Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

2create
07-06-2019 om 11:06
verwaarlozing bij vader
hallo allemaal,
ik wil graag mijn situatie met jullie delen, omdat ik me op dit moment zo machteloos voel.
ik ben een moeder van een dochter 9 en zoon van 10.
toen de jongste 3 jaar was ging ik weg bij de vader.
Hij mishandelde me geestelijk en een aantal keren tijdens en na de zwangerschap ook lichamelijk.
Hij blowde en probeerde hiermee te stoppen maar dat ik nooit gelukt, iedere avond gingen er ook een paar biertjes doorheen als ik de luiers verschoonde en borstvoeding gaf.
De hele verzorging lag bij mij.
Nu gaan de kinderen om het weekend naar hem toe en op woensdagmiddag uit school.
In de weekenden dragen de kinderen dezelfde kleren incl ondergoed van vrijdag tm maandagochtend. Hij schaft geen kleding aan, en er wordt sporadisch gewassen.
Haren worden niet gekamd en het eten is standaard pizza of patat
De kinderen slapen in een halfhoogslaper op een heel klein kamertje. een bovenin en mijn dochter onder de halfhoogslaper op 2 matrassen die mijn ex op elkaar heeft gelegd. hierdoor blijft er zeer weinig ruimte over om normaal op te staan.
Verder kwam onlangs aan het licht dat er nog een dochter was van 15 jaar, waarvan hij altijd heeft geweten en nooit de verantwoordelijkheid heeft genomen.
Nu is hij bij de moeder van dit meisje terug, en speelt hij de voortreffelijke vader.
De kinderen gaan met tegenzin naar hun vader die hun geen aandacht geeft, maar enkel met ze wil pronken als het hem uitkomt.
zijn nieuwe vriendin woont ver weg en in de weekenden dat de kinderen moeten ze daar mee naartoe, wat betekent dat ze geen sporten kunnen doen en worden weggehaald uit hun sociale omgeving.
ik voel me machteloos, en heb veel verdriet, omdat ik zie wat het met de kinderen doet.
wie heeft er goede raad?
mediation hebben we in het begin geprobeerd, maar de mediator heeft nu aangegeven niks meer te kunnen betekenen, gezien de koppigheid van vader.
ieder antwoord stel ik op prijs, dan sta ik hier in ieder geval niet alleen in.

2create
09-06-2019 om 10:06
tsjor
nee ik ben niet van hem afhankelijk, werk zelf en mijn partner ook.
ik heb er inderdaad ook aan gedacht, maar vind het wel het minste wat hij kan doen.

2create
09-06-2019 om 10:06
en..
in het plan staat dat over kosten voor sporten en clubjes aparte afspraken gemaakt worden. maar dat is bij ons niet aan de orde.
de alimentatie is gekoppeld aan de omgangstijd.
Al brengt vader de kinderen doorgaans eerder thuis en zijn alle vakantiedagen (met uitzondering van helft zomer en helft kerstvakantie) voor mij, want vader kan niet. In het plan staat alles bij helfte verdelen.

tsjor
09-06-2019 om 11:06
andere optiek
'ik heb er inderdaad ook aan gedacht, maar vind het wel het minste wat hij kan doen.' Geld betalen lijkt voor de ontvangende partij een kleinigheidje, afgezet tegen de uren zorg; maar is het dat ook voor de betalende partij?
Hij zal denken dat jij met je inkomen en nieuwe partner het geld helemaal niet nodig hebt.
Als je het geld niet direct nodig hebt kun je ook overwegen om voor elk kind een kindrekening te openen waar hij dan het geld op kan storten 'voor later, als ze studeren.'
Ik denk niet dat 'dan koop jij de kleding' een goed idee is. Het zou de uitgave van het geld wel concreter maken. Nu gaat het geld naar jou en in zijn optiek is het onduidelijk of het ook naar de kinderen gaat.
Vanuit jouw perspectief doet hij te weinig en verkeerd etc. en je hebt gelijk. Alleen: als hij tijdens jullie relatie al blowde en schulden maakte, manipulatief was etc., dan is dit ook wat je kunt verwachten. Afspraken in een ouderschapsplan die gebaseerd zijn op 'dat gaat in overleg' zijn heel vaak bron van ergernis. Want dat overleg komt er niet, wordt nooit beter dan tijdens de relatie en de uitkomst is meestal negatief voor de ouder die het meeste zorgt.
Tsjor

tsjor
09-06-2019 om 12:06
Of jijzelf
'Als je het geld niet direct nodig hebt kun je ook overwegen om voor elk kind een kindrekening te openen waar hij dan het geld op kan storten 'voor later, als ze studeren.''. Je kunt dat natuurlijk ook zelf doen en het aan hem meedelen dat daar het geld naartoe gaat.
Tsjor

