Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

aninima

aninima

17-08-2010 om 14:08

Vraagje over uitkering/nog niet gescheiden

Hoi,

Ik heb een vraagje.
Ik ben nu nog getrouwd. En heb (helaas) nog geen werk.
(Doe wel een opleiding om mijn kansen te vergroten) Als ik ga scheiden, kan ik dan, als ik nog niet gescheiden ben, al wel een tijdelijke uitkering krijgen als ik op een ander adres ga wonen?
geen uitkering, geen eigen woning (heb al wel voldoende punten) lijkt me zo. Maar voordat je officiel gescheiden bent duurt ook zo lang.
Ik heb me nog niet echt in de materie verdiept, moet ik wel zeggen. Hoop dat iemand me iets wijzer kan maken!

Groetjes!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

17-08-2010 om 20:08

Wat wil je precies weten?

Of je bijstand kunt aanvragen tijdens de echtscheidingsprocedure? Ja, dat kan ook als je duurzaam gescheiden bent (dus uit elkaar en niet meer van plan om bij elkaar te gaan wonen). Eventueel krijg je bijstand in de vorm van een lening, als de verwachting is dat je uit de boedel vermogen gaat krijgen. Ook ben je verplicht bij de scheiding een alimentatieverzoek in te dienen.

Klopt

Wat Vic zegt klopt helemaal. Ook als de scheiding nog loopt kan je bijstand aanvragen. Gelukkig maar, want soms kan zo'n zaak lang duren.

De preciese eisen/richtlijnen kunnen per gemeente overigens iets verschillen. Maar als je toch naar een advocaat moet (en dat moet je, bij een scheiding) dan kan die je waarschijnlijk wel voorlichten want die weet als het goed is wel hoe e.e.a. in zijn werk gaat.

Sterkte ermee

Temet

aninima

aninima

18-08-2010 om 14:08

Dus als ik het goed begrijp..

kan ik dus pas een bijstandsuitkering aanvragen als de echtscheidingsprocedure al loopt? (dus nog niet daarvoor, terwijl je al wel gescheiden leeft maar nog geen echtscheiding hebt aangevraagd?)
Ik stel deze vraag namelijk omdat ik een huis zou kunnen krijgen miv volgende maand, maar ik heb nog geen procedure gestart, weet ook niet hoe snel zoiets zou kunnen, en zonder uitkering/inkomen kom ik natuurlijk ook niet voor deze woning in aanmerking.
Het loopt me allemaal een beetje over het hoofd de laatste tijd. Ik weet dat stap 1 is: procedure in werking zetten. Maar gevoelsmatig ben ik liever eerst weg, omdat man eigenlijk absoluut niet wil scheiden. (ik wel, dat weet ik na jaren twijfel wel)

Bedankt alvast

Vic

Vic

18-08-2010 om 18:08

Duurzaam gescheiden

In principe ben je duurzaam gescheiden op het moment dat je apart woont. Voor de belastingdienst is dat voldoende om als alleenstaande te worden aangemerkt. Hoe dat werkt voor de gemeente en wat de precieze regels zijn om bijstand te kunnen krijgen weet ik niet. Bovendien kan dat verschillen per gemeente. Misschien dat zelfs de woningbouwvereniging wel 'eist' dat je de echtscheidingsprocedure in gang hebt gezet. Die hebben natuurlijk ook hun eigen regels.
Wel fijn trouwens dat je al woonruimte kunt krijgen. Vaak is dat een struikelblok.

Vic heeft alweer gelijk

De regels kunnen per gemeente verschillen. Je kunt het beste de gemeentelijke sociale dienst bellen en vragen of daar richtlijnen voor zijn. En vraag of je het misschien ergens na kunt lezen. In sommige gemeentes zijn de interne regels op schrift en/of internet gezet, maar niet overal (althans, niet voor derden te raadplegen).

Echtgenoten zijn verplicht elkaar te onderhouden. Vandaar dat men vziw bij gemeenten misschien wel een uitkering wil verstrekken voordat de procedure bij de rechtbank is gestart, maar die voorfase kan ook niet eindeloos duren. Vraag dat dus na.

Als er bij jou in de buurt een Juridisch Loket is zou je daar ook eens binnen kunnen lopen, het kan best dat ze daar ook weten wat de lokale praktijk is.

