Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

matilde
14-10-2013 om 13:10
op papier kinderen verdelen na echtscheiding
man en ik gaan scheiden. Wij hebben 2 pubers.Hoe kunnen we die financieel en juridisch gezien het beste "verdelen"?
Mijn man blijft nl in de koopwoning en ik wil op zoek naar een huurwoning. Mijn inkomen is niet groot en het ziet er niet naar uit dat dat heel veel verbeterd in deze tijd. Hij gaat mij uitkopen, voorzover zijn inkomen dat toestaat als zzp'er.
Als de kinderen in co ouderschap gaan dan kom ik niet in aanmerking voor een urgentieverklaring: want de kinderen hebben toch een dak boven hun hoofd.
financieel gezien zou het voordeliger zijn om ze te "verdelen". Wie kan dan het beste welk kind op papier nemen.
De bedoeling is dat de kinderen net zo goed wel week op, week af bij de ouders zijn. Het is dus vooral een papieren verdeling.
kan iemand mij hierbij helpen, juridisch en emotioneel

Knurf
13-11-2013 om 07:11
Ik ga er vanuit dat kinderen ingeschreven moeten staan op het adres waar ze feitelijk wonen. Bij co-ouderschap wonen ze echt op twee adressen, dus dan is het 'verdelen' van de kinderen een logische manier om de inschrijving goed te regelen, domweg omdat onze burgelijke stand geen dubbele inschrijving accepteert (wat het feitelijk wel zou moeten zijn). Als er geen co-ouderschap is, wonen kinderen niet op twee adressen. Inschrijven op een adres waar je niet echt woont, is fraude. Dat geldt voor de studiefinanciering (uitwondende studenten die feitelijk gewoon thuis wonen), voor bijstandsuitkeringen (voordeurdelerskorting ontlopen door een postadres te nemen), voor de huursubsidie (is mijn buurvrouw vorig jaar achter gekomen toen ze een boete kreeg omdat ze bleek samen te wonen) en ook voor alleenstaandeouderkorting.

amk
13-11-2013 om 17:11
Knurf
de wet kent geen co-ouderschap en stelt gewoon dat de kinderen ergens ingeschreven moeten zijn. Zolang ze ergens regelmatig komen mag het, daar is de wet niet duidelijk genoeg over.

matilde
14-11-2013 om 11:11
lang leve de wetgeving, meer tips???
het is niet de boel flessen, maar gebruik maken van bestaande regelingen. De kinderen wonen niet op een adres maar op 2, spullen moeten 'nieuw'gekocht worden en mijn maar ook zijn salaris is niet zo hoog dat we het ons kunnen veroorloven om geen gebruik te maken van wettelijke regelingen.
Nog meer tips??
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.