Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Doorgaan

Doorgaan

09-10-2014 om 16:10

vergrootglas

Na een moeilijke periode waarbij ik door middel van EMDR van mijn bijna dood trauma af ben geholpen wat ik bij t huiselijk geweld opliep, lijkt alles in een rustiger vaarwater gekomen te zijn. Alleen is de zaak afgelopen week dermate geescalleerd dat ik jullie om advies kom vragen.
Het probleem is dat mijn ex-partner alles wat ik doe of laat of uitgeef bijhoudt en dat schreeuwend en dreigend om mijn oren smijt. Hij controleert mijn gangen, of hoort het van de kinderen (of hoort ze uit) en gaat dan finaal door t lint als ik bijvoorbeeld op een terrasje heb gezeten. Want dat kost geld en dat geld moet ik aan hem geven. Want hij kan dat niet. Ja, jullie horen t goed, mijn ex man wil geld van mij. Want in zijn optiek ben ik schathemeltje rijk en is hij straatarm. Ik heb een onderneming en de omzet is mijn winst vind hij. Alle kosten die ik aftrek van mijn omzet doe ik om hem te pesten. Ook al heb ik het hem 1000x uitgelegd dat t zo niet werkt.
Ik ben t ondertussen zo beu dat hij me telkens confronteert met alle zaken dat ik hem gezegd heb maar accuut een kort geding aan te spannen bij de rechter en dat die rechter dan maar een uitspraak doet.
Kan een van de gescheiden vrouwen of mannen hier mij adviseren hoe ik kan zorgen dat hij stopt met alles controleert en overal zeggenschap over denkt te zeggen.
Ik wil bijv. mijn fornuis vervangen omdat t defect is, maar als ik dat doe stuurt hij de politie op me af en dreigt met allerlei financiele sancties (bijv niet meer samen de kosten voor de kinderen betalen). We zijn al 1 1/2 jaar uit elkaar, maar ik voel me nog steeds gevangen.

Alle tips zijn welkom.

Doorgaan

tante Sidonia

tante Sidonia

09-10-2014 om 18:10

kalmte

I.i.g. moet je proberen de kalmte te bewaren. Dat hij zich als een overspannen idioot gedraagt moet hij weten, maar jij bent verstandiger toch?
Heb je trouwens zelf wel eens de politie gebeld om te vragen of ze even bnaar iemand willen toegaan omdat diegene iets nieuws aangeschaft heeft? ☺
Dat is natuurlijk onzinnige he, daar komt de politie niet voor. Verder neem ik aan dat datgene wat hij betalen moet met de rechter is afgesproken. Dat betekent ook dat hij dit niet zo maar kan veranderen en dat als hij dat wel doet, hij in overtreding is.

Het is vooral jij die afmoet van het gevoel wat hij oproept bij jou, dat jij van alles op zijn manier moet doen. Want in feite is dat niet zo natuurlijk. Maar ik kan me wel voorstellen dat je nog steeds bang voor hem bent en geneigd je te voegen. Dus dat is een probleem. Heb je nog hulp of helemaal niet?
Hoe gaat het trouwens met de kinderen? Want zij zullen ook e.e.a. op zijn minst hebben meegkregen van de situatie en misschien ook bang voor hun vader zijn? Maar afgezien daarvan zitten zij in een moeilijk pakket met die vader die hen uithoort en boos is.
Maar goed op dit gebied ben ik zeker niet deskundig dus anderen kunnen misschien betere adviezen geven.
Sterkte1

Ik zou maar eens beginnen....

....om die schreeuwlelijk lekker te laten schreeuwen en dat lekker naast je neer te gooien.

Doorgaan

Gewoon je eigen leven proberen te leiden. Als hij drie keer probeert voor een of ander onzindingetje de politie op je dak te sturen - wat niet zal lukken - dan luisteren ze de vierde en verdere keer niet meer naar zijn geraaskal en heeft hij zichzelf onmogelijk gemaakt.

