Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Charlie vo
23-03-2015 om 19:03
Nog maar eens hulp gevraagd ivm omgang met een volwassen stiefzoon
Voor diegenen die mijn vorig draadje niet gelezen hebben:
Ik ken mijn vriend 1,5 jaar (bijna) en woon bijna een half jaar samen.
Mijn vriend heeft een zoon van 21 die toen ik bij mijn vriend ging wonen, nog bij zijn vriendin woonde.
Mijn stiefzoon en zijn vriendin waren ongelukkig en ik had dus voorgesteld dat ze beiden bij ons kwamen wonen.
Nu wonen beiden half bij ons, half bij haar.
Maar...
Ik heb zo'n moeite in de omgang met mijn stiefzoon.
Waar ik me aan erger :
- 2u bezig geweest met tapijten schoon te maken met een product. De dag erna doet hun hond haar behoeften erop.
- 2u bezig geweest met het terras te schrobben. De dag erna zag het nog vuiler dan voor ik het geschrobd had.
(En dan beseffen dat ik voor de vorige dingen een dag verlof genomen heb van het werk!)
- ik koop huispantoffels voor mijn vriend. Opeens waren die verdwenen en had mijn stiefzoon die aan. Ik maak daar een opmerking over en hij antwoordt :"Die staan hier al meer dan een maand op het schoenenrek." En hij loopt er leuk mee verder!
(We hebben dan voor zijn verjaardag een paar huispantoffels gekocht, gniffel)
- gisterenavond zaten we allen aan tafel. Mijn hond blafte wat en mijn stiefzoon maakte de opmerking dat mijn hond moest zwijgen want dat hij hoofdpijn had. Voor we aan tafel zaten, had hij een uur met een hoofdtelefoon opgezeten om muziek te downloaden. Na het eten is hij met zijn vriendin naar boven gegaan om tv te kijken. De tv hoorden we tot beneden!
- mijn moeder komt bij ons thuis 's middags mijn hond eten en drinken geven en gaat er dan even mee wandelen. Mijn moeder is 72 en moet hiervoor 1u op de bus heen en 1u op de bus terug. De afspraak is dat als mijn stiefzoon thuis is, hij een sms stuurt voor 10u 's morgens zodat ze niet moet komen. Vorige dinsdag was mijn stiefzoon pas om half 12 wakker en stond mijn moeder dus binnen. Ze zag dus de kennel met zijn hond ook maar kent die hond niet en kan zeker geen 2 honden aan. Ze had wel medelijden met de hond maar vermits mijn stiefzoon thuis was, heeft ze zich alleen om mijn hond bekommert.
Gisteren kreeg ik de opmerking dat mijn stiefzoon het niet leuk vond dat mijn moeder zijn hond straal genegeerd had. Ik vond die opmerking zo ongepast daar mijn moeder er eigenlijk helemaal niet had moeten zijn!
- gisteren zijn mijn vriend en ik om middernacht gaan slapen. We hebben zijn hond voordien nog buitengelaten (puppy die nog niet helemaal zindelijk is). We liggen er juist in toen we gestommel hoorden. Ze hebben toen alles ingepakt om naar zijn vriendin te rijden. Daar ging een half uur van onze nachtrust! Mijn vriend had dus deze morgen hoofdpijn (gelukkig geen migraine-aanval)
- 5 weken geleden hadden we afgesproken dat mijn stiefzoon onze bovenverdieping 1x per week zou stofzuigen. Hij heeft dit 2x gedaan, dan 1 week niet, toen heeft zijn vriendin gestofzuigd en vorige week is het weer niet gedaan...
- de jongen zit al 4 maanden zonder werk en moet solliciteren of hij verliest zijn bijdrage. Vorige week vertelde hij me dat hij een vacature had gevonden (= zat in zijn mailbox) die hem aansprak. Hij heeft er nog altijd niet op gereageerd ondanks mijn bijkomende advies. Ik snap hem helemaal niet, hé! Waarom komt hij dat dan vertellen?
- we hebben een garage voor 2 auto's. Momenteel staat mijn stiefzoon zijn auto erin én zijn moto. Voor onze auto's is er geen plaats. Dit stoort mij ook zo erg.
Ik heb er genoeg van. Het doet al deugd dit van me af te schrijven, maar mag ik mijn stiefzoon aub buiten gooien? (grapje)
Ik wil met mijn vriend praten maar we hebben geen privacy meer! Hij heeft al 1 keer zijn sport laten staan om met zijn zoon te praten maar het helpt niet.
Praten helpt NIET!
Ik heb zoveel vat op mijn zoon maar mijn stiefzoon zegt dit en doet dat, klaagt over hoofdpijn als er hem iets niet zint, geeft commentaar op anderen maar presteert zelf niets.
Wat kan mijn vriend nog meer doen? Wat kan ik nog meer doen?

