Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Veel hoger inkomen dan voor de scheiding ?? | Pagina 2 | CJG forum door Ouders.nl
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nootje

Nootje

10-03-2015 om 12:03

Veel hoger inkomen dan voor de scheiding ??

Nootje

Nootje

11-03-2015 om 09:03

Maar hoe verhoudt zich dat dan tot de afspraken in convenant ?

Dat is wat ik ook niet zo goed begrijp in dit systeem.

In het echtscheidingsconvenant zijn de kosten voor dochter volgens de tabellen vastgesteld op 513 per maand. Op basis daarvan betaalt vader 300 per maand kinderalimentatie aan moeder.

Maar als moeder vervolgens ook nog 359 Euro per maand kindgebonden budget ontvangt, dan betaalt vader toch eigenlijk 146 Euro per maand te veel ?

Katniss

Katniss

11-03-2015 om 10:03

Klopt, soort van

In de nieuwe regels wordt het kgb in mindering gebracht op de alimentatie. Maar zonder herrekening blijft het convenant gewoon doorlopen. Hij betaalt ook niet teveel, want je kunt je kinderen niet in percentages verdelen.

amk

amk

Katniss

In ons geval wordt de kgb er dan weer niet afgehaald, want wij hadden hiervoor de volledige alleenstaande ouder aftrek bij onze belastingaangifte.
Voor ons is het een verschuiving van de ene bron naar de andere bron.

Je betaalt nooit te veel voor je kind. En een kind kost snel meer dan 500 euro per maand. Want ze zal er ook van moeten sparen voor als de kosten hoger gaan worden: middelbare school, studeren, dan kun je niet aankloppen bij vader om meer te krijgen. En ook echt alle kleine dingen zijn meegenomen in dat bedrag: denk aan meubilair, linnengoed, speelgoed, verjaardagskadootjes voor vriendjes, extra transportkosten. Ik reken het heen en weer rijden naar haar vader vanwege de training volledig aan kind toe. Als zij er niet is, hoef ik niet te rijden tenslotte. Want dan ga ik op de fiets.

Nootje

Nootje

Katniss, welke nieuwe regels bedoel je

Waar kan ik die nieuwe regels vinden ?
En wat bedoel je met dat haar ex-man niet te veel betaalt ? Het gaat maar om 1 kind, waarvan de kosten volgens de tabellen 513 zijn. Dat heeft toch niets met percentages te maken maar gewoon met het totaalbedrag ?

four

four

alleenstaande ouderkop

In de nieuwe tremanormen wordt inderdaad gesuggereerd dat de alleenstaande ouderkop geheel afgetrokken mag worden van de behoefte van de kinderen.

De eerste jurisprudentie is echter hoopgevend. In verschillende zaken sinds 1 januari is al geoordeeld dat de alleenstaande ouderkop bedoeld is om het inkomen van de alleenstaande ouder te verbeteren, en dat het dus niet terecht is om dit bedrag in mindering te brengen.

amk

amk

Nootje

je kunt voor een kind niet 'te' veel betalen. Als ouder kun je niet te veel aan je kind besteden. Dat is wat Katniss bedoeld.

Je mag meer betalen dan het minimum bedrag, in dat opzicht is het nooit 'te' veel.

Katniss

Katniss

11-03-2015 om 11:03

Klopt

Mijn ex betaalt nu ongeveer niets. Het kind is niet minder gaan kosten en ik heb geen hoger inkomen gekregen, maar ik betaal niet 'teveel' omdat ik sowieso 100% verantwoordelijk voor haar ben. Naar mij toe is het misschien wel 'oneerlijk' maar dat is mijn perceptie (en zijn gebrek).

Tigerfeet

Tigerfeet

11-03-2015 om 14:03

Meisje Klein

Ja hoor als alleenstaande moeder in de bijstand krijg ik makkelijk 2000 euro bij elkaar...............

Niet dus, of ik moet gaan werken zonder het op te geven of andere niet legale truukjes toe te passen. Ik ben blij met de bijstand als vangnet, helemaal nu de hele economie op zijn gat ligt, werk in het noorden meer dan schaars is, ik volgens de arbeidsmarkt "te oud" ben en mijn belastbaarheid laag is.

Ik lees afgunst in je bericht, ik wil zo graag aan het werk, zou zo ontzettend graag in een andere situatie zitten dan ik nu zit

Tigerfeet(lichtelijk geirriteerd

amk

amk

11-03-2015 om 15:03

tigerfeet

er is een verschil, jij hebt het over bijstand, deze alleenstaande moeder heeft wao, daar gelden andere regels voor mbt bijverdienen en aftrek van andere inkomsten.
Dat is zuur, want hierbij mag je bijverdienen en wordt alimentatie niet afgetrokken.

