Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Hans Anders
22-02-2015 om 12:02
Omgangsregeling kinderen ouder dan 12
Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier. Ik ben vader van een kind en stiefvader van twee kinderen. Mijn vraag gaat over de stiefkinderen. Ik noem ze nu zo, maar uiteraard is er in het gezin geen verschil. Mijn stiefkinderen zijn 12 en 13 jaar oud. Hun eigen vader doet zijn best, maar het is geen 'kinderman.' Eenvoudig gezegd: de kinderen gaan er niet graag heen. Dat zit voor een stuk in het contact met vader en voor een stuk in dat ze het leventje dat ze bij ons leiden niet steeds willen onderbreken. Mijn vrouw en ik hebben altijd zoveel mogelijk gestimuleerd dat ze gingen, maar we lopen tegen steeds meer weerstand van de kinderen zelf op. We zien dat ze andere prioriteiten krijgen dan naar vader gaan. Het begint echt een drama te worden. We hebben geprobeerd het een en ander met vader te bespreken, maar hij is nogal star. Als kind op zaterdagmorgen een korfbalwedstrijd heeft, is zijn standpunt bv dat dat dan jammer is, want het is omgangsdag. Samen met de kinderen daarheen of de omgangsdag later laten starten is niet bespreken. En intussen zitten wij met een kind dat woedend is dat het niet kan korfballen. Die woede wordt ook tegen vader geuit, maar het enige wat eruit komt is dat hij ons voor de rechter zal slepen en 'dwangsommen' en 'een omgangs-ots' gaat vragen als de kinderen niet meer, korter of minder komen. Hij dreigt nog veel meer tijd te gaan vragen, terwijl het nu al zo moeilijk is. Dat doet hij zowel tegen ons als tegen de kinderen. Ik begrijp wel dat hij de kinderen wil zien (natuurlijk), maar dit is niet de manier. Maar ik kan er niets aan veranderen, hij doet wat hij doet.
Mijn concrete vraag: kan hij inderdaad naar de rechter stappen en een regeling afdwingen en eventueel dwangsommen en zelfs een ots vragen hiervoor? Als gezegd, de kinderen zijn wel 12plus, in hoeverre kan vader hen (en ons) nog dwingen?

Barvaux
22-02-2015 om 12:02
vraagje
Waarom gaat een kind op een zaterdagsport als dat de omgangsdag is? In dat geval moet de omgangsdag op een andere dag, moet je een andere sport kiezen of moet er een andere oplossing komen. Nu staat de sport tussen kind en vader en dat helpt natuurlijk niet mee als het sowieso al lastig gaat. Bekijk het een van de kant van de vader: heeft hij gewild dat het kind op een sport gaat op zijn dag? Heeft hij geprobeerd tot een andere dag als omgangsdag te komen? Hoe zien jullie zelf de omgang? Wat zijn de afspraken over de omgang: hoe vaak en hoe lang en zit die sport dat al bij voorbaat niet in de weg en is dat niet een probleem wat jullie zelf veroorzaakt hebben?
Kortom: kan er een andere omgangsdag/regeling komen? Korfballen is altijd op zaterdag. Het is niet dat dat twee maal per jaar is dus tenzij de omgangsregeling alleen in vakanties geldt en in de zomerperiode zit dat korfbal het dus altijd in de weg?

Nien
22-02-2015 om 16:02
Barbaux
Volgens mij hebben de meeste teamsporten wedstrijden op zaterdag. Niet op zaterdag wedstrijd betekend dus ook geen teamsport. Onze zoon zit op hockey. Hij heeft door de week trainingen en op zaterdag een wedstrijd. Geen wedstrijden op zaterdag betekend dan ook geen teamsport.

esther
baas over eigen tijd
Hier hebben we vanaf het begin de regel gehad dat elke ouder de baas is over 'zijn eigen tijd'. Sporten die in het weekeinde zijn vereisen dus de toestemming van beide ouders. Door dat consequent te doen hebben we veel problemen vermeden.
Overigens gooit een vader die zich zo opstelt wèl zijn eigen glazen in, maar dat is niet jullie zaak. Hij heeft het recht het sporten te verbieden. (dat dan vervolgens de consequentie is dat hij de band met zijn kinderen verziekt, dat is dan ook voor hem).

