Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Liever even anoniem
09-08-2017 om 12:08
Ontspannen op vakantie?
We gaan twee weken met z’n vieren op vakantie. In mei hebben we dit al overlegd met mijn ex. We kozen voor de laatste 2 weken van de schoolvakantie, dit kwam uit op het werk en was ook nog een net iets goedkopere periode. Mijn ex was niet van plan om met vakantie te gaan, dus het was geen probleem. Een paar weken geleden kwam hij terug op dat besluit. Hij wilde eigenlijk toch wel even met de kinderen weg. Omdat hij nog maar weinig mogelijkheden had, koos hij voor de week net voor onze vakantie.
Er zit 1 dag tussen onze twee vakanties, als ik er van uitga dat er op de terugweg geen vertragingen zijn. In die ‘uitrustdag’ zal ik iets van een vakantiewas moeten doen (en ik heb geen droger). Het geeft mij rust wanneer ik dingen kan voorbereiden en inpakken, maar dat zit er dus niet in. Ook voor de kinderen zelf niet.
Jongste gaf ook al aan dat hij het niet leuk vindt om na school meteen te moeten beginnen (wij komen zaterdag terug en dinsdag is rooster ophalen), die heeft een beetje dezelfde behoefte als ik. Het maakt het er niet beter op wanneer hij daarvóór nog een week met z’n vader gaat en daar vlak achteraan met ons. Maar daarover zegt mijn ex nu: jullie hebben de laatste 2 weken gekozen.
Er komt nog bij dat mijn vriend graag naar een festival wilde… en dat hij dezelfde dag terugkomt als de kinderen. Dus ook hij zal een tas met was hebben. Dat was geen argument, want toen mijn ex dat hoorde, draaiden de rollen om: onverantwoord om dan de dag erna zo’n eind te gaan rijden, met ‘zijn’ kinderen. Ik had ook liever gehad dat mijn vriend dat festival aan zich voorbij had laten gaan, maar hij komt al een dag eerder terug als compromis. Verder moet hij sowieso nuchter zijn om thuis te komen, dus z’n laatste dag is zonder alcohol. Mijn ex doet of hij daar helemaal naar de klote zal gaan en zet dat in als troef.
Is het raar dat ik het helemaal gehad heb nu? Het voelt alsof ik me overal tussendoor moet manoeuvreren en de vakantie, waar ik naar uit zou moeten kijken, is voor mij een behoorlijke stressbron geworden.

Liever even anoniem
09-08-2017 om 12:08
Aanvulling
Als ik de tekst nog eens nalees, ik bedoel natuurlijk dat jongste aangaf dat hij na de vakantie niet leuk vindt om de week erna te beginnen. Dat zei hij pas nadat we hadden geboekt. Maar iets in mij vreet dat ik dat toch van tevoren had kunnen bedenken. Voor ons maakt het niet uit, wij moeten gewoon maandag weer werken.
Er zijn eigenlijk dingen die er later bij komen. Namelijk dat mijn vriend naar dat festival wil terwijl we vlak erna op vakantie gaan. Hij wil graag en ik denk dan dat het wel moet kunnen met de nodige compromissen en toezeggingen. Maar op dat moment weet ik nog niet dat mijn ex ook met een onhandig plan komt. En hij wordt dan boos omdat hij vindt dat hij geen onredelijk plan heeft... het is hooguit onredelijk omdat wij ook plannen hebben gemaakt.

40er
09-08-2017 om 13:08
Was van de kinderen, wat ze mee hebben bij ex kan hij (op vakantie) wassen, kinderen kunnen aangeven wat ze mee willen. Of voor de tijd zorgen dat wat ze mee willen bij jou ligt.
Je vriend heeft zelf het festival ertussen gepropt, voor hem geld qua was hetzelfde.
Over het snel weer moeten beginnen na terugkomst, dit is nu zo, voor een volgend jaar kunnen jullie het anders plannen.

