Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Paddington

Paddington

21-01-2013 om 08:01

Met verbazing luisterde ik naar mijn ex Moeilijke ex is ineens redelijk

toen hij zaterdag aan de deur stond. Hij bood zijn verontschuldigen aan voor zijn uitlatingen van de laatste tijd.
Een beetje achtergrond informatie:
Ik lig sinds maart vorig jaar in scheiding. Mijn ex heeft mij financieel totaal afgesloten, terwijl ik geen eigen inkomsten had. Het enige dat hij betaald is de hypotheek. Dit komt neer op een bedrag van ongeveer 700,- netto per maand. Meneer heeft een netto inkomen van tussen de 7000,- en 8000,- euro. Hij betaald niets voor zijn dochter.
Gelukkig heb ik sinds september werk en een betaalde stage, dus nu red ik het financieel wel. Tenminste, zolang hij de hypotheek betaald.
Sinds september zijn de e-mail die ik van mijn ex krijg steeds grimmiger geworden. Er staan dingen in als: "go f*** yourself", "domme doos", "profiteur", "bloedzuiger" en nog meer van dat soort dingen.
Zaterdag dus aan de deur een "het spijt mij"... Ik weet even niet wat ik ervan moet denken. Hij is heel erg egoïstisch, altijd al geweest. Hij liegt de boel aan alle kanten aan elkaar. Bijvoorbeeld: hij heeft tegen mij gezegd dat er echt geen ander is... Een week later krijg ik bewijs in handen dat hij al maanden met een ander is. Hij maakt iedereen wijs dat ik een ander had, dat hij daarom bij mij weg is.
Nu wil hij een gesprek woensdagavond. Ik heb daarmee ingestemd, maar ik weet eigenlijk niet zo goed wat ik met het gesprek aan moet.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monni

Monni

Hij heeft wat van je nodig

Zoals de titel al zegt hij heeft wat van je nodig. Hij wil wat van je.
Hij is altijd al egoïstisch geweest zeg je dus dit plotselinge aardige gedrag zal wel nodig zijn om er uiteindelijk zelf beter van te worden.
Doe er je eigen voordeel mee! Trap er niet in maar maak er slim gebruik van.

Tijgeroog

Tijgeroog

En dus

Hoor hem aan woensdag, als hij iets wil geen toezeggingen doen of akkoord gaan, maar alleen zeggen dat je erover zal nadenken. (En hier in de groep gooien Indien nodig (na je bedenktijd) afspraken op papier zetten.

Bellefleur

Bellefleur

21-01-2013 om 09:01

Woensdag

Is hij alleen verbaal agressief? Is het slim om een derde persoon bij het gesprek te betrekken?

MariaV

MariaV

21-01-2013 om 10:01

Net als tijgeroog

Luister alleen, en maak (liefst voortdurend) aantekeningen. Zeg zelf helemaal niks, geef je gevoelens niet prijs, beloof al helemaal niets. Maak hem heel duidelijk dat hij mag praten en dat je naar hem zult luisteren, en dat hij verder helemaal niks hoeft te verwachten. Zeg bij alles: ik weet het niet, ik zal erover nadenken. En dan gooi je zijn vragen/opmerkingen hier of bij je familie/vrienden in de groep.
En dan ben je nog heel aardig, want als iemand je zo uitgescholden heeft, hoef je wat mij betreft helemaal niet meer naar hem te luisteren. Hij heeft te veel goodwill verspeeld.
Maria

mijk

mijk

Zijn nieuwe liefde wordt achterdochtig

die heeft de meest vreselijke dingen over jou gehoord en nu begint ze te zien dat het niet helemaal klopt. Ze overweegt jou te bellen en dus moet jij iets milder over hem denken.

Tenminste zo ging het bij een kennis van mij

Mijk

koentje

koentje

Misschien, heeeeeeel misschien

heeft hij het licht gezien en is er echt sprake van oprechte spijt?
Heeft hij een bijna-doodervaring gehad of zo?

Geloof in het goede van de mens.............

