Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

12marietje

12marietje

05-06-2010 om 08:06

Strijd om waar kind bijgeschreven staat ivm co-ouders

Vanwege co ouderschap moet er bij zowel ex als mij zelf 1 kind ingeschreven staan, om zodoende vd belasting bepaalde heffingskortingen te ontvangen.

We zijn al jaren bezig om overeen te komen en kapitalen kwijt aan advocaten die hun werk niet goed deden, mediators die alleen hun eigen portemonnee spekken, ook fouten maken, zeer traag zijn etc.

Resultaat is dat ik er geestelijk geheel aan onderdoor ging incl onze kinderen. Hierdoor heb ik gekozen voor de voor mij slechte oplossing dat ex amper iets hoeft te betalen en een dik salaris houdt (8x zoveel dan ik)zometeen een groot duur huis gaat kopen en geen enkele financiele zorg heeft. Ik zal elke cent om moeten blijven draaien, moet keihard werken om mijn carriere weer op poten te gaan zetten (als dat uberhaupt gaat lukken).

Ex wilt nu ook perse ons jongste kind bijgeschreven bij hem aangezien hij dan jaren langer vd heffingskortingen daardoor profiteert.

Dat hij heel veel meer geld heeft en ik iedere cent om moet draaien ontkent hij, zoals hij alles omdraait en ontkent (ik ga niet voor niets scheiden: zeer grote opluchting).

Ik wil dus, helemaal nu ik zo ongeveer alles weggegeven heb, jongste kind bij mij ingeschreven.

Advocaten, mediators ed kan ik niet meer raadplegen: compleet zinloos + weer extra kosten die ik niet kan betalen.

Wat te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Morgana Fata

Morgana Fata

06-06-2010 om 09:06

Huidige situatie

Hoe is de situatie nu? Wie woont bij wie? En waar staan de kinderen ingeschreven?

12marietje

12marietje

07-06-2010 om 07:06

Morgana fata

Op ons huidige adres, waar we allemaal ingeschreven staan.

Vic

Vic

07-06-2010 om 09:06

Een goede advocaat

Is je scheiding en het convenant al definitief? Als je een laag inkomen hebt, betaal je een lage eigen bijdrage wanneer je een advocaat inschakelt. Waarschijnlijk is het voor jou het gunstigst als je de reguliere normen gebruikt voor het vaststellen van de kinder- en partneralimentatie. Geen geneuzel met mediators, daar begrijp ik toch altijd al niets van. Verder heb je helemaal geen verplichting om de kinderen te verdelen qua inschrijving. Het kan wel handig zijn om allebei in aanmerking te komen voor alleenstaande-ouderkorting, maar voor bijv het kindgebonden budget is het weer gunstiger als degene met het laagste inkomen beide kinderen inschrijft.

12marietje

12marietje

07-06-2010 om 12:06

Duidelijker

we wonen helaas nog naast elkaar, over 5 maanden verhuizen we ieder naar een eigen huis.

we voeren nu al co ouderschap uit, onofficieel aangezien de scheiding nog niet definitief geregeld is

Ik weet dat we niet verplicht zijn beiden 1 kind in te schrijven, ex wilt dit echter omdat hij zodoende dan ook bepaalde heffingskortingen krijgt, ook al krijgt hij minder en veel weer niet vanwege zijn hoge inkomen.Hij wilt nu dus ook jongste kind bij hem ingeschreven.

Hij vindt dat alles van hem is, hij lang geleerd heeft ed voor zijn goede baan. Dat ik daarvoor mijn carriere en baan toen heb opgegeven, ook zijn kinderen 24/7 heb opgevoed ed vind hij geklets: ik heb volgens hem mee geprofiteert (lees: huwelijkse jaren waren hel, ik was veredelde huissloof ed.).

Ik ben jonger en kan zodoende langer werken. Ex vindt het redelijk en eerlijk om daarom nu zo goed als nihil aan pa te hoeven betalen, heel veel 50/50 te verdelen (terwijl hij dus 10x zoveel verdient), een schijntje aan ka te betalen (verdelen we ook 50/50) en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Kortom: ik ben al jaren met deze helse scheiding bezig en er tesamen met de kinderen bijna helemaal geestelijk aan onderdoor gegaan.
Uiteindelijk moet ik nu alles vanaf 0 op gaan bouwen en heel erg goed op de centen blijven letten. Dit is me het echter wel waard, zolang ik maar een enigszins normaal leven kan opbouwen en ik vooral de kinderen een normaal leven kan blijven bieden. Als ik doorga waar ik wettelijk recht op heb, dan zal dat nog jaren duren met alle stress en aanhoudende ellende die daarmee gepaard gaat.

