Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Pubers 3 dagen alleen

Ik ben gescheiden en heb 2 kids, jongen van 16 en meisje van 12. Nu heeft mijn ex aangekondigd een week op vakantie te gaan en daarbij mijn kids 3 dagen en nachten alleen te laten. Wel zijn hun stiefbroers van 18 er ook. Ik ben het er niet mee eens. Oa omdat ik die 2 jongens niet goed genoeg ken om de zorg voor mijn kids aan hun over te laten. Mijn ex vind dat ik de kinderen het vertrouwen moet geven.

Tango

Tango

12-09-2017 om 15:09

En de andere dagen?

Je ex gaat een week weg, waar verblijven je kinderen de andere dagen dan?
Ik heb kinderen in dezelfde leeftijd en zou het niet doen denk ik. Die van 16 alleen zou wel kunnen, maar die van 12 niet erbij. Ik vind niet dat een kind van 16 verantwoordelijk moet zijn voor een kind van 12. En die stiefbroers ken je niet voldoende. Vind ik genoeg reden om het niet te doen.
Kunnen ze niet gewoon die drie dagen bij jou komen? Of in ieder geval alleen je dochter.

tante Sidonia

tante Sidonia

12-09-2017 om 16:09

nee!

echt niet

Phryne Fisher

Phryne Fisher

Ik vind dat wel kunnen, er zijn er twee van 18 en een van 16 bij. Bovendien kan vader zelf die inschatting maken. Ze kunnen jou toch in geval van nood bellen?

wat..

.. vinden de kinderen er zelf van?

Zomer

Zomer

Ik zie niet meteen beren op de weg. Het lijkt mij wel dat de kinderen het zelf ook zien zitten. Dat haal ik niet uit je bericht. Waar liggen precies je bezwaren? Dat je de stiefkinderen niet goed kent of zijn er nog meer zaken die meespelen?

Jan

Jan

12-09-2017 om 17:09

Ligt heel erg aan je kinderen

De een van die leeftijd is al aan de drugs terwijl de ander dit perfect zou kunnen.

tante Sidonia

tante Sidonia

13-09-2017 om 17:09

nou sorry

Ik krijg zelf al direct de kriebels van een meisje als jongste met drie grote knullen met gierende hormonen. Misschien is dat mijn eigen verleden, maar alsjeblieft zeg.
Dat alleen al zou mij ervan weerhouden dit zelfs te overwegen.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

13-09-2017 om 17:09

Tante Sidonia

Dan kan logeren bij opa ook niet meer? Of bij je kinderloze oom en tante?

Annie

Annie

13-09-2017 om 20:09

Waarom

Ik zou jezelf een paar keer waarom vragen?
Waarom vind je het geen okay plan? Waar ben je bang voor? Die vraag kun alleen jij beantwoorden?
Met het antwoord dat je krijgt vraag je nog een keer 'Waarom'? Tot je bij de kern van het probleem bent. En bespreek dat met je kinderen en ex.

Niet direct de kont tegen de krib en aangeven dat je het niet goed vind. Want het is zijn 'zorgtijd'. Jij zou het anders doen maar twee volwassenen de zorg geven van een 12 en 16 jarige: dat kan prima.

Je vind het geen okay plan omdat je de andere kinderen niet kent.
WAAROM vind je het een probleem dat jij ze niet kent (je ex kent ze namelijk wel goed genoeg)?
Daar kan van alles uitkomen: je vertrouwt zijn inschatting niet, je vindt het te makkelijk van je ex, je hebt het gevoel dat de kinderen onderling niet klikken, je bent bang dat ze onderling ruzie krijgen, je bent bang dat jouw kids school verzaken
WAAROM (b.v.) heb je het gevoel dat ze onderling niet klikken en is dat belangrijk?
Antwoord: ik ben bang dat ze ruzie krijgen
WAAROM zouden ze ruzie krijgen
Antwoord: omdat het uiteenlopende types
WAAROM zouden uiteenlopende types niet op elkaar kunnen passen
Antwoord: ze botsen over bepaalde issues...
Doorvragen totdat jij het helder hebt waar bij jou de pijn zit. Want daar zit ook de oplossing:

Deze vraag kunnen wij niet voor jou beantwoorden. Wij zijn jou niet en kennen de context niet. Kijk naar het verhaal van Sidonia. Haar reactie is heel begrijpelijk maar

ijsvogeltje

ijsvogeltje

13-09-2017 om 20:09

Josefine

Deze zin triggert mij:
"Oa omdat ik die 2 jongens niet goed genoeg ken om de zorg voor mijn kids aan hun over te laten."

