Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

redbull
11-01-2016 om 05:01
recht als vader
Hallo mede niet wetende waar je met zoveel vragen heen moet
Ik ben een jaar nu gescheiden van vrouw en lieve dochter
Ik heb mijn dochter wel erkend draagt mijn naam ookmaar geen zeggenschap
Mijn ex woont bij haar ouders
14 jaar samen geweest
Niet getrouwd, geen geregistreerd partnerschap, geen samenlevingscontract
Ik heb een advocaat(die ik niet eens kan betalen door schuld aflossingen
# maanden na de breuk had ik mijn advocaat geregeld en destijds zei mijn ex dat zei er ook 1 had
Niet dus
Meerdere malen aaqekaard dat zij die moest regelen voor de alimentatie
Ik wilde weten waar ik aan toe was
Nu net 1,5 mnd wel een advocaat
Uitkering is stop gezet door niet solliciteren
Een week later zei ze omdat ze in de ziektewet zat
Heb haar zoveel mogelijk ook nog bijgestaan en ook voor mijn meisje gezorgd
Zij zegt een bijstand aangevraagd te hebben
Ik heb geen vaste verblijfplaats op dit moment
Nu komt het
Mijn ex heeft een auto van 7500 euro "geleend van haar ouders"
Mijn ex gaat volgende week in haar nieuwe woning intrekken compleet nieuw ingericht
Samen hadden wij alleen maar schulden,weggewerkt bijna maar ik bezit niets en alleen maar afbetalingen van onze schulden
Ik accepteerde dat omdat ik vond dat mijn ex voor onze dochter moest zorgen
Ik zie mijn dochter elke zaterdag van 9 tot!*.u.
Haar woning kwam ik gister achter dat die door een oudere man is gekocht ook op zijn naam staat (kadaster)waar zij hulp in huishouding is, zwart uiteraard
Niets staat op haar naam auto en huis uiteraard ook niet
Ex rijd elke dag in die auto
Woont daar voor langere tijd
Ik werk en wil mijn bijdrage aan de alimentatie niet ontlopen maar mijn ex vraagt 400.euro via advocaat zonder loongegevens van mij naar rechtbank gestuurd haar gegevens ook niet
Contact is redelijk maar ik merk gewoon aan haar gedrag dat mijn ex aan het provoceren is, weet het risico en dat is het mij niet waard\
Praat niet slecht over mama en wil dat mijn dochter mama respecteert en ook op afstand alles kan horen en zien
Ben zelf wel eerlijk tegen mijn dochter
1.Mag mijn ex gratis daar wonen dan?
2.Moet ik dan daar aan meebetalen?
3.Zeggenschap zou ik krijgen als alimentatie geregeld is, helaas verzaakte mijn ex
om een advocaat in te schakelen
Maar ben bang dat ik die niet krijg van haar
4. Ben bang dat ik mijn dochter ga verliezen,ik heb daar veel moeite mee
mis haar
5.kan mijn ex mij ervoor op laten draaien voor haar problemen met uitkering/bijstand?
6. Mag mijn ex zeggenschap zomaar aan een ander geven (ouders/haar familie of suiker oompje)?
6. Wat zijn mijn rechten op dit moment eigenlijk
p.s
Vraag hier zoveel omdat ik advocaat niet kan betalen en elke mail lezen kost mij al een flinke duit
Hoop wat rechten te hebben, ben de vooroordelen beu
Scholen, sommige instantie laten je aan je lot over
Scholen en gemeentes ook
de meeste unieke opmerking was en is "wij staan niet tussen de ouders Mevr.Ex heeft ons dat specifiek gevraagd om alle informatie alleen aan haar te geven
wij kiezen geen partij"
Hou veel van mijn dochter,respecteer mijn ex ...nog
Wil niet alleen geldschieter zijn zonder enig vorm van recht
Op zijn tijd wil ik ook weer een dak boven mijn hoofd en mijn dochter samen op se bank tv kijken
Hoor het graag

