Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Ouderschapsplan: verdeling dagen moeder en vader gezocht.

Mijn vrouw en ik gaan scheiden. We hebben 2 jonge kinderen van 6 en 3. Heeft iemand ook schema's van dagen met de verdeling 50-50 of hooguit 60-40 is. We willen graag de zorg verdelen in een schema om het weekend maar ook door de week.

Arjen

Arjen

26-05-2015 om 22:05 Topicstarter

aanvulling

Mijn ex werkt niet en ik ben zelfstandig ondernemer en kan mijn tijd voor een groot gedeelte zelf bepalen.

Noet

Noet

26-05-2015 om 22:05

60/40

hier hebben we het als volgt verdeeld:
ma tot do ochtend bij moeder, do nacht bij vader elke week het zelfde, en om en om het weekend van vrijdag tot maandag. in feite dus van donderdag tot maandag.
Alleen traint onze dochter op vrijdag bij ons in de stad en breng ik haar na de training naar haar vader. En alle vakanties zijn 50/50 verdeeld.

Al wordt er in de praktijk natuurlijk wel wat geschoven door dienstreizen van ons en activiteiten van dochter.

Tijgeroog

Tijgeroog

26-05-2015 om 22:05

Simpel

Spreek af van wanneer tot wanneer (dag, tijd) het weekend loopt. (Tot zondagavond. Over liever in de middag? Of juist tot maandagochtend, op school) Neem de rest van de week, en hak die ergens doormidden.
Kinderen zijn dan het ene weekend bij ouder A en het andere weekend bij ouder B. Eerste helft van de rest van de week altijd bij ouder A, tweede helft altijd bij ouder B. En dan ontstaat er een ritme van week dagen bij A (kort), weekdagen bij B (kort), weekend en weekdagen bij A (lang), weekdagen en weekend bij B (lang) en weer opnieuw.
Het verdelingspercentage hangt dan af van op welk punt je de week in tweeën hakt.

thuiszitter

thuiszitter

27-05-2015 om 07:05

even inhakend op die vraag

Hoe zit het als je kinderen de 12 jaar gepasseerd zijn?
Worden ze dan evt. gehoord door de rechter, en gebeurt dan wat de kinderen zelf willen en moeten de ouders met de wensen van hun kinderen zich dan neerleggen?

Noet

Noet

gehoord

ja als ze dat zelf aangeven of als de ouders er niet uitkomen, maar dan neemt de rechter de beslissing op basis van alle informatie en dat is niet perse de wens van de kinderen.
Bij die uitspraak moet je je wel neerleggen of een nieuwe procedure starten.

filalu

filalu

45-55

De kinderen zijn altijd op maandag en dinsdag bij vader en op woensdag tot en met vrijdag bij moeder. En om het weekend.
We wisselen op woensdag en zaterdag. Je zou dit helemaal naar 50/50 kunnen brengen door op vrijdag te wisselen. De kinderen zijn dan op vrijdag waar ze ook het weekend zijn.
In vakanties van een week laten wij de regeling lopen zoals deze is. Overige vakanties verdelen we 50/50. Met de kerstvakantie puzzelen we altijd even. Want de kinderen zijn altijd 1 kerstdag bij vader en 1 bij moeder en om de beurt met oud en nieuw.

filalu

filalu

thuiszitter

Bij ons moest de twaalfjarige in een formulier aangeven of hij het eens was met de regeling. Of wat hij anders zou willen. Onze zoon is niet gehoord omdat hij had aangegeven het eens te zijn met de regeling. Wij waren het als ouders ook eens.

Niki73

Niki73

27-05-2015 om 10:05

Bij ons

Wij zijn begonnen met ongeveer 40-60: De ene week zaterdag om 12 u naar papa, tot woensdagochtend op school (4 dagen bij papa, hij was verantwoordelijk tot 12 u in geval van ziekte/vrije dag). Dan naar mama tot maandagochtend (4,5 dag bij mama). Maandag na school naar papa tot woensdagochtend (1,5 dag bij papa). Dan weer bij mama tot zaterdag 12 u (4 dagen bij mama). Deze regeling was op vraag van vader, omdat hij zijn leven nog op orde moest krijgen. Hij vond het zwaar, alleen zijn met de kinderen. Voor de kinderen was het toen nog fijn dat ze geen van hun ouders lang hoefden te missen. Zo had ik als moeder elke woensdagmiddag de kinderen, makkelijker omdat ik flexibele werkuren heb, en om het weekend anderhalve dag zonder kinderen. Later lieten we het weekend op mijn verzoek niet meer op zaterdag, maar op vrijdag na school beginnen. Zo had ik een heel weekend zonder kinderen en kon ik af en toe eens naar de vrijmibo en een weekend weg. Na een paar jaar zijn we het echt 50-50 gaan doen, week op, week af. Dat was op vraag van onze jongste, die het niet fijn meer vond zo vaak te verkassen. Aan alle regelingen zaten plus- en minpunten.

