Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

1968Babet
18-05-2015 om 20:05
Twijfels
Jeugdliefde, huwelijk van 18 jaar, 2 kinderen van 16 en bijna 18.
Koophuis...huisje boompje beestje.
Maar...
de rek lijkt eruit te zijn. Ik ben bang, want het 'soulmates' gevoel lijkt vervaagd.
Krijg soms het gevoel dat mijn man niet echt aanwezig is. Ik voel geen genegenheid, lijkt wederzijds.
En dan toch is alles zo veilig, zo vertrouwd...
Ik hou van hem, hij van mij, maar is het nog wel genoeg...
Ja, ik word heen en weer geslingerd in mijn gevoel en verstand.
Wat doe ik na een scheiding? Ik werk een paar uur per week, maar het is niet voldoende om in mijn eigen (en dat vd kinderen) onderhoud te voorzien. Ik solliciteer me suf, maar diploma's en leeftijd breken me op.
Kom ik wel rond met een aanvulling en waar heb ik recht op?
Krijg ik geen spijt, hou ik toch nog teveel van hem en hij van mij?
We hebben er samen over gesproken, zien veel gelijkenissen met een broer zus relatie. Wie herkent dit en wat was je besluit?
Hoe is het met je gegaan qua nieuwe woning, financieel, kinderen?
Of, hoe hebben jullie weer nieuw leven in jullie relatie geblazen?

guera
18-05-2015 om 21:05
Lijkt me niet een reden om uit elkaar te gaan. Je neemt altijd jezelf mee. En darbij: wat je mist heb je zelf te brengen. Het is heel lastig om oude patronen te veranderen maar the only way. Wat ook goedx werkt is samen werken aan een gezamenlijk project. Bv verbouwing? opnieuw inrichten? plannen maken voor.....
Blijf praten en probeer eens iets anders te doen. 1 x in de week samen eten zonder de kinderen met kaarsje en glaasje wijn? samen koken? dat soort dingen....Succes. Maak er wat van. Er is nog genoeg om voor te gaan!

Emine
18-05-2015 om 22:05
Draai het eens om....
....volgens mij is er wel degelijk een maatjes-schap als ik het zo lees. Ik zou me eens een poosje bij alles wat je samen doet afvragen 'hoe zou dit eruit zien als ik jou niet had en zou dat zijn wat ik wil?' Dus als je thuiskomt van die paar uur werk en je hebt niet je man om bij te praten, hoe zou je dat vinden? Als je naar een verjaardag gaat en je man is er niet meer bij, hoe zou je dat vinden? Etc. Schrijf het desnoods op in een dagboek. Vraag je af of een scheiding werkelijk verbetering gaat brengen en waar je nu eigenlijk naar op zoek bent. Krijg je dat met je scheiding?
Vraag je daarnaast eens af of je niet heel erg last hebt van de zogeheten is-dit-het-nou oftewel midlife-crisis..........

Vera
18-05-2015 om 22:05
Tjee
Nou, als er geen echte drama's zijn, zou ik met de leeftijd van de kinderen er niet over peinzen om nu te gaan scheiden als ik jou was.
Probeer eerst te bedenken wat je wel zou willen (alleen en samen) en kijk of je daar wat aan kunt doen.
Uiteindelijk moet je zelf voor je eigen geluk zorgen....
En kijk vooral naar alle dingen die jullie wel samen hebben/doen, en die je wel leuk vindt bij je man! Elk dag 3 positieve dingen van hem opschrijven.
En daarnaast: doe je kinderen dit niet aan. Over een paar jaar zijn ze het huis uit en is het veel minder heftig voor hen. Misschien nog steeds wel, maar een stuk minder dan als ze thuis wonen.
In de tussentijd: probeer iets te verzinnen om wel financieel onafhankelijk te worden. Misschien toch zelf iets opzetten (zou mijn ding niet zijn, hoor) of een goede opleiding waardoor je meer kans maakt op de arbeidsmarkt.
Wel vervelend dat je niet helemaal blij bent, maar scheiden lijkt mij echt een stap te ver als ik je verhaal zo lees.

