Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Moiraine
03-01-2015 om 18:01
Regelen in geval van overlijden
Ik vroeg me opeens af, wat kun je regelen voor als je als gescheiden ouder komt te overlijden.
Situatieschets: gescheiden, twee kinderen onder de 12, ze wonen 12 vd 14 dagen bij mij, een ex die niet in staat is in zijn eentje voor de kinderen te zorgen en dat zelf niet inziet. Hij zal absoluut zijn best doen en in praktische zin zal alles ook echt wel voor elkaar zijn. Maar het sociaal-emotionele deel zal voor hem heel ingewikkeld zijn, met een ASS-ADHD zoon en een hypersensitieve dochter. De kinderen zoeken heel veel de confrontatie met elkaar als ze bij hem zijn en daardoor is er veel boosheid en ruzie. Hij is ook erg ongeduldig richting heb.
Ik begrijp echt wel dat ik geen enkele invloed heb op hoe hij met hen omgaat en al helemaal niet mocht ik overleden zijn. Maar ik vraag me af of het mogelijk is om bijvoorbeeld iets te regelen rondom voogdij, toezicht, bezoekverplichting cq -recht aan de ex-familie, etc.
Vraag aan andere gescheiden ouders, wat hebben jullie geregeld?

amk
03-01-2015 om 18:01
niets
maar mijn ex is dan ook een gemakkelijke vader en heeft een leuke vrouw.
Als tip voor jou heb ik: ga eens met een notaris praten. Dit is hun specialiteit.

Stoepkrijt
04-01-2015 om 12:01
wel geregeld
Mijn ex is dol op zijn dochter, maar is niet in staat haar een normale opvoeding te geven. Financieel niet, emotioneel niet. Veel drankgebruik en armoede. Hij is inmiddels ook hertrouwd met een vrouw die ik liever niet voor mijn dochter zou laten zorgen (ook drankgebruik, psychische stoornis, criminele kinderen).
Er moest dus een testament komen, ook om ervoor te zorgen dat het geld dat ik heb gespaard voor de studie van dochter, niet naar de plaatselijke horeca gaat. Probleem was alleen dat ex nog wel ouderlijk gezag heeft. Dus mocht ik overlijden, dan kan hij bepalen wat er met het kind gebeurt. Dochter was nog heel klein toen wij gingen scheiden en ik wilde het liefst in één keer alles regelen tot haar 18e. Ik had twee bevriende stellen die allebei dochter wel in hun gezin wilden opnemen, maar het liefst zolang hun eigen kinderen nog thuis woonden, dus zolang dochter nog redelijk klein was. Ik heb een zus die niks heeft met kleine kinderen, maar fantastisch is met pubers (werkt in het VO).
In overleg met de notaris heb ik in het testament gezet dat het mijn uitdrukkelijke wens is dat mijn zus samen met mijn ex (die twee kunnen nog altijd redelijk met elkaar overweg) gaat overleggen wat op dat moment het beste is voor dochter. Daarnaast heb ik een fonds ingesteld voor mijn geld (opbrengst verkoop huis, levensverzekering, maar ook de toekomstige erfenis van mijn ouders). Dat fonds gaat van kracht zodra ik overlijd en wordt beheerd door mijn zus, die er de kosten voor dochter uit kan betalen. Zodra dochter 21 is, kan zij het geld zelf beheren. Mocht dochter ook overlijden voor haar 21e, dan gaat het geld naar mijn familie (en niet naar de erfgenaam van mijn dochter, namelijk haar vader).
Dochter wordt over anderhalf jaar 18 (is nu 16,5). Die twee gezinnen zie ik niet meer gebeuren, hun kinderen zijn inmiddels allemaal van de middelbare school af. Maar mijn zus is nu een goede optie voor de overbrugging tot de tijd dat dochter op kamers kan. Dochter zegt zelf ook dat ze nooit bij haar vader zou willen wonen in dat rare gezin. Ze doet het goed op school maar heeft daarvoor wel rust en regelmaat nodig en dat kan vader haar niet bieden.

AnneJ
04-01-2015 om 14:01
niets
De kinderen weten dat ze mijn broer moeten bellen als er iets is. Ze kennen de begrafenisverzekering en wat ik daar wel en niet mee wil. En verder wordt het door de familie opgelost die inderdaad nog steeds goed met ex omgaat. Ex weet dat de kinderen bij hem thuis niet verstandig is en heeft vrienden in zijn omgeving die hem daar ook aan herinneren.
Zoon heeft vrienden die hem verder kunnen helpen om zelfstandig te gaan wonen. Dochter zou vermoedelijk naar mijn broer gaan. Of anders naar vrienden hier in de buurt met kinderen van haar leeftijd.
Goed om weer eens over na te denken. Vanmiddag ga ik weer met zoon aan zijn financiële administratie. Beetje opruimen, we gaan zijn kamer anders indelen, en ondertussen weer even doornemen wat goede routines zijn.
We doen nu altijd even begin van de maand samen dingen overmaken en bekijken.
Mijn familie zal het huis verkopen en familie en vrienden zullen de kinderen helpen de boel te ontruimen.
Zal vast ook niet helemaal gladjes verlopen, en misschien ook wel, maar ik heb er wel vertrouwen in.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.