Paddington
11-01-2016 om 08:01
Rechten en loslaten
Als eerste zul je bepaalde zaken moeten gaan loslaten. Hoe zij haar geld uitgeeft bijvoorbeeld.
Alimentatie wordt vastgesteld aan de hand van jullie beider inkomens. Het feit dat jij schulden betaald die nog uit jullie relatie komen, zorgt ervoor dat jouw draagkracht aanzienlijk wordt verminderd.
Of jouw ex ergens gratis mag wonen gaat jou dus niets aan (vervelend maar waar)
Meebetalen aan haar wonen hoef jij niet. Het enige waar jij aan mee zou moeten betalen zijn de kosten voor jullie kind.
Het is mij niet helemaal duidelijk wat je bedoelt met zeggenschap. Als dat gezag is, dan is het zo dat zij dat niet zomaar aan iemand kan geven. Dat zal via een rechter geregeld moeten worden.
Verder moet je bedenken dat zijn van alles kan vragen bij een rechtbank, maar dat een rechter beslist of zij het ook krijgt. Als zij dus nu 400,- euro vraagt, maar jij laat met je inkomensgegevens zien dat jij een draagkracht hebt voor bijvoorbeeld 100,- per maand, dan zal dat het maximaal 100,- worden. Voor jou is het zaak dat jij bewijs gaat verzamelen.
Daarnaast kun jij het verzoek doen tot een andere omgangsregeling. Ik weet niet hoe oud jullie dochter is, maar vanaf 12 jaar wordt een kind uitgenodigd om te komen vertellen wat hij/zij graag wil. Als een kind dan bijvoorbeeld aangeeft dat hij/zij graag bij papa is en papa meer wil zien, heb je meer kans dat je een ruimere omgangsregeling krijgt.
Het probleem met scholen is herkenbaar. Scholen willen geen partij kiezen, maar vaak doen ze dat wel. Ik heb pas 1 school meegemaakt die dat niet deed. Naar mijn weten is er wel een verplichting dat jouw ex jou van informatie voorziet.

Nimbo
11-01-2016 om 11:01
lastig lezen
zo, met je telegramachtige schrijfstijl.
Maar goed. Uh...een ding in ieder geval: alimentatie is geen kijkgeld. Feit dat je gewoon moet betalen voor de kosten van je dochter geeft jouw geen rdecht op bepaalde zaken, dat moet je los van elkaar zien.
Waar verblijf je dan als je geen verblijfplaats hebt? En verwacht je dan dat je ex jouw het kind toevertrouwt als je geen huis hebt? Kun je wel met je dochter gewoon een uitstapje doen of zo, om het contact aan te houden?
Wat bedoel je met zeggenschap zo maar weggeven? Dat is toch een wettelijk iets? Als jij alleen het kind erkend hebt, dan heb je weinig tot geen recht op het gezag vlg. mij. Maar de omstandigheden waaronder jullie tot nu toe geleefd hebben spelen daarbij wel een rol. Als goed aantoonbaar is dat ook jij een duidelijk aandeel had in de zorg voor dochter dan wordt dat niet zo maar afgepakt.
verder wil ik jou erop wijzen dat je bepaalde dingen zegt die ik raar vind overkomen. Bijv. dat je nu nog respect hebt voor je ex en dat je zelf eeerlijk bent en wil dat je dochter haar moeder respecteert. Want dit zijn normale dingen. Het klinkt alsof je niet meer eerlijk hoeft te zijn tegen je dochter en alsof je niet zou moeten willen dat zij haar moeder respecteert, als haar moeder zich naar jou toe niet goed gedraagt: zoals jij het zou willen.
Hou goed voor ogen dat je een conflict hebt met je ex en dat je dochter ten alle tijden buiten moet houden. De situatie van het kind is het belangrijkste: niet jouw gevoelens of die van je ex. Jullie zijn onderweg naar een vechtscheiding en ik wil je met klem adviseren dat je zorgt dat je dochter niet het kind van de rekening wordt!

redbull
14-01-2016 om 12:01
sorry voor mijn belabberde schrijven dan
Laat 1 ding heel duidelijk zijn tegen mijn dochter ben ik eerlijk en oprecht
Niets kwaads over moeder
Het uiterste respect vraag ik van haar naar haar moeder toe en daar praten wij regelmatig over en het conflict gaat tot zover het kan buiten haar om tmits moeders weer een bui heeft
Mijn gevoelens voor mijn ex moet jij je niet druk om maken die zijn er niet
Een brug verbrand je maar 1 keer
Haat haar niet en heb geen rancune
Wat je wel goed zegt is dat mijn dochter NIET het kind van de rekening word en dat is nu net het punt waar mijn ex haar voor gebruikt en daar pas ik voor
Ik leg mij overal bij neer en voorkom strijd
Zie haar dan een tijd niet en dat is erg verrot als je als vader welwillend bent maar niets in te brengen
De verhoudingen plicht en recht zou ik wel wat in verhoudingen beter willen zien
Niet ten koste van mijn meisje
Dan stopt het voor mij
Laat niet toe dat het een vechtscheiding gaat worden
Ik draag mijn steentje zeker bij
Nooit zal ik onder die verplichting uit willen komen NOOIT
Het is geen kijkgeld inderdaad
In de praktijk is het vaak helaas
Ik wil niet bij die categorie horen
Door dit soort opmerkingen loop ik constant aan
Word er wel eens begrepen dat er ook vaders zijn die WEL goed willen doen?
p.s
Alvast excuus voor mijn simpele schrijven
Tis wie ik ben

