Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Rechten vader | Pagina 4 | CJG forum door Ouders.nl
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Martijn

Martijn

13-06-2020 om 13:06

Rechten vader

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 16:08

Flavia

'waarom zou het kind dat mee moeten slepen?'

Omdat het kind 's ochtend bij zijn moeder vandaan naar school is gefietst met de boeken die daar liggen, en 's middags vanuit svhool naar zijn vader gaat (waar die boeken dus al liggen)?

Flavia

Flavia

ElenaH

Daarom zeg ik: laat die ouders extra rijden en een logische keuze maken wanneer de wissel is. Dus niet midden in een week. Vrijdagavond voor het eten worden de spullen overgebracht of zondagavond. Net waar je de week wil laten beginnen/eindigen.
Ouder rijdt met alle spullen, kind doet fiets. (als dat kan)

ElenaH

ElenaH

Flavia

Dat werkt toch alleen als er sprake is van co-ouderschap met week op/week af? Er zijn heel veel andere omgangsregelingen die zich niet in zo'n schema laten vangen.

Flavia

Flavia

06-08-2020 om 17:08

ElenaH

Dat is nu juist het punt! De omgangsregeling moet wel praktisch zijn. En de lasten van een omgangsregeling moeten bij de ouders liggen.
Dus is een wissel midden in de week meestal helemaal niet handig.
Of dan toch die tweede set boeken. Hoef je niet te slepen.

Ja, en..

Dichtbij elkaar wonen zodat je zonodig nog even heen en weer kunt. Niet altijd mogelijk denk ik, maar wel de voorkeur.

ElenaH

ElenaH

06-08-2020 om 18:08

Flavia

Maar 'handig' is niet perse 50/50 week op week af. En dat is ook niet altijd in het belang van het/elk kind.

bieb63

bieb63

06-08-2020 om 20:08

Precies

Wwek op week af is natuurlijk niet altijd logisch. Als de ouders bijv 4 dagen werken, de 1 niet op ma en de ander niet op woensdag, dan ga je dat natuurlijk niet zo doen.

kluisje

'Je hebt vrijdag een proefwerk en daar wil je wo en do voor leren. Dan liggen die boeken bij ma als dat niet een vak is wat je ma of di hebt.'
Nee, die boeken liggen in het kluisje. En dan bedenk je welke boeken je meeneemt naar pa om huiswerk te maken of om het proefwerk van vrijdag te leren.

Tsjor

Flavia

Flavia

07-08-2020 om 07:08

Tjor

en als al die boeken en schriften in dat kluisje liggen waar laat je dan je natte jas de hele dag want die past dan niet in dat kluisje en mag niet mee het lokaal in.
Op de kapstok kan niet want die zijn er niet meer omdat je jas in het kluisje moet.

ElenaH

ElenaH

07-08-2020 om 07:08

Tsjor

Echt, de wereld is niet zo maakbaar als jij soms denkt.

Regenjas

hang je over de fiets.
'de wereld is niet zo maakbaar als jij soms denkt.' Maar kinderen hebben ook niet zo'n gebrek aan probleemoplossend vermogen als jullie denken (of hopen).

Tsjor

Regenjas in een kluisje

dat gaat echt afschuwelijk stinken. Dan kan er niets in het kluisje, in afwachting van die paar dagen in Nederland dat het 's morgens regent.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

07-08-2020 om 09:08

Tsjor

'In afwachting van die paar dagen in Nederland dat het 's morgens regent.'

Zucht.

Flavia

Flavia

07-08-2020 om 10:08

Tjor

ooit een puber met een regenjas gezien?
En je laat geen spullen op je fiets achter, die zijn gejat voor je je om hebt kunnen draaien.

Ze moeten altijd hun jas in het kluisje doen. Dat gaat niet passen als je daar ook al je boeken met de schriften in hebt liggen. Het past al niet als je je gymspullen er in moet doen samen met je jas. Zo groot zijn die kluisjes niet.

heeft niets met het probleemoplossend vermogen van een puber te maken maar met het volume van het kastje en de regels van de school.
School adviseert hier ook om de boeken thuis te hebben voor het geval je ziek wordt zodat je door kunt werken.

