Deprecated: Automatic conversion of false to array is deprecated in /var/www/oudersnl/system/core/class_system.php on line 259
Omgangsregeling ingewikkeld | Pagina 5 | CJG forum door Ouders.nl
Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Omgangsregeling ingewikkeld

moederziel

moederziel

17-01-2019 om 17:01 Topicstarter

Tsja, als ik de bestaande schulden en regelingen had kunnen wegpoetsen of wegtoveren, had ik inderdaad een veel lichter uitgavenpatroon gehad. Ik ben inderdaad nog geheel en al afhankelijk van zijn medewerking. Dat bracht mij op eerdere momenten helaas heel erg dichtbij de schuldsanering. Ik ga die draadjes hier niet allemaal herhalen, maar neem van mij aan dat er zoveel als mogelijk schoon schip is gemaakt, werkuren uitgebreid tot fulltime (naast fulltime zorg voor 4) en alles aan is gedaan om de situatie enigszins leefbaar te maken. De totale afhandeling van deze al jaren durende financiële ellende zal echt nog wel wat langer duren dan een jaar post-scheiding...
Maar dank voor je opbeurende reactie ;-)

moederziel

moederziel

17-01-2019 om 17:01 Topicstarter

oh...

en vergeet het onverkoopbare huis niet, dat voor zo'n 2 ton onder water staat. Daar wil ik graag van af, maar ja, verkopen met een ton schuld (en dan bedoel ik alleen mijn deel) brengt me alnsog naar de schuldsanering. Dus zullen de lasten moeten worden opgebracht. Door mij en door ex, die dat overigens tot nog toe nog doet.

Alison

Alison

17-01-2019 om 17:01

Jo nr 94

Je weet dat je het niet hoeft te lezen hé

Sas

Sas

17-01-2019 om 18:01

Zolang hij meebetaalt aan de lasten van het huis

Zou ik de KA laten gaan, zolang dat financieel nog enigzins houdbaar is.
Als je nu in protest gaat, geeft dat veel frustratie. Dat zijn ook hoge kosten.
Kosten die je betaalt in het dagelijkse leven, terwijl je je energie wel anders kunt gebruiken. Geef jezelf de rust die je nodig hebt.

Als hij stopt met meebetalen, zou ik direct in actie komen. En dan flink hard.

moederziel

moederziel

17-01-2019 om 18:01 Topicstarter

Dat is een nuchter advies.
En het OSP aanpassen aan de feitelijke situatie? Ook met oog op de toekomst?

Nanda

Nanda

iets anders laten betalen?

Misschien kan hij andere rekeningen betalen, dingen die hij zakelijk kan wegschrijven bijvoorbeeld? Ik noem maar wat, jouw auto en autokosten ofzo? Of internet en telefoonfacturen. Dan heb je het toch via een andere route.

Flavia

Flavia

OSP is net zo veel waard als toiletpapier, je kunt het niet afdwingen, omdat te gaan aanpassen is werkelijk vergeefse moeite.

Sas

Sas

Het OSP aanpassen voor de toekomst

kan ook in de toekomst. Ook dat zou ik laten rusten.

Het idee van Nanda vind ik uitstekend.
Vraag aan je ex of hij kan helpen met rekeningen die via zijn bedrijf kunnen. Zo kan hij op zijn manier toch bijdragen aan de KA.
Totdat hij weer zijn deel kan bijdragen, in geld of in natura.

Sas

Sas

aanvulling

En de vraag om te helpen via eigen invulling werkt meestal erg goed bij mannen

Jo

Jo

17-01-2019 om 21:01

Begrijp ik het goed

Dat jullie eigenlijk ooit samen een huis hebben gekocht waarvan de koopprijs ver boven jullie stand was. Twee ton schuld hou je niet over van een doorsnede rijtjes huis.

Medelijden kan ik er niet mee hebben, integendeel.

Ik leef zelf zuinig van een zeer gering budget, nooit schulden gemaakt en op wiens bordje komt jullie miscalculatie uiteindelijk?

Pennestreek

Pennestreek

Jo, ga je lekker?

Het is zoals het is. Als je benieuwd bent naar het hoe en wat kun je moederziels oude draadjes lezen.
Natrappen wordt niemand beter van. Behalve degene die dat nodig heeft om zichzelf beter te kunnen voelen dan een ander...

Sas

Sas

Pennestreek was me net voor

Dit draadje gaat over de omgangsregeling. Niet over het verleden toen ze nog getrouwd waren.

Erg irritante vraag Jo; op wiens bordje komt jullie miscalculatie?

Volgens mij op hun eigen bordjes.

En waar komen jouw toeslagen en vergoedingen ziektekosten vandaan?

moederziel

moederziel

17-01-2019 om 21:01 Topicstarter

Ach jo(h)

Soms lopen dingen anders dan je kunt voorzien. Door langdurige ziekte, ontslag, tegenslagen, crisis, er zijn zoveel zaken die je niet vooraf kunt dichttimmeren. De een leest alleen hoofdschuddend de verhalen in de krant, de ander zit er zelf ongewild middenin. Ook zonder eigen schuld kun je heel veel leed tegenkomen. Zoals Ed Sheeran zo mooi zingt: The worst things in life come free to us.

