Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nootje

Nootje

10-03-2015 om 12:03

Veel hoger inkomen dan voor de scheiding ??

Dag allen,

Ik help een vriendin van mij bij allerlei praktische zaken rond haar scheiding. De scheiding is vorig jaar officieel uitgesproken, zij is tot nu toe met haar kind in de oude woning blijven wonen maar heeft nu per 1 april a.s. (eindelijk !) zelfstandige woonruimte gevonden (sociale woningbouw).

Ik heb een proefberekening op de site van de belastingdienst gemaakt ivm het aanvragen van toeslagen, en tot mijn verbazing komt daar een zeer hoog bedrag uit. Zo hoog, dat ik me afvraagt of het wel klopt....
Het voelt op de een of andere manier niet goed, want als dit inderdaad zo is heeft ze echt een substantieel hoger inkomen dan voor de scheiding, en een hoger inkomen dan haar ex-man die fulltime werkt. Dus zou het graag hier bij ervaringsdeskundigen willen checken, omdat ik het gevoel heb dat we misschien iets verkeerd doen of over het hoofd zien.

Even heel kort de feitelijke situatie: vriendin is dus nu alleenstaand, 1 kind dat hoofdverblijf bij haar heeft (geen co-ouderschap). Inkomen alleen een WAO-uitkering van 1000 p.m. Verder krijgt ze kinderbijslag en straks een maandelijke partneralimentatie van 75. Voor kind betaalt ex-man straks 300 Euro p.m. kinderallimentatie, dit telt volgens de belastingdienst niet mee voor haar inkomen.

Volgens de proefberekening ontvangt ze per 1 april 286 Euro zorgtoeslag, 359 Euro kindgebonden budget en 78 Zorgtoeslag.
Dit betekent dat ze met haar uitkering, de toeslagen, de kinderalimentatie en kinderbijslag straks een maandinkomen heeft van ruim 2200 netto...
Dit kan toch haast niet kloppen ??

dank vast voor het meendenken,
Nootje

guera

guera

10-03-2015 om 13:03

uhm die toeslagen niet per maand?

286 euro zorgtoeslag per maand lijkt me nogal veel als een zorgverzekering misschien maar iets van 90 euro p.p is. Zijn die toeslag bedragen niet per jaar en maak je daar de rekenfout?
Dan komt ze namelijk op ruim 1400 per maand.

Nootje

Nootje

1e zorgtoeslag moet zijn huurtoeslag ;-)

Sorry, die 286 Euro per maand is HUUURtoeslag, de zorgtoeslag is 78 Euro zoals ik als laatste noemde.
En nee, de toeslagbedragen zijn niet per jaar maar echt per maand !

Alimentatie

Wordt de alimentatie, in dit geval 375,- euro eerst aan de inkomenskant gezet voor je de toeslagen berekend?
Dan is er geen inkomen van 1000,- euro maar van 1375,- euro.
Bij een huursubsidie van dit bedrag is er ook een behoorlijke huur.
Dat is dus ook al geen inkomen maar een tegemoetkoming.
En zou je af moeten trekken van het totale inkomen.
Ik zou het fijn vinden voor je vriendin als het in dit geval gunstig uitkomt. Dat zal niet in alle gevallen zo zijn. Afhankelijk van net een te laag of net een te hoog inkomen kom je al dan niet net weer niet uit.

Bovendien moet nu van 1 inkomen in plaats van 2 alle kosten worden voldaan. Dat is toch iets lastiger dan van 2 inkomens samen.

Mien

Mien

Dat zou best kunnen kloppen hoor.
Ik krijg ook dat bedrag voor de kindergebondenbudget alleen ik deel het met mijn ex ivm week op week af co ouderschap. En ik krijg 29 huurtoeslag en 190 huurtoeslag....

Tigerfeet

Tigerfeet

10-03-2015 om 14:03

anne j

Kinderallimentatie wordt niet belast en niet gezien als inkomen.
Partnerallimentatie wel

Tigerfeet

Nootje

Nootje

Hoogte huur, alimentatie, eerlijk ?

