Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Jasmijn

Jasmijn

09-12-2014 om 14:12

Stiefdochter wil me mama noemen

Sinds enkele jaren ben ik stiefmoeder van 3 kinderen. Het gaat gelukkig hartstikke goed. De moeder van de kinderen is nog in beeld. We hebben co-ouderschap. Dus de helft van de tijd zijn de kinderen bij ons.
Vorige week liep ik met één van de kinderen in de winkel en ineens zegt ze tegen me: ik noem jou voortaan gewoon mama hoor. Ik schrok daar best wel van. De band tussen ons is, zoals ik eerder al schreef, erg goed. Maar ik ben en blijf haar stiefmoeder. Ze heeft al een moeder waar ze de andere helft van de tijd zijn, al geeft die nogal eens niet thuis en laat ze de opvoeding over aan anderen. Misschien dat het daar ook mee te maken heeft dat ze mij nu mama wil noemen.
Ook mijn andere stiefdochter zei laatst dat ik eigenlijk geen stiefmama maar gewoon mama ben.
Later ben ik er met de kinderen nog op teruggekomen en heb aangegeven dat ik het verschrikkelijk lief van ze vind maar dat ze al een mama hebben en dat niemand die plaats in kan nemen. En dat dat ook helemaal niet mijn bedoeling is. Ik kon aan hun toetjes zien dat ze het heel erg jammer vonden dat ik dat zei.
Dus nu mijn vraag: is het verstandig om ze me mama te laten noemen? Ik zit een beetje in dubio. Aan de ene kant wil ik geen mot met hun moeder en voel ik me er ongemakkelijk bij, aan de andere kant willen de kinderen het zelf graag en wil ik hen ook niet teleurstellen. Dus ik zou het dan voor gen doen.

Iemand een goed advies?

Sindbads vrouw

Sindbads vrouw

09-12-2014 om 14:12

Is het misschien

een idee om (afhankelijk van waar je woont) het dialekt woord voor mamma te gebruiken?
Of het duitse/engelse/franse woord voor mamma?
Dat heeft dan toch voor de kinderen dezelfde lading, zonder dat dat het woord "mamma' voor de biologische moeder minder maakt.

Zo wordt ik dus "Mum" of "Mummie" genoemd, ipv "mem" of "memmie"
Mamma of Moeder willen beide jongens om de ene of andere reden niet meer zeggen

Jillian

Jillian

09-12-2014 om 15:12

Ik zou het niet toestaan als je nu al weet dat het problemen op gaat leveren met de moeder. Zoiets kan heel gevoelig liggen en de relatie goed houden met de moeder is erg belangrijk.
Je kan wel een andere koosnaam afspreken maar de titel mama zou ik laten voor de biologische moeder.

bibi63

bibi63

09-12-2014 om 15:12

Hoe noemen ze je nu?

Bij je voornaam? Ik zou ook kiezen voor een verbastering, bijv. Moes o.i.d.
Bibi

amk

amk

09-12-2014 om 16:12

tja, kan alleen mijn ervaring geven.

ik vind mama net zo'n titel als tante of oma. Het is de naam van een rol die je vervult. Mijn dochter noemt haar stiefmoeder ook mama, en voor het gemak noemen haar halfzusjes mij ook mama. Met de toevoeging van onze voornaam.

Ze weten dondersgoed wie hun moeder is.

Maar overleg dit met hun moeder, wat wil zij.
Ik moest er even aan wennen maar vond het in de logica van mijn kind van toen 2 goed passen. En ik ben nooit van mijn nr 1 positie verdreven, want het is maar een titel.

Barvaux

Barvaux

09-12-2014 om 20:12

Ik vind dat er verschil is tussen de titel mama en tante of oma al was dat alleen maar omdat iedereen maar 1 moeder/mama heeft en meerdere tantes kan hebben en twee oma's. Dit kan gewoon gevoelig liggen bij de 'echte' mama dus ga daar in ieder geval over in overleg.

