Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kennis
30-05-2017 om 21:05
Partneralimentatie stopzetten
Even een vraag voor een kennis. Hij betaalt elke maand partneralimentatie aan zijn exvrouw. Dat is zo afgesproken in het convenant. Daarin hebben ze ook afgesproken dat zij het meldt als ze gaat samenwonen en dat de alimentatie dan vervalt. Mijn kennis heeft redelijke verdenkingen dat zij samenwoont maar geen harde bewijzen. Zij heeft zelf niets gemeld. Die situatie bestaat nu al zo'n driekwart jaar.
Nu heeft mijn kennis de alimentatie stopgezet en haar een brief gestuurd dat hij er mee stopt.
Hoe lang heeft zij de tijd om in beroep te gaan bij de rechtbank als ze dat zou willen? We kunnen daar niets over vinden op internet maar er moet toch een termijn zijn waarna de rechter zegt dat ze haar beurt voorbij heeft laten gaan?

AnneJ
30-05-2017 om 21:05
Rechtbank?
Als er een convenant ligt dan kan ze naar het LBIO om vordering te vragen. Tot maximaal 6 maanden na wanbetaling in te zetten. Dan betaalt je kennis ook nog extra om de kosten van het LBIO te dekken.
http://www.alimentatiewijzer.nl/alimentatie-innen-ex.html
Er kan zelfs nog tot vijf jaar terug worden gevorderd.
Als je kennis van de afgesproken alimentatie afwil dan zal hij zelf naar de rechter toe moeten.

Temet
30-05-2017 om 22:05
correct, mits
AnneJ heeft helemaal gelijk, mits het convenant is opgenomen in de echtscheidingsbeschikking. Alleen een alimentatie die door de rechter is vastgesteld wordt door het LBIO geïnd.
Dat het convenant onderdeel is van de beslissing is trouwens wel gebruikelijk, maar niet per se noodzakelijk, vandaar de kanttekening.
groeten,
Temet

Kennis
30-05-2017 om 23:05
Convenant
Ik begrijp dus dat de afspraken in dat convenant waardeloos zijn? Mijn kennis is door de rechter veroordeeld tot 12 jaar betalen en de afspraken daarover zijn vastgelegd in dat convenant. Dat is ook door de rechter meegenomen in de uitspraak over de scheiding.
Nu zit hij dus nog 5 jaar in de stress of zij actie onderneemt. Ik vind het bizar.

Phryne Fisher
Nee hoor
Hij kan naar de rechter stappen en stellen dat zij samenwoont en dat hij daarom de PA naar nihil wil. Als de ex niet op hetzelfde adres staat ingeschreven als haar vriend en/of hij nog een eigen woning heeft, heeft hij geen poot om op te staan.

tsjor
12 jaar
Is de normale tijd, staat in de wet, dat is geen individuele beslissing van de rechter. Overigens staat ook in de wet dat partneralimentatie vervalt als iemand opnieuw gaat samenwonen.
Hij kan beter zelf naar de rechter stappen, maar dan moeten er wel bewijzen zijn dat zij samenwoont. En dat is lastig. Zie: https://www.recht.nl/proxycache.html?cid=202547 Het kost ook veel geld. Hoeveel zou hij in totaal de komende 7 jaar nog moeten betalen? en hoeveel zou zo'n procedure hem kosten?
De afspraken in het convenant zijn niet waardeloos, maar hij heeft een bepaalde mening (zij woont samen) die hij waarschijnlijk niet kan bewijzen.
Zelf alimentatie stoppen is zo mogelijk nog problematischer. Dat betekent dat hij eigenhandig een uitspraak van een rechter terugdraait. De vrouw kan naar het LBIO stappen. Geen vriendelijke organisatie.
Het beste zou zijn dat hij in goed overleg met zijn ex nieuwe afspraken maakt en die voorlegt aan de rechter. Maar ik vermoed dat goed overleg er niet in zit. Dan zit er niets anders op dan betalen.
Tsjor

Dymo
01-06-2017 om 11:06
Posten bij het huis
Ik ken een man die is gaan posten bij het huis van zijn ex. Hij heeft opgeschreven hoe vaak de nieuwe vriend van zijn ex 's avonds naar binnen ging en hoe vaak hij ook 's morgens weer naar buiten ging (en dus was blijven slapen). Dat bleek gewoon iedere dag te zijn. Het huis waar de vrouw woonde was de oude echtelijke woning en de man kende dus de buren nog. Ook die hebben verklaard dat de nieuwe vriend er altijd was. Verder is hij gaan kijken bij het adres waar de vriend stond ingeschreven en daar bleek een onderhuurder te wonen. Alles bij elkaar was het genoeg voor de rechter om de partneralimentatie op nihil te stellen.

Temet
01-06-2017 om 17:06
en in aanvulling daarop
In aanvulling op de posting van Dymo: wie geen tijd of zin heeft om zelf in de heg te gaan liggen met een camera kan voor dit werk ook een privédetective inhuren.
Het is wel zaak echt stevig bewijs te verzamelen. Regelmatig blijven slapen maakt nog geen samenwonen. En dat er iemand anders wordt gesignaleerd in de woning van de partner maakt nog niet dat die woning is onderverhuurd.
Een voorbeeld van zo'n zaak is hier te vinden: https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHAMS:2013:BZ7231&showbutton=true&keyword=als+waren+zij+gehuwd
Ik heb de uitspraak niet helemaal gelezen maar zie wel dat de vrouw (die alimentatieplichtige was in dit geval) ook gevraagd heeft de man te veroordelen in de kosten van het door haar ingeschakelde onderzoeksbureau. Daar gaat het Hof niet in mee, wel wordt de alimentatie met terugwerkende kracht beëindigd en moet de man een fors bedrag terugbetalen.
Groeten,
Temet

Kennis
05-06-2017 om 20:06
Reactie
Dank allemaal ik ga het hem voorleggen. Het is inderdaad een risico om het op eigen houtje te doen maar de kosten voor een advocaat zijn ook fors. Bij de scheiding zijn die enorm opgelopen omdat ze het niet eens werden. Hij zet nu de alimentatie opzij en wil afwachten wat er gaat gebeuren.

Temet
06-06-2017 om 10:06
opzij zetten
Als het tot incassomaatregelen komt, komen er vziw ook verhogingen bovenop (kijk even op de site van het LBIO), dus die kan hij maar beter mee opzijzetten.
Groeten,
Teet

Kennis
06-06-2017 om 18:06
LBIO
Gelijk even nagekeken, ook uit nieuwsgierigheid. Als zij de zaak aanmeldt krijgt hij de kans om zonder kosten binnen 3 weken te betalen. Dus dat kan dan wel.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.