Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

marjoleinboon
10-03-2015 om 19:03
nieuwe partner mee bij intake en 10 minuten gesprek op bassisschool
Goeden avond,
ik heb een vraag aan jullie, althans, ik zou graag jullie mening willen horen.
Het is voor ons zoontje tijd om een bassisschool uit te zoeken en mijn exman en ik zijn het eens over een school.
Nu hebben wij een intake gesprek, maar mijn exman wilt hierbij zijn nieuwe partner mee nemen.
Ik vind dat dit iets is tussen mijn exman, ons zoontje en mij. Mijn partner gaat immers ook niet mee, en zij hebben geen rol gespeeld in het uitzoeken van de bassisschool. Ook wonen wij allebei nog niet samen met onze nieuwe partners.
Mijn ex had het ook over dat hij zijn vriendin bij de oudergesprekken aanwezig wou hebben. In het oudersschapsconvenant staat dat alleen de ouders hierbij aan wezig zijn, tenzij nadrukkelijke toestemming van de andere ouder.
Maar over een intake kan ik niks vinden, ook niet op internet.
Wat vinden jullie? Heeft mijn exman het recht zijn partner bij het intake gesprek met de school te laten zijn of moet hij mijn standpunt hierin accepteren en dit alleen met mij doen?
goetjes,
Marjolein

Hadewich
Niet mee
Zijn vriendin heeft hier niets mee te maken, lijkt mij ook dat dit iets is tussen jou, je ex en je kind. Mijn zus is ook gescheiden, zij gaat met haar ex naar oudergesprekken. Nieuwe partners gaan echt niet mee. Zus gaat ook niet mee naar schoolse dingen van de kinderen van haar huidige partner. Wil de vriendin van je ex zelf ook graag mee, of is het meer dat je ex dat wil?
Ik geef je dus groot gelijk, maar ik weet niet of je de bepaling dat nieuwe partners niet meemogen naar oudergesprekken, kunt doortrekken naar niet meemogen naar de intake. Gevoelsmatig zeg ik dat het eigenlijk hetzelfde is, het gaat dan toch specifiek over je kind. Nieuwe partners mee naar een musical of tentoonstelling ofzo vind ik dan weer wat anders.

Katniss
Zeker niet
Ik zou hem zeggen dat hij best mag gaan met zijn vriendin, maar dan zonder mij. Het is toch genant om daar met zijn drieën te gaan zitten?! Mijn ex heeft ook wel eens zoiets voorgesteld, maar dat heb ik gelukkig uit zijn hoofd kunnen praten. Bij informatie-avonden of open dagen vond ik het best als ze mee ging, maar formele gesprekken vind ik alleen voor de ouders.

Moni
compromis zoeken
Ik denk dat de school geen goede indruk krijgt van de komst van twee exen en een nieuwe partner terwijl goed te zien zal zijn dat één ex niet blij is met de nieuwe partner bij het gesprek. Ik ben het eens met de conclusie dat zij daar niet bij hoort.
Je kunt je wel afvragen waarom ze erbij wil zijn. Stel dat ex en partner binnenkort bij elkaar gaan wonen, dan gaat partner een rol vervullen in het leven van je kind. Ik kan me voorstellen dat zij dan meer wil weten over de school en ook door school gezien wil worden (aangenomen dat zij kind ook soms brengt/haalt).
Je zou voor kunnen stellen dat partner na de start op de basisschool een kort kennismakingsgesprek heeft met de leerkracht van kind. Zij kan dan haar praktische vragen stellen (heeft ze zelf kinderen van die leeftijd? zo niet, dan is de kleuterklas een zwart gat) en leerkracht weet wie zij is. Daarmee erken je haar positie.

Angela67
dat staat natuurlijk nergens
zij heeft nergens 'recht' op.Ze is toch helemaal niets nada noppes van het kind?
Dus hij kan het wel willen, maar dan ben ik wel benieuwd waarom hij het zou willen . . .
En moreover: waarom zou zijn het willen?
And last but not least: als jij het niet wil dan gebeurt het niet toch?
gr Angela

marjoleinboon
10-03-2015 om 21:03
dank jullie
Dank jullie voor jullie mening,
ik heb mijn ex nog eens laten weten waarom ik zijn vriendin er niet bij wil (onevenredige positie voor mij als moeder naast mijn exman met zijn partner) en dat ik het wel leuk vind als zijn vriendin na de start van de school zichzelf voorstelt aan de leerkracht.
Ik heb hem ook laten weten dat ik in de toekomst intake gesprekken zonder partners wil blijven doen aangezien zij niet het gezag hebben over ons kind.
Hij wou haar er bij hebben voor haar mening, ik heb hem gezegt dat ze de website kan bekijken over de school en daar een mening over mag hebben, maar geen aandeel in de keuze.
Ik denk dat het meer van mijn ex man komt dat van zijn vriendin. Hij mist het gezin zijn, en probeert dat nu met haar te worden. Maar hij moet niet vergeten dat IK de mama ben ;)

