Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Nogmaals een alimentatiekwestie

mijn partner en ik zijn uit elkaar. We hebben gelukkig geen ruzie verder en tot nu toe is alles soepel verlopen. Ik ben in ons huis blijven wonen en hij heeft een ander huis gekocht, hier vlakbij. De kinderen vinden het tot nu toe " niet zo erg want we zien hem toch bijna elke dag " .
Ex vroeg mij twee maanden geleden wat ik ongeveer aan alimentatie voor de kinderen wilde ontvangen. We hadden een check gedaan op internet en daar kwam 600 euro uit. Dat vond hij wel erg veel en dan zou hij niet veel overhouden om normaal van te leven.
Ik heb hem gevraagd wat hij dacht dat hij zou kunnen missen en wat hij redelijk vind. Hij zei : 400 Euro ( 2 kinderen 9 en 11 ) Ik vond dat toen ook een goed bedrag en we gingen daar beiden mee accoord.
Ondertussen ging ik op vakantie en toen ik terug kwam keek ik wat mijn uitgaven en inkomsten waren. Bleek hij maar 325 euro te hebben betaald. Ik vroeg aan hem waarom: en hij zei: dat vond ik eigenlijk wel genoeg.
Nu vind ik dat niet eerlijk van hem. We hebben iets afgesproken en daar houdt hij zich nu dus niet aan.
We moeten nog eea op papier zetten maar dat was door de vakantie, nog niet gebeurd.
Wat is redelijk? Kan ik nu beter naar een advocaat gaan en het laten berekenen?
Ik verdien bij mijn werk 1200 euro netto en ontvang PGB inkomsten van mijn zoon 700 euro netto. Dat laatste wordt elk jaar opnieuw bekeken en is dus geen vast inkomen. Mijn ex verdient 2000 euro netto. Wat is in dit geval een redelijk alimentatie bedrag ? Onze vaste lasten zijn qua wonen gelijk, de rest is bij mij uiteraard hoger.

Nog een vraag: we hebben afgesproken dat de kinderen om het weekend bij hem zijn. Wanneer begint en eindigt bij jullie dit weekend?
alvast bedankt voor de reactie.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

26-05-2010 om 09:05

Alimentatie en weekend

Uit onderzoek van het Nibud komt dat 1 kind ongeveer 19% van het gezinsinkomen kost, en 2 kinderen 25% (ongeacht de hoogte van het inkomen) dat gegeven hebben wij gebruikt als reken methode.
Dus onze netto inkomens bij elkaar gemikt, daar 19% van genomen, en dat bedrag naar rato van onze inkomens verdeeld. En vervolgens wordt daar de jaarlijkse wettelijke indicatie op toegepast.

1200+2000=3200 25% daarvan is 800, 2000/3200x800 = 500 euro allimentatie in jullie geval volgens onze methode.
PGB is voor specifieke kosten van je zoon en derhalve geen inkomen.

De weekenden zijn bij ons van vrijdagmiddag uit school (al dan niet via de bso) tot de eerste schoolochtend. (maandag of dinsdag bij bv pinksteren) Voordeel is dat beide ouders regelmatig de school zien en hun eventuele vragen kunnen stellen, en kind (die van ons is 4) dingen kan laten zien die ze gemaakt heeft. Ander voordeel is dat ze niet 'weggerukt' worden uit hun omgeving maar een soort logische overgang hebben. En ja dat vergt vooral voor mijn ex plannen in zijn overvolle agenda.

ponpon

ponpon

26-05-2010 om 18:05 Topicstarter

het pgb is in mijn geval ook een stukje salaris dat mijn zoon mij uit betaald. Door zijn autisme is het voor mij ook niet mogelijk om vaker buitenshuis te werken. zal het dan ook als salaris worden mee gerekend?
Ik ga iig de berekening ook maken.
dank je wel

MM.

MM.

26-05-2010 om 19:05

Een stukje salaris?

