Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Geenidee

Geenidee

03-09-2018 om 22:09

Omgangsregeling en puber baan

Ik heb al eens eerder een topic hier geopend waar ik veel aan gehad heb dus gooi nogmaals een situatie in de groep.
Puberkind heeft sinds begin van de vakantie een baan, wat betekent dat zij niet meer naar vader kan. (Woont 1,5 uur reizen van ons af) Vader dacht dat dit een vakantie baan was maar ze vind het leuk en ze wil blijven werken. Hij ziet nu in dat het dus betekent dat hij zn oudste niet meer ziet. Hij baalt, en terecht. Nu zegt hij dat hij ‘hier wel wat van vind’ en er iets mee wil doen. Maar kan hij hier iets mee? Mag hij haar afdwingen om naar hem toe te komen?

Samen zoeken

Stel je puber voor om samen met haar vader te zoeken naar alternatieve contactmomenten. Bijvoorbeeld 2 dagen in de schoolvakanties of zo.
Of vader komt kind op zaterdag halen en brengt het zondag weer terug.
Zo niet is het jammer. Hij kan het mogelijk via de rechter proberen af te dwingen, maar pubers gaan steeds meer hun eigen gang en als vader dan een blok aan het been wordt valt die af.

Geenidee

Geenidee

03-09-2018 om 23:09

Prima plan

Op zich een prima plan, maar hij heeft geen school vakanties vrij. 2 maal rijden in een weekend doet/kan hij niet ivm werk vriendin. (Zie mijn andere topic)

leeftijd puber ?

Wat is dan de leeftijd van die puber ?
Ik weet niet hoe het zit in Nl, maar in B moet de overeengekomen verblijfs- of omgangsregeling gerespecteerd blijven zolang het kind geen 18 jaar is; en als het kind hier toch van wil afwijken is akkoord van BEIDE ouders nodig, of enkel afdwingbaar via de familierechter. En maar goed ook.

Geenidee

Geenidee

04-09-2018 om 08:09

Leeftijd

Puber is 16. Geen idee hoe dat zit in Nederland. Feit is wel dat alles in de soep loopt qua omgangsregeling en dat ik niet zo goed weet hoe ik het aan moet pakken.

William

Strikt genomen geldt in Nederland hetzelfde. Er wordt een omgangsregeling opgelegd en die geldt totdat een andere ofwel tussen partijen (dat zijn dus de ouders) wordt overeengekomen, of de rechter iets anders beslist.

Als een zaak bij de rechter komt en het kind is 12 jaar of ouder, dan mag het kind zijn/haar zegje doen.

Als puber niet meer meewerkt aan de omgangsregeling zou vader dus naar de rechter kunnen stappen om nakoming af te dwingen. Dat is dan een zaak met de moeder als wederpartij, en die kan op straffe van een dwangsom worden veroordeeld tot nakoming. Als moeder slim is, dient ze in zo;n situatie per kerende post een verzoek tot wijziging van de regeling in. Rechter gaat vervolgens in die procedure met het kind praten. En dan maar zien wat eruit komt.

Tot zover het juridische kader. Maar als het zover komt, zijn de verhoudingen tot op het bot verziekt. Dat wil men normaal gesproken niet. En met onwillige honden is het kwaad hazen vangen, zeker als de onwillige hond in kwestie een 16-jarige is. Zie die maar eens onder de arm mee te nemen.

Alledrie de betrokkenen zullen hier denk ik gewoon om tafel moeten om een werkbaar compromis te vinden. Puber kan het ook niet maken om vader aan de kant te schuiven omdat het baantje nu leuker en spannender is.

groeten,

Temet

Geenidee

Geenidee

04-09-2018 om 10:09

@temet

Je laatste zin raakt me. Vader is 1,5 uur rijden van ons vandaag gaan wonen voor zijn nieuwe vriendin, heeft dus zelf kinderen ‘aan de kant geschoven’ voor haar. Nu gaat hij dwars liggen en zeggen dat ze maar haar baantje moet opgeven om naar hem te reizen.
Wij (kinderen en ik) worden daar heel verdrietig van.

juf Ank

juf Ank

04-09-2018 om 10:09

Maar...

Hoe ging zij eerder naar vader? kwam hij haar halen? Moet ze er zelf naartoe?
Hoe vaak werkt ze precies dan? ze gaat door de week naar school neem ik aan. Ze werkt toch niet de zaterdag en de zondagen? of werkt zij avonden?

Een baantje is op deze leeftijd ook niet eeuwigdurend natuurlijk, dus elkaar niet meer kunnen zien is natuurlijk overdreven. vader kan toch allicht 1 of 2 dagen van een schoolvakantie vrij nemen en dochter daar laten komen?