Maar het zijn ook ZIJN kids. En hij kent die jongens wél goed. In de tijd dat de kinderen onder zijn hoede zijn, bepaalt hij wie eventuele opvang verzorgt. En hij wil als vader toch ook gewoon een goede oplossing voor zijn kinderen?

tante Sidonia

tante Sidonia

13-09-2017 om 21:09

phryne fisher

Ik vind je antwoord buitengewoon dommig overkomen. Ik geef notabene duidelijke aan dat de leeftijd van de twee grote jongens mijn struikelblok is: op de leeftijd van rond de 18 jaar zijn zoveel jongens nog vrij blue maar wel nieuwsgierig naar sex zodat de kans op een gemakkelijke prooi als een jong halfzusje erg verleiderlijk kan zijn.

iemand anders noemt de twee grote jongens gewoon volwassenen, maar ik vind dat je niet uit het oog mag verliezen dat het gaat om super-jong- volwassenen en die zijn niet te vergelijken met de gemiddelde volwassene.
Daarnaast gaat het om een meisje met een ontluikende vrouwelijkheid naar alle waarschijnlijkheid.

Daarnaast, sexueel misbruik is iets wat vele malen vaker gepleegd wordt door stiefvaders en halfbroers dan verder binnen oorspronkelijke gezinnen.

Dit meisje kan enkele dagen dag en nacht niet direct bij haar ouders terecht...ik zou het er niet op wagen.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-09-2017 om 21:09

Toch vind ik het naar, Sidonia,

hoe je dingen insinueert zonder de situatie te kennen.
De meeste mensen, ook de meeste jongelui, zitten niet ongevraagds aan anderen, plegen geen misbruik. Natuurlijk moeten mensen/ouders alert blijven, altijd. Maar als er geen concrete aanleiding is, moet je niet het wantrouwen de boventoon laten voeren en uitgaan van vertrouwen. Dat jij op basis van eigen ervaringen in je eigen leven mss wantrouwiger bent, is normaal. Maar je moet het anderen niet aanpraten.

Aagje

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-09-2017 om 22:09

Jouw vraag Josefine

is moeilijk in z'n algemeenheid te beantwoorden. Hangt van zoveel dingen af. Ik zou goed bij jezelf nagaan waarden aarzeling zit. Het vragenlijstje van Annie lijkt me behulpzaam daarbij. En de vraag of je kinderen het zien zitten op de wijze waarop hun vader het wil. En anders voorstellen daar ze die 3 dagen ook bij jou zijn?

IJsvogeltje: ik lees niet dat die oudere jongens kinderen zijn van de ex van Josegine. Ze spreekt over stiefbroers en niet over halfbroers. Ik was ervan uit gegaan dat het de zoons zijn van de nieuwe partner van de ex.

Aagje

tante Sidonia

tante Sidonia

13-09-2017 om 22:09

nou Aagje

Noem mij gerust wantrouwig, dat wil ik niet ontkennen. Toch schijnt misbruik onder meisjes en vrouwen toch wel dusdanig veel voor te komen dat voorzichtigheid toch echt geen overbodige luxe is.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

13-09-2017 om 23:09

Voorzichtigheid

is goed, zeker. Wantrouwig maken op basis van je eigen ervaring is iets anders. Dat is projectie en daar moet je zeer voorzichtig mee zijn.