Jij krijgt 700 netto per maand uit het pgb van je zoon. Bruto is dat dan nog veel meer, zeg 1000 euro! Dat noem ik geen 'stukje salaris', dat is een heel royale bijverdienste.
Fiscaal gezien is je pgb-salaris gewoon inkomen. Daarmee kom je in totaal op bijna evenveel netto-inkomen als je ex. Je zou iets kunnen opnemen dat je de zaak herziet als het pgb wordt 'weggeïndiceerd'. Je weet het maar nooit met die indicatie, zeker als je er geen 'officiële' zorg van inkoopt. Voorbeeldje, mijn zoon logeerde bij een familielid. De logeerindicatie werd niet verlengd, want familie kon het wel gratis doen: dat was volgens BJZ een voorliggende voorziening.
Ik ben het met je eens dat het onzeker is hoelang dat extra inkomen stand houdt, maar zolang je het hebt telt het uiteraard gewoon mee. En terecht.

Groet MM

amk

amk

26-05-2010 om 19:05

Verkeerd gelezen

als je jezelf betaald uit het pgb is dat natuurlijk wel inkomen dat met de berekening meegenomen moet worden.

Ik kom dan volgens dezelfde methode uit op: 500, inkomen gaat omhoog en daarmee ook de kosten voor de kinderen. (zie mijn eerste opmerking over het onderzoek van het Nibud)

Vic

Vic

26-05-2010 om 20:05

Vel over neus

Jij verdient 1900, je ex 2000, en dan wil je 500 alimentatie ontvangen? Ik vind dat je je ex dan redelijk het vel over de neus trekt. Jij krijgt dan een veel hoger besteedbaar inkomen dan je ex. Bovendien denk ik dat zijn draagkracht lager is. Van die 2000 gaat 1000 forfait levensonderhoud -/- woonlasten (600?) -/- de ziektenkostenverzekering, en voor alimentatie is dan 60 of 70% van het restant beschikbaar.

Vic

Vic

26-05-2010 om 20:05

Aanvulling

Mijn vorige reactie klinkt wat cru bij nader inzien, maar ik bedoel het niet rot. Bedenk ook dat jij de kinderbijslag krijgt, kindgebonden budget, alle heffingskortingen voor alleenstaande ouders. Dat bij elkaar levert een paar honderd euro per maand op.

Morgana Fata

Morgana Fata

26-05-2010 om 21:05

Zo verschillend

Er valt zo weinig zinnigs over te zeggen ponpon. Het ligt maar helemaal aan zijn woonlasten, de kosten van de kinderen enz enz. Ter illustratie. Mijn ex verdiende meer dan jouw ex en mijn inkomen zat onder het bijstandsniveau. Toch besloot de rechter dat 20 euro per kind per maand aan kinderallimentatie toe te wijzen.
Wat je natuurlijk in ieder geval moet doen is hem aanspreken op het eenzijdig afwijken van afspraken. Jullie zouden samen een advocaat of mediator in armen kunnen nemen en die vragen een berekening te doen. Simpele draagkracht berekening. Of in het midden van 325-400 gaan zitten. Staar je vooral niet blind op een paar tientjes als de rest van de relatie nog redelijk is.
De weekenden zijn natuurlijk ook geheel vormvrij. De een zal zeggen van vrijdag avond tot zondag avond, of van zaterdagochtend tot zondagavond, of tot maandagochtend. Het is maar net wat jullie afspreken. Komen jullie daar samen niet uit?

ponpon

ponpon

29-05-2010 om 09:05 Topicstarter

Sorry voor de late reactie

Ik probeer er echt samen uit te komen. Ikwil ook helemaal niet moeilijk doen over een paar tientjes. Het ging mij inderdaad over de afspraak die eenzijdig werd afgezegd zonder hierover te praten met mij. Zeker omdat hij zelf het bedrag had aangegeven.
Ik ben eigenlijk inderdaad gewoon benieuwd wat ongeveer redelijk is in ons geval.
Het klopt dat het pgb gewoon salaris is voor mij. En dat kan ook niet anders. Ik heb altijd 32 uur gewerkt en met de zorg voor onze pdd-nosser was dat gewoon niet te doen. Elke week ben ik al drie uur kwijt aan het heen en weer brengen van hem naar een therapie en daarnaast periodieke bezoekjes aan de medicijncontrole, behandelaar enz. alleen thuis zijn kan hij nog niet enz. Ik hoop dan ook dat we dit pgb kunnen blijven aanhouden. anders moet ik zeker meer gaan werken .
Maar daar ging het even niet over.
De weekenden proberen we ook goed uit te komen. Ik probeer afspraken met hem te maken en wil graag alles op papier zetten. Dat wil hij niet. Ook vind hij het niet nodig om de jaarlijkse indexering te gaan betalen. Hij vind dat dat allemaal niet nodig is terwijl hij nu met alimentatie en het zorgweekend al heeft laten zien dat hij het niet zo nauw neemt met de afspraken die tot nu toe zijn gemaakt.
hoeveel kost een advocaat eigenlijk? Wat zou het gemiddelde zijn wat je hiervoor kwijt bent om de afspraken op papier te zetten en om een berekening te maken?