Pirata
niet groter maken dan het is
Het probleem zit 'm dus in de vuile was? Dan doe je die toch op vakantie??
Dat je zoon dinsdag na thuiskomst zijn rooster moet ophalen, nou dat kan ik niet zielig vinden. Moet hij de laatste dagen van de vakantie maar heel rustig aandoen, als dat een te zware opgave is. Dan kun je ook nooit weg in een kortere vakantie, als hij steeds een week moet acclimatiseren na thuiskomst.

Lente
Denk in oplossingen
Over die was: Je kinderen hebben kleding mee voor een week. Ik neem aan dat ze nog meer kleding hebben. Die kun je vooraf al klaar leggen.
Als zij de gedragen kleding tijdens de vakantie al in een plastic zak stoppen, dan kun je niet-gedragen kleding zo weer meenemen.
Gedragen kleding die je mee wil, neem je gewoon vies mee. Dan was je die heel relaxed op je vakantieplek.
Je vriend zal ook meer kleding hebben dan wat er mee gaat naar het festival. Die was kan best blijven liggen tot je terug bent.
Over de korte tijd tussen vakantie en school. Ja, mijn kinderen hadden ook graag minimaal een dag of 4-5 thuis voordat ze weer naar school moesten. Je zoon heeft er twee.
Vraag aan je zoon wat hij de laatste twee dagen tijdens de vakantie wil doen, om alvast te relaxen. Bij mijn kind zou het antwoord zijn: geen uitstapjes en veel gamen. Precies wat er thuis zou gebeuren.
En mochten de boeken nog gekaft moeten worden, dan kun jij zo lief zijn om dat te doen.
En je ex: loslaten...............

Guera
09-08-2017 om 14:08
De was
Als we kunnen kiezen boeken we in principe niet zo kort op school. Maar dat is nu eenmaal zo. Hoeveel was gaat je vriend maken bij dat festival? Hoelang gaat hij? Hij kan toch spullen aan die niet meegaan op vakantie? Of heeft hij maat 1 spijkerbroek.
Ik zou een lieve buuf vragen of je even een droogbeurtje kan doen. Ik heb ook geen droger maar wel de sleutel van de buren en als de nood AD man is mag ik altijd wassen drogen bij haar.

wil40
Eens met bovenstaande.
Problemen niet groter maken dan ze zijn en geen discussie's voeren met je ex.
De waarheid ligt in het midden.
De was is maar een was en zo nodig haal je een paar shirtjes en wat onderbroeken bij de Zeeman om eventuele tekorten wat aan te vullen.
Een mens neemt vaak toch teveel mee.
Je zoon zoekt ook iets om nog over te zeuren, vast een puber:-) Die merkt dat jij wat van de kook bent en gooit er nog blij een schepje bovenop.Het feit is nu eenmaal daar; eerst je ex met de kinderen op vakantie, een vriend die ook nog eerst de hort op is, één tussendag om samen weer in te pakken en een paar dagen rust als jullie terugkomen. Komt allemaal goed.
Het zij zo, fijne vakantie en geniet ervan!

Temet
adem in, adem uit
Ik snap je wel. Ik heb ook een hekel aan activiteiten kort op elkaar, en helemaal logeerpartijen/vakanties kort op elkaar. En je zoon is kennelijk uit vergelijkbaar hout gesneden. Ook dat herken ik, met name mijn oudste heeft vrij veel tijd zonder verplichtingen nodig om een beetje gezellig te blijven. Maar inderdaad, het is uiteindelijk allemaal wel op te lossen. Voor volgend jaar weet je nu dat je bij voorkeur week 2 en 3 moet boeken. Heeft kind een week om bij te komen van school, dan twee weekjes weg, en dan mag papa kijken wat hij met de laatste weken doet. Maar goed, dat is volgend jaar.
En ook nooit meer logistieke sores die met jouw nieuwe partner te maken heeft aanvoeren om medewerking te vragen van je ex, want die schiet dan kennelijk helemaal in de contramine.
Overigens: als je sokken, ondergoed en dunne t-shirts wast op die tussendag en goed uithangt (het zou mooi zijn als dat buiten kan) dan is de kans groot dat dat aan het eind van de dag droog is. Bewaar je de dikkere spullen voor een was op je vakantieadres. Andere mogelijkheid, zeker als je in een grotere stad woont, is om je kind met de zak met was en een boek/spelcomputer/mobiel naar een wasserette te sturen waar de hele boel kan worden gewassen èn gedroogd (alleen drogen doen wasserettes in de regel niet). Of inderdaad de buur m/v lief aankijken, zoals hierboven werd geopperd.
Groeten,
Temet

