Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pelikaan7

Pelikaan7

25-07-2016 om 13:07

Verdeling kosten

Vanaf 2004 zijn vader en ik al uit elkaar.
We hebben een co-ouderschap en eigenlijk is het altijd redelijk gegaan.
We hebben 2 kids in de leeftijd van 18 en 16 jaar.
Beiden op het MBO.

de oudste woont bij vader nu volledig en jongste nog wel week op week af.

Sinds een maand zijn er problemen over de verdeling van de kosten qua schoolgeld en levensonderhoud.
Ik heb een veel lager inkomen dan vader (circa 1800 euro netto verschil!laat
Ik betaal de uitvaart polis en lenzen voor oudste.
Vader het telefoonabonnement, restant zorgpolis en orthodontiekosten van oudste.
Ik ben van mening dat oudste het schoolgeld voor de aankomende 2 jaar kan lenen en dat er ook gewerkt kan worden voor extra uitgaven.
Vader wil niet dat er met een schuld van school gegaan wordt.
Ik ben door DUO op nihil gesteld qua bijdrage.
Nu eist vader dat ik elke maand €130 aan hem overmaak voor schoolkosten en levensonderhoud.
Ik heb hem voorgesteld dat dan mijn deel maar geleend moet worden. Dit is een no-go voor hem.
hij is bereid om 60/40 de kosten te delen.
Ik heb 70/30 voorgesteld en dat is ook weer een no-go.

Hoe kan ik dit doorbreken?

Hoe doen jullie dit?

V@@s

V@@s

25-07-2016 om 16:07

niet meer met je ex overleggen

Je oudste is meederjarig, dus je overlegd met hemzelf over een bijdrage. Blijkbaar kun je wel iets bijdragen, gezien je voorstel van een 70/30 verdeling. Ik zou je oudste aanbieden om dat bedrag bij te dragen en dat dan te storten op zijn eigen bankrekening.

Hoe hij dat dan regelt met zijn vader is zijn zaak.

V@@s

V@@s

25-07-2016 om 16:07

overigens

Als er al een uitspraak lag m.b.t. alimentatiebetaling dan loopt die verplichting gewoon door nadat je kind 18 geworden is. Je moet het dan alleen aan het kind betalen i.p.v. aan de ouder.

Egel

Egel

25-07-2016 om 17:07

Precies wat V@@s zegt

Inderdaad, voor wat betreft je oudste kind hebben je ex en jij geen financiële band meer. Hij heeft niets te eisen (en al zéker niet dat je geld aan de vader overmaakt, geld voor een volwassene!).

Dat kun je hem nog eenmaal laten weten en daarna communiceer je verder niet meer met je ex over geld (zeker niet met betrekking tot jullie oudste kind). Je hebt alleen het rekeningnummer van je oudste nodig voor geld aan je oudste.

Je hoeft ook niet precies te weten wat vader bijdraagt, of hij wel of niet orthodontie en zo betaalt. Je kijkt gewoon in principe naar het afgesproken alimentatiebedrag. Of je kijkt naar wat kind nodig heeft en welk deel je redelijk vindt om daaraan mee te betalen.
Of kind dan deels leent, deels werkt, deels bij vader de rest haalt: dat moet hij zelf weten (kan hij eventueel met vader overleggen).

Dat lijkt me wel fijn als je gescheiden bent (ben ik trouwens niet maar ik heb wel ervaring: gescheiden ouders en man was eerder getrouwd): dat je financieel van elkaar af bent als je gezamenlijke kind 18 wordt. Al dat eisen en van alles van elkaar proberen te bepalen is einde verhaal.

Paddington

Paddington

26-07-2016 om 09:07

Zoals

eerdere reageerders ook hebben aangegeven: regelen met het kind zelf.

Misschien kun je met kind een begroting maken, zodat kind goed overzicht heeft wat hij/zij nodig heeft. Daarbij kun jij dan aangeven wat jij kunt bijdragen. Maak geen vergelijk met vader, maar betrek het alleen op jezelf.

