste wijst mij daar steeds vaker op. Dat is de reden waarom ik met de kinderen alleen verder wil....... ik zou het wel redden als de kinderen daar gelukkig van werden maar ik zie nu dat dat juist niet het geval is. Willen ze ooit nog een beetje respect voor hun vader houden (wat ik toch nog belangrijk vind) willen ze een band houden met hun vader en het belangrijkste; willen we ze niet beschadigen voor de rest van hun leven dan moeten we nu afstand nemen.

Echt heel erg bedankt voor jullie reacties..... ik hoop er nog meer te krijgen.

Liefs
Donna

Ely

Ely

08-01-2013 om 20:01

Geen advies

Wilde je gewoon even sterkte wensen. Je komt over alsof je echt heel goed over alles hebt nagedacht en het goed en respectvol wil regelen. Petje af!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Geen tweede werkgever?

Dus je hebt een werkgever, die je 10 uur werk geeft en je mag er geen tweede werkgever bij? Heb je het ooit nagevraagd bij een arbeidsdeskundige advocaat? Dan moet die werkgever je wel heel erg goed betalen voor die 10 uur plus al die uren die je oproepbaar bent.
Ik kan er met mijn verstand niet bij dat een rechter (of de sociale dienst!) dat zou accepteren.

Wellicht kun je hier eens kijken:

http://www.ikzoekhuishoudelijkehulp.nl/

Het is niet zwart, je enige voorwaarde is dat je flexibel moet zijn (voor 10 uurtjes per week) en ik ken iemand die op die manier een redelijk inkomen bij elkaar sprokkelt.

Inschrijven kan altijd, toch?

Tsjor

Tinus_p

Tinus_p

09-01-2013 om 11:01

Wsnp enzo

Donna:
"@Tinus: Ik begrijp dat het erg vaag is wat ik allemaal schrijf maar ik ben echt als de dood herkent te worden. Het gaat hier inderdaad niet om "uitgekeken zijn" of "onenigheid over opvoeding" of iets dergelijks, sterker nog dat laatste doe ik al jaren alleen en uitgekeken ben ik eigenlijk nog niet, ik hou van hem, ik heb het allerbeste met hem voor maar hij maakt mij en mijn kinderen kapot. We praten hier over alcoholisme (vandaar de schuld) en verbaal geweld."
Ok, dan is scheiden zinvol, omdat de schulden niet na verloop van tijd zullen verdwijnen.
In dat geval: Zoek (buiten je aanstaande ex om), een advocaat en ga langs bij de plaatselijke schuldhulpverlening. Bereid je voor op een WSNP-traject, dek je in. Waar je voor moet zorgen, is dat ex tussen het moment van je scheidingsaankondiging en daadwerkelijke scheiding zo min mogelijk gemeenschappelijke schulden kan maken. Dat kan bv het zsm leegtrekken en opheffen van gezamenlijke bankrekeningen betekenen.

Arawen

Arawen

09-01-2013 om 11:01

Precies

Wat Tsjor al zegt; zorg zo snel mogelijk voor een praktische scheiding. Dus opheffen gemeenschappelijke rekeningen. Kijk naar het spaargeld dat jullie eventueel nog hebben; zorg dat je dat zo snel mogelijk wegsluist naar familie of iemand anders die je vertrouwd. Na de scheiding kun je het dan weer terug krijgen, tenzij je het WNSP traject in gaat. Dan kun je het beter laten staan bij die derde, als 'appeltje voor de dorst'.
En ook namens mij succes gewenst.. je klinkt sterk en weldoordacht... je komt er wel!

Fransien

Fransien

09-01-2013 om 14:01

Subsidies en potjes

Zo te horen hebben jullie allebei geen riant inkomen en het is zo jammer dat de kinderen dan geen sport of iets dergelijks hebben naast school. Voor dit soort gevallen zijn er potjes, bijvoorbeeld het jeugdsportfonds en het jeugdcultuurfonds. Ook kun je bij de gemeente aankloppen voor bijzondere bijstand, ook gemeentes hebben vaak eigen potjes.
Verder kun je een diploma proberen te krijgen door een EVC-traject. Dat schijnt voor je werkgever van de belasting aftrekbaar te zijn (weet ik niet zeker, misschien weet HR er wat van) en dan heb je een erkend mbo- of hbo-diploma, afhankelijk van welk werk- en denkniveau je kunt aantonen.
En het is natuurlijk belachelijk dat je werkgever maximale flexibiliteit eist tegen minimale kosten en je verbiedt om er een baan naast te nemen. Zoiets houdt voor een rechter geen stand, maar daar heb je nu niets aan want dan zit je met verstoorde werkverhoudingen. Probeer desnoods een folderwijk, dat verdient heel weinig maar is heel flexibel in te delen. Schoonmaakwerk levert meer op en is vaak ook goed flexibel in te delen.
Mocht je dol zijn op kinderen, gastouder zijn betaalt ook goed en dan kun je via het gastouderbureau (vaak via EVC) je mbo-2 papieren en kinder-ehbo halen. Verder kun je kijken of je via een uitzendbureau ergens als secretaresse ofzo aan de slag kunt... Ik zou niet te loyaal zijn aan je huidige werkgever, gezien de arbeidsvoorwaarden verdient hij dat niet.