+ Brunette +
Wat vindt je vriend ervan?
Is die het met je eens of vindt hij dat je zeurt?

Jippox
ik zou
Lekker weer op jezelf gaan wonen en gaan latten met je vriend. Dan is het 'probleem' weer daar waar het hoort (bij vader en zoon) en kun jij komen of gaan hoe het jou uitkomt, of je vriend komt naar jou, en heb jij er geen last meer van.

Suze
23-03-2015 om 22:03
Je vriens
Uit het eerdere draadje bleek al dat je vriend er weinig aan doet, terwijl het zijn zoon is.
Jij ergert je kapot aan je stiefzoon.
Als je er echt de balen van hebt zeg je tegen je vriend: ik trek het niet meer, ik ga op zoek naar een woning voor mezelf. Als je vriend dat niet wil, zal hij dan mogelijk,strenger gaan optreden tegen zijn zoon en wordt het wellicht acceptabel. Als je vriend er niets aan doet richting zijn zoon of het helpt niet, zou ik, als ik jou was, vertrekken. Dit kost je teveel energie, zonde al die ergernis.
Maar je moet vooral stoppen zelf zijn zoon te willen opvoeden.

Moni
23-03-2015 om 22:03
Niet een woning voor haar
maar een woning voor de zoon.
De zoon woonde al zelfstandig toen zij samen ging wonen met haar partner.
Daarna kwam de stiefzoon erbij omdat het niet lekker liep met zijn vriendin.
Als dat niet goed gaat, moet stiefzoon vertrekken. Hij is 21 jaar en het wordt tijd dat hij voor zichzelf gaat zorgen.
Of hij past zich aan.
Ik ben het eens dat vader van stiefzoon moet optreden. Maar als hij dat niet doet, moet zij aan de bak.

Okie Dokie
24-03-2015 om 10:03
jouw grote issue charli
Is geef je grenzen nou eens aan.
Naar je vriend, naar zijn zoon, trek je grens en neem consequenties voor lief. Als het niet lukt zoals jij wil dan maak je een keus: accepteer of ga!
Maar je blijft maar reduceren en je overal mee bemoeien. Whatever, als pa zijn pantoffels laat pikken door zoon. Je had blijkbaar niet het juiste cadeau voor hem gekocht als hij ze niet draagt. Probeer eens wat kritischer te kijken naar wat echt de moeite is om je druk over te maken. En maak dan ook je statement.
Of een cursus mindfulnes?

Charlie vo
Get a life
Dat is nu wat ik wil. Mijn leven terug in handen nemen.
Niet terug een puppy die getraind moet worden in huis.
Niet een stiefzoon in huis die doet wat hij wil zonder rekening te houden met andere mensen en dieren
Niet een stiefzoon in huis die zorgt dat anderen nog meer werk hebben of dingen terug moeten doen
Niet een stiefzoon in huis die zijn beloftes niet nakomt
Wel terug gaan sporten
Wel terug tijd om eens bij mijn zoon op bezoek te gaan
Wel terug een avondje in de zetel kunnen ploffen
Wel terug een wandeling gaan maken of een fietstochtje
Goede tip Katniss! Heb je er zo nog meer?
Gisteren waren mijn vriend en ik dan toch eens een uurtje alleen. Ik heb hem meegedeeld dat als het niet veranderd ik hier niet langer wil blijven.
Hij zei dat hij wel hierover met zijn zoon ging praten, maar zoals ik al aanhaalde, dat helpt niet.
Als mijn vriend zijn zoon echt wil helpen, moet hij mijns inziens onmiddellijk zijn zoon ter orde roepen wanneer er zich een situatie voordoet, niet een paar weken achteraf en de helft vergeten zijnde.
Ik voel me tevens ook niet gesteund als ik zwijgend en met lede ogen moet toezien of zelf moet reageren.

Hortensia
kort door de bocht
Een eigen woonplek zoeken. In ieder geval tot stiefzoon weer op zichzelf woont.