Yvonne

Yvonne

27-07-2016 om 07:07

Mbo geen lening

Studie financiering voor het MBO is geen lening maar een gift, daar kunnen de studiekosten toch van betaald worden

Dees

Dees

27-07-2016 om 08:07

zelf werken voor schoolgeld

Oudste is 18 en kan prima werken voor zijn schoolgeld, dus van schuld is geen sprake.

Daarnaast snap ik dat nooit zo, omdat een ouder meer verdient moet die ouder meer betalen. In dit geval heeft die ouder per saldo de kinderen ook al meer in huis. (oudste hele jaar door jongste het halve jaar). Ik ben altijd van mening dat je beiden voor de kinderen hebt gekozen dus beiden gelijk bijdraagt aan de kosten, en dan heb ik het niet over levensstandaard enzo maar puur over de echte kosten.

Maar goed die regels zijn nu eenmaal zo krom en daar hebben we mee te leven. Ik zou zeggen laat oudste op zaterdag werken voor zijn geld en in een deel van de schoolvakanties ook.

Taruh

Taruh

27-07-2016 om 10:07

Dees

beiden gelijk, nee, evenredig aan het inkomen Ja! absoluut. En toon het maar jaarlijks aan wat je hebt uitgegeven. Zeker als alimentatie ontvanger. Het geld is bedoeld voor de kinderen, dus toon maar aan dat het daaraan besteed is. Toon maar aan dat jij als ontvanger ook jouw deel hebt bijgedragen.

Zowiezo goed voor elk gezin om de uitgaven duidelijk op een rijtje te hebben.

Paddington

Paddington

27-07-2016 om 11:07

Eens met Taruh

Het zou zo moeten zijn dat de alimentatie ontvanger aantoont dat hij/zij ook zijn/haar bijdrage heeft geleverd. Deze transparantie zal er voor zorgen dat alimentatiebetalers wellicht minder problemen hebben met het betalen van alimentatie. Een alimentatie ontvanger moet dan bewuster omgaan met het binnenkomende geld.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-07-2016 om 12:07

Zo werkt het niet

In ieder geval voor partneralimentatie en kinderalimentatie tot 18 jaar hoef je echt niet aan te tonen hoe je dat besteedt. Het is een bijdrage die voortvloeit uit de wettelijke zorgplicht en de alimentatiegerechtigde mag dat uitgeven zoals hij wil. Een goede zaak wat mij betreft, want ex-partners hoeven over en weer geen mening te hebben over elkaars uitgaven.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

27-07-2016 om 12:07

Hopelijk

Ik hoop dat mijn ex vanaf volgend jaar (kind dan 18) zonder morren zijn huidige bijdrage aan kind over blijft maken. Hij heeft al eens balletjes opgegooid dat ik dan ook moet bijdragen, want hij denkt serieus dat ik het er flink van neem met zijn bijdrage. Mijn bijdrage in kost en inwoning is ongeveer het dubbele van het zijne, maar dat ziet hij voor het gemak over het hoofd.

Dees

Dees

27-07-2016 om 13:07

wel dus

Nou vesper ik vind dus wel dat als ik mijn partner geld moet geven zodat hij de zorg voor mijn kind kan betalen dat ik mag weten waar hij dat geld aan uitgeeft. En besteed hij het niet aan het kind dan moet dat geld tenminste op een spaarrekening voor toekomstige studiekosten van dat kind terechtkomen.

engel

engel

eens

Eens met Vesper Lynd. Ze (vaders) hebben werkelijk geen idee. Ik moet het ook doen met een bijdrage. Ben ook meer gaan werken. Allemaal prima! Ik vind wel dat de berekening naar rato hoort te gaan en overleggen/inzicht in uitgaven? Onzin! Je bent uit elkaar en hebt eigen levens. Helaas zullen er ook andere gevallen zijn waarbij er wel misbruik van wordt gemaakt.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

Dees

Dat mag jij vinden maar het is niet hoe het wettelijk werkt. Als je wilt dat er een studiespaarrekening is, moet je die zelf openen en vullen of je maakt expliciete afspraken met de andere ouder.