Niets wegsluizen

Dat is Paulianeus handelen. Als schuldeisers daar achter komen en dat komen ze!! Dan word je uit de WSNP gezet en is ellende nog groter!!

amk

amk

10-01-2013 om 09:01

Veilig wegzetten

dat dan weer wel op een rekening waar je as ex niet bij kan.
Bij het aanvragen van eventuele wsnp moet je het gewoon opgeven, maar door het veilig weg te zetten laat je zien dat je wel je verantwoordelijkheid hebt genomen en dat is positief.
Wegzetten en het dan niet opgeven is idd geen slimme zet en kan je juist meer kosten.

Tinus_p

Tinus_p

10-01-2013 om 11:01

Rateltje

Zie ook de reactie van amk; het gaat er om, dat je geld wegsluist van je ex, zodat het niet uitgegegevn wordst aan alcohol, en juist wel aan schuldeisers.

Tijgeroog

Tijgeroog

10-01-2013 om 13:01

Tinus

Ik denk dat rateltje reageert op Arawen, die adviseert om het behalve bij de ex ook bij de wsnp vandaan te houden.

Juist

Ik reageerde op Arawen. Weghouden van ex is een zeer goed idee. Weghouden van schuldeisers kan je veel meer kosten idd

anoikke

anoikke

16-01-2013 om 23:01 Topicstarter

Reactie

Dank jullie wel allemaal voor jullie reacties en tips.

Van veiligzetten van geld is hier geen sprake, simpelweg omdat er geen geld is om weg te zetten. Zodra het salaris gestort is, neem ik 300 euro op zodat ik die maand iig mijn boodschappen kan doen. De vaste lasten zijn allemaal via automatische incasso dus dat is eigenlijk "wie het eerst komt, die het eerst maalt". (behalve Hypotheek, die stort ik op een andere rekening zodat die sowieso betaald wordt).

Ik ben hard op zoek naar woonruimte en meer inkomen. Inkomen eerst want ik krijg geen woonruimte omdat ik te weinig inkomen heb dus ik blijf zoeken naar een andere baan of iets flexibels voor erbij.

Het zit er alleen in dat ik hier nog een tijdje moet blijven wonen omdat de andere baan nog niet zo makkelijk is.

Moeilijk is het ook om alles verborgen te houden voor mijn man. Ik kan pas vertellen dat ik wil scheiden wanneer ik andere woonruimte heb en die woonruimte ook klaar is om meteen te betreden, ik moet na de mededeling meteen weg kunnen.

Dus ik blijf heel actief solliciteren, ben overal ingeschreven en tot die tijd moet ik een manier vinden om het vol te houden.

(ik ga gewoon de lotto winnen )

Liefs
Donna

Ondertussen

Terwijl je bezig bent met ander werk of meer werk zijn er nog een paar dingen meer die je kunt doen:
- toch aan je man duidelijk maken dat jij dit niet meer gaat redden en de relatie wat jou betreft over is. Waarom zou je het verborgen houden? Mocht het echt dramatisch ernstig worden, dan kun je vluchten naar een blijf-van-mijn-lijf en kun je van daaruit weer opbouwen.
- maatschappelijk werk, voor alle problemen;
- schuldsanering, als het kan vrijwillig, samen met je man nog aan beginnen.
- ik weet niet of je dat al geregeld hebt, maar ik zou er in elk geval voor zorgen dat jij of je man niet méér schulden kunnen maken.
- kinderbijslag op een aparte rekening laten zetten. Dat is dan geld voor je kinderen, maar wellicht kun je daar in de loop van de tijd ook iets van over houden. Al heb je maar een klein beetje geld achter de hand straks, dat scheelt al heel veel.
Mijn advies zou dus zijn: iets actiever bepaalde zaken aanpakken, ook al kan dat betekenen dat de boel gaat escaleren. Radicalere veranderingen brengen in elk geval beweging en dat kan tot verbetering leiden. Wachten op langzame veranderingen kan betekenen dat er niets gebeurt.

Tsjor

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.