Pluk
09-08-2017 om 15:08
Ook hekel aan.
Ik heb er ook een hekel aan en zoals je leest ervaart niet iedereen dat, als ik meteen door moet.
Dat gebeurt m dus dankzij vader en dankzij moeder nu twee keer, terwijl 1 keer al niet leuk is.
Je vriend zou je de pot op kunnen met een compromis of nuchter blijven, is dat echt een issue? Dan drinkt hij gewoon teveel, niet echt een fijn volwassen voorbeeld voor je kinderen.
Vader is wat egoïstisch in zijn keuze en jij moet gewoon zoals wij zeggen: gewoon je scheur opentrekken en vooral beter vooruit plannen.
Volgend jaar beter overleggen en zorgen dat je kind nog een week vrij heeft voor hij begint.

Liever even anoniem
09-08-2017 om 17:08
De was
De was is één ding… maar staat er vooral symbool voor dat nu 3 man met grote tassen (slaapzakken, handdoeken, etc) binnen komen vallen, een dag voor vertrek. Los van alles wat geregeld moet worden. En inderdaad, ik ben helaas niet zo makkelijk als velen die hier reageren, vakantie is voor mij altijd al een bron van inpak- en regelstress waarbij ik elk jaar weer verrast word dat ik het als zo stressvol ervaar. Ook als het 'normaal' gaat. Juist daarom haat ik het, zoals dit gaat. Is het nou zoveel moeite om een beetje rekening met me te houden?
Met het festival van mijn vriend ben ik zelf akkoord gegaan, al maanden geleden. Toen was ook niet aan de orde dat mijn ex nog met plannen zou komen. Hij had namelijk gezegd dat hij dit jaar de vakantie wilde overslaan. Ik dacht, dat ga ik nog wel trekken. Ook met het idee dat voor ons 3-en dan wel alles klaar zou staan en idd. mijn vriend heeft zijn eigen verantwoordelijkheid voor de voorbereiding.
Maar nu draait mijn ex het om. Dat het mij teveel wordt is omdat mijn vriend zo nodig naar dat festival moet. En voor de duidelijkheid: het plan om toch nog op vakantie te gaan kreeg hij 2 weken geleden. Hoe kun je met zo iemand nou in overleg plannen?
Ik voorzie ook verder gedoe… een lange autorit vanaf zijn vakantie-adres. Als alles volgens planning verloopt zijn ze zaterdagavond laat thuis. En dan moet er onderweg niks tegen zitten. Maar dat is natuurlijk overmacht, niet iets waar hij mee zit verder.
Het is niet voor het eerst hoor, mijn ex weet altijd een stempel te drukken of plannen naar zijn hand te zetten. Ik krijg vaak het advies mijn eigen plan te trekken maar hoe doe je dat in godsnaam, wanneer iemand daar op het laatste moment overheen weet te walsen? ‘Vooral beter vooruit plannen’ is dus echt onmogelijk. Zoals ik al schreef hebben we onze vakantie in mei al overlegd.

Liever even anoniem
Ik weet niet...
... of ik hier serieus op moet regeageren:
"Je vriend zou je de pot op kunnen met een compromis of nuchter blijven, is dat echt een issue? Dan drinkt hij gewoon teveel, niet echt een fijn volwassen voorbeeld voor je kinderen."
Nee, een dag eerder terugkomen dan het festival duurt, was het compromis.
Nuchter blijven is geen compromis. Als hij die dag eerder naar huis moet rijden, kan hij die dag dus niet drinken. Lijkt me vanzelfsprekend en gelukkig is hij daar zelf ook erg principieel in.