Astrid
24-03-2015 om 11:03
Je plaatst
Je plaatst jezelf in een onmogelijke positie die je niet zult winnen, zelfs niet al zijn de kinderen qua leeftijd volwassen. De positie van een stiefouder is lastig en je kent ze pas 1.5 jaar en woont pas een half jaar samen.
Jij vindt eigenlijk je stiefzoon onmogelijk tenzij hij doet wat jij wilt en je vindt je partner eigenlijk een slapjanus en een jandoedel van een opvoeder en voelt je niet gesteund.
Je wilt dat vader (ineens?) gaat opvoeden en achter jou gaat staan.
Het is zijn zoon, niet de jouwe, je hebt feitelijk niet zoveel over hen te zeggen.
Waarom woon je daar? Ik zou gaan latten of verder gaan met mijn leven.

Charlie vo
25-03-2015 om 15:03
Veranderingen
Ik kan niet verhuizen omdat ik er niet klaar voor ben. Sinds oktober heb ik 3 verhuizen meegedaan en mijn verhuis is zelfs nog niet afgerond! En ik zie mijn vriend gewoon te graag.
Ik had gisteren mijn voorlaatste les Mindfulness. Vlak voor ik vertrok had mijn stiefzoon iets gezegd dat me irriteerde. Maar de Mindfulness les heeft me wel verlost van de irritatie. Halverwege de meditatie vergat ik mijn ergernissen. En de les daarna ging over stress signalen herkennen en hoe/wanneer iets te ondernemen om de stress te verminderen. En dat heeft me een klein inzicht gegeven dat ik eigenlijk wél dingen kan doen opdat ik voorkom dat ik me ga ergeren.
Ik rij nu 's morgens en 's avonds langs mijn moeder om mijn hond af te zetten. Zij wil gezelschap en mijn hond is dol op haar. 1 Zorg en kans op frustratie minder. Mijn vriend vond die beslissing niet zo leuk maar hé...ik voel me er goed bij.
En als er me iets persoonlijks ergert, zal ik dat onmiddellijk laten weten en indien een actie verwacht wordt, wil ik dat ook onmiddellijk zien. Wat mij ergert? Als hij iets zegt over mijn familie of hond, of hij het direct terug smerig maakt als ik schoongemaakt heb of mijn zaken die ik écht nog nodig heb te gebruiken.
Als hij dingen verteld die niet waar zijn, excuses verzint voor zijn vader, zijn vriendin niet goed behandeld, etc... zal ik zijn vader of vriendin vragen of die er niet op wil reageren en laat ik het aan hun over. Ik ga dan leuke dingen doen.
Het wordt tijd dat ik terug ga sporten, of mijn vriendinnen bezoek, of mijn zoon wat vaker zie, of eens lekker in de zetel onderuit zak met een goed boek.
Eergisteren hadden mijn stiefzoon en zijn vriendin ruzie omdat het bij haar rommelig was. Hij heeft zelf een wagen maar gebruikt de hare. Zij moet dan bij ons wachten tot hij terug is. Als ze bij ons is, kan ze ook haar huishouden niet doen hé?
Hij wil wel terug bij haar gaan wonen maar dan moet hij volgens zijn regels zijn. Dat waren letterlijk zijn woorden.
Velen onder jullie hebben zich vergist. Hij moet niet mijn regels volgen. Het botst omdat ik niet zijn regels wil volgen.

Mark74
26-03-2015 om 09:03
Ik citeer
je even TO. Je zegt in de voorgaande post "En als er me iets persoonlijks ergert, zal ik dat onmiddellijk laten weten en indien een actie verwacht wordt, wil ik dat ook onmiddellijk zien."
Dit klinkt in mijn oren nogal dictatorial, of op zijn minst als een baas die zijn personeel een opdracht geeft.
Ik zou het neit waarderen als partner en volwassen stiefzoon dat er zo met mij omgegaan wordt.
Het klinkt alsof jij daar het officiele hoofd van de huishouding bent en iedereen naar jouw pijpen moet dansen.

Emine
26-03-2015 om 10:03
Nou.....
....uit de omschrijving komt stiefzoon mij over als iemand die als je hem aanspreekt 'jaja' zegt en 'neenee' doet. Dus als je dan met jezelf afspreekt dat als je last hebt van iemands gedrag en je iemand hierop aanspreekt je alleen een direct concreet iets afspreekt, dan snap ik dat wel. Anders kom je niet uit het kringetje nl.