Een mens heeft twee oren he, dat is om ze tegen elkaar open te kunnen zetten zodat het zinloze geklep het ene oor in, en het andere uit kan. Zoveel mogelijk je schouders erover ophalen, dat is het enige dat erop zit. Als hij stopt met betalen is er altijd nog de mogelijkheid een alimentatieprocedure te starten. Niet ideaal, maar het kan wel.

Ik wil niet bagatelliseren hoe belastend zo iemand is, maar er is weinig dat je ertegen doen kan. Je kan hem niet dwingen zich normaal te gedragen, je kan hooguit zelf een dikke huid proberen te kweken.

Op een gegeven moment gaan de kinderen trouwens pruttelen over dat uithoren, maar dat terzijde.

Sterkte ermee

Temet

Nog iets

Probeer zoveel mogelijk zelf de vleesgeworden kalmte en redelijkheid te blijven en laat hem zichzelf voor gek zetten. Bewaar wel alle zeurende sms-jes, rotmailtjes etc. Maar wees zelf zo beheerst en kortaf mogelijk. Komt er ooit een rechtszaak, dan kan je daar nog profijt van hebben.

Daarnaast is dit ook een discussietechniek. Als hij over van alles en nog wat begint te briesen en jij gaat alles weerleggen, dan laat je je meezuigen in zijn spelletje, en speel je volgens zijn regels. Vertel je eigen verhaal, en hou dat kort. Zeg/schrijf bijvoorbeeld éen keer dat je hem het verschil tussen omzet en winst al meermalen hebt uitgelegd en dat je er nu klaar mee bent, ga vervolgens op verder gezeur over dit onderwerp niet meer in en zeg ook 'ik ga hier niet meer op in' . Kan-ie lekker in de leegte gaan staan schreeuwen en schoppen, wordt-ie moe van.

Groeten,

Temet

hoe is e.a. geregeld?

Hoe zijn de financien nu geregeld? Staat dat allemaal op papier? Wie wat betaald enzo?
Dat vraag ik omdat hij er de hele tijd mee dreigt...........Is de scheiding al uitgesproken?
Als dat alles wel zo is kan je ook nog verwijzen naar het convenant/echtscheidingsakte, daar staat in hoe het geregeld is en waar wie recht op heeft.
Hoe je het precies besteed heeft hij niks over te zeggen.
Of jij je geld op een terrasje opmaakt of er boodschappen mee doet is jouw keuze.
Of jij de winst uit je bedrijfje investeerd in je bedrijfje of het verbrast of er een fornhuis voor koopt idem dito.
In pricipe heeft hij er geen bal mee te maken.
Jij mag het zelf weten. En als hij het niet kan heeft hij pech, dan moet hij zijn zaakjes beter regelen, niet jij.
Hij heeft er niet meer mee te maken dan met de buurman of de buurvrouw. Hij roept jouw 'ter verantwoording' maar die verantwoording hoef je niet meer af te leggen tegen hem. Ga er dus ook niet in mee. Reageer zoals ze hierboven al zeggen.
Verder denk ik dat het in je eigen belang is meer afstand te creeren. Wanneer gaat hij zo tekeer tegen je? Als hij de kinderen haalt en brengt?
Misschien kan je proberen of er iemand bij je is (een vriendin/je ouders, buurvrouw) als hij komt? Zorg voor zo weinig mogelijk intieme momenten dat jullie samen zijn. Dan krijgt hij geen kans zo tekeer te gaan en kan je hem wat op afstand houden. Heb je ook wat support als hij het alsnog probeert.
Bewaar alles zoals gezegd en als het echt helemaal escaleert kan je ook nog aangifte doen van stalking. Maar gezien de kinderen zou ik dat tot het allerlaatste redmiddel houden. Een vechtscheiding is in niemands belang en voor de kinderen al helemaal niet.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.