Miekemieke
19-05-2015 om 07:05
living together apart
Je kunt dit ook zien als een periode waarin je ieder meer je eigen leven kan leiden. Je voelt je minder met elkaar verbonden maar de kinderen zijn wel een verbindende factor. Maak afspraken wat je gezamenlijk doet en ga verder je eigen gang. Richt je op een opleiding of studie, ga een intensieve hobby doen. Probeer plezier in je leven te hebben zonder dat je daar afhankelijk van een ander voor bent. Wel met respect voor elkaar.

1968Babet
19-05-2015 om 12:05
Broer zus idee
Maatjesschap is er misschien wel, maar op broer zus vlak.
Ik krijg soms het gevoel dat we niet meer zo in elkaar geïnteresseerd zijn.
Ik voel me niet meer (seksueel) aangetrokken tot hem.
Als ik eraan denk om dingen alleen te doen, dan maakt me dat eerlijk gezegd niet zo uit. Ik doe al veel alleen.
Een studie, zou kunnen, maar daar zou ik me dan eens goed in moeten verdiepen. Bovendien brengt dat wel een kostenplaatje met zich mee. (ook dat moet kunnen natuurlijk)
Echte hobby's heb ik niet, maar ik ben altijd bezig. Het is dus niet dat ik niks te doen heb.
Als ik daadwerkelijk denk aan een scheiding, dan trekt me dat enerzijds. Puur voor de rust. Geen verplichtingen meer. Anderzijds ben ik ook bang, maak ik wel een goede keuze, krijg ik geen spijt, wat staat me te wachten, etc. Ik word heen en weer geslingerd.

Thea
19-05-2015 om 13:05
Babet
Als je denkt aan een leven alleen zonder verplichtingen, aan welke verplichtingen denk je dan te ontkomen die je nu wel hebt?
Ik ben uiteindelijk gegaan na 30 jaar. Het voelde als een bevrijding maar net zo goed weer een vorm van uitzichtloos als voorheen alleen nu op een andere manier.
Spijt van het weggaan heb ik niet, want je kunt niet in je eentje een relatie werkende houden.
Financieel is het zwaar maar ik red het.
Energie heb ik weinig, mijn omgeving is opgelost en ik kan letterlijk overnieuw beginnen met alles op sociaal gebied, mijn baan ben ik kwijt en daar gaat nu mijn energie naar toe.

Niki73
19-05-2015 om 14:05
Investeren
"Puur voor de rust. Geen verplichtingen meer."
Vergeet dat maar snel. Je hebt juist veel meer verplichtingen. Gemerkt en ongemerkt doet je man vanalles en nog wat dat jij dan ook nog erbij moet nemen. Ik ben (gelukkig) gescheiden, kom uit een bijzonder zware situatie met zorgenkinderen en een gewelddadige zorgenman. Ik ben blij dat hij niet meer bij ons woont, maar rust en geen verplichtingen, nee, zo voelt dat helemaal niet. Het huishouden is zwaarder, financieel is het zwaarder, kinderen opvoeden in je eentje is zwaarder (oké, bij jou vrijwel klaar).
Als jullie nog maatjes zijn, moet je echt gaan investeren in je relatie. Geen seksuele aantrekkingskracht meer? Ga in relatietherapie (APK voor je relatie). Of volg een curus tantra. Ik beloof je dat seks op deze leeftijd nog geweldig leuk kan zijn, als je er een beetje moeite voor doet. Ga naar een pretpark of bungeejumpen (adrenaline is een sterk opwekkend middel). Doe IETS. Maak tijd vrij voor jullie zelf apart én voor jullie samen. Maak desnoods een weekplanning (elke maandag sport, elke dinsdag samen koken en eten, elke woensdag damesborrel/herenclub, elke donderdag vrijwilligerswerk, elke vrijdag samen uit, bijvoorbeeld). Dat moet je doen. Niet uit elkaar gaan, ben je mal!

Emine
19-05-2015 om 15:05
Voor de rust.....
....zou je ook een weekje alleen naar de Veluwe kunnen gaan.