Ik vind het wel een dingetje dat vader in eerste instantie verder weg is gaan wonen. Maar ja, zo is de situatie nu, je wil toch niet dat het hele contact verloren gaat?
Is er geen mogelijkheid dat ze na haar werk direct daarheen gaat, dan maar voor kortere tijd?
Zijn er mogelijkheden tot skypen? Vaste tijden misschien?

AnneJ

Met dit soort dingen heb ik het moeilijk :

"maar pubers gaan steeds meer hun eigen gang en als vader dan een blok aan het been wordt valt die af"

Een vader heeft ook zijn rechten, en dient niet enkel om alimentatie te betalen.

Geenidee, tracht zoals reeds gesuggereerd een alternatief voorstel te doen waarop de vader zijn dochter kan zien en zodat ze haar baantje kan houden. Ze is 16, ze kan dat voorstel dan zelf (onderbouwd) gaan bepleiten bij haar vader. Argumenten genoeg, als ik het zo lees.

Niki73

Niki73

04-09-2018 om 11:09

Oplossingen verzinnen

Is het niet mogelijk dat ze het ene weekend wel of meer werkt en het andere weekend niet of minder?

Ik kan me ook voorstellen dat vader in elke schoolvakantie een of twee dagen vrij neemt om iets met zijn dochter te gaan doen. Dat doen alle ouders tenslotte met enige regelmaat, dus waarom hij niet. De vakanties liggen nu al vast, hij kan die dagen alvast gaan aanvragen.

Ik vind het niet realistisch als vader van dochter eist dat dochter de enige is die reist. Om en om (dochter naar vader, vader naar dochter) zou in mijn ogen eerlijker zijn. Als er geen auto beschikbaar is, kan papa ook met het openbaar vervoer gaan. Dat moet dochter toch ook doen? Dan ervaart hij meteen wat hij van haar eist.

Geenidee

Geenidee

04-09-2018 om 14:09

Bedankt

Fijn dat jullie meedenken. Ik heb bij dochter aangegeven dat i.p.v. 2 keer per maand, 1 keer naar vader een optie kan zijn.
Mocht dit erdoor komen, moet ik dit dan vast laten leggen in het plan? Dat is wel het verstandigste, niet?

Flavia

Flavia

04-09-2018 om 14:09

plan kan

maar met 16 je nog aan een plan willen vasthouden is wel erg veel gevraagd.

Wij merken nu al dat dochter van 12 steeds meer zelfstandig gaat regelen wanneer ze naar haar vader gaat.
Nu is die afstand niet zo groot, (40 km, 45m per trein) .

Ik denk eerder dat het slim is om met z'n 3-en om tafel te gaan zitten en samen tot een regeling te komen, waarbij naar alle partijen geluisterd wordt en elke partij even zwaar weegt.

Vanaf 16 maken kinderen zich los van het ouderlijk huis, of ze nu gescheiden ouders hebben of niet.

William: rechten van vader

Lijkt me geen juist standpunt en juist een standpunt dat veel frictie zal geven.
Kinderen hebben recht op jou, jij hebt geen recht op je kinderen.

Dat probeer ik de vader van mijn kinderen ook de hele tijd in te wrijven. Dan belt hij ineens op omdat hij naar het ziekenhuis moet en dan moet er zonodig een kind mee. Nou, nee. Die zijn op vakantie, of naar school.
Ik ga wel mee. Maar vader vind dan dat hij recht op zijn kinderen heeft en hij gaat toch niet met zijn gescheiden vrouw op pad.:-)

Maar dan benadruk ik maar weer eens dat het handiger is als de kinderen met plezier naar hun vader gaan omdat hij lekker voor ze kookt en geinteresseerd kan luisteren naar hun leven. Of met ze naar de markt gaat en kleding voor ze koopt. Dat kan hij ook namelijk.
En niet alles afbrand wat ze doen en eindeloos klaagt over zijn leven.

Kun je willen dat vaders rechten hebben maar zie het maar eens af te dwingen zonder dat je de relatie stuk maakt. Enig idee hoe je dat zou doen?

Het verhaal

Als ik het me goed heug is deze vader niet alleen verder gaan wonen bij zijn vriendin maar kan dochter ook niet halen en brengen omdat vriendin dan zijn auto heeft.
Moet moeder maar oplossen.
Zo'n vader zou ik weinig geduld mee hebben.

Geenidee

Geenidee

04-09-2018 om 15:09

AnneJ

Klopt helemaal ;)
Geneuzel met vervoer is ook nog steeds een dingetje inderdaad...

Mussie

Mussie

04-09-2018 om 18:09

16?!