AnneJ
Het kan
Natuurlijk kan de vader een heel circus optuigen en dat kan ook jullie eigen leven behoorlijk verzieken.
Maar uiteindelijk kunnen de kinderen zelf voor de rechter uitleggen hoe het werkt en dan hoop je dat een rechter verstandig is en geen dwangsommen op gaat leggen of ander fraais, ook een omgangsots is een circus waar je niet mee te maken wil krijgen.
Misschien helpt het wel als je het zoveel mogelijk negeert en mocht er gedoe aan te pas komen lees je dan eens goed in,bijvoorbeeld op de pagina's van de stichting KOG.
Deze vader gooit zijn eigen glazen in. Maar ik denk ook dat omgang gewoon moeilijker is in de pubertijd. Pubers hebben hun eigen dingen en die verhouden zich niet meer met de agenda van de ouders. En dan wil je ook dat ze hun eigen gang gaan.
Als je niets te doen hebt in het weekend bij je vader omdat je vrienden en je sport en andere bezigheden daar niet gedaan kunnen worden dan is het gewoon over. Als vader zou je dan verstandig moeten zijn en andere manieren van omgang zoeken. Bijvoorbeeld zelf naar sport brengen, een vaste avond in de week komen eten of een gezamenlijke hobby of activiteit.
Of ga in de OR of de MR van school. Betrek jezelf erbij.

Hans Anders
Maar de vraag was.....
....in hoeverre vader de kinderen van 12 en 13 nog kan (laten) dwingen om bij hem te komen.
Maar ik wil de achtergrond wel even uitleggen hoor. Indertijd is na een onderzoek van de kinderbescherming besloten dat vader de kinderen de helft van de weekeinden en vakanties bij zich zou hebben van 10 uur 's ochtends tot 19 uur 's avonds. Als de kinderen wat groter (en zelfredzamer) zouden zijn, zou daar een overnachting bijkomen.
Dat 10 tot 19 bleek voor vader al snel te veel. Hij wilde zijn eigen dingen blijven doen. Lees, stappen en uitslapen. Bovendien bleek het moeilijk voor vader de kinderen van een maaltijd te voorzien. Geen geld, zei hij dan. Uiteindelijk, na eerst nog een periode een gevulde broodtrommel te hebben meegegeven en mee te hebben gemaakt dat de kinderen of voor een dichte deur stonden omdat vader nog sliep of voortijdig buiten werden gezet omdat er op filmnet een film begon, is het bezoek teruggeschroefd van 12 tot 17. Hier kon vader mee leven. Wij zorgen dan dat de kinderen stevig gegeten hebben en halen ze weer op voor de avondmaaltijd. Nog altijd komt het voor dat vader als hij tot onder de morgen op pad is geweest, hij om zeven uur voor de deur staat om te zeggen dat de kinderen pas om 14 uur kunnen komen. Omdat het geen zin heeft een ouder te dwingen, hebben we daar nooit een punt van gemaakt. Wel gesprekken over gevoerd natuurlijk, maar vader is wie hij is en wij kunnen dat niet veranderen.
Het behoeft denk ik geen uitleg dat bij een vader die er zo in staat, niet logisch is dat het contact zo leuk mogelijk gemaakt wordt. Als we de kinderen horen, dan kan zo'n middag gerust bestaan uit moeten toekijken hoe vader de ganse middag met de X-box speelt.
Wij hebben altijd geprobeerd een zo gewoon mogelijk leventje voor de kinderen neer te zetten. Sport hoort daar bij. Meestal is dat op zaterdagmorgen en meestal lukt het ook om om 12 uur (en dan in de auto boterhammen wegwerken) bij vader te zijn. Maar soms lukt dat niet. En dan is het bij vader dus niet bespreekbaar om bijvoorbeeld om 13 uur te komen. Of dat hij zelf naar de korfbal komt. Maar als je dus de korfbal afzegt, maak je met hetzelfde gemak mee dat hij 's morgens weer laat weten dat de kinderen niet hoeven komen. Maar ook als ze wel gaan, kan dat dus betekenen, ipv te korfballen, toekijken hoe hij een pizza eet, x-box speelt of een vriendenploeg over de vloer heeft waarbij niemand tijd voor hen heeft.
Het is dus echt niet gek dat de kinderen weerstand krijgen. Het antwoord van vader hierop is dat hij recht heeft op omgang en als ze (en dus we) niet doen zoals hij wil, hij dan naar de rechter zal stappen met de klacht dat het contact minder is dan toen uitgesproken en dat hij ook de nacht gaat opeisen. Hij vindt dat dat nu wel kan, omdat, hou je vast, de kinderen nu groot genoeg zijn om daar te blijven terwijl hij op cafe is. De kinderen zien dat natuurlijk niet zitten en ook wij maken ons daar wel zorgen om. Maar we weten ook hoe het kan gaan. En dat de tendens 'gelijkwaardig ouderschap is.' We kunnen alleen niet vinden hoe's vaart al die maatregelen om omgang af te dwingen lopen als kinderen ouder zijn dan 12.