Shosha
09-06-2019 om 13:06
Zure opmerkingen
Als er zure opmerkingen komen van ex of zijn partner reageer ik op de inhoud. In dit geval: “Ja, fijn hè, dat papa meebetaalt zodat jullie het goed kunnen hebben.” Mijn kinderen reageren daar dan op met zoiets als: “Euh, dat is niet helemaal zoals hij het bedoelt.” Ik vraag dan: “Oh nee? Hoe denk jij dan dat hij het bedoelt?” En als ze daar dan over vertellen: “Hoe is dat voor jou?” En dan praten we daarover door. Ik heb weleens letterlijk gezegd dat het voor papa fijner zou zijn om zich trots te kunnen voelen dat hij financieel voor ze zorgt, dat het jammer is dat hij daar zo’n vervelend gevoel over heeft. Ik hou het zo van mezelf weg en van de kinderen. Volgens mij snappen ze dit inmiddels heel goed. Er zijn wel vaker akkefietjes van deze aard en oudste laat die inmiddels van zich afglijden. Jongste worstelt nog af en toe met loyaliteitsgevoel en meent dat vader mij onrecht aandoet. Ik wuif dat weg, zeg dat hij er niks mee hoeft, dat ik er minder last van heb dan papa. Wat ook echt zo is. In tijden van echte conflicten voelt dat wel eens anders maar daarbuiten hou ik de emoties van ex inmiddels zonder veel moeite op afstand. Ik heb behoorlijk lang geoefend voordat ik dit kon.
Groet,
Shosha

Shosha
09-06-2019 om 14:06
Nuance
Ik ontken niet dat het ‘onrechtvaardig’ (groot woord, ik bedoel het in het normale) is. Ik vind dat namelijk een gezonde observatie. Maar ik ga er niet diep op in (bijv. uitgebreid bevestigen) en maak wel expliciet duidelijk dat jongste niet voor mij hoeft op te komen cq te zorgen.
Dat niet hoeven zorgen voor ouders is bij ons noodgedwongen een belangrijk thema geworden in de tijd dat jongste bang was dat zijn vader zelfmoord zou plegen omdat zijn kinderen ‘te weinig van hem hielden. Dit is niet zo door vader gezegd hoor maar jongste, sensitief kind, kwam zelf met die angst. En helaas kon ik niet zeggen dat ‘papa dat nooit zou doen’ omdat ik in de realiteit goed snapte hoe die gedachtegang zich bij zoon kon opbouwen. Ik ben dus toen stapje voor stapje gaan uitleggen dat kinderen niet voor hun ouders hoeven te zorgen, dat zijn vader en ik als volwassenen verantwoordelijk zijn voor onszelf en dat wij zelf moet zorgen voor voldoening in ons leven als dat ontbreekt.
Groet,
Shosha

2create
09-06-2019 om 16:06
antwoord shosha
beste shosha,
dat is ook heel herkenbaar wat je noemt.
ook mijn kinderen zijn erg gevoelig en maken zich regelmatig zorgen om hun vader.
ze zien dat hij niet goed voor zichzelf zorgt en vinden hem erg zielig.
hij doet er nog een schepje bovenop door te zeggen dat ik ze van hem weg probeer te houden, dat hij ze mist en dat de verdeling oneerlijk is.
Ook vandaag worden ze weer eerder teruggebracht (standaard tegenwoordig), en ook de vraag of hij iets wilde doen met ze met pinksteren werd weggewuifd.
ik heb aangegeven dat hij ze ook mag bellen als hij ze mist.
de afgelopen jaren is dit nog nooit voorgekomen.
ik heb dezelfde gesprekken zoals jij ze omschrijft.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.