Paddington
11-03-2015 om 07:03
@Marjoleinboon
Jouw laatste zin slaat de spijker op zijn kop. Jouw ex kan wel leuk gezinnetje willen spelen met zijn nieuwe vriendin en jullie kind, maar een 'normaal' gezin zal het nooit worden daar zijn vriendin niet de moeder is.
Bij mijn ex heb ik dat ook al gemerkt, al krijg ik het idee dat het nu zo langzamerhand wel tot hem aan het doordringen is.

Stiefmoeder
11-03-2015 om 11:03
Herkenbaar
Jeetje wat scherp van jou! Ik ben de stief en mijn man wilde mij er ook altijd bij hebben. Nou was kind 1 jaar toen we wat kregen en woonden we wel samen toen hij naar school ging maar ik vond het moeilijk. Hij wilde het zo graag en ik voelde me vaak er niet gemakkelijk bij. Werd er ook op aangekeken. Terwijl mijn man zich door mij in de steek gelaten voelde als ik nee zei.
Gelukkig kwam de oplossing vanzelf toen we samen kinderen kregen, een oppas inhuren om met delegatie naar school te gaan was ook zoiets . En hij snapt het inmiddels ook hoor. Alhoewel.... Snappen. Hij accepteert het geloof ik vooral.....

Chiquita
11-03-2015 om 22:03
wat een nare reacties
als verstandhouding goed is met ex en nieuwe partner van je ex toont op deze manier oprechte belangstelling zou ik het zelf heel erg aanprijzen

amk
12-03-2015 om 09:03
ik heb een zeer goede verstandhouding met de vrouw van mijn ex. Die heeft oprechte belangstelling en zorgt als een moeder voor mijn dochter, maar ik vind haar ongewenst bij dit soort gesprekken. Dat gaat over het kind van mij en mijn ex daar hoort zij niet bij.
Dat ze het bij hun thuis er over hebben en samen hun standpunt bepalen vind ik dan weer heel normaal.
Maar bij de gesprekken zelf nee.

Barvaux
precies
Als de stief mee moet tijdens gesprekken op school kun je net zo goed de kinderopvangleidster mee nemen, of oma of tante of een broer/zus.

Charlie vo
Omgekeerd
Op een Belgisch juridisch forum denken ze er anders over. :-)
http://www.juridischforum.be/forum/viewtopic.php?f=23&t=62409
Mijn mening:
Zolang jullie geen nieuw gezin vormen, hebben de partners geen inbreng.
Van zodra jullie wel samenwonen, wordt het kind "mee" opgevoed door de stiefouder. Dan mag die persoon toch wel weten wat er zich op school afspeelt? Hoe kan die anders meehelpen aan de ontwikkeling van het kind?

Thursday Next
Nou,
In het geval van TopicStarter zou ik ook niet willen dat de vriendin van ex mee gaat, ze wonen nog niet eens samen.
Ik kan me echter wel voorstellen dat de nieuwe partner meegaat hoor, ookal is het de echte ouder niet. De "stief" heeft soms een behoorlijk grote rol in de opvoeding.

Hadewich
12-03-2015 om 10:03
Maar...
als beiden al samen wonen met een nieuwe partner, dan zit je daar op zo'n oudergesprek met 4 personen plus de leerkracht. Lijkt me nogal veel. Ik ging soms alleen naar zo'n gesprek, omdat mijn man dan echt niet kon ivm werk. Thuis praatte ik hem dan bij. Ik begrijp dat in geval van scheiding beide ouders graag naar het gesprek willen, maar de nieuwe partners kunnen dan toch naderhand worden bijgepraat?
Het lijkt me voor een leerkracht ook nogal veel als je daar met 4 man aan komt zetten?