Aagje

ijsvogeltje

ijsvogeltje

14-09-2017 om 00:09

Aagje en Tante Sidonia

"IJsvogeltje: ik lees niet dat die oudere jongens kinderen zijn van de ex van Josegine. Ze spreekt over stiefbroers en niet over halfbroers. Ik was ervan uit gegaan dat het de zoons zijn van de nieuwe partner van de ex."

Met mijn opmerking doelde ik ook niet op de stiefbroers, maar op de kinderen waar het in deze kwestie over gaat. TS schrift over 'mijn' kids. Maar het zijn natuurlijk niet alleen HAAR kids, het zijn ook ZIJN kinderen. En op de momenten dat ex verantwoordelijk is voor de kinderen, maakt hij de afwegingen. En je mag er van uitgaan dat hij dat zorgvuldig doet. Goed voor je eigen kinderen willen zorgen is namelijk niet voorbehouden aan moeders. Ook vaders hebben over het algemeen het beste met hun kinderen voor.

Tante Sidonia: ik snap je punt, maar ik heb er de de grootste moeite mee om iedere 18-jarige te beschouwen als potentiële zedendelinquent. Zo wil ik in ieder geval niet in de wereld staan. En ik vind de reactie van Phryne Fisher helemaal niet dommig. Opa's, buurmannen en ooms zijn namelijk net zo 'gevaarlijk' als een willekeurige 18-jarige. En vergeet de vaders niet: die kunnen soms ook niet met hun vingers van hun kinderen afblijven.

Triva

Triva

14-09-2017 om 06:09

daarbij

Zou je ze dus ook niet alleen kunnen laten voor een avondje en in dit geval laat je geen meisje van 12 drie dagen alleen bij een 19 jarige stiefbroer maar laat je haar alleen met twee van die jongens en haar eigen broer van 16. Wat is de kans dat die alledrie knettergek zijn en seksueel geetoord?

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-09-2017 om 07:09

IJsvogeltje

Aah, als je het zo bedoelt, snap ik het. Helder! Ben het met je eens.

Aagje

Paddington

Paddington

14-09-2017 om 08:09

Natuurlijk is het afhankelijk van heel veel dingen, waarvan de meeste zaken voor jou onbekend zijn.

Annie zet wat goede vragen neer. Waar het eigenlijk op neer komt: je zult je ex moeten vertrouwen. Ik ben daar behoorlijk hard in, ook naar mijzelf toe. Op het moment dat ik een kind kreeg met mijn ex vertrouwde ik hem genoeg om vader te worden van mijn kind. Zolang hij geen dingen heeft gedaan (mishandeling) moet ik erop vertrouwen dat hij nog steeds, net als ik, het beste voor heeft met ons kind.

Ik ga ervan uit dat vader, net als jij, niet wil dat er iets gebeurt met jullie kinderen. Wellicht hebben de 2 jongen van 18 goede instructies, buren die een oogje in zeil houden. Daarbij neem ik aan dat jij gewoon te bereiken bent in geval van nood.

Ik was 15, toen besloten een aantal jongens van de klas dat het leuk zou zijn om met de hele klas een weekend naar Vlieland te gaan. Er gingen 3 leerkrachten mee. Die leerkrachten heb ik alleen op de boot gezien. Verder waren we met elkaar. We hebben de grootste lol gehad.

Een jaar later besloten mijn vriendinnen en ik dat we samen op vakantie wilde. We gingen naar een camping, waar veel jongeren waren.

Als ik naar mijn kind kijk en haar stiefbroer, die durf ik ook rustig een paar dagen alleen te laten. Ook met een kind van 12 erbij (dochter is 15, stiefzoon is 17). Nu hangt het ook wel van het kind van 12 af. Vrienden van mij hebben een zoon van bijna 13, daar zou ik het niet mee doen. Niet omdat het een vervelend kind is, maar omdat hij zichzelf regelmatig in de nesten werkt. Dingen waardoor een volwassene van streek kan raken, laat staan een 18 jarige.

Ik denk dat het niet aan jou is om dit te beslissen. Wel kun je zorgen dat beide kinderen jou of een ander persoon die jij vertrouwt altijd kunnen bereiken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.