Charlie vo
26-03-2015 om 10:03
Jaja zeggen en neenee doen
Emine,
je slaagt de nagel op de kop.
Ik heb tegen mijn vriend ook gezegd dat zijn zoon zich eens moet bewijzen ipv blablabla.
Stiefzoon had met zijn vriendin afgesproken dat van zodra zijn auto op onderhoud geweest is, hij zelf met zijn auto gaat rijden.
Zijn auto is onderhouden maar staat terug in onze garage terwijl hijzelf met zijn vriendin terug naar haar thuis zijn. En het meisje heeft het al financieel moeilijk terwijl hij een dubbel inkomen heeft terwijl hij er niets voor moet doen. Profiteren hé.
Ik heb mijn vriend hierop gewezen en hij ziet maar zelf of hij er iets van zegt of niet.
Zaterdag ga ik tegen stiefzoon zeggen dat we onze auto's zelf in de garage willen zetten als hij niet thuis is. Hij zet zijn auto dan maar voor de deur of rijdt er zelf mee.
Mark74,
ik waardeer het ook niet als ik een hele dag gekuist heb, het de dag erna onder de modder of urine ligt. Ik veeg mijn schoenen wél aan de mat af als er juist gekuist is, thuis of bij anderen.
Als ik een dictator was, mocht mijn stiefzoon altijd schoonmaken.

Charlie vo
03-04-2015 om 09:04
Eens een update
Ik kom eens een (positieve) update schrijven.
Ik voel me goed al is de relatie met mijn stiefzoon niet goed.
Via het werk heb ik Mindfulness lessen gevolgd en ik pas die ook in de praktijk toe. En het helpt super!
Ik ben tot het besef gekomen dat vooral de loze beloftes en leugens van de stiefzoon me storen. En daarom probeer ik zo weinig mogelijk inhoudelijk met hem te praten. Ik probeer mijn klaagzang tegen mijn vriend zo kort mogelijk te houden en niet in herhaling te vallen. En ik laat het praten met hem aan mijn vriend over.
Eergisteren had mijn stiefzoon gezegd dat hij gisteren naar een jobdag ging. Daar zijn verschillende werkgevers samen waar hij eventueel kan solliciteren. Ik heb gisterenavond gevraagd aan mijn vriend om gewoon eens te horen hoe het geweest was. Niet dus, hij is niet geweest. Mijn vriend zei "ja maar, hij..." en daar heb ik hem gestopt. De excuses voor mij hoeven niet, het zijn toch maar loze woorden. Ik heb ons gesprek afgesloten met dat zijn stiefzoon zich maar eens eerst moet bewijzen.
Daarnaast doet stiefzoon maar wat hij wil zolang het geen impact op mijn doen en laten heeft. Eergisteren kwam hij om half 11 's avonds langs om zijn auto in onze garage te zetten. Mijn vriend en ik moesten beiden de auto's gaan verzetten. Ik heb dat wel gedaan maar gisteren mijn vriend erover aangesproken. De volgende keer zeg ik nee. De jongen kan op voorhand iets laten weten en dan hadden we onze auto's onmiddellijk op straat geparkeerd.
De andere voorbeelden bespaar ik jullie.
Mijn stiefzoon heeft vlak voor mijn vorig berichtje beslist om terug naar zijn vriendin te verhuizen. Hij merkte mijn verandering en koos eieren voor zijn geld. Maar zo zien we hem minder en dat is voor mij heel goed te doen.
Mijn moeder had gisteren onze veranda geschrobt. Ik had deze op een vrije dag gekuist en de dag erna was die nog vuiler dan voorheen door de hond van mijn stiefzoon. Mijn stiefzoon heeft het zo laten liggen en mijn moeder kon het niet meer aanzien.
Mijn vriend zei gisteren "Ah, de wonderen zijn de wereld nog niet uit". Ik zei "Ik denk het wel want het is mijn moeder die het proper gemaakt heeft." Ik denk dat mijn vriend zich schaamde, niet voor zijn uitspraak maar wel omdat mijn oude moeder dit gedaan heeft ipv zijn luie zoon.
Ook van mijn vriend wil ik meer daden zijn tov zijn zoon.
Nu ja, de toren van Pisa is ook niet op 1 dag gebouwd. En die staat zelfs scheef, LOL.
En ik blijf aan mijn lessen van Mindfulness denken en het toepassen. Die boedhisten zijn zo slecht nog niet!

Barvaux
03-04-2015 om 22:04
Vreemde toestand bij jullie dat jouw moeder jouw verander gaat zitten boenen! Dat laat je haar doen?

Okie Dokiee
03-04-2015 om 23:04
barveaux
De rotzooi van een ander opknappen; dat zit gewoon in de familie!

Ginny Twijfelvuur
03-04-2015 om 23:04
Verwijt
Charlie,
Jouw post staat bol van onuitgesproken verwijten. Nou wat zeg, ook van uitgesproken verwijten.
Praat je thuis ook zo? Ik kan me voorstellen dat zowel stiefzoon als vriend dit niet echt als opbouwend ervaren.
Het helpt echt al als je meer aangeeft wat je wel wil in plaats van te blijven hangen in wat je allemaal niet wil.

