Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mijn ex wil het ouderschapsplan eenzijdig wijzigen. De kinderen willen het niet.

Nou dan?

"Het lijkt me heerlijk om ze de hele week te hebben."

Is dat alleen niet een gedachte die het het overwegen waard maakt? Een blije papa, een blije mama, die ze ieder steeds een hele week zien.

roltoba

roltoba

25-10-2013 om 01:10 Topicstarter

Efedrina

Kan je dan de eerste letter van je woonplaats invullen?
En ik heb al 5 berichten naar forumbeheer gestuurd.
Maar het staat er nog steeds op

Eraf

Nee hoor, nu is hij eraf.

Aannames

Ik kon het al niet meer volgen, maa rik begrijp dat een bepaald bericht verwijderd is. Ook lastig met het wisselen van pagina's.

Roltoba, je hebt een paar aannames, waarvan je overtuigd bent: de kinderen willen het niet. Kinderen zijn conservatief, die houden niet van veranderingen. Ik ben het in deze eens met Emine, je moet de verantwoordelijkheid voor deze keuze niet bij de kinderen leggen, maar de ouders moeten zelf die verantwoordelijkheid nemen en daarbij wel rekening houden met wat het belang van de kinderen is. Jouw kinderen worden niet echt geschaad bij een week-op week-af schema, tenzij er zeer specifieke redenen zijn. Heel veel kinderen overleven het en vinden het prima.

Mocht het zijn dat de kinderen aangeven dat ze het te lang vinden om je een week te missen, dan kun je altijd nog kijken of je op woensdag (bijvoorbeeld) iets regelt, waardoor je de kinderen toch even ziet. Of spreekt, opbelt, skypt etc. Zulke problemen moet je proberen praktisch op te lossen en niet op een emotioneel/principeel niveau te tillen.

De tweede aanname gaat over je vraag: 'maar brengt het rust voor de kinderen'. Als ik het goed begrepen had was het je ex die rust wilde. Je hoeft daar niet aan mee te werken uiteraard, ze moet haar eigen boontjes doppen nu. Maar omgekeerd als je ervan overtuig bent dat het voor de kinderen beter is en als je beseft dat een overspannen ouder of een ouder die (tijdelijk) niet zo lekker in haar vel zit zowel voor jou als voor de kinderen lastig is, dan zou je met volle overtuiging er alles aan kunnen doen om te zorgen dat je ex-vrouw meer rust heeft. Belangen van ouders hebben effect op de belangen van kinderen.

Kinderen krijgen in elk geval geen rust van strijdende ouders. Dat is wellicht even slikken, maar het is wel zo. Bedenk vooral dat alles maar een korte tijd duurt: over vijf jaar heb je bankhangende pubers, over tien jaar zelfstandige jong-volwassenen. Het zijn geen keuzes voor de eeuwigheid.

Tsjor

Paddington

Paddington

28-10-2013 om 09:10

Roltoba

Ik begrijp dat je sommige reacties moeilijk vind, maar ik ben gaan beseffen dat de mensen die hier reageren vaak al veel verder in het proces zitten.

Bij mij is pasgeleden ook de omgangsregeling aangepast. Eerst wilde ik er ook niet aan.
Op een gegeven moment kwam ik tot het besef dat ik mijn kind niet meer kan beschermen als het bij haar vader is. Pas op het moment dat hij haar fysiek gaat mishandelen, heb ik, in mijn ogen, het recht om in te grijpen. Tot die tijd is het heel simpel. Hij is haar vader en heeft net zoveel recht om zelf beslissingen te nemen over ons kind als zij bij hem is. Ik kan het er niet mee eens zijn, maar daar kan ik verder niets mee. Dat is de reden dat ik ervoor gekozen heb om een luisterend oor te zijn voor mijn kind. Ze kan met mij alles bespreken, van leuke dingen tot moeilijke dingen. Met de moeilijke dingen kan ik haar alleen helpen door haar coach te zijn. Daarmee bedoel ik vragen te stellen als: wat zou jij eraan kunnen doen? Als zij mij om advies vraagt, dan geef ik het.

Persoonlijk denk ik dat 7 dagen op en 7 dagen af een hele goede regeling is. Het duurt net niet te lang dat het gemis te erg duurt, vooral als de kinderen de gelegenheid krijgen wel contact op te nemen met de andere ouder. Bij ons is dat geregeld met o.a. een Ipod, waarmee ons kind berichten kan versturen.
Ik denk ook dat je het los moet laten en naar een regeling moet gaan van 7 dagen om 7 dagen. De oudste is 11. Het zal niet lang duren voordat hij/zij op het voortgezet onderwijs zit. Met de stapel boeken is het makkelijker om 1x in de week te verhuizen.