Lente
Voor de volgende keer
zou ik de vakantie verdelen in twee keer drie weken. Daar binnen kunnen beide ouders weggaan wanneer ze willen. Of ze rekening houden met de kinderen moeten ze zelf weten.
Als het dit jaar zo was gegaan, had jij de laatste drie weken gehad. Dan had je ex ze niet mee kunnen nemen, een week voordat je echt op pad zou gaan.
Als de slaapzakken mee moeten met jouw vakantie, dan neem je zo gewoon gebruikt mee. Ze zijn pas een week gebruikt, die hoeven niet perse gewassen.
Handdoeken kan je ex zelf meenemen voor de kinderen, dan heb jij ze schoon in de kast. Als dat niet kan, neem ik aan dat je genoeg handdoeken hebt voor de eerste dagen tijdens de vakantie. De vieze neem je mee als dat niet anders kan, daar wassen.
Het voordeel is dat jij de week voor jullie vakantie het rijk alleen hebt thuis. Dan kun je rustig inpakken, lijstjes maken, etc.
Misschien is dat juist een mooie oplossing voor jouw vakantiestress.
En die ex. Tja, daar blijft het advies: loslaten.

Jasmijn
volgende keer
Volgende keer zeggen dat je (voorbeeldje) op zaterdag 1 augustus op vakantie gaat maar je gaat pas op maandag de 3e, dan heb je toch nog wat speling op ex.
Verder kan je zoveel mogelijk inpakken, niet alle goede kleding meegeven aan ex, zodat je niet zo heel veel daarvan nodig hebt, het beetje wat over is was je gauw en gooi je bij een vriendin in de droger, vraag gewoon of iemand je helpen wilt als je door de bomen het bos niet meer ziet, vaak vinden ze dat echt geen probleem hoor. De rest van het inpakken kan je allemaal goed voorbereiden, het is alleen wat wasgoed. De eerste stuk van de reis rij jij gewoon, dan kan je vriend wat uitrusten.

Pluk
09-08-2017 om 18:08
Nuchter
Het leek of het een dingetje was, omdat je met 2 glazen op zich nog best nuchter bent en ik nuchter meer als tegenhanger van aangeschoten of drinken zie.Verkeerd preteerd dan.
De dag eerder was een compromis dat begreep ik.
Ik vind het alleen niet slim om voor zoveel stress te zorgen. Mijn ex ging ineens op vakantie tijdens een verbouwing of de hele tuin verbouwen voordat er een feestje kwam. Dat feest stond eerder gepland dus dan is de vakantie niet handig gekozen. Alhoewel ik als moeder dan de vakantie voor laten gaan omdat daar iedereen plezier van heeft.hij veroorzaakte onrust. Je ex ook. Dus blijft staan beter plannen en verdelen, eerder plannen en meer overkeg. Ivm meer rust de laatste week.

Sinilind
09-08-2017 om 19:08
Voor nu kun je niet veel idd
Maar goed:
1) de slaapzakken hoeven niet gewassen te worden na een week gebruik, tenzij je kinderen samen met de varkens op stal gaan slapen.
2) handoeken laat je je ex zelf meenemen (zeg dat je niet genoeg reserve heeft, hij heeft vast 4 of 5 handdoeken in huis toch?)
3) kleding: zo min mogelijk meegeven (ze gaan toch maar een week?) en zelf genoeg voor een week
Overhouden. Dan kan je ex eventuee een wasje draaien op vakantie. Jij overigens ook, in 2 weken vakantie lijkt me dat je dat toch een keertje moet doen.
Ik snap je irritatie, maar misschien is het toch leuk voor je kinderen om 1 week samen met pa alsnog mee te gaan. En jij heb dan een weekje zonder de kinderen om te relaxen en alles voor te bereiden wat je wil.
Succes
Sini

Wilgenroosje
Dagje later?
Is het een optie om een dagje later op vakantie te gaan? Dan heb je iets meer speling. Niet ideaal, maar dat is de stress die je nu ervaart ook niet.

