Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Mijn dochter ontmoette de nieuwe vriendin van mijn ex

Ik zit met een knop in mijn maag, een naar gevoel en ik weet niet of die terecht is of niet.

Mijn ex en ik hebben een geweldige dochter van 6 jaar. In het laatste jaar is het contact tussen mijn ex en ik totaal verzuurd. Zo hard dat we niet meer spreken en al het regel, ophalen en brengen geregeld word tussen mij en zijn familie. Zo hoeven we elkaar niet te rieken of te zien. Mijn dochter is ongeveer 1/3e van de tijd bij haar vader. Om de twee weekends en in de langere vakanties een week.

Nu ontdekte ik laats uit de mond van mijn dochter dat haar papa een nieuwe vriendin heeft . Ik ben neutraal en positief gebleven. Maar had toch veel vragen. Wie is die vrouw? Wat hebben jullie gedaan? Is ze blijven slapen? Hoe ziet ze eruit? Is het wel ok om mijn dochter te bombaarden met vragen? Mijn hoofd sloeg even tilt. Hoe kan ik contact maken met de potentiele stiefmoeder van mijn dochter als ik geen contact heb met haar vader. Welke rol gaat ze spelen in het leven mijn dochter? Moet ik genoegen nemen uit het feit dat de informatie van mijn dochter komt? Praat ik best met de familie omdat alle communicatie al via hun gebeurd? Is dit domme jaloezie? Ik weet het even niet.

Maar dat is niet het enigste wat mijn dochter mij te melden had. Ook heeft haar papa haar gezegd dat als ze 12 is ze zelf mag kiezen hoelang ze naar haar papa kan gaat. Dat schoot bij mij in het verkeerde keelgat. Ze is 6 en hij plant nu al dat zaadje in haar hoofd. Natuurlijk zou mijn dochter haar vader meer willen zien. Zij weet niet wat ik weet en waarom de regeling is hoe hij vandaag is. Dat voelt voor mij al non respect tegenover mij en brainwashing tegen over haar. Of overdrijf ik weer?

bieb63

bieb63

04-10-2016 om 12:10

Ingrid

Dat je ex een nieuwe vriendin heeft, is zoals het is. Natuurlijk, als jullie on speaking terms waren, zou dat vast anders gecommuniceerd zijn, zou je haar ontmoet hebben enz. Maar aangezien jullie nu niet met elkaar praten en elkaar niet zien, gaat dat zo. Vervelend, maar dat is wel inherent aan jullie huidige niet-contact. Laat het op z'n beloop vooraleerst.

Wbt dat laatste: je weet niet hoe dat gegaan is, vul het niet direct zelf in en voel het niet direct als non-respect (alhoewel je ex vast nu niet bezig is met respect jegens jou). Je hoort het van een kind van 6. Wellicht heeft ze tegen je ex gezegd, dat ze wel vaker naar hem toe zou willen. Heeft hij wellicht gezegd dat het nu zo het beste is, maar dat als ze 12 is, daar ook zelf beslissingen over mag nemen. Dat is zoals het is.

Taruh

Taruh

04-10-2016 om 13:10

verwachtings management

Ik zou wel beginnen met verwachtingsmanagement bij je dochter want kinderen van 12+ mogen niet kiezen maar worden slechts gehoord als de ouders er samen niet uitkomen waarna de rechter op basis van alle input een beslissing neemt. Is nogal een verschil. Best kans dat je dochter het verkeerd 'vertaald' heeft. Maar aangezien veel mensen dit denken kan het ook wel kloppen. Maar je dochter is nog maar 6, in 6 jaar kan er veel veranderen en zal je dochter ook veel bij leren.

De nieuwe partner van je ex, ja dat is nu zo omdat jullie niet met elkaar communiceren.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

twee zaken

Dat je ex een nieuwe vriendin heeft, daar is toch niets mis mee? Omdat je geen contact meer met je ex hebt, zul je die vriendin ook niet zo snel zien, vermoed ik. Je zou eventueel bij de familie kunnen "vissen", wat voor type het is. Hou het hoe dan ook altijd positief als het ter sprake komt ("wat léuk voor hem!").