Dat ex echter zo zielig blijft doen en net doen alsof hij de gulheid zelve is + de wijste ed terwijl dat zeker niet zo is, kan me af en toe goed dwars zitten; ik ben nl de enige in deze die alles vanaf 0 op moet gaan bouwen + alles wat ons beiden aangaat regelt. Ik kan dat over het algemeen goed van mij afzetten aangezien ik zeer opgelucht ben van hem af te zijn en vertrouw op mijn eigen capaciteiten. Het geheel is echter zo oneerlijk en in bepaalde gevallen, zoals nu ook weer om genoemde reden jongste kind ingeschreven willen hebben, kan ik echt zo pissig om worden. Maarja, ik denk dat het wijste hier eveneens "loslaten" is.

12marietje

12marietje

Inderdaad kreeg ik een zgn toevoeging: advocaat werd voor mij betaald.
Advocaat heb ik echter uiteindelijk niets aan gehad: moest deze continu achterna zitten + maakte alleen maar fouten.

Ergste in het geheel: ik heb ex mijn wettelijke deel van pensioen laten houden in ruil voor een heel klein beetje contant geld om zodoende een klein huisje te kunnen kopen ipv huren.
Dit zgn vermogen wordt echter meteen verrekend met de advocaatkosten. Die zgn toevoeging vervalt dus zodra ik dat kleine beetje contant krijg waar ik dus juist heel net krap aan dat huisje van zou kunnen kopen; ik moet alsnog doodleuk de advocaatkosten (5000 euro) betalen daarvan.

Dan hebben we ook nog van doen gehad met een waardeloze advocaat mediator, nog van de FAS ook. Mens werkte nog trager dan traag en maakte talloze fouten + moest permanent alles tig keer uitgelegd worden. Uiteindelijk 10.000 euro aan kwijt waarvan ik de helft mag betalen.
Ik heb inmiddels dus een afbetalingsregeling om zowel mediator als advocaat te kunnen betalen en aan beiden helemaal niets gehad.

Morgana Fata

Morgana Fata

Hier snap ik niks van

De scheiding is nog niet officieel, ben je al wel bij een rechter geweest? Zijn de financiën al geregeld? heb je het geld al ontvangen? Heb je het koopcontract van je nieuwe huisje al getekend?
Zolang je ex het inkomen allemaal wit ontvangt, kan hij daar echt niet onderuit hoor. Dan ziet een rechter ook wat hij krijgt en zal daar de berekeningen op los laten, hoe slecht je advocaat ook is. Als er nog niks officieel geregeld is en je nog niks ondertekend hebt, ga dan nu naar aan andere advocaat, begin opnieuw.
Daarnaast is vooral het naast elkaar wonen een uitputtingsslag. Veel meer dan het regelen van een scheiding.

12marietje

12marietje

Morgana fata

Naar een andere advocaat is zinloos om voorgenoemde redenen en zodoende nooit meer zelf een huisje te kunnen kopen.

Na ruim 4 jaar met deze hel bezig te zijn zijn we nu eindelijk onderling tot een regeling gekomen die voor mij dus heel ongunstig is.
Gelukkig heb ik de mogelijkheid om zelf mijn carriere weer op te pakken. Of dat gaat lukken is de vraag maar in ieder geval heb ik werk en kan ik over een jaar of 5 geheel financieel zelfstandig zijn ook al zal dat geen vetpot zijn.

Zoals eerder gezegd kies ik hier uiteindelijk toch voor omdat niet alleen ik maar ook onze kinderen er geheel geestelijk aan onderdoor gingen.

Dat we helaas nog steeds en de komende 5 mndn naast elkaar wonen, is door de omstandigheden helaas zo en niet anders.
Echter jaaaarenlang was het geheel uitzichtloos.
Alleen al sinds we niet meer samen in 1 huis wonen en er uitzicht is op een tzt eigen huisje + ik niet meer samen woon met ex waarbij mij compleet respectloos behandelen, er nog een kind bij te hebben, me altijd in het bijzijn vd kndren als vuil te behandelen, altijd stress en overbelasting, nooit enige ontspanning, laat staan wat leuks, is voor mij een enorme opluchting; sinds die tijd voel ik me onbeschrijflijk veel beter en een compleet ander mens.

Vic

Vic

Als alles al definitief afgesproken was en zo op papier staat, kun je je ex erop wijzen dat daar niet aan gesleuteld kan worden. Je jongste kind ga je dus gewoon op jouw adres inschrijven. Persoonlijk zou ik daaraan toevoegen dat je de oudste ook bij jou laat inschrijven, dan heb je in ieder geval nog wat extra kindgebonden budget en kinderbijslag.