Emine
22-02-2015 om 17:02
Pfffff.....
....zoveel geschreven hier, over hoe je het systeem over je heen kunt krijgen als je je kinderen niet naar de andere ouder durft te laten gaan, vanwege gedrag van deze ouder. Maar dat ging inderdaad over kinderen jonger dan 12. Dan wordt er voor ze gedacht en dat zit, is mijn ervaring, toch altijd in de richting dat het belang van het kind zoveel mogelijk contact is. En daar kunnen jij als verzorgende ouder en de kinderen lelijk de dupe van zijn als er meer aan de hand is dan 'een ouder die de andere ouder de kinderen niet gunt', zoals het vaak wordt afgedaan. Maar hoe dat zit als ze 12plus zijn, geen idee eigenlijk.

AnneJ
Nog steeds Emine
https://www.jurofoon.nl/nieuws/4078-dwangsom-als-kind-geen-omgang-wil
Als hulpverlening en kinderrechter dat zo subjectief inschatten kan het nog steeds een dramatisch beslag leggen op je leven ook al zijn de kinderen ouder dan 12 jaar.
Maar als je mazzel hebt wordt er toch wat anders mee omgegaan. Het blijft subjectief.
De kunst is denk ik het dysfunctionele gedrag van vader aan te tonen. Wel omgang, geen zorg of spel voor de kinderen? Dan ook geen dwangsom.
Ik had een vader die moeder wilde dwingen de rechterlijk besloten omgang voort te zetten waar het kind uithuisgeplaatst was. Kansloos gelukkig.:-)
Maar je weet het niet, het blijft een tombola dat je leven behoorlijk kan verzieken.

AnneJ
chantage
Je doet het uiterste voor je kind en natuurlijk gun je je kind zijn/haar vader maar je doet ook het uiterste om te voorkomen dat je toe moet geven aan chantage. Daar is je kind dan weer de dupe van. En dat wil je niet.
Maar als er al een beperkte omgang is door omstandigheden kun je dat gewoon aangeven en hopen dat de rechter zo verstandig is om te zien dat de kinderen er niets mee opschieten om hun eigen leven verplicht te moeten laten liggen vanwege de 'rechten' van vader.

Barvaux
Nien
Toevallig zit mijn zoon op een zondagteamsport, je moet alleen soms tegen christelijke clubs. De vraag ging overigens vooral over hoe het kan dat een kind een sport doet die op de omgangsdag plaats vindt. Zomaar een kind op sport doen terwijl je weet dat dat de omgang dwars zit vind ik niet handig gekozen.

AnneJ
De vraag Barvaux
"Mijn concrete vraag: kan hij inderdaad naar de rechter stappen en een regeling afdwingen en eventueel dwangsommen en zelfs een ots vragen hiervoor? Als gezegd, de kinderen zijn wel 12plus, in hoeverre kan vader hen (en ons) nog dwingen?"