Pennestreek

Pennestreek

Moederziel

Ben je je toch weer soort van aan het verdedigen, niet doen!

moederziel

moederziel

17-01-2019 om 22:01 Topicstarter

Tsja...,

Nuanceren, hoopte ik eigenlijk

Ik kreeg vandaag mail van ex: er is een betalingsregeling getroffen. Of we dat even 50-50 doen. Dat is akkoord voor mij want volgens de afspraken. Maar tegelijk komt hij de andere afspraken dus niet na, waardoor ik bijna 400 euro per maand aan kinderalimentatie misloop.

moederziel

moederziel

Maargoed, nu weer on topic

Wat ik me toch nog afvraag: de KA is gebaseerd op het ouderschapsplan. Zolang ik laatste niet aanpas kan ik de KA niet ‘afdwingen’, toch?

Alison

Alison

17-01-2019 om 22:01

Ouderschapsplan

Als je nou niks kunt bereiken in de zin van dat ex z'n verplichtingen na komt, zou het dan geen zin hebben om dat bij te houden?
Elke maand een overzichtje sturen : wij hebben afgesproken dat kind 1 t/m 4 X aantal uur bij jou zou zijn en dat jij daarvoor een X bedrag kunt rekenen. Kind 1 is deze maand X uur bij jou geweest dus ik vorder X bedrag van jou en zo verder
Dat betaald ie natuurlijk niet maar dan heb je de vordering wel gedocumenteerd. Hij zal ongetwijfeld reageren dus dan heb je ook bewijs.
Ooit komt er wel een moment dat je het kunt verrekenen, misschien bij een eventuele verkoop van het huis. Want zakelijk gezien hebben jullie een overeenkomst, door beiden getekend, waar hij zich niet aan houdt. Dan heb jij dus een vordering op hem

moederziel

moederziel

Dat is idd mijn punt

Dat we een zakelijke overeenkomst hebben en dat hij wel verwacht dat ik me daar aan houd, maar zelf doet hij dat niet.
In de praktijk is geen van de kinderen bij hem. Hij komt kijken bij hun hobby’s, gaat na afloop vaak meteen weer weg en neemt af en toe kind of meer een paar uurtjes mee op pad. (En levert ze meestal voor het avondeten weer af)
Ik erger me eraan dat ik me hou aan de afspraken en hij niet.
Bijhouden is een goed idee. Maar ik zal hem toch ook formeel moeten laten weten dat ik niet akkoord ben met eenzijdig niet-nakomen van de afspraken?

Alison

Alison

17-01-2019 om 23:01

Advocaat?

Die zou je dat precies kunnen vertellen. Wil/kan je daar niet toe dan zou ik met mijn boerenverstand hem een (aangetekende) brief sturen met de gemaakte afspraken er in en dat hij zich er niet aan houdt. Dat je compensatie verwacht van een X bedrag uitgesplitst naar de maanden.
Dat zal herrie opleveren dus maak die afweging goed.
Veel wijsheid gewenst

Teuntje

Teuntje

18-01-2019 om 09:01

Geld versus tijd

Als ik het goed heb begrepen staat er in het huidige ouderschapsplan dat de kinderen een deel van de tijd bij vader zijn, en dat gebeurt in de praktijk niet.
Jij vertaalt dat met: daardoor loop ik 400 euro per maand KA mis (want die is vastgesteld op een deel zorgtijd bij vader). Maar dat is natuurlijk niet zo, met die redenatie sla je een paar stappen over. Je loopt geen KA mis maar je hebt zorgtijd teveel. En ja dat kost geld, maar dat geld kun je nu denk ik niet vorderen want het gaat over zorgtijd en niet over geld.

Komt de volgende vraag, zou je die zorgtijd uit het OSP willen afdwingen? Hoe dat zou moeten is vers 2, want zoals iemand al zei OSP heeft de waarde van wc-papier en hangt af van beiderzeidse bereidheid. Belangrijker, zouden de kinderen dat willen?

Als je eigenlijke doel niet is om die zorgtijd af te dwingen maar om de KA te laten aanpassen dan moet daarvoor het OSP aangepast worden lijkt me, met minder zorgtijd voor vader. Gaat ex daarin mee?

