Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

man zegt vertrouwen in mediator op, hoe verder

Thera

Thera

15-11-2018 om 19:11 Topicstarter

Miss

Zwaar zeg. Waarschijnlijk heb je toch relatief gezien iets van rust ervaren bij het feit dat er even niks aan de hand was (of is dat niet eens zo te noemen?) En dan pats... Even een persoonlijke vraag: heb je een aparrte plek in huis om te slapen? Ik ga wel eens het begin van de nacht op de bank slapen. Dan maak ik het voor mezelf zo gezellig mogelijk. Met het idee zeg maar dat ik dat in ieder geval mezelf gun. Sterkte

Miss

Miss

15-11-2018 om 20:11

Er zijn momenten van " ligt vertrouwen"
Een rustig vaarwater moment noem ik het.
Heel langzaam aan, maar zoals nu ook. Ben ik diep teleurgesteld. En let op, hij komt straks thuis zich van geen kwaad bewust.

Het feit dat hij nu gewoon weg is gegaan, gaat weer in het potje. ( omdat ik nu zijn steun meer nodig heb dan ooit, vandaag een symbolische dag is van ons samen en zoon hem smeekte)

Maar goed ik ga het benoemen. Maar geen discussie meer aan. Verspilde energie. Ben er momenteel veel te moe voor.
Het enige wat er zo gebeurd is dat op een geven moment het dekseltje in de toekomst ervan af knalt en dan is het echt te laat. ( door dit soort acties steeds, alsof je immuun gaat worden voor noem ik het wel eens, dat is wat jij bedoeld )

Een tijd terug sliep ik op de bank, vanwege mijn hondje( pup) die ik niet kon missen, mijn steun en toeverlaat die ik kreeg voor dit hele circus, ze is echt mijn troostlapje.
Maar door boosheid kroop ik er weer in. In zn bui van : dit is potverdorie mijn bed. Jij ging vreemd. Zoek het even lekker uit. Donder zelf op.
Dus slapen samen. En weet je dat gaat mij goed af. Omdat ik ook nog van hem houdt. Anders maar het is er nog, een mini skull lijntje... En dan kan ik ook best koppig zijn, boos of verdrietig in mijn kussen gedoken liggen met oortjes in om mediatie te luisteren en daar mee in slaap te vallen.

Maar ik begrijp jou wel.

Jo Hanna

Jo Hanna

16-11-2018 om 02:11

ik snap het niet

Ik heb je verhaal al een paar keer gelezen en het wordt me niet helder genoeg om iets zinnigs te kunnen zeggen over 'hoe verder'.

Wat ik niet goed begrijp: je man wijst op volstrekt irrationele gronden een professionele mediator af. Jij denkt dat je er eventueel met hem alleen zou kunnen uitkomen. Maar is het niet een teken aan de wand dat een mediator, een professionele schipperaar, hem geen grens kan stellen op basis van de werkelijkheid? Hij leeft in zijn eigen verhaal. Waarom zou hij er met jou samen gaan uitkomen? Ga jij hem die grens níet stellen? Mag hij van jou wél schadelijke dingen beweren die nergens op gebaseerd zijn? Hoeveel ga jíj schipperen om zijn stemmingen te managen om ervoor te zorgen dat hij bijdraait en dat niet doet? En hoe lang werkt dat? Mijn ervaring is dat dit soort 'neigingen' blijven terugkomen als de ander zich onder druk voelt staan en dat het uitputtend is en tegen je eigen belangen ingaat om degene te moeten zijn die in zo'n situatie de (hele) verantwoordelijkheid neemt. Misschien schat jij dat anders in?

Je wil hem laten dobberen. Omdat hij zelf de verantwoordelijkheid moet nemen voor scheiden of niet scheiden. Maar ga jij je afhankelijk maken van of hij die verantwoordelijkheid gaat nemen? Je man klinkt niet als iemand die die verantwoordelijkheid gaat nemen. Zeker als jouw analyse klopt dat dit eigenlijk een straf is en dat jij eigenlijk in het gareel moet komen, zal hij het allemaal niet gemakkelijker en helderder maken maar juist trager en ingewikkelder. Dan is hij niet eerlijk en straight en dat zal hij dan ook niet worden. En dan dobber jij.