Charlie vo
07-04-2015 om 14:04
Afstand nemen
Als mijn moeder de veranda wil boenen, dan boent ze die toch zeker? Misschien wil zij dit doen om me te bedanken? Omdat ik een hele dag voor haar vrijgemaakt heb om haar naar haar zieke broer in het Duitse Eifel te brengen? Die in het ziekenhuis lag en een 3-dubbele bypass gehad heeft. En omdat ik daardoor geen tijd had om mijn veranda te boenen. Moeten we nu echt aan jullie goedkeuring vragen? Jullie gaan wel ver!
Soms zie ik hier de vraag : "wie denk je wel dat je bent?" Ik ben een vrouw van 43. Ik ben recentelijk gaan samenwonen met mijn vriend. Mijn zoon woont alleen en mijn stiefzoon woont 25% bij ons. Bij ons woont ook mijn oude labrador en het konijn van mijn stiefzoon. Mijn hobby is Eerste Hulp lesgeven bij het Rode Kruis. Daarnaast ga ik ook graag naar de film, dansen, tijd met vrienden en familie doorbrengen, fietsen, zwemmen, etc... Ik werk de laatste 7 jaren voor hetzelfde bedrijf als IT-consultant. En mijn vriend zit in dezelfde branche als manager. We zijn samen elke dag minstens 12 uur van huis weg.
Zaterdags besteden we een hele dag aan het huishouden en zondags proberen we iets leuks te doen.
Ik ben wie ik ben en mijn familie, vrienden en collega's hebben me graag. Ik kan 's avonds in de spiegel kijken en zeggen : 'Ik ben tegen iedereen vriendelijk geweest'. En anders komen er verontschuldigingen.
En jij?
Bijna 10 jaren geleden heb ik hier een luisterend oor, steun en goede raad gekregen.
Ik heb hier nu méér beledigingen en stomme opmerkingen gezien dan raad of steun.
Ik hoop dat als je zelf eens nood hebt, je niet de antwoorden krijgt die ik gekregen heb. Of die sommige anderen gekregen hebben.
Want zo gaat 1 van de doelstellingen van dit forum de mist in.
Dus vraag jezelf eens af : "Als ik in die persoon zijn/haar situatie zit, is dit antwoord dan steungevend, goede raad, opbouwend." Want iemand dieper in de put duwen waar die al inzit, is vlug gedaan.
En hier moet je speciaal voor mij weer niet op antwoorden. Het is een retorische vraag. Ik open dit topic toch niet meer. Het zuigt mijn energie weg.

Barvaux
07-04-2015 om 17:04
Ik ben net zo oud als jij en mijn moeder is al elf jaar dood maar als ze nog zou leven zou ik haar dus never nooit niet MIJN veranda laten boenen!

Mark74
09-04-2015 om 16:04
@Barvaux
Het hele leven van TO schijnt te bestaan uit boenen en schrobben en kuisen en O wee als iemand het weer vies maakt!
Ze heeft het blijkbaar niet van een vreemde.

Mijntje
09-04-2015 om 19:04
schoonmoederdraadjes
Hier zijn al vele schoonmoederdraadjes gepasseerd. Dit is natuurlijk wat anders, maar toch heb je bij het aangaan van de relatie met je vriend die stiefzoon erbij gekregen, of je nu wilde of niet Lees die schoonmoederdraadjes ook nog even door, het gaat erom om goed je grenzen aan te geven, voldoende afstand te nemen en te accepteren dat je een ander niet kan veranderen. Jij kan je stiefzoon niet meer opvoeden, maar je kan best vragen dat zijn hond niet je veranda onder poept (anders kan die hond het huis uit, zou ik zeggen) of dat je zelf je auto kwijt kan in je eigen garage, kan hij z'n vervoermiddelen elders parkeren. Dat zijn heus geen rare eisen, maar heel redelijk. Het is natuurlijk vervelend dat je vriend alles maar best vindt..
Je zegt dat je van nature vriendelijk bent en dit ook wil zijn.
Nou, als hier een hond alles onder poept ben ik niet vriendelijk meer hoor. Misschien moet je proberen eens wat minder vriendelijk te willen zijn, omdat anders je stiefzoon ver over jouw grenzen gaat. Zit het 'em daarin..?
Hoe dan ook, hij is weer weg, je bent alleen nog lang niet van hem af.. nog steeds werk aan de winkel!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.