Er zijn inderdaad genoeg woorden te bedenken die je kunt gebruiken, ik zou ze er zo eentje laten bedenken.

Ely

Ely

09-12-2014 om 23:12

Mijn verhaal

Hier ook een stiefkind met destijds hetzelfde verzoek. Ook ik heb 'nee' gezegd. Het is hier een verbastering geworden die in een winkel oid suggereert dat ik 'gewoon' mama ben. Onze relatie met de moeder is over het algemeen prima maar niet vanzelfsprekend. En ik wil haar niet kwetsen. Het haar vragen durfde ik destijds niet. Als ik jou was zou ik overwegen het haar te vragen en het anders idd op een verbastering gooien.

amk

amk

09-12-2014 om 23:12

barveaux

zoals er al staat "ik geef slechts MIJN!!! mening" en er staat ook overleg met de moeder.

Barvaux

Barvaux

10-12-2014 om 08:12

Er staat OOK dat het MIJN mening is amk... IK vind dat er verschil in zit en het is toch een discussie dus dat mag ik toch ook gewoon zeggen? Je kunt (mijn mening) een mama niet vergelijken met tantes en oma's, daar zijn er altijd meer van (ook al leven ze niet meer en ja je moeder en vader kunnen ook enigkind zijn).

nana?

Een vriendin van mij heeft een stiefdochter die haar nana noemt. Lijkt om mama, is toch net wat anders.

Jasmijn

Jasmijn

10-12-2014 om 09:12

Dankjewel

Voor jullie reacties.
Ik ga er nog eens goed over nadenken.
Jullie hebben me in ieder geval goed geholpen.

machteloze heks

machteloze heks

31-12-2015 om 13:12

ik zou het niet waarderen

Ik zou de kinderen inderdaad een andere versie van mama laten zeggen maar niet mama zelf.

Ik zou het vreselijk vinden als mijn dochter de vriendin van haar papa, mama zou gaan noemen. Ik ben haar mama en niemand anders. Ik zou ook zeker niet willen dat mijn dochter mijn vriend papa zou noemen. Ze heeft een papa. Wij hebben ook in het ouderschapsplan laten opnemen dat dit niet gebeurt.

Snappen doe ik de kinderlogica wel. Maar de kinderen moeten ook weten dat er verschillen zijn. Of ze dat leuk vinden of niet.

Zou ze haar muttie noemen of zo heb ik er geen problemen mee. Is in ieder geval een andere klank dan mama.

Ulla

Ulla

31-12-2015 om 15:12

Nana

is eigenlijk oma. Maar goed, ik zou ook een ander woord verzinnen. Hoe oud zijn de kinderen eigenlijk?

moeders

moeders

05-01-2015 om 13:01

stiefvader

Ook mijn oudste dochter gaf al heel lang aan dat ze mijn man haar stiefvader papa wilde noemen. Ik heb dat inderdaad altijd afgehouden. Haar vader zou dat echt verschrikkelijk vinden. Maar zij gaf zelf een tijdje geleden aan dat ze "in haar hoofd wist dat stiefpa haar vader niet is maar in haar hart het wel voelde".

Zij zit nu op de middelbare school en heeft Frans en sinds ze weet dat beau pere"" stiefvader is in het Frans noemen ze elkaar beau-pere en belle-fille. Hoe mooi is dat ? Belle-maman voor stiefmoeder ;-. dat wordt vanzelf Belle..

Overigens gebruiken ze deze naam over het algemeen niet waar anderen bij zijn. Dan heeft ze het gewoon over F of zegt zijn voornaam.

Tigerfeet

Tigerfeet

09-01-2015 om 12:01

reactie

Bij een vriendin van mij hadden ze het over papa hein en papa henk. Papa hein was de echte vader, papa henk woonde ze bij. VOnd het een simpele oplossing.

dc

dc

09-01-2015 om 21:01

voornaam

Ik heb mijn stiefmoeder altijd bij haar voornaam genoemd. Ik vind mama niet kunnen, tenzij de moeder heel jong is overleden bijvoorbeeld.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.