Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

swaen
22-06-2017 om 13:06
Toeslag
Mijn ex en ik zijn al 6 jaar uit elkaar. Onze dochter heeft altijd op zijn adres ingeschreven gestaan. Ik ben inmiddels getrouwd.
We hebben co-ouderschap en storten allebei hetzelfde bedrag op de rekening van onze dochter. Daar worden clubjes en kleding etc van betaald. Ook de kinderbijslag en Kindgebondenbudget komt op die rekening binnen.
Nu hebben we een vordering ontvangen van een fiks bedrag. Doordat mijn ex in januari is gaan samenwonen, heeft hij geen recht meer op deze maandelijkse toeslag en moeten we alles wat we vanaf januari hebben ontvangen terugbetalen.
Ik ben daar een beetje van uit m'n humeur. Maar wellicht ten onrechte. Ik vind het lastig dat de rekening van onze dochter flink slinkt door het gevorderde bedrag dat terugbetaald moet worden en er komt nu per maand 160 euro minder op haar rekening binnen. Om toch een beetje te sparen op de rekening van onze dochter stelt m'n ex voor dat we onze eigen maandelijkse bijdrage verhogen. Ik vind daar wat van. Doordat hij gaat samenwonen heeft hij geen recht meer op de toeslag maar kan ik maandelijks meer gaan betalen?
Het voelt niet logisch. Stel ik me aan?

Erica
22-06-2017 om 13:06
Helpt het
als je dochter bij jou ingeschreven zou staan? Of hebben jullie geluk gehad dat hij tot nu toe niet samenwoonde en recht had op toeslag?
De kosten kunnen in ieder geval op twee manieren verdeeld worden: of naar rato van de respectievelijke inkomens, of ieder gelijk. Als je kiest voor ieder gelijk, mag je ex samenwonen zonder extra financiƫele consequenties, net zoals jij dat mocht na je huwelijk. Als je kiest voor naar rato, dan zou je moeten kijken naar ieders inkomen. En dan rijst de vraag of het inkomen van de nieuwe partner ook van belang is.

swaen
22-06-2017 om 14:06
Voordeel
das ook weer zo natuurlijk. Het is uiteindelijk gewoon al die tijd een voordeel geweest. Dochter bij mij inschrijven heeft geen zin. Ook al woon ik niet samen met mijn man, doordat we getrouwd zijn zijn we automatisch toeslagpartners.
Ik word vooral chagrijnig van zijn laksigheid, hij heeft niet bij de belasting doorgegeven dat hij ging samenwonen en de toeslag aangepast. Daardoor moeten we nu bijna 700 euro terugbetalen.
Een extra bedrag per maand is voor mij lastig. Ik red nu het eind van de maand moeizaam. Voor hem is dat geen enkele moeite. Maar we hebben ooit gekozen voor gelijk en het lijkt me niet fair daar nu naar rato van te maken omdat hij is gaan samenwonen.

Half a twin
22-06-2017 om 14:06
voorlopig naar rato
Tot de vordering is terugbetaald. Door zijn laksheid hebben jullie nu die vordering. Wie zijn billen brand moet op de blaren zitten. Misschien gaat zijn laksheid er van over. Ik vind dat jij niet verantwoordelijk brnt voor die vordering. Dat is zijn pakkie an jullie zijn geen fiscale partners meer.
Is mijn gevoel hoor weet niet hoe dat wettelijk zit. Ben nog altijd samen met mijn partner heb dus totaal geen inzicht in hoe dat soort dingen gaat.

Phryne Fisher
22-06-2017 om 16:06
Het geld is er wel?
Ik zou sparen voor het kind gewoon ieder voor zich doen, en de naheffing betalen van de kindrekening. Jullie maandelijkse bijdrage moet dan evt verhoogd worden alleen voor de echte kosten muv sparen. Gewijzigde omstandigheden dus dan is het niet raar om de financiering te herzien.

specht
22-06-2017 om 17:06
Swaen
Begrijp ik het goed dat jullie allebei een gelijk bedrag X op de rekening storten en daarnaast nog de kinderbijslag plus hete kindgebondenbudget?
In dat geval is er eigenlijk teveel geld op de kiindrekening gestort.
Het kindgebondenbudget hoorde niet meer binnen te komen.
In dat geval lijkt het mij logisch dat het ook van die rekening afgehaald wordt.
Stel dat hij het wel op tijd had doorgegeven, dan had het geld ook niet op de rekening gestaan.

Eend
22-06-2017 om 17:06
Hoe het hier is
Hier ook co ouderschap en een kind rekening waar fiftyfifty op gestort wordt. Ik ben overigens de stief in dit verhaal maar dat maakt voor dit stukje weinig uit denk ik. Alleen de kinderbijslag wordt hier op de kindrekening gestort, verder geen inkomens- of leefsituatie afhankelijke toeslagen. In dat opzicht ben ik eerder jaloers op je . In mijn beleving is je ex genereus
Wij sparen overigens alleen gezamenlijk voor concrete dingen, bv buitenland reis v school. De rest spaart ieder voor zich.

swaen
22-06-2017 om 21:06
Terugbetalen
Klopt hoor, we hebben teveel ontvangen omdat de ex het niet heeft doorgegeven. Ik hou gewoon niet zo van terugbetalen denk ik Maar goed. Het is niet anders.
Verder zijn we allebei tevreden over de regeling. We storten beide hetzelfde bedrag op de kinderrekening en daar komt ook de kinderbijslag op. We kunnen allebei bij de rekening en betalen kleding, clubjes, verjaarskadootjes etc daarvan. Het plan is daar straks ook haar studiekosten van te betalen. Daarom sparen we ook op die rekening. Ik spaar zelf ook nog voor haar. Geen idee of de ex dat ook doet.
Ik snap overigens niet waarop je jaloers bent Eend en waarin de ex genereus zou zijn? We betalen allebei precies hetzelfde en al het geld dat bij ons kind 'hoort' als kinderbijslag en het kindgebondenbudget komt ook haar toe.