Je zou kunnen proberen om tot een onderhandse uitruil te komen zoals Alison voorstelt: Natuurlijk wil ik meedoen aan een betalingsregeling, maar daarin wil ik mijn teveel aan zorgtijd deels in geld gecompenseerd zien zodat de verdeling niet 50-50 wordt.
Of ex bereid is om zijn gemiste zorgtijd financieel te vertalen? Tja, vragen kan altijd. Maar je ervaring is al dat redelijkheid en logica niet altijd meedoen.

moederziel

moederziel

18-01-2019 om 10:01 Topicstarter

Ja, dat is mijn vraag ook denk ik ;-)

Ik volg je redenering, al moest ik 'm wel twee keer lezen. Mijn vraag is inderdaad wat jij stelt:
1. heeft het zin om het OSP aan te passen zodat de reële situatie sinds januari 2018 erin staat ipv de vooraf bedachte situatie?
2. de verschuldigde KA staat met exact bedrag in het convenant. Ook staat in het convenant dat daar vanwege de omgangsregeling een zorgkorting op wordt toegepast zodat vader KA + zorgkorting = totale bedrag aan vastgestelde KA betaalt. Maar vader leeft de omgangsregeling niet na, ontvangt dus ten onrechte zorgkorting waardoor het door de rechter vastgestelde bedrag KA niet wordt gehaald.

Daarin spelen een paar dingen mee:
- vader komt omgangsregeling niet na omdat hij geen eigen woning heeft en zijn verblijfplaats (woning vriendin) te ver van de kinderen af is (> 100km). Intussen geven kinderen aan geen gebruik meer te willen maken van de omgangsregeling. Vader spreekt zich niet uit.
- vader geeft aan dat zijn inkomen is gedaald. Dat klopt, maar dat is omdat hij dat zelf heeft bepaald vanuit eigen zaak. Hij stelt zijn eigen inkomen vast.
- Ex-partner dringt meermaals aan bij mij op nakomen van gezamenlijke schuldafbetalingen. geen probleem, is zo bepaald in het convenant, maar waarom komt hij dan de bepalingen over de KA niet na?

- Ik twijfel of ik hier hard in wil staan, vandaar mijn vragen hier. Ja, het kost energie en moeite, maar het gaat ook om veel geld (ca. 4000 per jaar aan KA die nu missen). Ook ben ik bang dat ik stilzwijgend het recht op de volledige KA opgeef als ik niks doe.

Mijn meest recente idee hierover is dat ik hem schriftelijk laat weten dat de omgangsregeling eenzijdig is gewijzigd, dat daarmee ook de verdeling bijdragen aan de kinderen wijzigt en dat hij daarom de volledige KA zou moeten betalen. Ik wil best coulant naar hem zijn als daar geen geld voor is, maar dan wel in de vorm van een formele afspraak. En de mogelijkheid om per half jaar de actuele situatie te bekijken. Of: achterstand KA berekenen en er een vordering van maken. Er moet nog heel veel worden afgerekend over en weer, in belastingen, eigenwoningkosten etc, dus daar kan worden verrekend.

Ik sta er eigenlijk heel zakelijk in. Te meer omdat hij uit het convenant en OSP wel zijn eigen belang filtert, maar dat van mij links laat liggen. Daar kan ik niet mee akkoord gaan.

Sas

Sas

18-01-2019 om 10:01

Kun je eerst zelf de KA opnieuw laten uitrekenen?

De veranderde zorgverdeling heeft effect inderdaad. Maar een lager inkomen ook. Dat hij dat zelf zo geregeld heeft, is de maas die hij gevonden heeft. Je zult nooit voor elkaar krijgen dat de rechtbank hier rekening mee houdt. Dat wordt een welles-nietes.

Het zou zomaar kunnen dat een herberekening de KA nog lager maakt, of in ieder geval niet hoger.

In plaats van laten uitrekenen, kun je misschien zelf de gewijzigde bedragen invullen in het toenmalige rekenschema.

En dan goed nadenken of hem formeel aanspreken wel zin heeft.

moederziel

moederziel

Ik denk niet dat het klopt wat je stelt over 'de maas' die hij gevonden heeft. Het gedrag van de dga in de bv telt daarin mee. Het is geen bv op minimum of met betalingsproblemen

https://www.hekkelman.nl/blog/ondernemerszaken/de-dga-en-zijn-alimentatieplicht

Het rekenschema er nog eens bij pakken is inderdaad wel handig. tegelijk betwist hij niet de hoogte van de KA, daar hebben we beiden onze handtekening onder gezet en zijn ondernemerschap is pas daarna gestart. En zit juist in de lift.
Bedenk dat mijn ex-partner meer dan 20 jaar 3x modaal heeft verdiend. En nu hij KA moet betalen, zakt zijn inkomen ineens tot 1,5x modaal. Hmmmmm. Dat doet bij mij de bellen rinkelen.

moederziel

moederziel

herberekening

Heeft dat eigenlijk zin als de oorspronkelijke berekening net een jaar oud is?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

18-01-2019 om 12:01

Zorgkorting

Het is niet zo dat de alimentatie automatisch meer wordt als de zorgdagen wijzigen. Dat is gewoon een rekenmodel waarmee op X moment de ka wordt bepaald. Anders zou je ook weer gedoe krijgen met vaders die minder willen betalen als ze toevallig een paar dagen extra doen.
Je moet dus echt om herberekening vragen, en het is niet zo dat je nu 400 euro per maand misloopt. Hij betaalt gewoon wat hij moet betalen, wat op moment X is vastgesteld. Als je almaar blijft hangen in wat je wordt aangedaan.... nou ja het bekende verhaal.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.