Hortensia
19-05-2015 om 16:05
verplichtingen
Je hebt geen idee hoeveel verplichtingen er op je bordje komen als je gescheiden bent! Een alleenstaande ouder is soms echt een jonglerende octopus in spagaat.
Ik zou heel wat over hebben voor een veilige, vertrouwde man in mijn leven met wie ik mijn gezin zou kunnen delen, ook al was de magie van het begin inmiddels verbleekt (valt die niet opnieuw op te poetsen?). Jullie kunnen met elkaar praten, dat is al heel wat.
Ik zou nooit meer terug willen naar mijn man, ondanks alles. Want veiligheid, vertrouwdheid en kunnen praten heb ik nooit gekend in mijn huwelijk.

1968Babet
19-05-2015 om 19:05
Verplichtingen
Jullie vinden dus dat ik niet zomaar de knoop door moet hakken.
Zomaar is niet het goede woord, want het is niet voor niks dat ik zo twijfel.
Tenslotte hebben we ook hele leuke tijden gehad. Maar de koek lijkt op.
Het is zo 'doods'. Jullie hebben een punt als je zegt: ga samen weer tijd in elkaar investeren.
Jaren geleden was dat nooit een probleem, maar ik vraag me nu af wat wij dan samen zouden kunnen doen. Iets wat we beiden leuk vinden.
Jaren terug vonden we veel dezelfde dingen leuk, hadden in veel opzichten dezelfde smaak, deelden elkaars mening. Maar dat is nu stukken minder. Onze wegen lijken uiteen gegroeid. Vroeger had ik misschien ook wel minder een eigen mening. Ik vond heel veel goed.
Met verplichtingen bedoel ik eigenlijk het zorgen voor alles en iedereen.
Uiteraard zorg ik graag voor mijn kinderen, ik ben gek op mijn kinderen.
Maar ik heb ook een man waar rekening mee gehouden moet worden. Ik ben een beetje klaar met zorgen voor alles en iedereen. Soms lijkt het hier wel een hotel. Ik hoor van vriendinnen dat zij dat ook wel eens ervaren, dus dat is niet vreemd. Maar kan het niet wat anders, waarom ligt er zoveel bij de vrouw? Mijn man doet heus wel eens wat hoor, maar dat is miniem.
@ Thea, heb jij kinderen, zoja hoe oud waren zij toen je ging en hoe hebben zij de scheiding ervaren?
Niki noemt relatietherapie, iemand ervaring mee?
@Emine een weekje Veluwe is zo gek nog niet

Emine
Ga dan......
....een weekje naar de Veluwe, desnoods twee.....
Uiteraard zonder tv en wifi, om even geen prikkels te krijgen en goed te kunnen rusten en om je zo te vervelen dat je straks smacht naar je man......
Daarnaast, in hoeverre is je man hier wel de boosdoener van dat hotel-gedoe? Hoort dat nou niet juist heel erg bij kinderen van de leeftijd van de jouwe?
M.a.w. projecteer je het (normale) gedrag van je kinderen niet op je man?
Ennuh, als je nou allebei andere dingen leuk vind om te doen, dan mag gewoon de ene keer hij en de andere keer jij kiezen......

