Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

problemen met huis verdeling

Hoi,

Ik heb reeds gescheiden van me vrouw. Afspraak gemaakt dat ze het huis verkoopt en ik een deel krijg. Nu heeft ze me al 20% van het deel gegeven, zij wilt het huis houden en wilt mij de rest van het bedrag geven. We hebben geen termijn afgesproken maar in het contact staat genoemd:

Partijen komen overeen het goed in onverdeeldheid te behouden tot aan de verkoop ervan, waartoe ze besloten hebben en waarvoor ze de nodige opdrachten hebben gegeven.
Partijen bevestigen door de ondergetekende notaris te zijn ingelicht over de draagwijdte van artikel 815 van het Burgerlijk Wetboek dat vijf jaar als uiterste termijn voor een dergelijke overeenkomst stelt, zodat ieder van hem, ongeachte de hoger vermelde intentieverklaring, zich op deze wetsbepaling zal kunnen beroepen na afloop van een termijn van vijf jaar

kan ze er nu 5 jaar over doen om mij het resteren bedrag te geven, of kan ik iets doen om dit eerder te krijgen. Ik kan nu zelf geen huis kopen omdat ik hieraan nog vastzit. Ik wil dit zo snel mogelijk afronden, helaas wilt ze niet mee werken omdat ik nu een nieuwe relatie heb.

heeft iemand advies?

wat ik denk

Van zodra ze het huis effectief op haar naam wil zetten, zal ze jou het afgesproken bedrag moeten geven, voor zover daar al een overeenkomst in is.
Strikt genomen kan ze dat 5 jaar rekken, al zou je kunnen zeggen tegen haar dat je er terug kom inhuizen, om haar onder druk te zetten. Tenzij je op papier hebt laten zetten dat zij in de woning mag wonen en jij niet ... en in dat geval hebt je het slecht aangepakt, en had je meer garanties voor jou op papier moeten laten zetten.

Paddington

Paddington

23-05-2018 om 15:05

5 jaar

vanaf het moment dat het contract is ondertekend. Het kan zelfs langer duren. Het is namelijk zo dat je na 5 jaar pas kan gaan beginnen met het nemen van maatregelen.

Het beste is dus om proberen te overleggen met je ex-vrouw. Is er misschien een mogelijkheid dat zij de woning eerder op haar naam krijgt en dat jullie een betalingsregeling treffen voor het nog te betalen bedrag?

Als het niet lukt om er samen uit te komen, dan kunnen jullie wellicht een mediator inschakelen om te helpen.

Het feit dat jij een andere relatie hebt zal de zaak wel wat moeilijker maken, daar vrouwen daar schijnbaar veel problemen mee hebben. Zeker als het jouw bedoeling is om een woning te kopen samen met je nieuwe liefde. Misschien helpt het als je jouw nieuwe relatie nog niet overal bij haalt (ik weet niet of je dat doet). Dus dat je zorgt dat jij alleen de kinderen terug brengt naar hun moeder, of alleen op haalt. Dat je nieuwe relatie er nog niet altijd is, als de kinderen er zijn enz. Het zou kunnen helpen doordat jij dan laat zien dat jullie kinderen belangrijker zijn dan je nieuwe relatie. Als je dan ook kunt laten zien dat het voor jullie kinderen toch wel erg fijn zou zijn als hun vader ook een leuk huis kan kopen, heb je een kans dat je ex-vrouw wel meewerkt.

Terug

' Partijen komen overeen het goed in onverdeeldheid te behouden tot aan de verkoop ervan, waartoe ze besloten hebben en waarvoor ze de nodige opdrachten hebben gegeven.'
Als dit is wat er in je convenant staat, dan zou je nu terug moeten naar de tekentafel. In deze afspraak gaan jullie ervan uit dat het huis verkocht wordt, maar ik begrijp dat je ex daar nu in wil blijven wonen.
Dan zal de boedel die nu onverdeeld is verdeeld moeten worden, zal zij het huis op haar naam moeten zetten (hypotheek voor afsluiten) en zul jij de helft van de overwaarde moeten krijgen (minus die 20%).
Ik zou het convenant openbreken op basis van het feit dat de afspraak (het huis wordt verkocht) nu niet meer opgaat (zij blijft in de woning).
En dan alles zo formeel mogelijk regelen.

Tsjor

Niki73

Niki73

23-05-2018 om 15:05

Geen probleem, afspraak staat

Hopelijk reageert er nog iemand met een echt juridische achtergrond, maar zoals ik het lees staat op papier dat jullie besloten hebben het huis te verkopen en dat dat maximaal 5 jaar mag duren. Volgens mij hoeft ze je pas te betalen als het huis verkocht is. Dat je al 20% gekregen hebt, is al heel mooi.
Die 5 jaar is misschien wel jammer voor jou, maar ik zou het geen probleem noemen. Zo hebben jullie het afgesproken.

Even voortbouwend op William: ik neem aan dat zij in de tussentijd de hele hypotheek en verzekeringen e.d. betaalt? Of zo niet, dat jij een bedrag per maand krijgt (nu of na de verkoop) omdat je niet in het huis kunt wonen waar je wel eigenaar van bent en voor betaalt?

Niki73

Er zou inderdaad een advocaat naar moeten kijken, maar de afspraak die gemaakt is is dat het huis verkocht zou worden en dat daarvoor al de nodige stappen zijn ondernomen.
Als een van de twee dat traject nu wil wijzigen (ik wil er blijven wonen en zelf het huis kopen) dan moeten er toch echt andere afspraken gemaakt worden. Zie ook de onverdeelde boedel.

Tsjor

wat ik me afvraag

Is er bij het uit elkaar gaan al afgesproken hoe groot het bedrag was dat je zou krijgen? Dat is dan op zichzelf wel logisch maar aan de andere kant vervalt daarmee het belang om de woning snel over te dragen. In een markt waarin de prijzen stijgen (wat momenteel op veel plaatsen het geval is) is het aantrekkelijker snel te verdelen, want hoe langer je wacht, hoe meer je moet betalen aan degene die wordt uitgekocht. Verdeel je snel, dan is de winst nadien voor jou alleen. Dat zou nu handig zijn geweest.

Maar goed, ik zou inderdaad een advocaat raadplegen. Ik zit niet zo in de echtscheidingen, maar ik ben nu toch geneigd te denken dat ze de overeenkomst niet naleeft zoals bedoeld.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.