Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Omgangsregeling

Hallo,

Kort maar duidelijk - ik wil graag dat mijn kinderen meer naar mijn ex gaan.
50/50 verdeling. Ik ben nu de verzorgende ouder van 3 knappe kerels, maar ik wil dit gewoon niet alleen doen.
Ik ben doodongelukkig.
Ik wil graag dat vader zijn verantwoordelijkheden neemt en de zorgen deelt.

Maar help! Waar begin ik in hemelsnaam?
En kan hij weigeren?
Hoe krijg ik dit toch voor elkaar?

Alle hulp is welkom!

groetjes

vragen?

Misschien kun je het eerst gewoon vragen aan vader en, afhankelijk van de leeftijd, ook aan je zoons. Pubers willen vaak geen twee huizen meer, maar als ze nog erg klein zijn kun je het wel overwegen.
Weigeren kan altijd.
Rustig en redelijk vragen en even geduldig blijven, soms moeten mensen er gewoon even over denken, kan altijd.
Denk dan ook vast mee met de praktische problemen. Is het huis van vader groot genoeg? Heeft hij genoeg bedden, heb je bedden over? Dat soort dingen.

Wat wil en kan vader?

Lastig voor je dat je de opvoeding/verzorging van je kinderen als zo zwaar ervaart. Hoe komt dit zo? Ben je meer gaan werken en past dit niet meer bij ook fulltime zorgen? Vertonen de kinderen pubergedrag en vind je het lastig daarmee om gegaan ? Ik roep maar even wat.
Is er iets in je situatie anders dan toen je met elkaar afspraken maakte over de omgangsregeling?
Hoe lang bestaat deze regeling al en wat zijn de beweegredenen geweest om niet van meet af aan een co ouderschap af te spreken?

Wat vindt vader van een andere zorgregeling? Is dat voor hem in de praktijk haalbaar? Woont hij in de buurt zodat de kinderen ook vanuit zijn woning zelfstandig naar school, sport en vrienden kunnen gaan?
laat zijn werk het toe als hij meer moet 'zorgen' ? Ik weet niet hoe oud en zelfstandig de kinderen zijn.
laat zijn woonsituatie het toe, hebben je kinderen bij hem bijvoorbeeld een eigen kamer of moeten ze die delen met met eventueel (stief) broertjes/zusjes?
Hoe oud zijn je kinderen, willen zij meer bij hun vader zijn? zIjn zij gebaad bij "weer" een verandering in hun leven?
Betreft het de oude traditionele omgangsregeling van om het weekend en helft van de vakanties naar vader?

Je verhaal roept veel vragen op. Op basis wat je nu schrijft, nee je kan niet zelfstandig besluiten een eerder overeengekomen regeling met betrekking tot de kinderen eenzijdig te wijzigen in een co ouderschap omdat het in de praktijk tegen blijkt te vallen of omdat jij nu bent gaan vinden dat vader meer verantwoordelijkheid moet nemen.

Maar belangrijkste vraag is denk ik eerst, wat vindt vader van jouw nieuwe visie op het wijzigen van de omgangsregeling? En hoe denk je dat de kinderen er in staan? Is overleg mogelijk?

verhuiswagen

verhuiswagen

07-09-2016 om 17:09

op mn blote knietjes

Ik zou god op mn blote knietjes bedanken als ik meer voor mijn kinderen mocht zorgen. Maar dat schrijf ik vanuit mijn situatie, ik merk aan jou verhaal dat het zorgen je zwaar valt.
Probeer niet de vader te dwingen tot meer zorgen....gaat hem nooit worden. Denk vooral in manieren om jezelf te ontlasten. Laat ze ergens logeren af en toe. Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar mijn jongste was 10 toen ik uit elkaar ging. Ik vroeg gewoon om hulp. ' We moeten het nu samen doen, jij en ik, help je me ff?' Hier werkte dat als n trein.
Makkelijk eten, dagjes salades of brood en soep. Gaat niemand dood aan. Ban de strijk. Nog maar 1x per week stofzuigen. Boodschappen laten bezorgen. Zoek hulp in je eigen omgeving, etc. Kortom laat je geluk niet afhangen van wat je ex wel of niet voor je wil doen.

Niki73

Niki73

08-09-2016 om 14:09

Overleggen!

Het begint altijd bij overleg. Vraag vader eens tussen neus en lippen door wat hij ervan zou vinden als je jongens wat meer bij hem zouden verblijven. Dring hem niks op, wees niet wanhopig, want dan heb je kans dat hij zijn hakken in het zand zet. Nee, eerst puur informatief.

Vraag ook eens aan de kinderen of ze graag wat meer tijd met hun vader willen doorbrengen. Zo ja, dan kun je dat ook aan vader doorgeven.

Stuur aan op rustige uitbreiding, eerst een dag extra, als dat lekker loopt nog een dag extra. Geen grote schokken, dat is voor niemand prettig, tenzij ze dat zelf graag willen natuurlijk.

Voor jezelf is het belangrijk rustmomenten in te lassen. Kan er soms eens iemand komen oppassen zodat jij iets voor jezelf kunt doen? Wandelen, rustig in bad, funshoppen, noem maar op. Desnoods regel je een uitwisseling met de buren ofzo: op dinsdagmiddag alle kinderen bij jou en op donderdagmiddag alle kinderen bij hun. Of een vaste logeeravond, de ene week bij jou, de andere week bij hun. Wees creatief, maar zorg ervoor dat je ontspanmomenten hebt.