Dees

Dees

Ik snap dat je als ontvanger de vrijheid wilt het geld te besten zoals jij wilt.

Ik ken het uit een net even iets andere situatie. Een kennis van mij ontving naast de alimentatie ook diverse kindgebonden toeslagen. Uiteindelijk kwam er per maand per kind zo'n 500 euro kindgebonden bedragen binnen en dat met 2 kinderen kwam neer op 1000 euro. Maar geld voor fatsoenlijke kleding voor de kinderen had ze niet. Even voor de duidelijkheid, ze werkte niet dus geen opvang nodig, kinderen onder de 18 dus geen zorgverzekering voor de kinderen. Schoolgeld was nog geen sprake van. M.a.w. de dame wilde meer en meer geld, maar van 1000 euro per maand puur en alleen geld om je kinderen te voorzien van eten, drinken, onderdak (96 euro meer qua netto huur), sportclub en fietsjes. Ondertussen kreeg ze dus kleding en fietsjes via via. En als je dan verder kijkt liepen er een paar grote honden in dat huis rond, werd er geregeld een kratje bier gehaald en hingen de rookwalmen in het huis.

Als ik de betalende partij was geweest had ik willen weten wat er van die 1000 euro naar mijn kind was gegaan, aangezien ik wil dat mijn geld voor de kinderen aan mijn kinderen worden besteed.

Tja naief

Ik heb een nichtje, waar ik vroeger op ging passen toen ze basisschoolleeftijd was. Die had voor het eerst van kinderbijslag gehoord.
Ze vond dat ouders altijd de kinderbijslag aan de kinderen moesten geven.:-)
We hebben even uitgezocht wat ouders voor kosten maken zonder en met kinderen. Te beginnen met een groter huis, electra, gas, water, boodschappen, kleding, schooltasjes, enzovoort, enzovoort.

Dees

Dees

27-07-2016 om 14:07

niets naief het is juist reëel

Precies extra kosten ja, groter huis is niet altijd noodzakelijk, ze is immers blijven wonen in het huis waar ze woonde voordat ze kinderen had maar daar wil ik best 300 euro extra per maand voor rekenen hoewel ze huurtoeslag ving, electra, gas en water kost max 60 euro per maand extra, voeding ongeveer 100 euro per maand extra. Houd ze dus ruim 500 euro per maand over voor kleding en extra's.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

Ah kijk

Maar wij zijn fatsoenlijke hardwerkende mensen Dit soort voorbeelden komen vaak naar voren, maar meestal gaat het anders.

Paddington

Paddington

Klopt dat er meer kosten zijn

maar die heeft de betalende ouder ook deels. Daar is de zorgkorting voor. Over de rest zou het mijns inziens heel logisch zijn om in ieder geval transparant over te zijn waar het aan op gaat.

In mijn omgeving een situatie waarbij er voor de kinderen (zonder de kinderbijslag erbij te rekenen) 1500,- beschikbaar is. Waarbij de moeder er 1275,- per maand heeft en dan nog eens de kinderbijslag. Ondanks dat wil ze meer en extra dingen ook nog eens betaald zien. Als de betalende partij dan geen geld heeft om leuke dingen te doen met de kinderen, vanwege de hoge alimentatie, dan voelt dat als erg oneerlijk. Transparantie geeft daar inzicht in. Misschien wordt het geld wel werkelijk allemaal gebruikt voor de kinderen, dat weet de betalende partij nu niet.

Ik vind het jammer dat het wettelijk anders is.

Taruh

Taruh

vesper

ik weet het het hoeft niet, maar het zou naar mijn idee wel veel betalingsgedoe kunnen schelen.

In die berekening ook idd: een deel van je huisvestingskosten, de kosten van de auto, verzekeringen dingen die je nu niet expliciet aan je kinderen toe rekent.