Sterker nog

Ik was er zelf een, jarenlang, 12 km heen, 12 km terug. Slechts één keer niet gehaald, toen had het geijzeld en was ik op het eerste stuk al twee keer onderuit gegaan. Ben teruggelopen.
Maar ik zie het al, er is geen andere oplossing dan dat vader en/of moeder achter het kind aan gaat rijden met alle boeken.

Tsjor

ElenaH

ElenaH

07-08-2020 om 11:08

Precies

'Maar ik zie het al, er is geen andere oplossing dan dat vader en/of moeder achter het kind aan gaat rijden met alle boeken.'

Precies 😂😂😂

bieb63

bieb63

07-08-2020 om 11:08

Tsjor

Je denkt echt iets te simplistisch.

'Je hebt vrijdag een proefwerk en daar wil je wo en do voor leren. Dan liggen die boeken bij ma als dat niet een vak is wat je ma of di hebt.'
"Nee, die boeken liggen in het kluisje. En dan bedenk je welke boeken je meeneemt naar pa om huiswerk te maken of om het proefwerk van vrijdag te leren."

Als je dat zo hebt gepland ja. Ik heb het er over dat als je dat NIET zo gepland had (want dat wilde je wo en/of do doen), maar ma en di ben je na school bij pa en heb je ineens daar toch wat tijd voor, of je krijgt de geest of whatever. Het is niet fijn om niet al je schoolboeken bij je te hebben. Je moet constant plannen én je kan niet wanneer het jou uitkomt van je planning afwijken.

Overigens wie zegt dat kind zelf het wel zo fijn vindt om 2 huizen te hebben en de ene week bij pa te zijn en de andere bij ma. Ook al vindt kind pa en ma allebei even lief. Zoals jij het stelt is dat beide ouders precies hetzelfde moeten doen, terwijl dat misschien helemaal niet praktisch is én, nog belangrijker, kind dat helemaal niet fijn vindt. En pa en ma zijn nog steeds 2 verschillende mensen, óók toen ze nog samen waren, waar je met ieder van hen een andere band hebt, andere relatie hebt, andere dingen doet enz. Het zijn niet ineens 2 clonen. Dus het zou ook zomaar zo kunnen zijn dat kind, nu de ouders uit elkaar zijn, liever 'het dagelijks wonen' bij ma doet om wat voor redenen dan ook (of bij pa). En met de andere ouder op een andere manier goed contact onderhoudt.

Plotseling tijd over

Ik ben inderdaad wellicht iets te simplistisch, want plotseling tijd over had ik nooit en als ik het al had zou ik niet bedenken dat ik fijn de schoolboeken in kan duiken.
En ondertussen zijn we via het onoplosbare probleem van de schoolboeken terug bij af: kind kan beter dagelijks bij een van de ouders (moeder of vader...... tuurlijk) verkeren en dan goed kontakt houden met de andere ouder (die geen schoolboeken heeft, dus dat zullen dan wel de leuke uitjes worden, hij/zij wel).

Tsjor

Komen we terug bij Mark

'Ja jouw verhaal hoor ik ook zooo ontzettend veel: moeders die er echt moeite voor doen de vader na de scheiding bij de opvoeding te betrekken. Vaders die het te veel gedoe vinden.'
En mijn serieuze vragen daarbij in #70.

Tsjor

Flavia

Flavia

07-08-2020 om 13:08

Tjor

Ik denk dat een realistischer voorstelling van zaken is dat ze plotseling tijd te kort hebben en snel aan de bak moeten idd.

