Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Reneka
10-12-2010 om 12:12
Mijn dochter wil naar 'mama'
Sinds enkele weken woont mijn vriendin ergens anders. Het is niet de bedoeling dat ze terugkomt naar ons huis. We hebben een dochter van 2 jaar en nog wat. Ik probeer heel lief te zijn voor mijn dochtertje als je bij me is. Toch zegt mijn dochtertje steeds dat ze naar het huisje wil (het nieuwe 'verblijf' van mijn vriendin). Ook huilt ze veel en roept om haar moeder. Ik vind het heel erg pijnlijk allemaal. Ik kies er absoluut niet voor om uit elkaar te gaan, vooral ook vanwege mijn dochtertje. Moet ik mijn dochtertje nu meer naar 'Mama' brengen?
Graag jullie raad,
rené

koentje
Reneka
Sneu voor haar, maar nee ik zou haar zeker niet te snel terugbrengen naar haar moeder. Kinderen van deze leeftijd zijn vaak meer aan mama dan aan papa gehecht. IK zou proberen haar af te leiden en gewoon samen leuke dingen doen. Als ze bij het slapen gaan of andere dingen die minder leuk zijn, maar wel moeten, naar mama vraagt zou ik gewoon bevestigen'ja, mama is leif he, maar nu gaan we.... en dan en dan ga je weer naar mama'
Besef dat zij aanvoelt hoe pijnlijk het ook voor jou is . Het is nog maar enkele weken: voor je dochter is het moeilijjk om aan de situatie te wennen: dat is niet in een keer gebeurd. Maar haar nu direct terugbrengen naar mama is het begin van het einde van je contact met haar!
En nog een tip: zorg ervoor dat je niet , omdat je het zo zielig vindt, in van alles toegeeft om maar te zorgen dat ze het leuk heeft bij jou. Zorg echt voor structuur en de bekende gang van zaken zoals ze die kent van toen jullie samen waren. De dagstructuur, de regels over andere dingen; snoepen, tv kijken, weet ik wat!
Maar sterkte!

amk
Hoort er bij
ook bij gezinnen die niet uitelkaar gaan, zegggen kinderen dit bij deze leeftijd. Alleen komt het bij ons harder aan.
Mijn dochter is nu 5 en wij zijn al 4 jaar uitelkaar, maar nog steeds beweert ze bij mij dat ze naar papa wil en anders om. Wij gaan daar niet in mee, en zeggen dat WIJ hebben af gesproken dat ze op dat moment daar is waar ze is. En dat dat niet verandert.
Wat Koentje al zegt, houd zo veel mogelijk de structuur aan die je had.

tsjor
10-12-2010 om 16:12
Heel moeilijk
maar heel voorzichtig toch een paar tips:
vast avondritueel: iets aan mamma (foto) vertellen of mamma (foto) een kusje geven.
Bij leuke dingen: plakboek maken en meegeven naar mamma, zodat ze samen kunnen kijken. Plakboek met foto's, maar kan ook met blaadjes, knipsels etc.
Zelf toch maar veel knuffelen en laten wennen aan jouw geur.
Eventueel: pyama van mamma als nachttutje voor de geur van mamma.
Zijn er al vaste afspraken wanneer ze moeder weer ziet? dan kan een afscheurkalender ook werken.
alhoewel sommige kinderen van dit soort dingen juist weer meer heimwee krijgen. Dan helpt alleen afleiding en veel fysieke inspanning.
Tsjor

Emine
11-12-2010 om 09:12
Opmerking
Ik zie dat je 'mama' schrijft, tussen aanhalingstekens. Laat dit alsjeblieft niet de houding zijn die je naar je dochter aanneemt, want dan belandt zij in loyaliteitsconflict.

Sancy
11-12-2010 om 10:12
Dacht het wel
"We hebben een dochter van 2 jaar en nog wat". Lijkt me dat het wel dr moeder is.
Reneka, ik kan me alleen maar aansluiten bij wat al gezegd is. Blijf herhalen dat dit de afspraak is die haar ouders hebben gemaakt, erken haar gevoel en maak het gezellig bij jou. En inderdaad, ga haar niet overmatig verwennen omdat het zielig zou zijn. Ze is gebaat bij helderheid en consequent gedrag.

mirre
11-12-2010 om 22:12
Herkenbaar
Mijn zoontje van 3 snapt er ook niks van. Roept steeds om papa, zegt steeds dat gaat papa doen etc.
Verder wil hij ook naar papa (vooral als ik hem straffend toespreek) maar ik hoorde ook dat hij van de week toen papa er was en hij wakker werd hij om mij gehuild had dus tja, dat doet jouw dochtertje vast ook als ze bij je ex-vriendin is.
Sterkte!
Groetjes,
Mirre

Yura
13-12-2010 om 12:12
Achterdochtig
Wat zijn jullie achterdochtig zeg, ik dacht dat de aanhalingstekens er stonden omdat de dochter mama zegt, lijkt me logisch dat de vader zijn ex niet met mama aanspreekt. Hoewel ik ze wel ken hoor mannen (vooral boven de 70) die hun vrouw met mama aanspreken.

Rosase
13-12-2010 om 19:12
Juist yura
Dat dacht ook. Eigenlijk dus gewoon om de spreektaal van het kind aan te geven.

Emine
14-12-2010 om 11:12
Tsjonge jonge.....
...je moet hier echt oppassen wat je schrijft geloof ik. Gewoon meedenken en dat opschrijven is er steeds minder bij. Voor je het weet wordt je beschuldigd van achterdochtig zijn zoals hier en zoals ik in draadjes hierboven zie van 'het geven van ongewenst commentaar' en 'bekrompen zijn.' Mensen toch, is het een forum of is het dat niet?
Overigens is Reneka denk ik de enige die antwoord kan geven op de vraag waarom mama tussen aanhalingstekens staat en lijkt het me wat misplaatst om voor de een in te vullen wat hij bedoelde en de ander aan te spreken.

Reneka
15-12-2010 om 15:12
'mama'
Ja, dat 'mama' slaat meer op het 'mama' van mijn dochter. We hebben er geen belang bij dat er een vijandige toon gezet wordt. Ik zeg af en toe 'mama is lief', hoewel ik dat natuurlijk voor mijn dochter doe, niet omdat het zo in me opkomt.
Dank voor al jullie reacties!
René