Dat wil zeggen, als hij niet ergens overschakelt naar destructief. Ik kan uit je verhaal niet opmaken wat precies de problematiek is, maar hij lijkt me niet iemand die 'gewoon' fout bezig is. Zijn gedachtengangen, zoals jij ze beschrijft, zijn agressief. Als hij zegt tegen een vriend dat hij je kapot gaat maken, wat denk jij daar dan bij? Neem je dat serieus? Hij wil je straffen, zeg je. Hoever denk je dat hij daarin gaat? Hoe onvoorspelbaar is hij? Hij wil iets schadelijks tegen jullie kinderen zeggen. Daar lijk je je niet druk om te maken. Bij mij wek je de indruk dat jij en je kinderen niet in een veilige situatie leven. Dat dobberen van hem, waar kan dat toe leiden? Is het niet veiliger om duidelijker grenzen trekken?

Zoals je het beschrijft, lijkt hij me een man die ervan overtuigd is dat jij zorgt voor zijn ongeluk. Zelfs als de stress nu afneemt en zijn heftige gedrag daarmee ook, dan nog is daarmee jouw relatie met hem niet per se verbeterd. Hij ziet jou positief zolang hij zich goed voelt. Maar als de volgende stresstoestand zich aandient, valt hij terug op zijn vijandige gedrag en dan begint het weer van voren af aan. Hij lijkt mij kortom, geen man om je op wat voor manier dan ook nog afhankelijk van te maken tenzij hij op dit moment, actief, klip en klaar verantwoordelijkheid zou nemen voor zijn gedrag, de realiteit zou zien en zeer intensief en actief in behandeling zou gaan. Daar is allemaal totaal geen sprake van. En toch lijk jij samen met je kinderen per se binnen zijn actieradius te willen blijven. Ik kan dat echt niet plaatsen in wat ik verder lees. Want je lijkt me een nuchtere, sterke vrouw die veel werk verzet heeft.

Groet, Jo Hanna

Larisse

Larisse

16-11-2018 om 07:11

onvrij

Thera, je leven met je mam klinkt erg onvrij.

Is dat wat je jezelf gunt? Ben je niet meer waard?

Wat houd je tegen om je echt los te maken van zo'n naar huwelijk? Je kinderen? (of ook nog iets anders?) Hoe oud zijn ze?

Begrijp me goed, ik zit ook al meer dan 15 jaar in de ellende (zeker niet dagelijks en het is ook zeker niet elke periode dramatisch). Ik begrijp dus alles van het uitstellen van een echtscheiding😉.

Maar nu ik verder ben, weet ik wel: dit is niet het leven dat ik MEZELF gun. De hele tijd alles om hem laten draaien, rekening met zijn grillen te houden, bang zijn dat hij boos kan worden als ik iets zeg, balen als ik zijn auto buiten hoor en weet dat hij weer thuis is...).

Ik vraag me af: wil je dit leven echt nog lang volhouden? En zo ja, wat is daar de reden dan van?

Thera

Thera

16-11-2018 om 08:11 Topicstarter

Jo Hanna

Ik merk dat je het best heel goed snapt. Ik was gisterenavond mijn aantekeningen die ik vrij gedtailleerd heb gemaakt van wat er zich in in ons gezin voordeed en gesprekken tussen mij en mijn man aan het doorlezen en werd zelf ook weer doordrongen van het uitzichtloze.

Maar de lijn die er in zit was me niet altijd zo duidelijk. En ook al lijkt mijn man niet te kunnen veranderen, mijn opstelling is wel aan evolutie onderhevig.

Ik voel aan dat je bericht heel erg ter zake is. Dat ik er nog wat aantekeningen bij zet, doet daar niets aan af.

Ik zeg niet dat ik wel kan wat een mediator niet kan, ik bedoel we/hij/ik proberen wat voorwerk te doen en dan gaan we allebei naar onze eigen advocaat.

Ik ben denk ik steeds beter in staat om niet op zijn ingewikkeldheden in te gaan. Dat zal ik ook bij een scheiding nodig hebben.

Ook als we scheiden hebben de kinderen met hem te maken. Nu is het rustig voor wat betreft de uitspraken die hij doet over mij. Het is inderdaad de vraag of ik niet meer zelf moet aandringen op voortgang van het scheidingsproce, maar van de afgelopen 4 jaar is dit wel de minst schadelijke periode.

Ik ga er nog verder over nadenken, dank je wel voor de moeite Jo Hanna.

Thera

Thera

16-11-2018 om 08:11 Topicstarter

Larissa

Ik zal later nog reageren, ik moet zo weg. Als ik je beschrijving lees van onvrij zijn, dan heb ik dat toch iets minder. Maar ik snap je wel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.