Thea
Babet
Ze waren beide 20+ toen ik ging en ze snapten het. Geen huilende kinderen, ze raakten niet psychisch uit evenwicht. Natuurlijk was het niet leuk, maar ze hadden het zien aankomen. Er is ruimte voor gesprek en emotie, alleen is dat eigenlijk amper nodig. Het is ook geen vechtscheiding geweest, ex en ik staan neutraal in ons contact, kunnen nog met de kinderen uit eten, vieren nog feestdagen samen enz.
Als er nieuwe partners komen weet ik niet hoe ik daar in sta, maar zoals mijn zoon zei: er zijn geen regels voor hoe je met elkaar omgaat na een scheiding. Ze zijn trots op hoe we het hebben geregeld en met elkaar omgaan en het valt ook hun vrienden op.Ze kunnen de oorzaak van de scheiding los zien van de liefde voor hun ouders. Dat is dan weer een voordeel als je kinderen wat ouder zijn. Zelf zouden ze nooit zo lang hebben kunnen wachten en vinden de prijs van mijn blijven te hoog geweest voor mij. Wat ze wel hebben, en dat is logisch, is dat ze zich meer bewust zijn dat een relatie hard werken is, dat niets perfect is en dat dingen eindig zijn en dat zal invloed hebben op hoe ze zelf in een relatie staan. Dat vind ik spijtig en had ik graag willen voorkomen, maar helaas is het niet anders.
Of je blijft of gaat is helemaal aan jullie samen, maar ik zou nog wel proberen (ik weet niet wat je al gedaan hebt uiteraard) om de focus op jullie samen te leggen en te kijken wat er nog is. Daar zijn er twee voor nodig, de neuzen moeten dan wel dezelfde kant op om hetzelfde doel proberen te behalen.
Eén ding wil ik je wel meegeven: ga voordat je elkaar gaat haten, want dat is echt schadelijk voor kinderen. Ik snap dat er situaties zijn waarin het niet anders kan en als er eentje zich misdraagt dan is het zo gebeurd. Maar als het enigszins mogelijk is: probeer dat te voorkomen.
De sleur waarin je zit is ook een deel van de fase waarin je zit.
Pubers, opleidingen, lang samen en ineens dat gevoel: is dit het nu helemaal? Dat hoeft niet het einde van je relatie te betekenen. Als er nog maar iets van houden van is van beide kanten, dan is het het waard om nog een poging te doen. Voor jezelf, partner en kinderen.

Marea
19-05-2015 om 23:05
Verwend
Mensen zijn tegenwoordig erg verwend. Je wil gaan scheiden omdat dat verliefde gevoel van toen je elkaar net kende er niet meer is. Ik kan je vertellen dat dat bij weinig mensen er nog is na 20 jaar huwelijk. Dat is gewoon zo.
Je zegt dat je jezelf niet kunt onderhouden, en begint meteen over toeslagen. Dus omdat jij niet meer hoteldebotel bent moet de maatschappij jou als gescheiden vrouw gaan onderhouden? Beetje vreemd.
Ik ben niet tegen scheiden, als mensen elkaar echt de tent uitvechten, als de een geweldadig is of de ander doodongelukkig, oke, dan kun je scheiden en dan moet er financiele hulp komen als iemand het niet redt. Maar uit wat jij schrijft maak ik meer op dat je in een sleur zit. Je leven kabbelt voort, alles is voorspelbaar, je man is voorspelbaar, je vlinders in je buik zijn weg. Maar als gescheiden vrouw zonder noemenswaardig inkomen, wordt het er echt niet gemakkelijker op.
Er zijn al tips gegeven om je leven wat te verrijken. Als je zelf gelukkiger bent, wordt je relatie misschien ook beter.
Succes met je denkproces en uiteindelijke keuze.

Pieter
20-05-2015 om 08:05
en daarbij
Wat ik ook nooit begrijp is dat mensen willen scheiden maar niet willen proberen wat meer geld in het huwelijk te steken. Hoogstwaarschijnlijk is dat vele malen goedkoper dan scheiden maar ja een studie kost geld, leuke dingen doen samen kost geld etc.

Niki73
20-05-2015 om 11:05
Doods
Je schrijft dat je relatie doods voelt. Dan is mijn antwoord simpel: blaas het weer nieuw leven in! Ga samen dingen doen. Hij kiest de ene keer iets, jij de volgende keer. Niet zeuren over de keuze van de ander, vol goede moed mee gaan. Kies af en toe iets wat voor allebei nieuw is, dan heb je beiden een nieuwe ervaring. Misschien iets engs. Iets spannends. Iets raars. Dan heb je gezamenlijke nieuwe ervaringen (die verbinden) en heb je iets om over te praten.
Ja, ik heb ervaring met relatietherapie. Goede ervaringen. Het heeft mijn huwelijk niet gered, maar we hebben nu wel een goed nahuwelijk. Dat had ik niet durven dromen. Ik ken verschillende paren die dankzij relatietherapie hun huwelijk wel hebben kunnen verbeteren en zelfs redden. die nu weer heel gelukkig zijn samen. Het verbetert de communicatie en kijkt welke ingesleten patronen gunstig en ongunstig zijn. Heel nuttig! Ik ben een voorstander, dat mag duidelijk zijn. Het kan wel zijn dat je niet meteen een therapeut treft die bij jullie past. Daar moet je eerlijk over zijn en je mag altijd wisselen.