Moederalleen

Moederalleen

27-05-2015 om 21:05

Wij hebben na 4 maanden na de scheiding een regeling 50/ 50
Niet makkelijk maar wel het beste voor onze dochter.
Week bij papa en een week bij mama....
Ook bij papa zorgt de nieuwe vriendin van papa voor mijn dochter dit gaat goed. Ook mijn dochter voelt zich daar goed bij.

Dus zolang dat goed blijft gaan houden we dit aan....

Maar kijk naar je kind....
Verschilt per kind baan etc....

Ik werk als mijn dochter bij papa is fulltime en als ze bij mij is max 2 dage...
Lkkr veel tijd samen

Sascha

Sascha

30-05-2015 om 12:05

woensdag t/m woensdag

Ik had deze vraag ook al eerder uitgezet op dit forum, en twee mooie indelingen gekregen. Omdat het er op neerkwam dat ze soms in 1 week 2x moesten verkassen, gaf jongste dochter (14) al na de 1e verkassing aan liever van woensdag t/m woensdag te willen. En dit bevalt ons allemaal prima.
Op woensdagochtend vertrekken ze van de ene ouder naar school, en vanuit school fietsen ze naar de andere ouder. De spullen (en hond!) worden dan begin van de avond met de auto gebracht.
Gewoon iets uitproberen, en kijken hoe het alle partijen bevalt.

Hier

Hier is dochter (6 toen deze regeling in ging) van woensdagmiddag 12.00 bij haar vader. De ene week is ze vanaf zaterdag 12.00 weer bij mij en de week er na op zondag vanaf 12.00. We wonen vlakbij elkaar wat het verhuizen van spullen heel makkelijk maakt. Veel spullen gaan er trouwens niet heen en weer want ze heeft in elk huis voldoende kleren etc. Alleen knuffel en Ipad gaan standaard mee. Verder beslist ze zelf wat ze nog extra mee wil, de spullen zijn van haar en horen niet bij en huis zeg maar.

Vakanties van een week houden we in het ritme. Zomervakanties doen we 2 weken moeder, 2 weken vader, 1 week moeder, 1 week vader (of een variant op dat thema) Dochter vindt 2 weken lang zat zonder de andere ouder heeft ze aangegeven dus daar houden we rekening mee.

Kerst allebei 1 dag, oud&nieuw om het jaar en koningsdag ook om het jaar. Haar verjaardag vieren we nog met allebei de families tegelijk. De ouder waar ze op de dag van haar verjaardag niet is zorgt dat ie om 7.15 aanwezig is voor kado, ontbijt en naar school brengen met traktatie.

Uitzonderingen op het schema maken we in overleg en dat is vrijwel altijd okay als het aankomt op verjaardagen van familie en familieweekenden/uitjes etc. Die compenseren we niet. We vinden het belangrijk dat onze dochter bij zoveel mogelijk dingen aanwezig kan zijn en willen daar geen 'tijdslijst' voor bijhouden. Als dochter wat vaak extra dagen bij mn ex is vanwege feestje (hij heeft een veel grotere familie) komt ze wel eens al op vrijdagmiddag naar mij toe ipv zaterdagmiddag. Kan de ex ook eens op vrijdag de kroeg in

Ik vermoed dat we, als dochter aar de middelbare school gaat, zullen kiezen voor week op week af. Maar daar zal ze tegen die tijd ook zelf iets over mogen zeggen.

Zelf vind ik het vooral belangrijk te kiezen voor een regeling die uitgaat van het belang van de kinderen en het niet strikt moet gaan over de gelijkheid tussen ouders. Maar ik zie in mn omgeving dat dat een forse opgave is...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.