Inel

Inel

14-09-2016 om 19:09 Topicstarter

Bedankt

Bedankt voor alle reacties.
Het spijt mij voor mijn verlate reactie en de onvolledige details.

Mijn kinderen zijn 6 jaar (tweeling) en mijn jongste is 4.
Aan mijn kinderen vragen is dus geen optie, en mijn ex wil alleen "zorgen" als hij mij er mee terug wint.
Ik wordt constant aan het lijntje gehouden.
Mijn ex heeft geen baan. Al een jaar niet meer.
Hij wilt ze niet onder het mom van "als ik straks een baan heb, kan ik er ook niet voor zorgen".
Ja, lekker makkelijk. Ik ben student en bouw alles om mijn kinderen heen.
Het is loodzwaar.

Vader zijn huis is geschikter voor de kinderen dan dat van mij. Hij woont in onze voormalige woning (eengezinswoning) omdat ik er destijds voor koos om weg te gaan. Hij had een gokverslaving waar niet mee te leven viel. Mijn huis is klein en gehorig. Geen plek voor 3 jonge kinderen.

De verzorging valt zwaar omdat ik gewoonweg niet gelukkig ben. Ik kamp met een depressie en ik wil het ook gewoon niet alleen doen. Het klinkt heel hard, want ik hou van ze maar ik ben zo verschrikkelijk ongelukkig.
Begrijp mij niet verkeerd- ik geef mijn alles aan ze. Ze gaan elke daf verzorgd naar school, ze krijgen eten genoeg, liefde genoeg, structuur en zekerheid bij mij. Alles om ze een goed gevoel te geven. Ik doe zo hard mijn best voor ze. Zelf studeer ik, ik volg ook therapieën voor mijn depressie. Je zou zeggen, goed voor elkaar. Maar dan nog- ik ben niet gelukkig. Ik voel mij gevangen in een web waar ik niet meer uit kan klimmen. Elke dag is hetzelfde. Dezelfde routine op dezelfde routine. Ik vind het zwaar. Loodzwaar.

Om het weekend en de helft van de vakanties was mijn suggestie aan ex. Maar hij wil er niet aan. Hij wil als het hem uitkomt een dag van te voren pas melden wanneer hij ze meeneemt en voor hoe lang. Vakantieplanning doet hij al helemaal niet aan omdat hij eerst moet kijken of hij vrij kan krijgen.
Hij heeft niet eens een baan! Dit is koffiedik kijken! Ik bouw mijn studie ook om de uren van de kinderen, ik heb opvang geregeld zodat ik naar school kan. Ik bouw alles om hun heen. Waarom kan hij dat dan niet?
Ik snap het gewoonweg niet.

Ik kan dus niet met jem overleggen. Mediation valt af. Iets wat ik graag had gewild ivm het vriendelijke karakter. Maar dit houdt op. Wat moet ik nu toch?
Ik kan dit niet alleen...

Sally MacLennane

Sally MacLennane

14-09-2016 om 20:09

nare situatie

Dit is trekken aan een dood paard. Terwijl jij keihard werkt (studeren is ook werken, al krijg je er niet voor betaald).

Tijd om hard HELP te roepen. Niet naar je ex, daar schiet je niks mee op. Maar heb je familie, ouders? Ga op zoek naar backup, een vorm van opvang, want hier ga je aan onderdoor. Kijk eens naar vrijwilligersorganisaties, de mogelijkheden voor opvang voor kinderen van studenten, ga naar maatschappelijk werk of de praktijkondersteuner van de huisarts, en zoek een mogelijkheid om je te helpen ontlasten.

En verwacht niks meer van je ex.

Sterkte, ik lees heel duidelijk hoe kapot moe je bent.

Dat klinkt ook zwaar

Normaal zal ik als laatste adviseren om een rechtzaak aan te spannen, maar in jouw situatie zie ik dat eigenlijk als enige optie. De rechter verzoeken om vader zijn zorgplicht na te laten komen.
Wanneer jij omvalt is dat niet in het belang van je kinderen. Een vader die niet voor ze wil zorgen overigens ook niet. Maar zoals ik het lees maak je al optimaal gebruik van de mogelijkheden van opvang binnen je eigen netwerk en ben je ondanks dat overbelast.

Een co ouderschap zal een rechter niet toewijzen, daarvoor moet je met elkaar kunnen communiceren en dit ook beide willen, maar wellicht kan je je ex wel verplichten tot een om het weekend en de helft van de vakanties regeling. En door het verzoeken aan de rechter om een dwangsom op te leggen elke keer dat hij de afspraak niet nakomt, kan misschien motiverend werken voor hem om aan zijn zorgplicht te voldoen.

Ik wou dat ik je meer en eenvoudiger advies kon geven maar ik zie het zo ook even niet.
Heb je familie of vrienden die zolang jij in je depressie zit, structureel kunnen en willen oppassen, bijvoorbeeld 1 dag wn nacht per week zodat jij kan bijtanken?

Geen tips wel

heel veel sterkte voor je.
Ben onder de indruk van je vechtlust en doorzettingsvermogen, ondanks je depressie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.