Kinderalimentatie wordt inderdaad niet meegeteld voor het inkomen, partneralimentatie wel. Maar die is maar 75, en had ik al meegeteld in de proefberekening.

De huur bedrag 630 per maand, daarvoor krijgt ze dus een huurtoeslag van 286 Euro per maand waardoor de feitelijke huur 'maar' 343 Euro per maand wordt.

Ik blijf het echt heel raar vinden dat haar ex die 40 uur per week werkt zo meteen minder inkomen en meer lasten heeft dan zij (die niet werkt). Dat voelt niet echt eerlijk en redelijk.

Nootje

Nootje

bedrag = bedraagt ;-)

;-)

Kinderkosten Nootje

Kinderen kosten geld Nootje. Alleen al dat je een groter huis moet hebben. Er moet een fiets komen of een strippenkaart, een zwemles, schoolgeld, weer nieuwe schoenen, naar de tandarts. Nou valt dat met 1 kind nogal mee, maar alle kosten tellen mee. Maar ik vind ook dat je vriendin er relatief voordelig uitkomt.
Dat is denk ik tegelijk de 'armoedeval' voor mensen. Zodra je gaat werken en je inkomen gaat omhoog dalen de toeslagen al snel.
Heb je zelf eigenlijk kinderen?

Mie

Mie

10-03-2015 om 15:03

Dat zal uiteindelijk tegenvallen hoor

Het bedrag wat ze werkelijk overhoud zal vies tegenvallen hoor ik werk zelf 24 uur en krijg wat ik schreef
190 huurtoeslag en 29 zorgtoeslag en 150 kindergebondenbudget.
Ik krijg rond de 1450 netto. Maar hou van alles na alle vaste lasten 200 euro over...

Nootje

Nootje

10-03-2015 om 16:03

Mie, overhouden

Zij heeft zo in totaal 2200 netto per maand, en haar vaste lasten worden 800 Euro per maand. Laten we het ruim nemen en zeggen 1000 Euro. Dan houdt ze dus 1200 netto over voor een huishouden met 1 kind. Dat lijkt mij wel vrij ruim eerlijk gezegd.

Nootje

Nootje

Anne J, kinderkosten

Ik begrijp niet zo goed waarom je vraagt of ik zelf kinderen heb. Maar voor jouw informatie, ja ik heb 3 kinderen. En ik weet heel goed dat die geld kosten ;-)
Maar zoals ik net aan Mie al schreef, 1200 netto per maand voor 1 volwassene en 1 kind (terwijl alle vaste woonlasten e.d. al betaald zijn) vind ik bepaald niet slecht. Zeker niet als je niet werkt.

Nootje

Nootje

Anne J, armoedeval

En nog even over wat je schreef over 'armoedeval': ja dat klopt, dat vind ik dus ook heel raar in het systeem. Want op deze manier is er toch geen enkele prikkel om weer te gaan werken ? Integendeel zou ik zeggen...

Mie

Mie

Te nootje

Kind het knap dat de vaste laste 800 euro zijn
Dan wil ik daar ook wel boodschappen doen verzekerd zijn etc etc etc

Barvaux

Barvaux

Vaste lasten zijn geen boodschappen maar de huur, gwl, zorgverzekering en andere verzekeringen, als je geen auto hebt haal je dat wel voor 800/1000 euro.

Mie

Mie

10-03-2015 om 17:03

Barveaux

Ja ok....
Maar dan ben je nog niet klaar....

Begrijp idd dat je dan wel overhoud....
En dat je niet werkt en toch zoveel te besteden hebt..
Tsja kweet ook niet frustrerend als je er te lang over nadenkt.

Nootje; je hebt daarin idd gelijk.... Tis krom...

belle mara

belle mara

10-03-2015 om 19:03

Vaste lasten zijn meer

De vaste lasten zijn meer. De huur is al meer dan 600 euro. Met zorgverzekering, gas water licht, ben je al rond de 900. Reken je niet rijk.