Tigertfeet

Ik snap je irritatie, maar ik heb het niet bedacht he? Ik heb het ook niet gecheckt maar het schijnt echt zo te zijn (afhankelijk vd gemeente waar je woont). En snap je dat ik dan ook geirriteerd kan zijn dat ik wel elke ochtend mijn bed uit kom om braaf aan het werk te gaan en dan te moeten lezen dat sommige mensen het veel 'slimmer' hebben aangepakt...

Ook dat wekt irritatie en je vraagt je af hoe het kan??!!

Maar ik gun iedereen die wil werken natuurlijk snel een baan hoor!

Tigerfeet

Tigerfeet

12-03-2015 om 10:03

Mijn frustratie was naar de post van Meisje Klein, niet naar het verhaal van de start van deze topic. Dat is idd anders

Tigerfeet

Tigerfeet

Tigerfeet

12-03-2015 om 10:03

Meisje klein

Misschien idealiseer jij dan een uitkering tov werken.
Als ik niet werk: zal ik nooit een huis kunnen kopen en op die manier een spaarpotje voor later opbouwen.
Zal nooit ergens geld voor kunnen lenen
Bouw geen pensioen op, dus mijn financiele positie zal niet beter worden.
Ben niet vrij in handelen, moet verantwoording afleggen als ik op vakantie ga
Verplicht onbetaald werk doen( ik werk al mbv uitkering naar draagkracht)etc etc
Verplicht solliciteren( op zich geen probleem maar jaar na jaar afgewezen te worden is niet stimulerend en motiverend)

Ik klaag niet, ik red me prima, alleen idealiseer een uitkering hebben niet.

Tigerfeet

nee hoor

Ik idealiseer niet hoor en zou zelf niet in die positie willen zitten en gun jou ook een goede baan.

Overigens vind ik de argumenten die je noemt: verplicht solliciteren en vrijwilligerswerk doen normaal, ook als uitkeringsgerechtigde heb je verplichtingen. Gratis geld bestaat niet, het is jammer dat die gedachte leeft. Ik kan als werkende ook niet zomaar even 2 weken op vakantie, dus dat is ook geen belastende regel. Voor de rest zit je gewoon net zo in de mangel als elke willekeurige zzp'er (geen hypotheek, geen pensioen).

Iedereen die een uitkering nodig heeft, moet hem krijgen. Maar mensen die de solidariteit ondermijnen, dienen flink te worden aangepakt. Echt, in mijn optiek mogen bijbeunende bijstandstrekkers elke cent terugbetalen. Helaas zie ik het best veel in mijn omgeving en kan er erg slecht tegen. En als je dan die bedragen leest in de links, denk ik soms dat we gek zijn geworden met z'n allen.

Tigerfeet

Tigerfeet

12-03-2015 om 15:03

Meisje klein

Het gaat mij om het gebrek aan vrijheid in handelen en overal verantwoording voor te moeten afleggen.

Ik werk ook mbv uitkering en vind dat geen probleem. Sollicitatieplicht is ook geen probleem maar elke keer afgewezen worden is niet zo erg motiverend etc

Maar vaak wordt er gedaan of het een soort feestleven en walhalla is in een uitkeringspositie en dat is het absoluut niet.

Ik ken niemand die in de bijstand zit die bijbeunt en ja als die mensen betrapt worden moeten ze ook alles terugbetalen en waarschijnlijk met extra straf erop ook.

geen feestje

Nee dat het geen feestje is snap ik. Je moet echt met de billen bloot. Jammer dat er mensen zijn die het verpesten voor de meesten.

Nootje

Nootje

13-03-2015 om 14:03

amk/katniss 'te veel betalen'

Wat ik bedoelde met 'te veel betalen' gaat om de kinderalimentatie van die de vader in dit geval betaalt.

In een echtscheidingsconvenant stel je gezamenlijk vast dat de kosten van je kind 513 Euro per maand bedragen, en op basis daarvan gaat de vader 300 Euro per maand kinderalimentatie aan de moeder -waar het kind hoofdverblijf heeft- betalen. De moeder draagt op haar beurt dus 213 Euro bij aan de maandelijkse kosten van het kind.