12marietje

12marietje

07-06-2010 om 13:06

Kan niet meer

dit waren nl de enige punten die nog niet afgesproken waren.
Uiteraard heb ik ex al aangegeven het meer dan redelijk te vinden dat beiden bij mij worden bijgeschreven ed.
Hierdoor ben ik alweer een week met opnieuw ellende bezig en heel veel tijd aan kwijt zijn.

Dat jongste bij mij ingeschreven gaat worden en oudste bij hem wil ik hoe dan ook doorzetten. Beide kinderen bij mij zal voor hem aanleiding zijn om weer tot in het oneindige door te gaan hetgeen ik niet waard vind om voorgenoemde redenen.
Oneerlijk is het geheel wel maar ik hou maar in gedachten dat ik er nu goddank van af ben; hoeveel mensen slijten hun hele leven zo op een wijze die ik beschreef? Puur en alleen vaak omdat ze financieel afhankelijk zijn of de moed niet bij elkaar kunnen rapen om eruit te stappen?

Jo Hanna

Jo Hanna

07-06-2010 om 15:06

Gepiepeld

Kennelijk laat jij je al jaren piepelen voor de lieve vrede. Het is moeilijk daarin te adviseren. Ik zou zeggen: stop met je te laten piepelen, ga naar een gratis spreekuur van een advocaat en laat je deskundig adviseren of er nog wat te redden valt. Maar als jij je laat manipuleren om je belangen te laten vallen om je man/ex tevreden te houden, kunnen wij adviseren wat we willen. Als hij zijn poot stijf houdt, krijgt hij toch zijn zin. Dat is een zeer kwetsbare positie!
En even praktisch over toekomstige advocaatkosten: het is niet gezegd dat toevoeging op dezelfde situatie gebaseerd wordt als voorheen. Dat hangt van de stand van zaken af. Je wordt 'afgerekend' op grond van het vermogen wat je aan de overeenkomst overhoudt. Als dat al juridisch is afgerond, begin je nu met een schone lei. Maar daar kan ik niks zinnigs over zeggen, zou je dus toch met een advocaat moeten bekijken.
Succes en groet, Jo Hanna

amk

amk

07-06-2010 om 20:06

En met die schone lei

dien je gewoon een nieuw verzoek in tot vaststelling van de alimentatie via de rechter. En dan niet samen wat afspreken, laat die rechter maar wat vast stellen.

Idem

voor de verblijfplaats van de kinderen.
Overigens kun je een klacht indienen over een slechte advocaat.

Tsjor

Morgana Fata

Morgana Fata

07-06-2010 om 22:06

Je zoekt een goede advocaat, legt die alles voor, levert alle stukken in en dan komt het loslaten. Dat loslaten is trouwens heel wat anders dan opgeven, wat je nu gedaan hebt. Vervolgens moet je nog één of twee keer naar de rechtbank, waar je overigens weinig zelf voor hoeft te doen behalve verschijnen, en daarna is het klaar. Veel slechter dan nu kom je er vast niet uit. En zoveel energie hoeft er niet in te gaan zitten hoor. Ook qua kosten valt het wel mee. Zeker geen bedrag aannemen nu, waardoor je de advocaat zelf moet gaan betalen, dat is gewoon niet zo slim. Dat geld kan je vast goed gebruiken later.
Als je dit alles niet wilt/doet, dan zou ik verder niet zeuren en hem gelijk geven. Hij weet nu namelijk al dat hij zijn zin toch wel krijgt, als hij maar lang genoeg zijn poot stijf houdt. Dus waarom zou hij je op dit punt dan wel tegemoet komen?
Ook is het misschien niet zo verstandig je nu helemaal blind te staren op dat koophuis. Waarom kan je niet huren? Zeker aangezien je al jaren in scheiding ligt, ga ik er vanuit dat je wel een inschrijving geregeld hebt. Of anders via een makelaar. Of urgentie aanvragen, omdat je je huidige huis over 5 maanden uit moet en nergens naartoe kan. Als je zoekt zijn er altijd wel opties, al zijn ze vaak een beetje anders dan je in eerste instantie in gedachte had.
Echt meid, dit is het moment om nog even je schouders eronder te zetten, hoe zwaar het ook lijkt. Zorg voor steun in je omgeving, bij vrienden en familie. Voor je het weet ligt dit allemaal achter je en heb je nog jaren plezier van de moeite die je er nu in steekt.

Vic

Vic

07-06-2010 om 22:06

12marietje

Als je het zo doet zoals Morgana zegt, hoef je de discussie niet aan met je ex. Kap hem maar af met de mededeling dat communicatie via je advocaat gaat. Misschien is het ook nog mogelijk om via een voorlopige voorziening te regelen dat je ex de komende 5 maanden elders gaat wonen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.