Pirata
Zal wel smerig gevonden worden maar door omstandigheden moest ik 2 weken met 1 handdoek doen. En ik leef nog. Ook 3 weken onder hetzelfde dekbedovertrek. Niet te spreken over mijn pyjama. Niemand klaagde, ik werd niet ziek en ik had een fijne vakantie.

tante Sidonia
09-08-2017 om 22:08
tipje: ga er niet van uit
dat je ex op zijn vakantie gaat wassen omdat jou dat goed uitkomt. Dat roept alleen teleurstelling op, want daar heeft hij heus geen zin in. En kom op, zou jij dat voor hem doen?
Ik vind dat je het voor een groot deel zelf georganiseerd hebt hoor. Eerst al de laatste 2 weken van de schoolvakantie pakken en dan je vriend naar dat festival vlak ervoor laten gaan.
En als jouw ex dan met zijn eigen kinderen nog op vakantie wilt (wees blij voor ze) dan heeft hij het gedaan.
Gevalletje nieuwe vriend kan niets fout doen?
Ik zou proberen om het mindfull op te lossen. Lekker wassen op vakantie en desnoods ga je wat later.
Wees blij dat je niet op tijd op Schiphol hoeft te zijn!

wil40
09-08-2017 om 23:08
Vakantiestress, o.t.
Ik heb er zelf helemaal geen last van. De voorbereiding en de reis zijn al vakantiepret voor mij. Ik ben overigens wel van de lijstjes en strakke organisatie. Maar daar val ik alleen mezelf mee lastig.
Een familielid van mij had ieder jaar enorme vakantiestress. Ze ging standaard op reis met een gierende hoofdpijn en was blij als ze weer terug in haar eigen huis was. En dat ging dan om een weekje in Nederland in een huisje.
Toen de kinderen ouder werden en zelf op vakantie gingen is ze niet meer op vakantie gegaan.

Sfera Sleutelbeen
10-08-2017 om 00:08
Tante Sidonia
Jij bent lekker ouderwets: "en dan je vriend naar dat festival vlak ervoor laten gaan."
Vind jij dat haar vriend toestemming moet krijgen van haar om naar dat festival te gaan? Daar gaat hij toch hopelijk helemaal zelf over?
En voor de 'streskip': relax! Waarschijnlijk hebben jullie genoeg kleding om een deel met vader mee te geven en een deel in te pakken voor jouw vakantie. Alleen ondergoed en sokken heb je misschien te weinig. Dan moet je de ochtend voor vertrek één wasje doen. Buiten droogt t zo en als t regent hang je t binnen in de tocht.
En hoe en of je vriend na t festival zijn kleren schoon en droog krijgt zijn jouw zorgen niet.
Je vriend is naar t festival, kinderen op vakantie en jij hebt n paar dagen t rijk alleen! Relaxter kan niet! Je pakt de drie koffers in (vriend zorgt voor zichzelf) en legt op de kinderkoffers een briefje met wat er nog bij moet. Ik denk aan lenzenspullen en tandenborstels. Hoewel, ze kunnen de toilettas die ze mee hebben gewoon meenemen.
En dan maak jij rustig t huis schoon en ruimt op en dan kom je weer thuis in n schoon huis.
Fijne vakantie

Dees
10-08-2017 om 07:08
Maar
Jongste gaat al naar de middelbare die kids zijn oud zat om.zelf hun koffer in te pakken.

Hanne.
10-08-2017 om 08:08
Aanname
Dat is natuurlijk ook maar een aanname. De jongste gaat komend jaar naar de middelbare. Dat betekent dat hij ergens tussen de 11 en de 18 is.
Lang niet elke 11/12 jarige kan zelfstandig een vakantie koffer inpakken. Althans het fysiek inpakken zal wel lukken maar zorgen dat de goede spullen er in zitten is iets anders. De mijne zou naar buiten kijken concluderen dat het geen mooi weer is en gerust alleen lange broeken en truien inpakken.