Suze
20-05-2015 om 13:05
Pieter
Scherpe opmerking van jou.
Je hebt helemaal gelijk. Scheiden kost pas geld.

1968Babet
20-05-2015 om 14:05
Hotel
Dank voor jullie reacties. Het schudt me wakker, laat me meerdere kanten zien.
Wil even reageren op een paar opmerkingen.
Ik vind het niet vanzelfsprekend dat de maatschappij 'dan maar voor mij op moet draaien, omdat ik niet meer verliefd ben.'
Natuurlijk snap ik dat het verliefde gevoel vermindert na een aantal jaren samen.
Bij ons was het nu eenmaal zo, dat toen er kinderen kwamen, ik minder uren ging werken. De rest van de uren was ik er voornamelijk voor de kinderen en het huishouden. Er kwam veel op mij neer, maar dat is iets waar we samen voor gekozen hebben. Door de loop van de jaren heb ik mijn man alle ruimte gegeven om verder te studeren zodat hij in zijn werk verder kon groeien. Zelf heb ik op mijn 36e ook nog een studie gedaan, waar ik nog steeds profijt van heb, zeker na alle bezuinigingen in het bedrijf waarin ik werk. Maar meer uren werken is op dit moment niet mogelijk. Misschien komt dat nog, maar ivm reorganisatie is er een stop op meer uren. Solliciteren valt tegen, omdat ik ondertussen tegen de 50 loop en veel bedrijven vinden dat al te oud. (ik geef niet op)
Dat ik de afgelopen jaren op werkgebied dus minder heb bijgedragen aan de maatschappij is min of meer waar, maar ik heb niet stil gezeten. Ik heb met liefde en plezier twee hele leuke kinderen opgevoed en ik was er (bijna) altijd voor ze en op school en in mijn wijk stond ik vaak klaar om te helpen. Mijn man heeft er profijt van gehad dat hij alle tijd en ruimte kreeg om zich op te werken, terwijl ik een stap terug zette.
Mijn man gaat zijn eigen gang, hij is lijfelijk aanwezig, maar ik merk dat er veel aan hem voorbij gaat. Dat kan gaan over iets wat de kinderen hem spontaan vertellen tot bijv. dingen die we samen moeten regelen. De spontaniteit zie en voel ik als hij met anderen praat, maar thuis valt hij om 18 uur als een blok in slaap op de bank. Hij vindt (bijna) alles goed. Het is niet zo dat hij denkt: ze zeuren hier, dus laat maar. Maar het is meer dat het hem allemaal weinig kan schelen, want; het 'loopt allemaal toch wel'.
Ja, de kinderen denken dat het een hotel is, maar hij in die zin ook wel.
Het is een sleur, inderdaad misschien mede door de fase waarin we zitten.
Maar ik wil eruit, ik wil weer voelen dat ik leef ipv geleefd worden.
Het is waarschijnlijk verwend als ik zeg dat ik er ook nog ben.
Maar met het wegcijferen ben ik klaar.
Ik ga kijken of ik mijn man zover kan krijgen om samen dingen te ondernemen. Nieuwe dingen, andere dingen en weer meer praten.

Emine
20-05-2015 om 14:05
Maar......
...weet hij ook hoe jij je voelt in dit huwelijk en vtussen welke keuzes jij twijfelt? Time to tell!