Sjonge, ik krijg mijn 16 jarige amper nog aan tafel vanwege zijn drukke agenda, laat staan dat hij 2 x per maand naar zn vader moest op 1,5 uur reizen afstand. Zoals Flavia zegt, ze gaan zich losmaken. En om eerlijk te zijn, had vader dit wel een beetje kunnen zien aankomen lijkt mij.
Ik begrijp ook niet wat jij eraan zou moeten doen. Wat kán je doen? Jij kan echt geen oplossing verzinnen of mogelijk maken waarbij ze allebei dik tevreden zijn. Het enige wat je kan doen is bedenken dat het waarschijnlijk echt beter voor dochter is om wel contact met haar vader te hebben. En dus met haar meedenken om toch tot een compromis te komen. Voor haar. Want een vader die op zo’n afstand gaat wonen, niet zelf met het ov komt maar dochter alles laat opknappen, gaat dreigen en niet zelf met een voorstel komt en blijkbaar zn vrije dagen niet in schoolvakanties opneemt? Hm.

Elise

Elise

04-09-2018 om 18:09

Korter?

Ik weet niet wanneer je dochter werkt, maar kan ze niet na haar werk naar haar vader of de dag dat ze niet werkt op en neer?

Geenidee

Geenidee

04-09-2018 om 19:09

Vader woont 1,5 uur reizen met ov bij ons vandaag. Dat is dus geen optie.

Ik heb contact gehad en elke keer zegt hij dat ik het bij hem neerleg, terwijl ik probeer een oplossing te zoeken.

Elise

Elise

Waarom niet?

Alleen omdat het 1,5 uur reizen is? Waarbij de heen- en de terugreis eventueel niet op een dag hoeft. Er zijn veel mensen die dit voor hun werk of school reizen.

Er is ook nog een jonger zusje. Een van de kinderen is chronisch ziek. Ik weet niet in hoeverre dat eraan in de weg staat, maar misschien kan vader het zusje terugbrengen en dan nog iets afspreken met zijn oudere dochter?

Dymo

Dymo

laat het lekker bij pa en dochter

Hier hetzelfde meegemaakt en dan woonde pa zelfs nog op fietsafstand. Dochter had helemaal geen zin in pa met zijn overheersende vriendin en haar klamperige dochter, dus die ging niet meer. Pa woedend op mij. Zoek het lekker uit samen, ik ga daar niet tussen zitten hoor. Ik zal dochter nooit tegenhouden als ze haar vader wil zien maar ik ga me ook niet in allerlei bochten wringen. Ze zit mij niet in de weg hier. Inmiddels is ze meerderjarig dus dat probleem is vanzelf opgelost.

Geenidee

Geenidee

Elise

Hij komt ze halen, 1 keer in de maand en ze gaan altijd terug met het ov. Hierin is geen tijd om af te spreken iets leuks te gaan doen, hij wil meteen terug want anders is zijn weekend zo om...

Elise

Elise

Lukt het

trouwens voor het jongere zusje om alleen naar haar vader te gaan, of ziet hij dan beide kinderen niet? Leuk zal ze het in ieder geval niet vinden om alleen te reizen en alleen bij vader te zijn. En vond vader het niet ook een probleem als de kinderen minder bij hem zouden zijn, omdat hij dan meer alimentatie moest betalen?

Ik gun het je dochter dat ze haar vader ziet. Een weekend lang, een weekend kort zou ik op zich een mooi schema vinden. Misschien kan vader ook een keer jullie kant opkomen, zij het dat ze dan wat ontheemd zijn.

Geenidee

Geenidee

04-09-2018 om 20:09

Ja jonger zusje gaat alleen met ov, dat is in de vakantie een paar keer gebeurd. Mèt bussen i.p.v. trein want storing, vertraging ed. Sneu voor t meiske want papa wil haar niet terugbrengen.

Ik heb inmiddels voorgesteld om met een mediator rond de tafel te gaan. Wij gaan hier niet uitkomen en ik wil dit (voor zover mogelijk) afsluiten. Ben er de hele dag mee bezig en dat wil ik niet.

Flavia

Flavia

mediator

met een mediator is prima maar je dochter moet dan ook gesprekspartner zijn. Het gaat tenslotte om een 16 jarige.
Nog 1 of 2 jaartjes en ze woont zelfstandig (ik was 17 toen ik op kamers ging, echt niet dat ik elk weekend of om de 2 weken naar huis ging, 1x in de maand was al veel)

Geenidee

Geenidee

Ex wil geen mediator want dat kost hem geld...kreeg net een bericht.
Ik weet t niet meer.

Dan mag ex

T verder met dochter oplossen. Geef aan dat jouw ideeen hierover zijn en dat je t verder van hem laat afhangen hoe hij het met dochter gaat oplossen. Maar dat jij er niet tussen gaat staan omdat ze al 16 is.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.