Liever even anoniem
Ja, die was...
... die was overleef ik inderdaad wel. Er is ook wel genoeg kleding om zijn was twee weken te kunnen laten liggen. Het is niet leuk weggaan, maar dat is ook zoiets waarvan een ander zegt 'waar maak je je druk om'.
Hij weet elk jaar wel onze vakantie te bepalen. Drie jaar geleden was het omdat we een campervakantie hadden terwijl hij dat ook altijd zijn droom was. Daardoor konden de kinderen het zich in eerste instantie niet permitteren om uit te spreken dat ze er zin in hadden. Tot op de dag van vandaag is zijn campervakantie er niet van gekomen, misschien omdat de magie al weg is, maar zoiets had hij best nog eens kunnen doen. Twee jaar geleden besloot hij op het laatste moment nog een vliegvakantie te boeken en kwamen wij in de problemen omdat hij nog identiteitskaarten moest aanvragen (in onze vakantie waren die van de kinderen nog net geldig, maar hij ging erna dus moest het nog voor onze vakantie geregeld worden). Nu dit weer.

Liever even anoniem
Inpakken
Er wordt hier vooral praktisch gedacht, misschien is dat wel mijn makke.
Ze zijn inderdaad oud genoeg om hun spullen zelf in te pakken. Ik zou misschien kunnen sturen (zoveel onderbroeken, korte broeken, zwembroek, etc) met een briefje erbij. Ik ben dan meer voor de algemene dingen. Ik ben zo'n moeder die zich voor haar hoofd slaat als ze niet heeft gedacht aan... nou ja, noem maar op, op de puntjes zou van alles kunnen staan. En ik weet ook dat niks onoverkomelijk is, maar ik vind het toch zonde om daar te moeten zoeken. Daar gaat het niet zozeer om. Het is meer het psychische stuk wat me dwars zit in het verhaal. Waarom stelt hij me steeds op de proef... en ja, dan heb ik het zelf ook niet ideaal gedaan. Rekening moeten houden met dat festival. Zijn het de laatste twee weken van de vakantie. Hoewel dat laatste een bewuste keus was, (is het weer wat rustiger in dat toeristische gebied) maakt het wel kwetsbaar.

Martje
10-08-2017 om 09:08
Zo te lezen
Zo te lezen plant hij zijn vakantie altijd op het laatste moment. Je weet dus dat er een vakantie, op het laatste moment, bij kan komen in de paar weken dat iedereen vakantie heeft.
Je interpreteert dit als dwarsliggen van je ex.
Hij plant gewoon anders dan jij. Dit gaat niet veranderen. Ik begrijp overigens heel goed dat je dit irritant vindt.
Verwacht elk jaar opnieuw dat dit gaat gebeuren en laat het los. Laat het je humeur niet beïnvloeden. Fijne vakantie!

Temet
10-08-2017 om 09:08
Lente heeft gelijk
Lente heeft gelijk, je moet de zomervakantie gewoon in twee stukken van elk drie weken knippen, en dan kan elk binnen zijn/haar deel doen wat uitkomt. En ik zou dan zelf de eerste helft nemen, zodat je nooit op hem hoeft te wachten. Om wille van de lieve vrede is het wel handig om een oogje te houden op de geldigheidsduur van id-bewijzen, zodat die eventueel ruim voor 'jouw' deel kunnen worden verlengd, maar verder mag iedere ouder het lekker zelf uitzoeken.
Het kan zijn dat hij je steeds zit te stangen omdat hij het niet kan verkroppen dat je een nieuwe partner hebt, maar het is eigenlijk waarschijnlijker dat hij, zoals Martje zegt, gewoon een hele andere manier van plannen heeft, en dat hij er niet over nadenkt dat dat voor jou niet lekker werkt (of dat hem dat niks kan schelen). Het hoeft allemaal geen boos opzet te zijn. Maar als je vanaf nu gewoon jaarlijks de vakantie in tweeën knipt dan weet iedereen ruim van tevoren waar hij/zij aan toe is.
Je kan natuurlijk ook om en om doen: ene jaar jij de eerste helft, volgend jaar hij. Bespreek dit al in november zodat je voor het begin van het komende jaar op je werk al een claim op 'jouw'helft kan leggen.
Groeten,
Temet
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.