gr.ponpon

ponpon

ponpon

29-05-2010 om 09:05 Topicstarter

O ja vakanties. ook zoiets

gisteren geprobeerd om over vakantieregeling te praten.
tja, dat werd al weer moeilijk want hij heeft geen verlofdagen meer. nu wil ik daar ook best redelijk in zijn. Maar ik heb de kinderen in de meivakantie meegenomen naar spanje. in de zomervakantie gaan we 3 weken ( voor het laatst ) met zijn allen weg . daar blijven nog 3 weken van over waarvan ze 1 week op kamp gaan. Dan krijgen we de herfstvakantie en de kerstvakantie nog. Lijkt mij redelijk dat we de kinderen in de vakantie om en om hebben. Maar dat lukt hem natuurlijk niet meer omdat zijn vrije dagen op zijn. ( Hij is ondertussen alleen een week op wintersport geweest ) Hoe flexibel of hoe standvastig moet ik hierin zijn. Ik heb ook echt de vrije dagen nodig om bij te tanken zeker met mijn autistische zoon.
Ik wil geen moeilijkheden hebben en mijn kinderen zijn natuurlijk altijd welkom hier. maar toch.

Redelijk

Probeer inderdaad zo snel mogelijk samen met een advocaat/mediator eruit te komen met de meest gangbare berekeningen en regels. Voor deze ene vakantie kan het wel, dat hij gen vrije dagen meer heeft, maar andere vakanties zouden toch echt gelijk gedeeld moeten worden. Eventueel kan het kamp van de kinderen in zijn deel vallen en zijn de kosten plus alle organisatie eromheen voor zijn rekening. Als je maar 25 vakantiedagen in een jaar hebt redt je het niet om alle schoolvakanties eerlijk te delen: kinderen hebben namelijk 12 weken vrij, de helft ervan zijn er 6. Dus zelfs al besteed je elke vrije dag aan de kinderen, dan nog kom je een week tekort.
Redenaties op basis van: ja, maar jij ging een week alleen op wintersport, moet je in deze periode maar inslikken: het houdt geen stand, geeft alleen gekibbel en er is geen formele regeling over te treffen, fo je legt elkaar helemaal lam.
Ik zou met hem dus een hele zakelijke insteek kiezen: hoe verdelen we 12 weken vakanties van de kinderen? Waarbij over en weer enig begrip is voor het feit dat er daarna erg of geen tijd overblijft voor jezelf, plus dat je alle onverwachte vrije dagen nog niet geregeld hebt.
Het feit dat je PGB-budget geen gegarandeerd inkomen is, maar elk jaar opnieuw moet worden aangevraagd is ook geen argument. Tegenwoordig is bijna niemand meer zeker van zijn/haar baan.
Probeer het gezamenlijke probleem op te zoeken: hoe regelen we de vakanties, hoe regelen we de financiën, als je die insteek kunt krijgen en niet de insteek van twee mensen tegenover elkaar, dan ben je al een hele stap verder.
in dt verband is het betalen van het bedrag aan alimentatie wat hij nu heeft gedaan eigenlijk ook gene punt van discussie: jullie zijn formeel nog niet gescheiden, de afspraken staan niet op papier, het is iets voorlopigs wat hij doet, en formeel gezien hoeft hij het nu nog niet eens te doen. Op dit punt moet je uit de sfeer van 'ik denk dat jij meer kan betalen, ik vind dit genoeg'. Gewoon een rekensommetje draagkrachtberekening, delen van de rest, klaar.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.