En bedenk: je kunt het hem moeilijk verbieden.

Wat het "zaadje" in het hoofd van je dochter betreft: laat het los. Zes jaar later is voor een kind van die leeftijd niet te overzien, bijna een mensenleven, zo lang. Als ze er over praat kun je dat ook luchtig aangeven: "Joh, dat zien we tegen die tijd wel weer!"

Laat het los. Want je kunt er geen invloed op uitoefenen.

tante Sidonia

tante Sidonia

klopt

Inderdaad not done, om bij je dochter te gaan lopen vissen naar de nieuwe vriendin. Laat dat gewoon los en probeer luchtig en positief te reageren, vragen die voor je dochter belangrijk zijn mogen wel. Vind jij haar aardig, vond je het leuk dat zij er was?

Wat betreft het zaadje. Dat snap ik. Heel vervelend, hoewel je niet weet wat er precies gezegd is. En ook onterecht want alle contact moet toch plaats vinden in overleg met jullie beiden, ook als ze 12 geweest is.
In geval van onenigheid worden kinderen vanaf die leeftijd gehoord: dat wil niet zeggen dat zij alles zelf kunnen bepalen vanaf die leeftijd. Dus misschien kun je dat voorzichtig wat relativeren, 'dat zien we tegen die tijd wel'. Maar wel jammer dat het ter sprake gebracht wordt bij zoń meisje. Alsof zij nu al zit te wachten op dat loyaliteitsconflict...

Paddington

Paddington

04-10-2016 om 14:10

Vervelend

voor jullie dochter dat het zo slecht gaat tussen haar ouders.

Ik zou, ondanks dat het wellicht heel moeilijk is, toch proberen weer iets van contact op te bouwen. Bij mij en mijn ex werkt het als ik heel zakelijk blijf in ons contact. Het contact is voornamelijk per e-mail. Soms belt mijn ex (doet dan poeslief). Ook dan ben ik heel zakelijk. In een face-to-face heb ik moeite met zakelijk blijven. Dat werkt dus ook niet. Dit ondanks dat hij per e-mail heel vervelend kan zijn.

Verder het zaadje, tja. Lekker laten gaan. Aan dochter aangegeven dat jullie dan wel zullen zien. Dat jullie nu samen deze afspraak hebben gemaakt voor jullie dochter. En als je dochter dan bepaalde vragen stelt in de trant van waarom papa, kun je gewoon antwoorden: weet ik niet. Het is wel belangrijk dat je het heel neutraal brengt.

Mocht je moeite hebben met het opstarten van de communicatie kijk dan naar mogelijke hulp bij jullie in de buurt. Voor jullie kind is dat echt belangrijk.

Zelf initiatief genomen

Ondanks dat wij toen nog goed met elkaar communiceerden moest ook ik van de kinderen horen dat ze kennis hadden gemaakt met de nieuwe vriendin van hun vader. Mijn ex wilde en wil nog steeds alles compleet gescheiden houden en wilde aanvankelijk niet eens zeggen waar zijn vriendin woonde terwijl mijn kinderen daar wel verbleven. Over een kennismaking werd niet gesproken. De kinderen zouden met hen en haar gezin op vakantie gaan en het leek me zo raar dat ze met een voor mij vreemd iemand zouden gaan. Uiteindelijk adviseerde iemand mij om haar uit te nodigen op de koffie en zijn ze samen hier geweest. Dat gesprek ging best goed al was het heel oppervlakkig, maar goed dat is ook wel te verwachten. Helaas ging het daarna mis omdat deze vriendin zich overal mee ging bemoeien en mijn ex voorkauwde wat hij moest mailen en hoe de omgangsregeling moest zijn ook ging ze met mijn ex-schoonfamilie in gesprek over mijn "situatie". Erg pijnlijk allemaal, vooral voor de kinderen die hun vader nu nog minder zien.
Het kan mij weinig schelen dat er een nieuwe partner is maar ik vind wel dat je naar de andere ouder het fatsoen moet hebben om dit te melden en om diegene voor te stellen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.