Wel is er duidelijk een armoedeval. Ik werk 32 uur. Krijg daardoor alleen nog kindertoeslag en kinderbijslag. Dat betekent 2150 (salaris plus kindertoeslag) per maand plus 547 euro kinderbijslag per drie maanden. ( ik krijg geen alimentatie). Ik heb drie kinderen . 20, 17, 16.

Katniss

Katniss

10-03-2015 om 19:03

Alleenstaande ouders

Alleenstaande ouders krijgen nu eenmaal een boel gratis geld, tenminste als ze weinig genoeg verdienen om de alleenstaande ouderkop van het kindgebonden budget te krijgen. En dat ook mogen houden, want volgens mij wordt het wel met een bijstandsuitkering verrekend.
Is niets oneerlijks aan. Zo hebben we het nu eenmaal geregeld in Nederland. Net zoals alle mensen met een laag inkomen zorg- en andere toeslagen krijgen. De kennis van Nootje heeft een WAO-uitkering, dus het lijkt me dat de jaloezie van Nootje totaal onterecht is en dat ze zeker niet met die mevrouw zou willen ruilen.

idd bekend

Dit is bekend hoor, als alleenstaande moeder kan je zo maar een inkomen van 2000 netto binnenharken door niets te doen. De prikkel om dan achter de kassa bij AH te gaan werken is er niet. Annemarie van Gaal heeft er hele columns over geschreven.

http://daskapital.nl/2014/09/dasfactcheck_de_bijstandsmoede.html
http://fd.nl/ondernemen/entrepreneur/columns/annemarie-van-gaal/894057/bijstandsmoeder

amk

amk

10-03-2015 om 22:03

katniss

je moet nogal veel verdienen om de alleenstaande ouderkop van het kingebondenbudget niet meer te krijgen. Ik verdien ongeveer anderhalf keer modaal, daar komt nog pa bij. Wel hypotheekrente aftrek, maar minder dan ik aan pa per jaar krijg. En dan heb ik nog bijna het maximum aan kgb.

Katniss

Katniss

10-03-2015 om 22:03

Ik ben er nog niet achter of het wordt afgebouwd of ineens stopt bij (ca.) 80.000 euro. Ik vind dat ik ook best veel krijg (ook 1,5 keer modaal, maar veel hypotheekrente-aftrek), om en nabij 300 euro voor twee kinderen. Die dame uit het voorbeeld krijgt nog meer voor 1 kind, maar ik denk dat dat niet klopt.

amk

amk

11-03-2015 om 07:03

katniss

wij krijgen alleen de alleenstaande ouderkop, niet het inkomensafhankelijke deel. Het kan nogal aantikken idd, en dan ook nog de gemeentelijke kortingen want de toeslagen tellen niet mee als inkomen.

Nootje

Nootje

11-03-2015 om 08:03

Katniss, jaloezie ??

Beste Katniss,

Ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik jaloers zou zijn op mijn vriendin, dat is volstrekt niet het geval.
Als je mijn eerste post goed gelezen zou hebben zou je weten dat ik haar juist help met alles, en het probeer zo goed mogelijk voor haar te regelen. Daarom schreef ik dat ik mijn berekening bij jullie wilde checken, omdat ik bang ben dat ik iets over het hoofd zie of verkeerd heb gedaan, niet omdat ik jaloers ben. Vreemde conclusie.

Mijn verbazing over de hoogte van het bedrag komt voort uit de kromheid van de situatie in het algemeen, die vind ik niet kloppen.

groet, Nootje

Nootje

Nootje

Katniss, toeslag met 1 kind

Overigens klopt het bedrag echt met 1 kind (leeftijd 13), volgens belastingdienst door haar lage inkomen.

Miekemieke

Miekemieke

geloof ook niet dat het klopt

Of veel vrouwen zijn niet bekend met de toeslagen. Mijn gescheiden collega's hebben niet veel te besteden tenzij ze al hun geld oppotten maar dat geloof ik niet. Ik zal ze dit laten lezen.

Katniss

Katniss

11-03-2015 om 09:03

Toch wel

Ik dacht gelezen te hebben dat een andere alleenstaande moeder op het forum minder kreeg, maar 359 euro klopt, bij een inkomen van 13000.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.