Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Papieren voor op vakantie

Ik heb ooit ergens gehoord dat je een document moet hebben om de kinderen mee naar het buitenland te kunnen nemen. Dit omdat ze niet dezelfde achternaam hebben als de moeder. De vader moet dan toestemming gegeven hebben dat jij ze meeneemt. Is dat een formulier, of is een eigen brief met handtekening en kopie paspoort voldoende? Moet dat omgekeerd ook, dus als ex ze mee wil nemen naar het buitenland?

Juno

Juno

08-01-2017 om 17:01

Volgens mij

Volgens mij hangt het van het buitenland af. Wij maken altijd een kopie van paspoort man en op ditzelfde papier schrijft hij dat hij toestemming geeft om kind x dan en dan geboren mee te nemen naar land y, met een handtekening erbij. Overigens nog nooit naar gevraagd maar ik ga nooit ver met ze. Het enige is dat de Marechaussee navraagt aan kind of ik de moeder ben en toen nog baby waren wilden ze de leeftijd in maanden weten.

vlinder72

vlinder72

08-01-2017 om 18:01

Dit formulier

Wij gebruikten dit formulier

https://www.rijksoverheid.nl/documenten/formulieren/2014/02/06/formulier-toestemming-reizen-met-minderjarige-naar-het-buitenland

Ik doe er een kopie van ons trouwboekje en kopie paspoort man/vrouw bij.

Dit jaar ga ik met mijn dochter naar israel. Ik reis op mijn meisjesnaam dus ik verwacht wel wat vragen.

Officieel

Hoor je dat inderdaad te doen, beide ouders, dus ook ex. Het geldt voor alle landen en is tegen kindontvoering.

Hier op oo staat er ook een artikel over.

Het is een heel pakket aan papieren wat je moet regelen, de kans dat je eruit gepikt wordt is klein als je kinderen en jij wit zijn.

De meeste mensen lossen het dus op zoals Juno.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-01-2017 om 18:01

Ik doe het ook zoals Juno. En niet voor niets want de keer dat ik het niet had gedaan kreeg ik bijna mijn oudste niet mee van Griekenland naar huis. Compleet onzinnig natuurlijk, maar ik zie er schijnbaar nogal gevaarlijk uit.

Thursday Next

Thursday Next

08-01-2017 om 19:01

ik zou...

net zoiets doen als Juno, wel afhankelijk van waar je heengaat.
Mijn zus ging naar GB met onze dochter (14), die had wel wat gedoe bij de grens want we hadden er niet aan gedacht haar toestemmingsformulieren mee te geven. Na wat gerichte vragen mocht ze toch mee gelukkig.

Nooit vragen gehad

Alle autoreizen die ik heb gemaakt heb ik zonder toestemmingspapieren gemaakt. Nooit problemen of vragen gehad. Misschien ook omdat mijn kinderen er al heel volwassen uitzien omdat ze zo lang zijn. Die 'ontvoer' je niet zo maar even.

filalu

filalu

08-01-2017 om 19:01

ook nooit vragen gehad

Al vaker gevlogen binnen en buiten Europa, maar nog nooit vragen gehad.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-01-2017 om 20:01

Dat dacht ik ook

Toen mijn dochter bijna niet mee mocht was ze al 16. Ik dacht dus ook dat je die niet zomaar zou ontvoeren, maar juist toen trof ik op de terugvlucht een overijverige ambtenaar. Toen we het uiteindelijk hadden opgelost waren er in het vliegtuig alleen nog maar drie losse stoelen, en kon ik weer in conclaaf om dat op te lossen. Vorig jaar naar Engeland werden er weer vragen gesteld, aan beide kinderen dit keer. Ook moest ik de hele auto leeghalen voor controle. En we zien er alledrie toch niet zo gevaarlijk uit, volgens mij.

Goedbedoeld

http://www.blikopnieuws.nl/nieuws/245051/deze-zomer-forse-stijging-aantal-kinderontvoeringen.html
Die controle is goedbedoeld ingevoerd om internationale ontvoeringen te helpen voorkomen. Maar het zou me verbazen als er een zaak mee voorkomen is.
En dan is het weer de zoveelste bureaucratische maatregel waar vooral de gemiddelde brave burger last van heeft.

Redactie Ouders Online

Redactie Ouders Online

08-01-2017 om 20:01

Paspoortperikelen

Over de papieren die je mee moet nemen (en die je eventueel kunt laten zitten) heb ik een tijdje geleden een artikel geschreven. Zie:

Paspoortperikelen
https://www.ouders.nl/artikelen/paspoort-perikelen

Ook de reacties en ervaringen van andere ouders, onder het artikel, zijn handig om te lezen.

Wat betreft die ontvoeringen, zie:

Hulp bij kinderontvoeringen
https://www.ouders.nl/artikelen/hulp-bij-kinderontvoeringen

Maar dat laatste artikel is meer voor als je bang bent dat je ex je kinderen gaat ontvoeren (of als dat al gebeurd is).

