Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ant_Jan
23-03-2016 om 10:03
Rol stiefouders bij artsen en ziekenhuizen
Hai,
In navolging op gesprekken die hier op lijken.
Ik ben de gezaghebbende ouder en heb dit (straks) op papier.
1) Kan en mag ik het dossier het dossier bij de huisarts opvragen over mijn kind. Ik wil weten hoe of wat en de onderlinge communicatie met de moeder is 'beperkt';
2) Kan en mag ik verlangen (of afdwingen) dat mijn kind uitsluitend naar de huisarts gaat met de vader of de moeder (en dus niet de stiefouders, immers er komt inhoudelijk privacygevoelige informatie voorbij); (natuurlijk horen spoedeisende zaken ALTIJD behandeld te worden, dat snap ik)
3) Mag ik mijn kind ook in mijn woonplaats inschrijven bij een huisarts, ook al heeft hij al een huisarts in zijn eigen woonplaats

Paddington
Volgens mij
Mag jij het dossier opvragen bij de huisarts. Verder is het zo dat een arts er in principe vanuit kan gaan dat de begeleidende volwassene het gezag over de minderjarige heeft. Het is dus aan jou om te zorgen dat een arts eerst de vraag stelt.
Wat punt 3 betreft is het zo dat je naar mijn weten maar bij 1 huisarts/huisartsenpraktijk ingeschreven kunt staan.
https://www.jurofoon.nl/nieuws/3371-ouders-en-recht-28-huisarts-moet-met-beide-ouders-overleggen

Noet
op 2 en 3
2, hier vind ik het belangrijker wat het kind wil, is er een goede band met de stiefouder en heeft het kind die graag mee, dan zie ik daar geen bezwaar in, mits beide ouders het geen besproken is maar te weten komen. Is natuurlijk ook afhankelijk van de leeftijd van een kind, van 12 krijg je als kind al meer zeggenschap over je eigen behandelingen.
3, dat hangt van de huisarts af, de een doet het wel, de ander doet het niet. Mijn dochter staat zowel in mijn woonplaats als bij haar vader bij een huisarts ingeschreven. Huisarts hier is de belangrijkste, daar is vooral voor de meer spoedeisende zaken die gelijk aandacht moeten hebben. Ex stuurt mij dan bericht en ik licht de ha hier in.
Ik denk dat veel vragen die je stelt opgelost kunnen worden door een betere omgang met je ex, alleen dan zullen alle oplossingen ook goed werken. Twee huisartsen is alleen mogelijk als er 1 de hoofdverantwoording heeft en ze beiden daarvan op de hoogte zijn bijvoorbeeld.
Kernwoord: overleg, overleg, overleg, anders gaat het niet werken voor de betrokken kinderen. Die staan niet centraal als je je vijandig opstelt tov de andere ouder.

V@@s
23-03-2016 om 11:03
je vecht tegen windmolens
Zelfs al gaat de stiefouder niet mee naar de arts, maar de eigen moeder en vader, dan nog kan deze alles delen met de stiefouder. Je verzetten tegen meegaan van de stiefouder levert dus ook weinig op voor jezelf of voor je kinderen.
Ik zou nu eerst vooral je erop richten dat jezelf op de juiste manier bij de zorg voor je kind(eren) wordt betrokken.

Ant_Jan
23-03-2016 om 15:03
tja...
Allen,
Natuurlijk is overleg het toverwoord. maar dan moet er sprake zijn van 'wil' aan beide kanten (en hij is pas 6 dus we hebben nog heel wat jaren te gaan).
Ik wil ook vooral weten hoe of wat omdat het een situatie is die kan spelen, en tegen die tijd vind ik het al enigszins fijn om te weten hoe of wat...
thnx allen

AnneJ
Inzien
Het dossier inzien kan altijd. Ik hoop alleen dat de huisarts niet betrokken wordt in het conflict dat je hebt met je exvrouw, dus dat zou ik buiten de spreekkamer houden. De huisarts mag er vanuit gaan dat beide ouders de zorg voor hun kind samen coördineren. Het gevolg zou zijn dat anders altijd beide ouders met hun kind mee moeten komen om ter plaatse te besluiten.
Zoals het nu al grotendeels is bij de gemeente, hetzij met getekende formulieren dan wel met de komst van beide ouders.

AnneJ
School
En dat conflict krijg je straks ook met school. De school van mijn kinderen vond dat we samen naar het tienminutengesprek konden, er werd niet apart afgesproken. Dus ik liet ex gaan en sprak later af met de leerkracht in de klas. Kon ex mooi horen hoe het ging maar ik was de dagelijkse verzorger en wist van de hoed en de rand.
Ik heug me nog een gesprek over de schooluitval van dochter. Directeur, ik en ex. De heren waren het hevig met elkaar eens en dochter moest zich maar aanpassen. Het gesprek ging door tussen beiden, terwijl ik er toch maar tussenuit ging om kind op te halen uit school.
Rare taferelen kunnen je te wachten staan.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.