Paddington

Paddington

21-01-2013 om 11:01

Bedankt voor de goede tips

Een bijna dood ervaring lijkt mij sterk. Wel een gesprek met zijn advocaat. De laaste mailwisseling ging over de vakantieplanning. Nadat ik uiteindelijk een akkoord met mijn ex had bereikt, heb ik het hele zwikkie
naar onze beider advocaten gestuurd. Ik had namelijk een forward gedaan met de mededeling: Zoals u hieronder kunt lezen hebben wij overeenstemming bereikt over de vakantieplanning t/m/ augustus 2013.
Dat is trouwens wat ik altijd probeer in mijn mails naar hem toe: zakelijk en neutraal.

Ik zal zorgen dat ik aantekeningen kan maken, een hele slimme tip. Ik had zelf al zitten denken om het gesprek op te nemen, maar ik ben bang dat zoiets teveel druk geeft bij hem. Dan heb je natuurlijk ook het risico dat het gesprek langer duurt dan de opnametijd die ik beschikbaar heb. Ik wil proberen het gesprek uiterlijk neutraal in te gaan, van binnen op mijn hoede te blijven. Het zou natuurlijk fijn zijn als ik dingen voor elkaar krijg voor onze dochter.

Tot nu toe is hij "gelukkig" alleen verbaal agressief. Wel kom ik er nu achter op welke manieren hij mij altijd heeft gemanipuleerd. Een voorbeeld, dagen achterelkaar chagrijnig rondlopen als ik zijn ogen een "fout" had gemaakt. Ik denk dat ik zorg dat er iemand in huis is, zonder dat die bij het gesprek komt zitten. Mocht het dan uit de hand lopen dan is die persoon er heel snel bij.

Zijn vriendin, tja, ik ken haar al een tijdje. Zij en haar man waren namelijk vrienden van ons. Ik heb niet de indruk dat zij mij gaat bellen. Ik weet namelijk dat mijn ex haar angstvallig buiten onze mailwisselingen houdt.

Anneau

Anneau

21-01-2013 om 14:01

Spannend gesprek

Dat is nogal een ommekeer van je ex dat hij nu opeens wil praten. Dat jij daarmee instemt, zegt meer over jou dan over hem. Het siert je.
Waar vindt het gesprek plaats? Is dat een plek waar jij ook weg kan of is het in jouw huis?
Heb je aangegeven hoeveel tijd je hebt? Ik vind dat zelf altijd prettig om een eindtijd te stellen bij een moeilijk of emotioneel zwaar gesprek. Je kan altijd een 2de afspraak maken. Langere gesprekken leveren niet altijd betere gesprekken of betere afspraken op. Hoe korter tijd voor een gesprek, hoe sneller je tot de kern moet komen. Dat levert vaak meteen veel duidelijkheid op.
Vraag wat de reden, aanleiding of het onderwerp van het gesprek is.
Onderteken niets, zeg niets toe.
Neem je gesprek op. Het is natuurlijk wel netjes om te zeggen dat je dat doet maar het hoeft niet. Je mag namelijk altijd je eigen gesprekken opnemen. En ik kan mij zo voorstellen dat je nog wel eens wil terughoren wat wat hij zoal zei en wat jij antwoordde. Aangezien er een tijd is afgesproken kan dat ook binnen opname ruimte van je telefoon bijvoorbeeld.

Succes!