Dan de relatie die jij nu hebt met je ex. Ik zou ook mijn best doen om deze te verbeteren, omwille van de kinderen. Jullie zijn de voorbeelden voor jullie kinderen, wat moeten ze ervan leren als jullie niet normaal als volwassenen met elkaar om kunnen gaan?
Probeer het los te laten, en geloof me, ik weet hoe moeilijk dat is. Uit je frustatie in een sport, of ga lekker de natuur in. Vandaag is een heerlijk dag om alle frustatie die je voelt symbolisch aan de wind mee te geven.
Wat bij mij ook altijd goed helpt is om een brief te schrijven, waarin ik al mijn negatieve gevoelens op schrijf. Vervolgens verbrand ik deze, zodat ik de brief nooit zal kunnen sturen. Dat lucht heerlijk op.

amk

amk

28-10-2013 om 12:10

omgangsregeling is geen vast gegeven

de kinderen worden groter en hebben andere behoeften, je krijgt een nieuwe relatie, een andere baan, verhuist. Elke keer zul je dan die omgangsregeling tegen het licht houden en aanpassen.
Bij ons staat dat zelfs al zeer expliciet in het convenant. (Tip van het forum hier) We hebben herzien toen dochter 4 werd en naar school ging, herzien toen vader verhuisde, als ze straks naar de middelbare gaat zal hij ook herzien worden. De wijziging gaat in het dosier bij de advocaat en niet langs de rechter.
Dochter krijgt naarmate ze ouder wordt steeds meer inspraak zoals je dat altijd moet doen met kinderen die ouder worden. Opvoeden is tenslotte begeleiden naar zelfstandigheid.

En natuurlijk je ex haar leven gunnen zoals zij dat bij jou moet doen. Je niet met dingen bemoeien waar je niets meer over te zeggen hebt. Mijn 8 jarige moet bij haar vader nog regelmatig een middagdut doen. Ik vind dat volkomen belachelijk, maar dat zal ik niet zeggen. Dat lost ze daar maar op.
Wat Paddington ook al zegt zolang het niet mishandeling of andere levensbedreigende zaken zijn heb je net zo veel rechten als de andere ouder. En je bent niet voor niets gescheiden dus zijn er dingen anders in beide huishoudens. En daar kunnen kinderen prima mee omgaan.

Japie

Japie

04-11-2013 om 07:11

Wennen

Allereerst allemaal bedankt voor jullie reacties.
Ik ben inmiddels met de kinderen aan het wennen. De kinderen gaan nu bv 2x in de week zelfstandig naar school terwijl ik al naar mijn werk ben.
Ik heb met mijn werk overlegd en als ik de ene week 28 en de tweede week 36 werk is het mogelijk.
Ben alleen bang dat als dit weer een tijdje loopt ze weer met iets anders komt.

We wachten af.

Groetjes

Fransien

Fransien

04-11-2013 om 12:11

Japie

Als je je werkrooster zo aanpast, zorg dan ook voor je zichtbaarheid in de week dat je minder werkt. Stuur zo nu en dan die week 's avonds een mailtje en neem je telefoon op.
Mensen wennen heel snel aan het schema van 36 uur, maar verwachten dat qua inzet ook op de week dat je minder werkt.
En zorg dat je inzet zichtbaar wordt, heel belangrijk nu de banen niet voor het oprapen liggen.

Knap

Ik vind het knap dat je het zo hebt opgelost. En ja, wellicht komt ze wel weer met iets anders, maar ondertussen worden de kinderen snel groter en die laten zich op een gegeven moment niet meer alles aanleunen. Prettig dat je baas zo goed meewerkt. Ik hoop dat jij en de kinderen in elk geval rust ervaren na het wennen.

Tsjor

Ook van mij

Ook van mij de virtuele complimenten voor hoe je dit hebt opgelost, maar vooral ook voor het kunnen loslaten van je eigen standpunt toen met meebuigen wellicht iets voor je kinderen te bereiken was. Chappeau. Ennuh: komt tijd, komt raad. Het is nu in ieder geval geregeld.

Knurf

Knurf

05-11-2013 om 07:11

knap!

Het wordt eentoning maar ook van mij complimentene, dat heb je goed opgelost. Goed voor jezelf, goed voor de kinderen. En wat je ex in de toekomst verzint, zie je dan wel weer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.