Mark74
20-05-2015 om 16:05
Tjee,
Wat volkomen ridicuul dat iemand in deze situatie denkt aan een scheiding als eerste oplossingsmogelijkheid!
Inderdaad volkomen verwend gedrag!
Rust en geen verplichtingen meer nadat je gescheiden bent? als je overal opeens alleen voor staat.
Je hebt niet voldoende inkoemn om voor jezelf te zorgen en kan dat ook neit zomaar regelen op korte termijn, dus moet je financieel gaan leunen op je dan ex-man (partneralimentatie). Financieel gaan jullie beiden er flink op achteruit. Jij zult je niet veel kunnen veroorloven qua huisvesting, koophuis moet wellicht verkocht worden.
Manlief zal wellicht neit blij zijn om zijn nu ex-vrouw langdurig te meoten odnerhouden. Ruzie is het resultaat, kinderen mekrken er wat van, willen geen partij trekken maar doen dat wellicht toch.
Of je kunt natuurlijk, idioot idee!, proberen eens echt te werken aan je huwelijk.

Angela67
20-05-2015 om 17:05
wie cijfert hier zich weg dan?
Als je je als 'voetveeg' gedraagt zul je ook als 'voetveeg' gebruikt worden, toch? Begin met respect voor jezelf en je omgeving de zaak met stapjes te verbeteren. Ik snap niet dat je de oplossing buiten jezelf zoekt. Het zit toch in jou, je onvrede? Dan kun je toch alleen jezelf veranderen? Je bent nog steeds dezelfde persoon als je gaat scheiden, je leven wordt er niet opeens heel spannend, exciting en fantastisch door. Je komt ws binnen no time weer in een zelfde zorgende situatie terecht maar dan alleen, gedesillusioneerd en nog steeds met jezelfde karakter onder de arm.
gr Angela

1968Babet
21-05-2015 om 12:05
Ja hij weet hoe ik me voel en hoe ik twijfel. Hij snapt het ook.
Als ik hem eea voortel dan gaat het even goed en voor we het weten zitten we weer op hetzelfde punt. Hij is passief, komt zelf niet echt met ideeën.
Ik realiseer me heel goed dat ik niet zo moet zeuren, echt wel.
Het nummer van Doe Maar; 'is dit alles', slaat echt de spijker op zijn kop.
Maar herkent niemand zich er dan in, dat je na jarenlang samen in zo'n sleur komt en zelf niet meer goed weet hoe daar uit te komen? De vaste patronen doorbreken en tijd voor elkaar maken begrijp ik. Dat is een belangrijk punt.
Hoe kan ik mijzelf veranderen?

Niki73
21-05-2015 om 14:05
Jezelf veranderen
Je kunt jezelf veranderen door dingen te gaan doen en dingen anders te gaan doen. Ga een cursus volgen, ga sporten, verdeel de taken in huis anders, plan je week, verzin iets, maar doe iets. Als je niks verandert, blijven de dingen hetzelfde. En jij kunt zelf, apart beginnen, als hij niet meteen mee wil doen. Uit nieuwe dingen haal je nieuwe energie, je man zal dat merken, en dat op zichzelf zal jullie relatie al iets veranderen. Hopelijk krijgt hij dan ook zin om te veranderen om meer positieve energie te krijgen. Het hoeven niet meteen reuzengrote veranderingen te zijn, begin met babystapjes.

Mark74
21-05-2015 om 14:05
TO heeft klinkt meer als een soort midlifecrisis waarvoor de schuld bij echtgenoot wordt gelegd i.p.v. even aan introspectie te doen.
Dat is namelijk veel makkelijker en wellicht ook minder pijnlijk.

+ Brunette +
22-05-2015 om 00:05
Ik ben verbaasd.
Jullie houden nog van elkaar? En er zijn geen schrijnende problemen zoals geweld, verslaving, vreemdgaan? Dan moet je gewoon meer energie in je relatie steken. De kinderen zijn al wat ouder dus niets houdt jullie tegen om (romantische) dingen met zijn tweetjes te doen. Als je niet weet waar je het over moet hebben, ga dan eens naar een goede film. Daarna uit eten of ergens iets drinken, een gespreksonderwerp heb je al.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.