MariaV

MariaV

21-01-2013 om 14:01

Half uur

Anneau snijdt een belangrijk punt aan: hou het kort. Zeg als hij binnenkomt meteen: Sorry, maar er is iets tussen gekomen, ik moet absoluut zo-en-zo laat even weg (of: een belangrijk telefoontje plegen, ofzo). En dat is 20 minuten of uiterlijk een halfuur nadat hij binnenkomt. Zo moet hij bij het onderwerp blijven en kan hij niet allerlei ongewenste zijpaden op. Meestal is zo'n periode voor jullie allebei ook kort genoeg om niet boos te worden. Als het bijna zo laat is, rond je af en sta je op (en trek je je jas aan, als dat je smoes was). Spreek desnoods met een buurvrouw af dat je even bij haar komt totdat je ex de straat uit is (ik neem aan dat je dochter wel heel even alleen kan blijven). Het gaat hem natuurlijk geen donder aan wat je precies moet doen, mocht hij het lef hebben te vragen was er zo belangrijk is. "Iemand heeft me nodig" is in dat geval genoeg.
Mocht je bang zijn dat hij verbaal of fysiek agressief wordt, zorg dan dat jij het dichtste bij de deur zit. Maar zet hem ook niet klem in een hoekje, dat voelt te onveilig en kan juist agressie uitlokken. Bij agressie, wat dan ook, open je resoluut de deur en verzoek je hem dringend direct te vertrekken: zo kun je niet tegen me praten/me niet behandelen! Misschien is het een idee om iemand van de buren even te vragen een oogje in het zeil te houden of zolang op de bovenverdieping te gaan zitten. Of misschien kun je een logee regelen? Ook een goede reden om het kort en netjes te houden.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

21-01-2013 om 17:01

Als de vos de passie preekt...

...boer, pas op je ganzen!

Mijn tip is om niets toe te zeggen, verbaal noch schriftelijk, niets te ondertekenen, maar bij elk voorstel antwoorden dat je daar over na wil denken.

Noem me gerust een wantrouwende doemdenkster, maar ik heb in mijn leven iets teveel mensen meegemaakt (al is mijn ex gelukkig niet zo), die opeens poeslief worden... Als ze je nodig hebben. Vooral iets waar jij niet blij van wordt.

Ik hoop dat ik het fout heb ;-)

Paddington

Paddington

22-01-2013 om 14:01

Weer een mail, nu met een verzoek tot uitstel naar een week late

Ik weet even niet wat ik daar van moet denken. Hij schijnt een dubbele afspraak te hebben.
Ik krijg een beetje de kriebels. Wat is er belangrijker dan dit gesprek? Is dit een spelletje dat hij speelt? Moet ik hier mee akkoord gaan?

Pff... ik wordt gek van die vent.

Anneau

Anneau

22-01-2013 om 16:01

Aan jou de keuze

Aan jou de keuze of je een gesprek wilt. Je kan ook kiezen om een mail te sturen en zeggen dat hij het op de mail kan zetten, dan kan jij er over nadenken. Als hij het niet belangrijk genoeg vindt om het zo snel mogelijk te bespreken, waarom zou het belangrijk voor jou zijn om dat gesprek te hebben?

Sancy

Sancy

22-01-2013 om 19:01

Niet gek worden: adem in, adem uit en laat los. En vergeet niet te genieten van het feit dat het nu kan .
Je ex wil iets met je bespreken, zei hij. Nou,rustig afwachten lijkt me. Je kunt hem simpelweg antwoorden dat het een week later ook kan (of niet, of dat je dan wel kunt maar slechts een half uur hebt voor hem en ondertussen mag je gewoon verder gaan met je leven hoor.
Trouwens (nog naar aanleiding van je startposting): is het toeval dat zijn mails grimmiger werden in september, of denk je dat verband houdt met het werk en de stage? Op mij komt het over alsof het hem erg tegenviel dat je ook zonder hem kunt .

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-01-2013 om 23:01

Waarom niet

zeggen dat je dat absoluut niet uitkomt en of ie het niet op de mail kan zetten? Dat is voor jou toch veel makkelijker en fijner, of niet?!

Paddington

Paddington

23-01-2013 om 17:01

Ik had hem geantwoord dat ik de week later niet kan, maar wel no

een week later. Ik zit namelijk in de afrondingsweken van mijn studie en moet wat opdrachten afronden.
Vandaag kreeg ik weer een mail dat hij 6 februari niet kan en dat hij graag op kortere termijn een afspraak wil maken.

@Ginny, misschien heb je wel gelijk. Toen wij nog getrouwd waren zei ik meestal ja tegen alles wat hij wilde. Dat doe ik nu niet meer. Ik denk dat hij daar ook moeite mee heeft.