Goede reis!

Henk Boeke
Redactie Ouders Online

Egel

Egel

08-01-2017 om 21:01

ook Engeland

Ik ging een keer naar Engeland. Met mijn echtgenoot en 2 jonge kinderen. Bij de grens werden we ook stevig gecontroleerd en als zéér verdacht behandeld. Ik dan, omdat ik mijn mans naam niet draag. Het stond ook niet elders in mijn paspoort of in de zijne. Ik werd flink aan mijn tand gevoeld. Waarom ik dan wel niet dezelfde naam had (?). Of dat wel écht mijn kinderen waren, of was ik soms de nieuwe vriendin van die man (veel ouder, grijsharig), of wat klopte hier niet?
Nou, niks klopte niet en gelukkig was mijn dochtertje van 3 bijdehand en werd het via haar wel duidelijk dat voorin de auto toch echt haar pappa en mamma zaten.
Het is vast voor het goede doel, maar ik vond het al met al toch vrij onaangenaam (en nutteloos in dit geval, dus: wat AnneJ zegt).

Taruh

Taruh

08-01-2017 om 21:01

Auto

Als je met de auto reist binnen het vaste land van Europa valt het wel mee. Maar de UK is streng, daar werd ik er ook uitgepikt. En ik kwam 's nachts Zuid-Afrika met moeite binnen.

Ik heb ook een verklaring van mijn ex op een kopie van zijn paspoort mee. Dat werkt tot nog toe prima.

Tijdens onze interrail afgelopen jaar ook maar 1x extra vragen gekregen.

Kandelaar4

Kandelaar4

09-01-2017 om 16:01

Dorry

het gaat niet om autovakanties maar om vliegvakanties.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

09-01-2017 om 16:01

Helemaal niet.

Maar ik heb nog steeds heel ouderwets e/v in mijn paspoort staan.
Zou dat verschil maken?

Juno

Juno

09-01-2017 om 18:01

Nee hoor

Ik heb ook e/v staan en inderdaad bij de UK altijd vragen. Tenerife ook. Maar dat waren vliegreizen.

Yura

Yura

12-01-2017 om 17:01

Wat ik me af vraag

Ik vraag me af, ik lees vaak dat met name moeders dit soort vragen krijgen en dat er moeilijk wordt gedaan. Hoe kan het dan dat zoveel minderjarige jongeren naar Syrie zijn af gereisd? Nou ja niet gelijk naar Syrie, maar naar Turkije en dan verder. Waarom worden er dan geen vragen gesteld?
Mijn zoon ging een keer alleen naar de VS, toen hij 15 was (bij iemand op bezoek), hij stond nog in de rij bij de incheckbalie, toen iemand hem al aan sprak om te vragen hoe en wat. Hij had ook toestemmingsformulieren van ons beide bij zich.
En ook hier lees ik weer allemaal strenge verhalen, dat kan ik niet rijmen. Overigens was ik vorig jaar met dochter (toen 15) naar Engeland, geen vragen gehad.

Taruh

Taruh

12-01-2017 om 17:01

Yura

omdat je langs heel veel routes naar Syrie kunt afreizen en de meeste grenzen niet gecontroleerd worden.
Als ze naar Syrie gaan nemen ze geen lijnvlucht maar gaan via allerlei omwegen. Dat regelen die ronselaars wel voor je.

Turkije

Ik had verleden jaar veel gezeur op Schiphol toen ik met kinderen (14 en 17) naar Turkije ging. Ik had wel een verklaring van ex bij me en kopie van zijn paspoort maar er ontbrak een handtekening.
Ik dacht later ook als ik de kinderen alleen vooruit had laten gaan langs douane had ik waarschijnlijk minder gezeur gehad dan nu.

Pirata

Pirata

12-01-2017 om 20:01

en ik

Had wat overtuigingskracht nodig bij de Zuidafrikaanse douane. Ze snappen daar niet dat kinderen ook de achternaam van de moeder kunnen hebben, als die moeder getrouwd is met iemand.

Adéu

Adéu

14-01-2017 om 23:01

En hoe doe je dat dan als de vader niet in beeld is, en ook geen geyag heeft?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-01-2017 om 23:01

Zelfde achternaam

Als kind en moeder dan dezelfde achternaam hebben, komt dat wellicht wel goed. En anders zal het inderdaad moeilijk worden bij een pietjeprecies Douanier.

Taruh

Taruh

15-01-2017 om 08:01

uittreksel gezagsregister

In het geval de andere ouder niet in beeld is en ook geen gezag heeft kun je een uittreksel van het gezagsregister meenemen. En dan op verzoek in het engels natuurlijk want anders heb je er nog niet veel aan. En laten waarmerken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.