Succes ermee

Temet

mari

mari

18-08-2010 om 20:08

Zit er zelf midden in

Hallo,

Ik zit er zelf ook middenin en ben inmiddels al wel een stukje wijzer.
Je kunt een uitkering aanvragen zolang je duurzaam gescheiden bent.
Je hoeft dan nog niet gescheiden te zijn of de procedure te hebben gestart.
Vereiste is wel een eigen woonruimte.(deze kun je evt, ook met behulp van je gemeente krijgen, urgentie).
Dit is meestal het grote probleem, dus al je een huisje kunt krijgen dan zou ik zeggen pak het nu het kan.

Een tip, ga naar maatschappelijk werk (wachtlijst) en meld je aan (kan ook via huisarts, dan gaat het misschien sneller), die kunnen je precies zeggen hoe en wat.
Meestal kun je op de website van de stad waar je woont ook een heleboel vinden.
Via werk,nl kun je je aanmelden om een uitkering aan te vragen (moet je je wel eerst inschrijven).
Er komt enorm veel op je af, en je moet zelf ook veel informatie proberen te zoeken dan ben je voorbereid op je rechten en plichten.
Het zal allemaal goedkomen, al lijkt t er soms niet op.
Wat ik je nog wel even wil meegeven.
Je zult geholpen worden, maar alles duurt allemaal zo lang.......

Succes

Vic

Vic

18-08-2010 om 21:08

Temet (o.t.)

Leuk dat je dat zegt. Ik ben bezig met een loopbaanonderzoek. Misschien word ik wel advocaat ;-)
Volgens mij kun je trouwens voor de belastingdienst 'tot in de eeuwigheid' duurzaam gescheiden blijven. Maar gemeenten willen natuurlijk die uitkeringen verhalen. Of doen ze dat toch wel, ook als je niet gescheiden bent?

Nasha 1st

Nasha 1st

18-08-2010 om 22:08

Bijstand

kun je pas aanvragen als je inderdaad niet meer op hetzelfde adres staat ingeschreven als je partner. Je inschrijven bij famillie als inwonend kan wel en dan kun je bijstand aanvragen. Hou er ook rekening mee dat de bijstand gaat kijken of je die opleiding kan blijven volgen. Ben je bijna klaar zullen ze niet moeilijk doen, maar moet je nog 3 jaar, is het maar de vraag of de bijstand je dan gaat supporten. De bijstand hoort eigenlijk zo kort mogelijk te duren...

Vermogen gaat ook naar gekeken worden, en daar vallen ook spaarrekeningen van de kinderen onder....

"Maar gemeenten willen natuurlijk die uitkeringen verhalen. Of doen ze dat toch wel, ook als je niet gescheiden bent? "

Echtgenoten moeten elkaar onderhouden, ook als ze niet in dezelfde woning wonen. Het kan lastig zijn het onderscheid te maken tussen een stel dat uit elkaar gegaan is met het oog op scheiding en het stel dat gewoon op twee adressen woont (komt sporadisch ook voor). Vandaar dat de gemeente in mijn idee wel begint te pruttelen als die scheiding er maar niet komt.
Als je hele goede redenen hebt voor het wel uit elkaar wonen maar geen procedure starten dan valt er misschien een mouw aan te passen, er staat me iets van bij dat ik ooit eens een geval heb gehoord van een Marokkaanse vrouw die niet scheiden kon (had met juridische complicaties te maken) maar wel degelijk van haar man af was. Maar het kostte wel wat moeite om dat aan de gemeente uit te leggen. Men is natuurlijk bang voor schijnscheidingen.

Als er nog een gewone verplichting tot onderhoud is van de echtgenoten zal de gemeente geen uitkering willen verstrekken, als de mensen echt uit elkaar zijn dan komt verhaal van de wel verstrekte uitkering in beeld.

Groeten,

Temet

Groeten,

Temet

aninima

aninima

20-08-2010 om 08:08

Dank dank

dank voor jullie informatie!
Ik ben in januari klaar met de opleiding, en ondertussen al wel aan het kijken naar werk. De bijstandsuitkering zal een soort lening worden denk ik, omdat er een beetje overwaarde in onze woning zit, waarvan de helft mij toekomt.
Waar het mij vooral om ging, was wat eerst te doen. Ik kan me niet inschrijven bij familie, want dan ben ik de punten kwijt die ik heb opgebouwd voor de woningbouwvereniging. Zonder eigen woning, geen uitkering. Zonder uitkering, geen woning. Daar ligt een beetje mijn struikelblok.Qua punten zit ik dus wel zo hoog dat ik volgende maand al een woning heb, ik sta bovenaan de lijst en had al ergens op gereageerd.
Maar ik moet nu maar eens uit mijn apatische verlamming stappen en wat stappen gaan ondernemen. Julie hebben de eerste aanzet gegeven: bedankt.

groet, Aninima

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.