Een mogelijke oplossing is alle lesboeken naast analoog (1 of 2 sets) ook digitaal. Maar dan wel zo dat je je vocabulaire ook kunt printen (mijn grote frustratie de afgelopen jaren bij Frans en Engels) Want de lettertjes bleven onleesbaar op het scherm dus kon je ze ook niet goed in wrts zetten.

bieb63

bieb63

07-08-2020 om 14:08

Tja Tsjor

"kind kan beter dagelijks bij een van de ouders (moeder of vader...... tuurlijk) verkeren en dan goed kontakt houden met de andere ouder (die geen schoolboeken heeft, dus dat zullen dan wel de leuke uitjes worden, hij/zij wel)."

Het lijkt wel of hier (eigen) frustratie in zit..... En tussen de regels door geef je ook nog eens aan, dat vader dan voor de leuke dingen zou zijn.
Maar goed

Ik zeg nergens dat kind bij 1 ouder móet wonen. Ik zeg dat kind dat wellicht zélf liever wil ivm legio te bedenken redenen. Of kind wil 2 dagen bij de 1 en 5 bij de ander. Het gaat toch nog steeds om het kind toch? Niet wat ouders willen, kunnen, praktisch vinden enz. Dus simpel stellen dat het het beste is en zo zou moeten: week op week af, is echt te kort door de bocht.

Ouders zouden dan trouwens ook nog behoorlijk dicht bij elkaar moeten wonen zodat het te doen is met school, clubjes, bijbaantjes en vrienden. Uiteraard ideaal als dat zo zou zijn, maar ja, ook dat is niet maakbaar. Huizen liggen niet voor het oprapen, en moeten ook nog eens betaalbaar zijn voor de 1 of de ander.

Ik vraag me af

Ik vraag me oprecht af of kinderen niet in veel gevallen graag de meeste tijd doorbrengen in hun vertrouwde huis. Meestal wordt er voor ze beslist en verder zijn ze in de regel loyaal aan beide ouders dus zullen ze wel meegaan in een 50-50 verdeling, maar vooral bij pubers heb ik zomaar een vermoeden dat die het liefst gewoon op hun vertrouwde plek blijven zitten, los van de vraag welke ouder in dat huis zit.

Maar goed, dat is een vermoeden, meer niet

Groeten,

Temet

ElenaH

ElenaH

08-08-2020 om 06:08

Temet

'Ik vraag me oprecht af of kinderen niet in veel gevallen graag de meeste tijd doorbrengen in hun vertrouwde huis.'

Mijn dochter is natuurlijk niet maatgevend voor alle kinderen, maar voor haar geldt dat zeker. Ze spreekt vaak met haar vader af, maar om de afspraken heen is ze gewoon bij mij. Ook toen ze nog jonger was, hield de omgangsregeling op na het avondeten. Slapen deed ze 'thuis'. En bij lastige proefwerkweken of andere spannende periodes nodigde ze haar vader uit om hier te lunchen of 's avonds te eten zodat ze hem even kon zien/spreken/knuffelen. Maar leren deed ze hier.

Flavia

Flavia

08-08-2020 om 09:08

Ik denk hoe ouder ze worden hoe honk vaster ze worden. Niet zo zeer omdat ze liever bij een of andere ouder zijn maar meer omdat ze zelfstandiger worden en hun eigen zaakjes gaan regelen, zeker als de ouders wat verder uit elkaar wonen.

Maar dat wil niet zeggen dat de band met de ouder waar ze minder zijn minder hoeft te worden, dat vergt wel investering van beide ouders, contact houden en stimuleren dat er contact blijft. En soms ook een duwtje om toch daar te zijn.

Een huis als echt thuis

Onze mediator zei dat er steeds meer onderzoeken waaruit bleek dat het voor een kind beter is om je niet aan twee huizen evenveel te hechten. Dat wordt dus in bovenstaande twee berichten bevestigd.
Als je ervan overtuigd bent dat het zoveel mogelijk eerlijk verdeeld moet worden, de dagen waar een kind slaapt en daar je best ook voor doet, is dat denk ik een lastige boodschap

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.