Barvaux
12-03-2015 om 10:03
charlie
Het gaat om een intakegesprek, dan is de keuze voor de school toch al genomen?
Verder: als het gaat om tienminutengesprekken dan zag ik de afgelopen 11 jaar in ongeveer de helft van de gevallen maar één ouder en in de andere helft twee ouders. Three is a crowd en dan nog: bij getrouwde stellen is dus blijkbaar vaak gewoon één genoeg, ook ivm oppas. Waarom zouden gescheiden stellen dan met vier moeten komen? En dan ook nog oppas regelen? Het is zo kort die tien minuten, voor je elkaar allemaal hebt voorgesteld en zit is de tijd al bijna voorbij en dan nog: op zo'n gesprek wordt er voornamelijk iets gezegd door de leerkracht over hoe het gaat en bijna geen enkele beslissing wordt dan genomen. Als het echt belangrijke dingen zijn die besproken moeten worden gaat dat meestal op een ander moment en dat was hier bij voorkeur na schooltijd: erg handig om dan met z'n vieren op te komen draven.

mijk
14-03-2015 om 09:03
vriendin van mij had conflict met school.
Zij doet gesprekken meestal alleen. Leerkracht wilde ib-er en duo bij gesprek. Dus de ouders en stiefouders die het roerend eens waren zijn met zijn 4en gegaan. Stiefmoeder haalde de overwinning binnen. Geval ieder nadeel heeft zijn voordeel.
intake lijkt me niet maar in een andere situatie kan het een goed idee zijn..
Mijk

Emine
14-03-2015 om 10:03
Pick your battles
Je kunt ook denken: hoe erg is het nu eigenlijk.
Hoe erg is het nu waarachtig dat zij meegaat. Die tien minuten. Als zij daardoor het gevoel heeft dat......Ach....:D

+ Brunette +
14-03-2015 om 12:03
Angela67
Ik citeer: "zij heeft nergens 'recht' op." Dat klopt maar ik ben het niet eens met "Ze is toch helemaal niets nada noppes van het kind?" Formeel misschien niet maar het kind krijgt toch regelmatig te maken met de nieuwe partner van de vader. Er zal ook wel weer jaloezie meespelen.

Stiefmoeder
14-03-2015 om 17:03
Niets nada noppes
Sja, voor mijn gevoel ben ik niet niets nada noppes van mijn stief. Na meer dan een decennium de helft van de tijd voor een kind zorgen zou ik denk ik ook het kind tekort doen om onze band te ontkennen. Maar goed, bij TS is het allemaal veel priller begrijp ik.

Angela67
14-03-2015 om 18:03
korte relatie
ik krijg de indruk dat de relatie nog helemaal niet zo lang duurt: "Ook wonen wij allebei nog niet samen met onze nieuwe partners".
nu snap ik dat latten ook jarenlang kan, maar die indruk krijg ik niet. Vandaar mijn opmerking. Het is wat anders als je wel iets meer bent geworden dan de nieuwe vriendin van papa.
Weet niet hoe lang het edan aan moet zijn, maar qua rol is ze nog niet meer dan 'de vriendin van', is mijn indruk.
gr Angela

Patricia
19-03-2015 om 13:03
Schoolkeuze en opvoeding
Charlie Vo schreef: Mijn mening:
Zolang jullie geen nieuw gezin vormen, hebben de partners geen inbreng.
Van zodra jullie wel samenwonen, wordt het kind "mee" opgevoed door de stiefouder. Dan mag die persoon toch wel weten wat er zich op school afspeelt? Hoe kan die anders meehelpen aan de ontwikkeling van het kind?
Tuurlijk mag de stiefouder wel weten wat er zich op school afspeelt maar daar hoeft hij/zij niet voor mee te gaan naar een intake gesprek? Dat hij /zij anders niet kan meehelpen aan de ontwikkeling van het kind vind ik onzin. De ouder zelf kan de nieuwe parter inlichten over het hele gesprek.
Ik heb sowieso nooit begrepen waarom stiefouders zo graag mee willen naar de schoolgespreken van de kinderen van een ander. Ik had er zelf niet aan moeten denken om mee te gaan met mijn vriend naar de ouderavonden van zijn kinderen. Dat was de taak van zijn ex en hijzelf.

Stiefmoeder
19-03-2015 om 19:03
Patricia
Dat jij 'er niet aan moet denken' is natuurlijk een persoonlijke voorkeur. Of afkeer beter gezegd. Ik moet zeggen dat het niet heel gezellig klinkt maar tis maar tekst natuurlijk misschien ben je wel een hele lieve en betrokken stiefmoeder met een schoolaversie :)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.