Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

BrittMarije
07-10-2014 om 16:10
Rechten van een puber.
Ik zou erg graag willen weten in hoeverre de vader van mijn kinderen alles kan
bepalen wat zij moeten en mogen doen.
Mijn oudstse dochter wordt begin volgend jaar 15 en hij legt werkelijk alles
wat zij zou willen opzij. Er wordt weinig rekening gehouden met har wensen.
Ze heeft een baantje, maar mag hier niet werken in ZIJN tijd. Vakantie's bij
hem worden 100% ingevuld door hem. Meestal vertrekken ze op de dag dat ze bij
hem aankomen en komen terug op de dag dat ze weer naar huis komen. Mijn
dochter heeft inmiddels soms zelf plannen en wensen, maar hier wordt geen rekening
mee gehouden.
Wanneer het voor haar handiger is om vanuit mijn huis iets te ondernemen,
vindt hij dat ze de week erop tijd moet "inhalen" met hem. Immers was ze in
ZIJN tijd, bij haar moeder..... Als ze dat weekend dan toevallig al plannen
heeft, is dat jammer voor haar. Hier geeft ze dan geen gehoor aan, maar het
weekend zit daardoor vol met spanningen. Misschien duikt haar vader wel ergens op.
Mijn dochter negeert soms wat hij zegt, maar dat is niet altijd mogelijk. Ze
ervaart steeds meer spanning en stress en kiest er vaker voor om niet naar
hem te gaan. Hij blijft echter eisen. Als ze niet wil wat 3 jaar terug is
vastgelegd, zegt hij dat ze dan maar naar de rechter moet.
Wat zijn de rechten van mijn dochter?
Haar zus is 13, wat zijn haar rechten?
Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven. H

AnneJ
07-10-2014 om 17:10
negeren
Je kunt een kind van 15 niet negeren, die gaat haar eigen gang en dat is ook nodig om haar vleugels uit te slaan.
Misschien helpt het als iemand dat aan vader uit kan leggen.
Het gaat niet om vader, het gaat om dochter. Die moet haar eigen agenda gaan volgen en dan kan ze niet meer voldoen aan de omgangsregeling.
Ik ga er vanuit dat vanaf 12 jaar die omgangsregeling veel meer rekening moet gaan houden met de aktiviteiten en de keuzes van de kinderen, eigenlijk altijd al, maar daaronder kun je daar nog samen over beslissen.
Dus houdt het zo redelijk mogelijk, geef dochter de ruimte, leg uit aan vader, en als vader daar niet tegen kan gaat hij zelf maar naar de rechter. Dan kan kind dit aan de rechter uitleggen. Je baantje niet mogen doen als je bij vader bent is al een reden om te snappen dat vader de regeling teveel naar zichzelf toetrekt en geen rekening houdt met dochter.
Ik zou overigens geen enkele suggestie richting rechtzaken doen. Wil je ruzie ga je met advocaten en rechtzaken beginnen.
Maar niemand houdt vader tegen als hij dat zelf zou wensen, begin er zelf niet aan.

Temet
07-10-2014 om 18:10
hoe zit het met het gezag?
Hoe zit het met het ouderlijk gezag? Hebben jullie dat gezamenlijk, of heeft éen van jullie dat?
Groeten,
Temet

Leanne
09-10-2014 om 10:10
Claimende vader
Je vraagt naar de rechten... alsof het ergens vastgelegd zou zijn dat een 15-jarig kind recht heeft op haar eigen agenda. Geen idee of dat zo is, sommige scenario's bedenk je niet... en dit is er zo één. Toch denk ik niet dat je moet willen dat van vader geëist wordt dat hij wat losser met zijn dochter om moet gaan. Hij moet het zelf zien of hij moet erop gewezen worden. Daar zou ik op inzetten.
Realiseert hij zich niet dat dit hoort bij een kind van 15... die krijgt zo langzamerhand haar eigen leven. Dat is alleen maar goed voor haar ontwikkeling, hij zou het juist moeten stimuleren. Dat dat ten koste gaat van tijd met hem... ja. Dat haar afspraken hem niet altijd goed uitkomen.. snap ik ook. Maar zo zou het ook gaan in een 'normaal' gezin. Want ziet hij dan niet dat dat net zo goed geldt voor de tijd dat ze bij jou is?
Ik heb twee zonen en geef hun eigen plannen vrijwel altijd voorrang, of het moet iets zijn waarvan ik vind dat ze zich er niet aan kunnen onttrekken. Gelukkig denkt ex daar hetzelfde over. Wel gebeurt het wel eens dat als jongste een logeerpartijtje heeft in het weekend dat hij toevallig bij zijn vader is, hij wat langer blijft of dat we het weekend daarop afwisselen. Ook op verzoek van jongste, omdat hij zijn vader anders nauwelijks heeft gezien (wij hebben een weekendregeling). Ik denk dat alle partijen erbij gebaat zijn dat er met die 'vastgelegde regeling' soepel om te gaan.
Hoe is de 'vastgelegde regeling' eigenlijk, in jullie geval? Als dat net als bij ons een weekendregeling is, is het misschien een idee om dat meer uit te bouwen?

Ernesta
19-10-2014 om 10:10
Ik hoop dat vader tot inzicht komt
Hier zo'n zelfde situatie. Vader bepaalde wat ze in zijn weekend gingen doen. Terwijl pubers niet alles meer leuk vinden. Bij mij durfden ze te zeggen dat ze dingen stom vonden en liever niet mee gingen. En ja, dan zitten ze dus thuis. Vader wist zeker dat ze het wel leuk zouden vinden als ze er eenmaal waren. Zoon (oudste) liet dat nog wel over zich heen komen, dochter steeds minder. Ik hoop het niet voor jullie, maar bij ons is het dus stuk gelopen tussen vader en dochter (toen 16). Inderdaad omdat hij alles wilde bepalen. Het afgelopen jaar nog geprobeerd met gesprekken (ook met maatschappelijk werk), na een jaar komt ze nu héél af en toe bij vader langs.
Zoiets zag ik al aankomen, maar gesprekken hielpen niet. Van mij neemt hij natuurlijk niets aan, dus gesprekken met bureau jeugd en gezin. Misschien dat hij het van een ander aan zou nemen. Hem nog op cursus 'omgaan met pubers' oid gestuurd. Na 1x had hij het wel gezien.
Vader is beetje controlfreak. Hij voelde de controle wegglippen. Tja dat heb je bij pubers, je houdt ze vast door ze los te laten....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.