Dan...

Zou ik terug mailen: "we hadden een afspraak voor vandaag maar die wilde jij verzetten. Ik kan 6 februari of nog een week later, eerder hoe dan ook niet. Als het niet kan wachten zet je het maar op de mail"
En dan vooral ook daaraan vasthouden.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-01-2013 om 09:01

Kans voor jou

Hij wil graag een afspraak op korte termijn. Vertel hem maar dat je weinig tijd hebt, maar dat je dan en dan (dan kun je een stuk of drie mogelijkheden noemen die jou goed uitkomen) wel een half uurtje/uurtje vrij kan maken. Dan stel je je behulpzaam op, maar zijn er alleen maar mogelijkheden die prettig voor jou zijn.

Paddington

Paddington

25-01-2013 om 16:01

Bedankt voor alle tips

Ik ga hem voorstellen om het gesprek in een restaurant te houden, met een kop koffie.
Ik zal hem ook een paar data en tijden gegeven die mij het beste uitkomen. Het mailtje staat al klaar, maar ik laat het altijd even bezinken, voordat ik hem een mail stuur. Dan kan ik het nogmaals doorlezen om er zeker van te zijn dat er geen stekeligheden in staan.

Even laten bezinken

Goed van jou! En ik ben ondertussen ook wel nieuwsgierig waar hij je nou over wil spreken. Laat je 't ons ook nog even horen? ;-)

koentje

koentje

27-01-2013 om 10:01

Tjee...

wat ben jij verstandig. Dat zou ik ook moeten doen. Heel veel succes met je gesprek. Ik ben benieuwd.

Paddington

Paddington

27-01-2013 om 22:01

Het gesprek is gepland

Het wordt zaterdag 9 februari om 11:00. Ik ben benieuwd.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

MariaV

MariaV

28-01-2013 om 12:01

Goed idee

Afspreken op een openbare plek vind ik een heel goed idee. Dan kun je vertrekken wanneer je maar wilt plus er zijn andere mensen in de buurt. Zorg alleen wel dat je apart vertrekt, bij mij is het na zo'n gesprek buiten op de stoep nog wel eens misgegaan. Lees volgende week de tips in dit draadje nog een keer door, er is veel nuttigs voorbijgekomen (hou het kort, maak aantekeningen, beloof niks). Enne, hij had bijkbaar toch niet zo heel veel haast :-)

Anneau

Anneau

28-01-2013 om 21:01

Denk ook

Denk ook aan welke vriendin je vraagt of die vanaf 12 uur even tijd heeft voor jouw verhaal. Hij kan natuurlijk een zakelijke vraag of voorstel hebben maar ook een persoonlijke. De ex van een vriendin wilde haar nog even opbiechten wat hij allemaal fout had gedaan en waarom. Als je dat wel wil horen, geen probleem. Zoniet, neem je dan door wat je wil doen (bijv weggaan). Hoe ziet de rest van je zaterdag eruit, druk of juist niet, ben je flexibel genoeg in verplichtingen of voornemens voor het geval je of afleiding nodig hebt of rust.
Zorg in elk geval dat je alle boodschappen al in huis hebt.

koentje

koentje

29-01-2013 om 10:01

Oke....

heel veel succes....we verwachten natuurlijk zaterdag 9 februari rond een uur of een bericht.... ☺

Paddington

Paddington

29-01-2013 om 10:01

Natuurlijk laat ik hier de uitkomst van het gesprek weten

Hij heeft een agenda gemaakt, dus ik denk niet dat het een uiteenzetting wordt van wat hij allemaal fout heeft gedaan. Daarbij komt, in zijn ogen heeft hij niets fout gedaan. In zijn ogen ben ik degene geweest die alles fout heeft gedaan. Dat hij al maandenlang een ander had, tja, dat heb ik gedaan. Als ik een betere echtgenote was geweest voor hem, dan had hij zijn heil niet bij een ander hoeven te zoeken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.