Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

ook even ano
16-03-2015 om 15:03
papier rompslomp
na verschillende keren hier gepost te hebben toch te willen scheiden, begin dit jaar aangegeven aan mijn man dat ik dit echt wil.
Er is teveel gebeurd, geen mishandeling maar psychisch vaak naar beneden gehaald en ruzie waar de kinderen (ook al zijn ze groot) bij waren. Hij heeft nu toegegeven daar fout te zijn geweest en zegt te beteren. Hij doet inderdaad zijn best maar soms schiet hij weer uit en dan denk ik moet ik de rest van mijn leven mijn woorden afwegen, mijn eigen gedachten opzij schuiven, neen ik heb misschien nog 30 jaar te gaan, ik wil rust.
Ik heb nu de papieren van de mediator gekregen en daar staat in , huwelijkse, voorwaarden, contract geregistreerd partnerschap of samenlevingscontract, ik ben voor de gemeente getrouwd, maar heb hier geen bewijs meer van (hele huis overhoop gehaald), kan ik dat nog opvragen bij de desbetreffende gemeente en als er geen niks is vastgelegd qua samenlevingscontract is dit een probleem? dan gaat met toch uit van gemeenschap van goederen ?
wish me luck...

Katniss
Uiteraard
Je kunt bij de gemeente waar je getrouwd bent een uittreksel uit het huwelijksregister opvragen. Dit heb je sowieso nodig bij de aanvraag voor echtscheiding. Volgens mij staat op de akte ook of je in gemeenschap van goederen getrouwd bent.

engel
Luck...
Volgens mij zijn de stukken altijd terug te vinden in het archief. Hier zal ook in staan hoe jullie getrouwd zijn. In gemeenschap van goederen (dan wordt alles verdeeld) of onder huwelijkse voorwaarden (dan staan de zaken specifieker beschreven) Volgens mij kan je niet getrouwd zijn en een samenlevingscontract hebben. Luck met alles en sterkte!

amk
16-03-2015 om 16:03
let op
als blijkt dat er huwelijkse voorwaarden zijn. Als er bv geen jaarlijkse verrekening heeft plaatsgevonden of aangeschafte duurzame goederen zijn niet goed beschreven tot wiens eigendom het behoort, wordt het alsnog afgehandeld als was er een gemeenschap van goederen.
Veel sterkte.
Als je voor je huwelijk niet bij de notaris langs bent geweest om afspraken vast te leggen ben je in gemeenschap van goederen getrouwd.
Het staat ook idd in het archief van de gemeente waar je getrouwd bent. Daar zul je na je scheiding ook de scheiding moeten laten inschrijven om deze geldig te laten zijn.

Ambtenaar van de Burgerlijke Stand
17-03-2015 om 18:03
Nog even dit:
Een huwelijksakte kan je opvragen in de gemeente waar je getrouwd bent, nergens anders. Uitzondering: Als je in het buitenland bent getrouwd, en je hebt je huwelijksakte laten registreren in de gemeente Den Haag, dan kan je hem daar opvragen. In een huwelijksakte staan geen gegevens over huwelijkse voorwaarden of gemeenschap van goederen. Als een huwelijk onder huwelijkse voorwaarden is gesloten, is dat vastgelegd bij een notaris.
De advocaat zorgt trouwens voor inschrijving van de echtscheiding. Dat hoef je niet zelf te regelen.

amk
17-03-2015 om 19:03
ambtenaar
dat laatste hangt van je afspraak met de advocaat af en dan nog is het raadzaam het zelf te controleren want ik ken gevallen waar dat niet gebeurd is met alle gevolgen van dien.
Wij hebben deze actie zelf gedaan, dat is veel sneller dan via de advocaat.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.