Fani8308

Fani8308

27-07-2016 om 15:07

2 kanten

In mijn (samengestelde) gezin hebben we te maken met beide kanten.

Een co-ouderschap op basis van 55/45% waarvan er een kindrekening (gezamenlijke rekening gehouden na scheiding) is. Daar worden elke maand vaste bedragen op gestort naar rato inkomen bij mediator afgesproken, en bespreekbaar indien situaties veranderen. Daarvan worden alle vaste lasten van het kind zoals kinderopvang, zwemles, cadeautjes voor verjaardagsfeestjes enz betaald. Beide een pinpas, beide inzicht.
De rest gaat in natura, mee in dagelijkse levensonderhoud.

De andere kant betalen we flink wat alimentatie elke maand voor 2 zoons aan ex. Zij werkt minimaal en krijgt de kinderbijslag en alle toeslagen. We hebben hier vorige jaar inzicht ingekregen ivm een verzoek tot alimentatie wijziging. Het komt neer op ongeveer 10.000€ per jaar. Ze woont in een huurwoning. En kan 2 weken op vakantie en weet ik veel wat allemaal doen, voor de jongens natuurlijk heel prettig dat het zo kan.
Wij hebben een eengezinswoning moeten kopen met genoeg slaapkamers, een grotere auto, en krijgen geen zorgkorting ivm dat er niet aan de behoefte wordt voldaan door beide ouders. Wil zeggen dat ik mijn max aan draagkracht bijdraag maar daardoor zelf en ook met ons gezin amper aan iets kunnen gaan doen, eten, vakantie, sparen enz. Het is dan idd zuur als de kinderen hier komen met gaten in hun sokken en oude(lelijke) kleding.

Taruh

Taruh

27-07-2016 om 16:07

nog even terug

Als alimentatie ontvanger mag je het uitgeven waar aan je wilt.
Vind ik op zich ok, maar als je de andere ouder toch ook bij de opvoeding wil betrekken dan overleg je over sportclubs en andere vrije tijdsbesteding van de kinderen, de school waar de kinderen naar toe gaan etc. Daar hoort wat mij betreft ook financiele zaken bij. Kost die club, kost die school, hoeveel gaan WIJ sparen voor kind x, y, en z, en voor wat is dat dan.

Ik denk dat als de ontvanger de betalende bij betrekt er veel minder gedoe is.

over je overage uitgaven hoef je geen verantwoording af te leggen, alleen over de kind gerelateerde. Het is een gezamelijk kind, dus in feite ook gezamelijke uitgaven.

engel

engel

27-07-2016 om 16:07

redenen

Aan alle kanten zitten redenen (goede/slechte) maar ook emoties die te maken hebben met verhalen en ervaringen van mensen. Hoe ben je gescheiden? Hoe gaan exen nu met elkaar om en hoe is de omgang met de kinderen. Er is veel nijd en onverwerkt verdriet. Dan speelt het stomme rot geld vaak een nare rol wat als wraak of machtsmiddel wordt ingezet. Hier ook een niet al te beste ervaring op scheidingsgebied. Ik zou meer kunnen/moeten krijgen en steeds maar weer de strijd blijven aangaan maar heb dat niet gedaan. Ondanks dat ik meer ben gaan werken heb ik ook moeten inleveren. Ben er al met al best wel op achteruit gegaan maar het kan veel slechter en is goed zo. Daar in tegen is mijn ex er financieel/materieel op vooruit gegaan. Ziet alleen zijn kind niet meer. Wat is beter...........of erger

kindrekening

Hier doen we niet aan alimentatie. We hebben redelijk gelijke verdeling qua zorg en de kosten verdelen we grosso modo. Maar waarom zou je kinderalimentatie niet op een kindrekening storten? En dan kan de ouder met de meeste zorg daar ook iedere maand een deel van afhalen voor kosten van het huishouden.
Waarom is het vreemd om kinderalimentatie te besteden aan kinderen - waarvoor het tenslotte bedoeld is?-

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.