Phryne Fisher
22-06-2017 om 21:06
Kgb en kinderbijslag
Het kgb en de kinderbijslag zijn niet voor het kind maar als bijdrage in de gezinskosten van gezinnen met kinderen. Hier gaat het dus ook gewoon in de (mijn) algemene pot. Een kindrekening heb ik altijd afgehouden omdat dat met mijn ex vooral discussie en ergernis zou opleveren.
Ik ben dus ook niet zo genereus ;-)

Eend
23-06-2017 om 00:06
Tsja
De meningen zijn blijkbaar verdeeld. Moeder van mijn stief vindt dat kgb haar toekomt als tegemoetkoming voor haar in de kosten en dus niet voor de gedeelde pot. Het is een lastenverlichting voor haar en niet voor ons want kind staat bij haar ingeschreven. Over de kinderbijslag is veel te doen geweest maar die komt nu wel op de kindrekening. Dit is wat het is. Dat jaloers zijn was dus een grapje, vandaar de smiley. En tov moeder van stief is je ex dus genereus want deelt kgb wel, zo dus.
Ik denk dus dat je het relatief (niet alleen tov ons) een hele nette afspraak hebt, dat probeer ik te zeggen. Vind ik van onze situatie ook trouwens, ik hoor en lees geregeld slechtere 'deals'

Dees
23-06-2017 om 08:06
Swaen
Feitelijk betaald ex meer. HIj heeft vanwege zijn inkomen recht op die toeslag (waar jij blijkbaar geen recht op zou hebben). m.a.w. die toeslag betaald hij extra, hij had het ook op zijn eigen rekening kunnen laten storten en dan pas gelijk met jou ieder de helft betalen.

swaen
23-06-2017 om 09:06
Dees
Als onze dochter bij mij ingeschreven had gestaan had ik het kindgebondenbudget ontvangen hoor (en op die gezamenlijke rekening gestort). Maar ze staat bij de ex ingeschreven. Ik iets verdien minder dan hij dus dan had het bedrag wellicht nog wel hoger geweest. Maar goed. Hij woont nu sinds 5 maanden samen en ik ben 2 maanden geleden getrouwd en hebben we allebei geen recht meer.
Ik vind het eigenlijk ook heel logisch om dit soort toeslagen te verdelen als je allebei ongeveer hetzelfde verdient en het kind in beide huizen evenveel is. Beide gezinnen verdienen die lastenverlichting maar als gescheiden ouders heeft er maar eentje recht op.

specht
23-06-2017 om 10:06
Swaen
Wat je in je eerste posting zegt, en waar jij je kwaad over maakt, klopt eigenlijk niet.
Jij zegt omdat hij is gaan samenwonen krijgen we minder toeslagen.
Het is omdat ik (Swaen) getrouwd bent, en hij is gaan samenwonen krijgen we minder geld aan toeslagen binnen.
Als jij niet getrouwd was, en hij was gaan samenwonen dan had dochter bij jou ingeschreven kunnen worden.
Nu jullie allebei weer een nieuwe partner hebben stoppen de toeslagen.
Dus logisch dat je ook allebei meer op de kindrekening gaat storten, of minder hard sparen.
Overigens zou ik ook balen, als ik opeens geld terug moest storten,

Phryne Fisher
23-06-2017 om 11:06
Trouwen, niet samenwonen
Ben jij degene die jaren geleden al vroeg wat de nadelen waren van getrouwd zijn ondanks niet samenwonen? Zie hier Als jij niet getrouwd was geweest had je dochter bij jou kunnen inschrijven en hadden jullie waarschijnlijk nog meer toeslag gekregen.

swaen
Specht
Dat realiseer ik me inmiddels! Gelukkig had ik eerst hier om jullie mening gevraagd voordat ik tegen de ex ben gaan mopperen. M'n lerend vermogen blijkt bij tijd en wijle toch nog actief te zijn. Als ik niet pas getrouwd was hadden we haar over kunnen schrijven. Ik ben wel getrouwd maar woon niet samen en sta niet op hetzelfde adres als mijn man ingeschreven. Wij hebben dus gescheiden huishoudens en financien. Op dat soort fratsen is het belastingstelsel niet ingericht Ach ja.
Voor mij is het lastig om meer op de rekening te storten. Ik heb dat gewoon niet. Maar goed. Dat is niet het probleem van de ex.

swaen
Trouwen
Als ik niet getrouwd was geweest had dat inderdaad de oplossing kunnen zijn voor het feit dat hij is gaan samenwonen.

specht
Swaen
Zou het kunnen dat je te goed voor je dochter wilt zorgen?
Je spaart zelf voor de studie van je dochter, en als ik het goed begrijp sparen jullie samen ook nog eens via de kindrekening voor haar.
Je zou nu (tijdelijk) kunnen stoppen met op je eigen rekening voor haar te sparen, en wel een verhoogde bijdrage op de kindrekening, je ex verhoogt zijn bijdrage dan evenredig. Voorbeeld jij stort 40 euro op kindrekening door verdubbeling van ex wordt het 80 euro. Dat levert dochter dus meer op dan dat jij op een eigen rekening voor haar spaart.
Op het moment dat je meer inkomsten of minder kosten hebt, kun je eventueel weer zelf verder sparen.
Het kan toch niet de bedoeling zijn, dat jij nu de touwtjes haast niet aan elkaar kunt krijgen, en je dochter straks een dikke spaarrekening heeft.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.