Nu is het zo dat moeder 359 Euro per maand kindgebonden budget gaat ontvangen. In mijn beleving is dat dan dus 146 Euro meer dan de 213 die ze op basis van het echtscheidingsconvenant zou hoeven bijdragen.
Ik zou het dan eerlijk vinden dat die 146 Euro er bij de alimentatie van de vader afgaat, en hij dus voortaan 144 per maand alimentatie betaalt in plaats van 300.
Het kan toch niet de bedoeling van het kindgebonden budget zijn dat de moeder daar ten koste van de vader geld aan 'verdient' ? Dat vind ik echt heel onrechtvaardig tegenover de vader (die het overigens in dit geval beslist niet breed heeft).

amk

amk

13-03-2015 om 14:03

vroegah

was dat kindgebondenbudget gewoon onderdeel van de berekening. Dat werd van het totaal aan kosten afgehaald en wat overbleef waren de kindkosten die verdeeld moesten worden. Kinderbijslag werd er bv ook vanaf gehaald.

die berekening is een paar jaar geleden veranderd, en zelf hebben wij 'm helemaal niet gebruikt. dus hoe het nu gebeurt weet ik niet.

Als beide exelieden het hier mee eens zijn is het goed.
Jij hebt daarin geen rol, hoe oneerlijk je het ook vind.

Nootje

Nootje

13-03-2015 om 15:03

amk, eens/oneens

De vader weet op dit moment nog niets van de toeslagen die zijn ex zo gaat ontvangen. Als hij dat wel weet zal hij het daar zeker niet mee eens zijn.

amk

amk

13-03-2015 om 15:03

maar

Die toeslagen kan hij toch ook berekenen, hij zal globaal weten wat het inkomen van zijn aanstaande ex is. Die uitkering komt niet uit de lucht vallen namelijk.

Het is zijn eigen taak om het goed uit te zoeken. Door hem zelf of door een ingehuurde adviseur. (kan een advocaat zijn, kan een andere persoon zijn)

Je bent plaats vervangend verontwaardigd, maar nog maals dat is niet aan jou.

Nootje

Nootje

13-03-2015 om 16:03

maar Amk

of ik al dan niet verontwaardigd mag zijn is ook niet aan jou..

Suze

Suze

13-03-2015 om 20:03

Nootje

Je kan jouw visie op het geheel natuurlijk wel delen met jouw vriendin en aangeven dat, ook vanuit het oogpunt dat het niet "eerlijk" is, het misschien verstandig is het kindgebonden budget WEL met vader te delen (wat er meer is dan wat zij zelf moet bijdragen), zodat de vader minder KA hoeft te betalen.

Dat levert misschien wel meer op (voor een goede relatie met de vader) dan de pure euro's. Zeker als ze het door alle toeslagen financieel ruimer krijgt dan voor de echtscheiding.

Het is uiteindelijk aan je vriendin of ze jouw visie opvolgt.

Paddington

Paddington

16-03-2015 om 08:03

Het verschil met het KGB

is dat vorig jaar de alleenstaande ouder kop er nog niet op zat.Die is in de plaats gekomen van een belastingaftrek. Dat die niet wordt meegenomen in de berekening is in mijn ogen niet meer dan logisch. Dat is een bedrag van ongeveer 250,-. De rest werd wel altijd rekening mee gehouden.

amk

amk

16-03-2015 om 09:03

paddington

bij lage inkomens is dit er wel bij gekomen want om gebruik te maken van een belastingaftrek moet je wel eerst die belasting betalen.
Bij een laag inkomen kon je meestal niet volledig van deze afrek gebruik maken.

thuiszitter

thuiszitter

07-04-2015 om 09:04

Aandachtig zit ik dit te lezen

en het valt me op dat we hier vooral inhaken op de alleenstaande moeder, die meestal aan het langste eind trekt.

Neem even mezelf als voorbeeld, heb 30 jaar hard gewerkt, en nu door het zware werk in de WIA beland.
Heb sollicitatieplicht ( vind dit niet erg hoor ) maar er is geen werk voor iemand met beperkingen en die ook nog eens 48 jaar oud is.
Mijn aanstaande ex, die probeert zich alleen maar rijk te rekenen, zoals aanpassing kinderalimentatie, ze wil er ook nog graag partneralimentatie bij hebben, ze krijgt straks alleenstaande ouderkop, KGB en kinderbijslag, en miss ben ik nog wat vergeten.

Ik man heb er niet om gevraagd dat ik in de WIA zit, heb mijn huis verlaten ( om de kinderen zo weinig mogelijk te belasten, heb ook vaste lasten en voor ons mannen is er niks geregeld, en ik heb maar 1456 euro te besteden elke maand en dan lees ik hier verhalen van moeders die meer dan 2000 euro ontvangen met niks doen.
Auw dat doet toch een beetje zeer, intussen doet Ex of het huis van haarzelf alleen is terwijl de helft nog steeds van mij is.

Waar kunnen wij mannen aankloppen??
Juist, nergens!

four

four

07-04-2015 om 09:04

het is geen toelage voor moeders

maar voor alleenstaande ouders. Als jij zelf een kind verzorgt heb je er ook recht op.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.