Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

3x

3x

19-08-2014 om 22:08

omgangsregeling jonge kinderen

ik lig net in scheiding en alles is nog een roller coaster voor mij. belangrijkste vind ik het welzijn van de kindjes (5 en 3). Mijn moederhart zegt dat ik de kindjes veel wil zien en stabiliteit in voornamelijk 1 huis wil geven ook aangezien ik de meeste directe zorg altijd heb gedaan ondanks werk (9-5). Maar ik vind rationeel dat ze evenveel recht hebben op beide ouders.
Nu is week om week erg lang voor jonge kindjes om zich goed aan de ene of andere ouder te hechten, lees ik overal. Mijn ex-to-be vindt een andere oplossing met kortere (max aantal nachten van ouder weg als leeftijd jongste zoals aangeraden wordt) niet praktisch voor zijn planning (als je vooruit kunt plannen kan dat ook met de agenda met minder dagen dan 7...?). Ik wil wel een goede balans in week en weekend aangezien we beiden het gewone schoolleven moeten meemaken en tijd moeten kunnen hebben met de kinderen.
Maar wie heeft ervaring met een goede regeling met kortere momenten?

Katniss

Katniss

19-08-2014 om 22:08

50/50

Week 1: ma t/m do-ochtend bij moeder, do t/m ma-ochtend bij vader.
Week 2: ma t/m wo-ochtend bij moeder, wo t/m vrij-middag bij vader.
De vaste dagen zijn dus ma en di bij moeder, en donderdag bij vader. Als kind het weekend bij vader is blijft ze tot do-ochtend bij moeder, en als het kind in het weekend bij moeder is slaapt ze woensdag bij vader. Het zijn dus op zijn langst wel meer dan drie nachten dat ze bij de andere ouder zijn, maar geen zeven ;-)

3x

3x

19-08-2014 om 22:08 Topicstarter

50/50: goede start!

Dank Katniss!
Dan is er wel voor ieder een heel weekend, en enkele vaste dagen wat goed is voor alle partijen.
Ik kom dan alleen niet uit met 50/50 nachten, maar dat komt door de woensdagmiddag vrij; dan lijkt het me niet handig aan het einde van de middag te wisselen (ipv normaliter na school?). Maar dat moet dan wel...
Maar het lijkt me ook niet natuurlijk voor de kinderen om altijd de wissel in afwezigheid van de ouders te hebben? dat zou toch juist moeten kunnen een persoonlijke overdracht ipv via derden?

Katniss

Katniss

19-08-2014 om 23:08

Woensdag

Woensdag is bij ons altijd een BSO-dag geweest, waarbij de 'overdracht' dus inderdaad via derden ging. In het weekend was er wel vaak een breng/haalmoment.

Hier

Dochter was net 6 toen wij gingen scheiden. We hebben een 50-50 maar waren het er al snel over een dat we een week zonder dochter allebei te lang vonden, en dat vond zij overigens ook.

Ze is de ene week van zaterdag 12.00 bij mij en de andere week op zondag om 12.00. Maandag en dinsdag bij mij en woensdag breng ik haar naar school. Onderweg brengen we snel haar tas bij haar vader langs (die woont vlakbij). Hij haalt haar op woensdagmiddag van school en hij brengt haar dus weer of op zaterdag of op zondag bij mij. We vinden dit allemaal een prettig schema, de ene week 3 en de ander week 4 nachten

Op woensdag zien we elkaar dus niet om over te dragen maar dan wisselen we via de sms dingen uit. In het weekend haal ik haar of komt hij haar brengen. Dan drinken we ook altijd een kopje koffie en kletsen we wat.

We zijn niet zo heel strikt in de dagen overigens. Het wil in het weekend wel eens voorkomen dat ze een dagje later bij mij komt omdat ex een grote familie heeft met veel verjaardagen. Die wil ik haar niet ontnemen dus dat kan allemaal gewoon. Ik hoef dan ook niet een dag ´terug´. En het kan ook voorkomen dat ik in de vakantie een dagje langer wil omdat dat beter uitkomt bv. Dat is bij ons allemaal nooit een probleem. Het uitgangspunt is ons kind en wat voor haar het fijnste/beste/prettigste is.

cleo

cleo

21-08-2014 om 11:08

geen ervaring

Dus mag me misschien niet mengen, maar ik vind de kinderen wel nog erg jong. Ik zou zelf naar oplossingen zoeken die minder strak liggen nu, tot ze wat ouder zijn. Maar dat ligt natuurlijk helemaal aan de samenwerking, als dat niet rustig verloopt heb je misschien juist meer aan een strakke verdeling.
Maar als het enigzins kan lopen zou ik kiezen voor meer contactmomenten tussendoor over en weer, tot ze wat ouder zijn. Ligt ook heel erg aan de kinderen, 1 van mijn kinderen zou echt veel last hebben gehad als hij op 3jarige leeftijd de ene ouder zo lang steeds zou moeten missen. En sommige kinderen zijn echt gebaat bij een vaste plek waar ze het meest wonen. Heb vrienden die om die reden toch de 50/50 regeling hebben moeten opgeven.
Ik zou dus vooral goed naar je kinderen kijken, hoe flexibeler ze zijn, hoe meer er kan.

cleo

Dat ben ik wel met je eens Cleo. Scheiden is verre van ideaal voor kinderen en iemand te moeten missen een deel van de week is vreselijk, voor ouders én kinderen! En natuurlijk zijn kinderen gebaat bij een vaste plek. Maar bij wie is dat dan? Bij de vader of bij de moeder?

Mijn ervaring is (zelf kind van gescheiden ouders toen ik 4 was en dus zelf ook gescheiden) is dat kinderen een herkenbaar ritme het prettigste vinden. En natuurlijk is het van belang uit te gaan van de behoefte van de kinderen. Beetje uitproberen wat werkt voor iedereen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.