Moederdochter6
14-01-2016 om 13:01
Nee hoor er zijn zeker goede vaders.
Mijn ex is boor mijn dochter ook een goede vader ook al si hij fulltime aan het werk en zorgt zijn nieuwe vriendin vaker voor onze dochter dan hij.
Maaaaaar, ze is wel in het huis van haar papa.
Ze is een deel van hun nieuwe leven.
Als ze groot genoeg is mag ze zelf beslissen of ze dit nog zo wilt blijven doen of dat ze het liever anders heeft.
Ondanks de wrok die ik naar mijn ex heb, heeft mijn dochter wel een papa en thuis bij hun.

Emine
14-01-2016 om 23:01
Tja....
....ik denk dat je het beter kunt hebben over de rechten van je kind als over jouw rechten als vader. Ik vind dat uit deze posting (veel) te veel frustratie over je ex klinkt. Denk vanuit je dochter. Vanuit je dochter gedacht zijn de antwoorden op je vragen als volgt:
1. Mag mijn ex gratis daar wonen dan?
Woont je ex in een huis dat jullie niet eens konden betalen en kost het haar ook nog eens niets? Wat een geweldig voor je dochter dat ze in zo'n mooi huis kan wonen! Misschien doet je ex uitkeringstechnisch iets niet goed. Maar jij bent NIET degene die hier een stokje voor gaat steken. Want daar is je kind de dupe van, die komt op straat of in armoede. En nee, je zet ook niemand aan om er een stokje voor te steken.
2.Moet ik dan daar aan meebetalen?
Je ex moet zorgen voor haar eigen huisvesting en een plaats voor haar kind als het bij haar is. Jij moet betalen voor het onderhoud van je kind. Je moet daar niet eens onderuit willen, want dan stoot je het brood uit de mond van je kind.
3.Zeggenschap zou ik krijgen als alimentatie geregeld is, helaas verzaakte mijn ex om een advocaat in te schakelen. Maar ben bang dat ik die niet krijg van haar.
Als je dochter 13 is, dan krijgt zij een stem in de procedure voor gezamelijk gezag. Maar waarom bij een 13-jarige nog gezamelijk gezag? Heel veel dingen mag dochter al zelf regelen, zonder ouders of zij hebben een stem. Je kan er achteraan gaan, maar in praktijk ga je er, als je het krijgt weinig aan hebben.
4. Ben bang dat ik mijn dochter ga verliezen,ik heb daar veel moeite mee
mis haar.
De band met een kind vraagt levenslange investering en bestaat soms uit loslaten, soms uit aanhalen. Een band zit niet in het bestrijden van de moeder, maar in zelf een ouder te zijn waar het kind graag contact mee heeft. Zorg dus dat je de moeite waard bent. Dat ben je niet als je inzet geheel of gedeeltelijk bestaat uit het bestrijden van de moeder. Want zij houdt wel van haar moeder namelijk.
5.kan mijn ex mij ervoor op laten draaien voor haar problemen met uitkering/bijstand?
Ja dat kan. De gemeente kijkt of ze de uitkering op jou kunnen verhalen. Zou jij heel rijk zijn en weigeren te betalen, dan kan de gemeente kijken of ze (een deel van) de uitkering op jou kunnen verhalen. Normaal gezien houdt dit op bij wat je normaal aan alimentatie zou betalen. Dat zij bv fraudeert, doet daar niet aan af. Dat is dan een rekening van de gemeente die naar haar toe open staat. Proberen aan te tonen dat ze geen recht heeft op een uitkering omdat ze bv niet genoeg solliciteert verandert niet alleen niets, het is ook niet in het belang van je kind, dat toch gebaat is bij een moeder met inkomen en getroffen wordt door het al dan niet tijdelijk stopzetten van een uitkering.
6. Mag mijn ex zeggenschap zomaar aan een ander geven (ouders/haar familie of suiker oompje)?
Ligt eraan wat je daarmee bedoelt. Ze kan geen gezag weg geven, ze kan wel een ander laten oppassen ofzo.
7. Wat zijn mijn rechten op dit moment eigenlijk
Jij mag doen wat goed is voor je kind, jij mag je kind niet gebruiken om je ex te treffen of je eigen behoeften te vervullen. Ik wens je veel wijsheid bij het maken van het onderscheid.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.