Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

weethetevenniet

weethetevenniet

29-06-2016 om 14:06

uit elkaar en nu?

Partner heeft vorige week gemeld dat hij het niet meer ziet zitten en wil vertrekken. We hebben samen een koophuis, een uitwonend kind en een die volgend jaar een vervolgopleiding gaat doen maar thuis blijft wonen.
Maar hij heeft zich pas net ingeschreven bij de woningverhuurvereniging en staat dus onderaan de wachtlijst. Dus voorlopig nog geen woonruimte.
Ik heb de laatse jaren het meerendeel van de huisopknap-kosten opgehoest,(kamers verbouwen, zonnepanelen, isolatie)
Hoe wordt er bepaald hoeveel het huis waard is ( er staat nog 8 jaar hypotheek op) en hoe worden de door mij betaalde kosten dan verrekend? Bij wie moet ik daarvoor zijn?
Ik wil in het huis blijven wonen , dus moet hem dan uitkopen.

Theekopje

Theekopje

29-06-2016 om 14:06

Wat ligt er vast?

Het hangt er nogal vanaf hoe jullie het zakelijk geregeld hebben. Ben je in gemeenschap van goederen getrouwd, dan valt er niks te verrekenen met door jou betaalde kosten, want alles is gezamenlijk.
Als je een samenlevingscontract hebt dan staat daar hopelijk in hoe jullie de geldzaken geregeld hebben.

Niki73

Niki73

29-06-2016 om 15:06

Taxatie en convenant

Wat triest zeg.
Zijn jullie in gemeenschap van goederen getrouwd? Dan maakt het (helaas voor jou) niet uit wie de opknapkosten betaald heeft. Als jij hem uitkoopt, hou je wel het genot van al die verbouwingen.
Het huis kan getaxeerd worden door een makelaar. Vraag even na, sommigen doen dat gratis. Of je laat het door 2 makelaars doen: een die jij voorstelt, een die hij voorstelt. Je middelt dan de bedragen. Je trekt de restschuld op moment van echtscheiding er van af, deelt het bedrag door twee, en dat is jouw uitkoopsom. Je kunt het desgewenst laten vastleggen bij een notaris, wij hebben het onderling geregeld.

Wat betreft woonruimte: tuinhuisje, camping, vakantiehuisje, logeren bij (verschillende) vrienden/familie, dat kan allemaal tijdelijk.

Denk je dat jullie met een mediator kunnen scheiden? Dat is absoluut aan te raden, advocaten zijn gebaat bij moeizame scheidingen. Een mediator kan je ook vertellen wat er jullie allemaal moeten regelen.

Je kunt beginnen nu alvast kopieën van de stand van al jullie bankrekeningen te maken, om te voorkomen dat een van jullie geld wegsluist.

Zoek op internet naar echtscheidingsconventanten (die je kunt invullen). Je kunt alvast samen kijken wat daar in staat en waar jullie het al over eens zijn. Dat scheelt straks weer tijd (en dus geld) bij de mediator/advocaat. Ga er wel van uit dat jullie allebei moeten geven en nemen. Hou niet te veel vast aan spullen. Zorg dat het onder de streep ongeveer gelijk uit komt, maar ga niet muggenziften, gun een ander ook wat. Ik heb het financieel wat breder dan mijn ex, ik rond bedragen die ik aan hem moet betalen altijd naar boven af. Kleine gebaren helpen om de goodwill enigszins te bewaren.

En ook al is jullie kind al het huis uit, steek ook je licht eens op bij Villa Pinedo. Want jullie blijven zijn ouders.

wwethetevenniet

wwethetevenniet

samenlevingscontract

We hebben een samenlevingscontract, met gescheiden geld.

Theekopje

Theekopje

En wat staat er in dan?

Wat staat er in jullie samenlevingscontract dan? Ik neem aan dat jullie daarin hebben vastgelegd hoe de verdeling van kosten van bv het huis is en hoe het eigendom is geregeld.

Theekopje

Theekopje

Toevoeging

Als je zegt "ik moet hem uitkopen", is dat dan iets wat volgt uit jullie contract? En staat er ook in het contract wie de kosten voor onderhoud en dergelijke draagt, en hoe die verrekend worden?

Vesper Lynd

Vesper Lynd

29-06-2016 om 16:06

Inderdaad

Wat staat er in het contract? Zijn jullie beide eigenaar van het huis en kan een van beide de lasten alleen dragen (en mag dat ook van de bank?!). Voor minderjarige kinderen moet je volgens mij ook als samenwoners een ouderschapsplan maken. Als dat niet hoeft moet je in elk geval bespreken hoe je de kosten gaat verdelen (vanaf 18 gaat de bijdrage rechtstreeks naar het kind).
Ik zou er op aandringen dat je partner op termijn elders gaat wonen. Hij wil stoppen, maar hoeft zeker niet te wachten op een sociale huurwoning. Een kamer of studio kan ook, zeker zonder kleine kinderen. Gelukkig ben je niet getrouwd, dat scheelt weer een boel extra kosten voor advocaten e.d.

weethetevenniet

weethetevenniet

29-06-2016 om 17:06

hypotheek

We hebben een lage hypotheek en die kan ik makkelijk zelf betalen. Over gemaakte kosten staat geloof ik niks in ons contract.

De jongste wordt eind van het jaar 18.Dus hoeven we gelukkig geen ouderschapsplan ofzo.
En als ik het huis wil houden, dan moet ik hem toch uitkopen, anders kan het niet denk ik.

Taruh

Taruh

29-06-2016 om 18:06

uitkopen

dat hangt er vanaf hoe het eigendom geregeld is. Als het huis op 1 naam staat, wat iets anders is dan de hypotheek, dan is het huis volledig eigendom van die persoon en valt er niets uit te kopen als de eigenaar in het huis blijft wonen.

Dan zou de eigenaar de hypotheek volledig moeten overnemen.

De verdeling is ook afhankelijk van wat er in je samenlevingsovereenkomst staat. Daar staat zeer waarschijnlijk wel iets over het huis in.

vis dat contract op

Vis dat samenlevingscontract even op. Dat huis is naar alle waarschijnlijkheid jullie gezamenlijk eigendom, maar er staat in het samenlevingscontract mogelijk een verdeelsleutel (de een meer eigenaar dan de ander), en/of regels over hoe e.e.a. moet worden berekend bij scheiding. In mijn samenlevingscontract staat dat bij verkoop van het huis elke partij krijgt wat hij/zij heeft ingebracht en dat de rest gelijk wordt verdeeld. Dat had achteraf ook anders gekund, je kan ook zeggen dat de opbrengst wordt verdeeld naar rato van de inbreng van elk van beiden (dan worden waardestijgingen ook evenredig verdeeld).

Speculeren heeft geen zin. Zoek dat contract op en lees wat er staat. En als je dat niet snapt zou ik de notaris even bellen die dat destijds heeft opgesteld, die kan e.e.a. vast nog wel even verduidelijken (dat is natuurlijk destijds bij het tekenen al gebeurd maar die uitleg kan zijn weggezakt).

Sterkte ermee

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.