AnneJ
Oeps
Ik wist niet dat je boos werd.:-)
Natuurlijk kun je het over van alles hebben, maar dat was hier niet de vraag.:-)

Emine
Kunnen we teruggaan naar te topic?
....ik ben namelijk ook zeer benieuwd naar de antwoorden!

AnneJ
22-02-2015 om 18:02
Deze liep wel goed af
"Inhoudsindicatie Verzoek van de ouder tot ondertoezichtstelling minderjarige wordt afgewezen: enkel ter oplossing van omgangsproblemen is een ondertoezichtstelling niet geschikt. Vader krijgt contactverbod van één jaar, vanwege zijn onbegrijpelijke optreden, dat niet in belang van minderjarige wordt geacht."

Egel
22-02-2015 om 19:02
bent u...
Beste Hans Anders, bent u Vlaams?
In dat geval kunnen de regels natuurlijk wel anders zijn. We gaan hier gemiddeld uit van de Nederlandse wetgeving.
Met zo'n type als vader, kun je niet misschien een heel klein beetje sjoemelen? Ze halen het dus vaak, ondanks korfbalwedstrijd. Misschien kunnen ze zogenaamd van korfbal af, maar niet heus, en als het niet lukte op tijd te komen, waren jullie de tijd vergeten / had een van de kinderen gelogeerd en werd te laat teruggebracht waardoor jullie niet weg konden, enzovoort.
Ik weet niet of de vader ver woont, maar moeten de kinderen nog gebracht worden? Ze kunnen misschien zelf fietsen / treinen, en dan (als ze om 12.30 aankomen) "Ja sorry, ik denk dat we toch een beetje laat weggingen" of "de trein deed moeilijk". Zeker als het incidenteel is.
Je wil je kind geen liegen leren natuurlijk, maar met al dat gedreig schiet het ook niet op. Kunnen de kinderen ook niet leren zeggen: "pap, we zijn wel drie kwartier te laat, sorry daarvoor, maar weet je wat, we gaan pas om half 6 weg, als je met ons leuk de stad in gaat ".
Ik weet niet, een beetje creatief je weg hierin zoeken en verder helemaal niet ingaan op dreigementen?
Hoe komen dat soort uitspraken trouwens binnen: via de kinderen, via de mail?
Ik weet dat uw vraag vooral de wetgeving betrof en dat weet ik niet heel precies, behalve dan dat ik denk dat de kinderen gewoon gehoord worden, zeker als ze dat zelf willen. Is die vader niet veel te sloom om daadwerkelijk actie te ondernemen? Misschien houdt hij gewoon van dreigen en moet je vrouw terugzeggen: 'dat moet je dan maar doen, maar ik hoop dat je het een beetje gezellig houdt'.

AnneJ
22-02-2015 om 20:02
Ja of
Bij de vader van mijn kinderen helpt het als je aangeeft dat hij daar niet over gaat. Dat kan wat gesputter opleveren maar dan voelt hij zich er ook niet meer verantwoordelijk voor.
En herhaaldelijk uitleggen dat pubers hun eigen leven gaan leiden waarin niet altijd meer plaats is voor ouders en dat hoort ook zo.
Dat neemt niet weg dat hier ook weleens een leugentje om bestwil voorkomt. Of een halve waarheid. Maar het beste werkt toch staan op redelijkheid. Ook al volgt er een plofbui. Die zakt wel weer af.

tsjor
23-02-2015 om 08:02
Stel
Vader kan natuurlijk altijd naar de rechter stappen. Of vader dan ook gelijk krijgt is nog maar de vraag.
Wellicht kun je een ander voorstel doen: kinderen komen na korfbal en blijven overnachten. Mocht het zo zijn dat de kinderen 's avonds alleen zijn (vader zit in het café) dan bellen ze jullie op en halen jullie de kinderen op en is het voorbij voor dat weekend. Volgende keer weer een poging. Zorg wel dat ze een mobieltje bij zich hebben, of dat ze naar een buurvrouw of iets dergelijks kunnen gaan om kontakt te maken met jullie.
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.