Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

john
06-03-2017 om 16:03
moelijkheid van de scheiding Dochter heeft problemen met de scheiding.
hoi allemaal, ik zit een beetje met de handen in mijn haar.
mijn dochter gaat al een tijdje naar de therapeut omdat ze het moeilijk heeft om de scheiding te aanvaarden, nu zijn we sinds kort gestart met gesprekken gezamenlijk de papa en ons kindje en de mama en ons kindje.
nu echter ben ik op zoek naar vragen over volgend thema: waarom heeft ons kindje het zo moeilijk om de scheiding te aanvaarden? deze vragen moeten ook op kinderniveau gesteld worden. en moeten open vragen zijn
wie kan mij hier bij helpen?

Paull
06-03-2017 om 21:03
Denk
Omdat je in 1 stuk 3 keer kindJE zegt. Ik dacht ook: als ze nog zo klein is lijkt me dat op dat niveau nog niet op die manier spelen. Ik dacht dat ze 2 of 3 zou zijn hoe je over haar en de situatie praat(papa en kindje, mama en kindje).
Kan ze niet uit naam van een kind met dezelfde problemen vertellen wat die moet ervaren en zo indirect zelf gaan praten?
Waar loopt ze in vast, wat merk je, hoe is haar manier van omgaan met moeilijkheden?

Jippox
06-03-2017 om 21:03
10 jaar?
Dan zou ik haar vooral niet als een 'kindje' behandelen, maar haar serieus nemen en betrekken bij e.e.a. Die scheiding is een feit, maar alles wat er vervolgens rond jullie dochter afgesproken wordt, daar zouden jullie haar bij moeten betrekken.
Vraag haar hoe jullie als ouders het voor haar zo prettig en makkelijk mogelijk kunnen maken. Niet dat ze vervolgens altijd en overal in alles haar zin zal krijgen, maar wel dat er rekening gehouden wordt met haar wensen en behoeften.

Paddington
07-03-2017 om 07:03
Even in buurt kijken
vaak zijn er wel programma's waarin kinderen met elkaar bezig zijn met de scheiding van hun ouders. Door te tekenen, knutselen enzovoort. Kinderen met elkaar praten op hetzelfde niveau en kunnen heel veel van elkaar op spelenderwijs leren. Daarbij moeten kinderen iedere keer weer te horen krijgen dat liefde tussen ouders onderling kan ophouden, maar dat liefde tussen ouder en kind een onbreekbare liefde is (natuurlijk zwart/wit gezet).
Bij dat soort programma's wordt ook gekeken naar de positieve dingen van gescheiden ouders hebben. Individuele therapie is vaak te zwaar en weinig effectief, terwijl omgaan met lotgenoten heel verhelderend kan zijn.

Niki73
07-03-2017 om 09:03
Villa Pinedo
Jullie kunnen ook eens op de website van Villa Pinedo kijken. Er is een deel voor kinderen en een deel voor ouders. Heel nuttig!
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.