Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Man wil tijdelijk op boot wonen...

Scheiden kan op veel manieren... maar mijn man en ik houden het geen dag meer uit bij elkaar in de buurt. We hebben vier kinderen, maar al het goede lijkt weg. Man heeft absoluut narcistische trekjes (of het een stoornis is, weet ik niet echt) en toont nooit zijn medeleven, denkt aan zijn eigen geluk en welzijn. Ik heb nooit aan scheiden durven denken, vanwege de kinderen, omdat we verhuisd zijn naar een provincie waar we geen familie of echte vrienden hebben. Ook omdat ik niet werkte. Nu sinds een half jaar wel, met een goed inkomen en parttime werk. En het lijkt of ik langzaam sterk genoeg ben om los te komen van zijn negativiteit. de zoveelste bom barstte, natuurlijk in de vakantie, en toen zei man dat hij zijn vrijheid wilde.Echt scheiden wil hij nog niet. Hij heeft een boot geerfd en wil daar gaan wonen. Ook kunnen de kinderen daar logeren.Alleen ligt dit boot in de verkoop en de opbrengst zou naar hem en zijn zus gaan. Dus totaal onzeker of hij verkocht wordt. Ook erft hij natuurlijk niets als hij hem niet verkoopt. Nu ben ik door schoonvader al onterfd, daar gaat het niet om, maar het geld zou wel naar de kinderen gaan. Ik weet nu totaal niet meer waar ik goed aan doe: wat is goed voor mij en de kinderen? Blijven wonen in ons riante huis, afhankelijk van zijn financiele bijdrage voor de hypotheek? Hem zijn vrijheid gunnen en via een ouderschapsplan afdwingen dat hij nu wel voor de kinderen zorgt, ze zelfs naar school moet brengen etc? Nu doet hij niets thuis. Hij houdt wel van ze, maar vindt dat ze hem beperken in zijn vrijheid (dat komt natuurlijk door mij, door hoe ik wil dat ze structuur en regelmaat hebben.). Kortom: het is een groot kind, in een midlifecrisis, die ik nu voor hem moet oplossen? Waar doe ik in hemelsnaam goed aan? Willen de kinderen hier blijven? MOeten zij ook accepteren dat hun vader er maar soms voor ze is, dat hij ze geen stabiel thuis biedt? Is het genoeg als ik dat als moeder alleen kan? Wie weet raad?

Afdwingen?

" Hem zijn vrijheid gunnen en via een ouderschapsplan afdwingen dat hij nu wel voor de kinderen zorgt, ze zelfs naar school moet brengen etc? "

Hoe narcistisch ook. Vaak is het gewoon onvermogen en geen onwil. Hoe boos je ook wordt. Je kunt alleen in alle redelijkheid overleggen en tot realistische afspraken komen. De realiteit is toch dat wat je man nu niet laat zien gaat ook niet gebeuren na de scheiding. Tenzij er wonderen gebeuren, maar daar kun je niet op rekenen.
Als het zo moeilijk gaat zou ik het aanbod aannemen dat hij op zijn boot gaat wonen. En als de hypotheek te groot is rustig naar een alternatief gaan zoeken zodat je uiteindelijk financieel zelfstandig niet langer kwetsbaar bent.
Hoe boos je ook bent, het valt echt niet mee, probeer jezelf kalm te houden en praktische oplossingen te zoeken.
Misschien verbetert de relatie wel van je kinderen met hun vader als ze hem op zijn boot kunnen opzoeken.

Ad Hombre

Ad Hombre

07-09-2016 om 13:09

Veere

Je bent zo te lezen net uit elkaar. Geniet ervan, laat je man lekker op een bootje zitten, doe geen overhaaste onomkeerbare dingen en zet de dingen rustig op een rijtje. Afkoelingsperiode voor iedereen.

Kaaskopje

Kaaskopje

07-09-2016 om 14:09

Huis te koop zetten?

Is het huis zo riant dat je ook wel met kleiner toe zou kunnen? Daarmee voorkom je dat je de woonlasten niet kunt dragen.

Verder sluit ik me bij de anderen aan. Laat je man naar die boot gaan. En noteer waar je tegenaan loopt. Dat kan helpen om het op een rij te krijgen.

Veere

De erfenis is voor je man en zijn zus, de kinderen erven dat pas als je man overlijdt.
Ik zou hem nu inderdaad naar de boot laten gaan, maar zijn zus kan wel vragen om de helft van de waarde van de boot. Als hij dat kan betalen is de boot helemaal van hem en dan heb je in elk geval een mooi onderkomen voor de woelige periode van een echtscheiding.
Vervolgens moet je inderdaad kijken naar andere dingen: wat is de waarde van het huis, heb je overwaarde of schulden, kun je het huis zelf kopen als je bijvoorbeeld meer gaat werken? Etc.
Een ouderschapsplan bedenken, waardoor hij zich alsnog na de scheiding gaat gedragen als de ideale vader die je graag zou zien lijkt mij niet ze heel erg realistisch. Dit is de man die je voor je kinderen hebt uitgezocht als vader, dus wellicht kun je ze helpen om dat gegeven te accepteren en er zo goed mogelijk mee om te gaan.

Tsjor

Triva

Triva

08-09-2016 om 07:09

Tsjor

Ik vraag me af of je wel het hele jaar op een boot kan en mag wonen...

Vesper Lynd

Vesper Lynd

08-09-2016 om 09:09

Even afwachten

Wil jij scheiden? Of hij al dan niet (semi-) permanent op die boot mag wonen lijkt me niet jouw probleem. Zolang thuis alles doorgaat en betaald wordt, wat is dan nu het grootste probleem? Misschien wil hij gewoon even tijd voor zichzelf. Ik zou afspraken maken over omgang met de kinderen en zelf vast rondkijken of je elders zou kunnen wonen (inschrijven voor een huurhuis?), en dit voorlopig zien als een bezinningsperiode.

Probleem bij de eigenaar van het probleem

Lekker naar die boot laten gaan. Als blijkt dat dat niet mag, is dat zijn probleem. Als hij daardoor niet erft, is dat zijn probleem. Sores met zus, zijn probleem. Jij kan er intussen gewoon van genieten dat hij naar die boot is.

Ik ben persoonlijk van mening dat het geen enkele zin heeft iemand tot zorg voor de kinderen te dwingen. Daar lijden de kinderen namelijk onder. Dus gewoon lekker zelf zorgen. En de moeilijkheden daarin beschouwen als jouw probleem en zelf oplossen.

Triva

Officieel een adres hebben maakt een hoop problemen minder. Tsjor

Negatief

Je praat enkel negatief en neerbuigend over hem.
Jou manier van opvoeden is schijnbaar ook het enige juiste, hij is het daar schijnbaar niet helemaal mee eens, heeft misschien een andere visie maar zoals ik je lees is daar niet over te praten, je vult het zelfs al voor hem in. Het komt natuurlijk omdat....
En dan gelijk maar weer narcistische trekjes, beste, die hebben we allemaal, jij ook!
En afdwingen om te zorgen?
Ik heb eerder het idee dat je boos en gekwetst ben dat hij voor zichzelf kiest en onzeker hoe jou toekomst eruit gaat zien, dat dat de hoofd moot is.

Triva

Tuurlijk mag je op n boot wonen, je mag wonen waar je wilt.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

10-09-2016 om 06:09

Klopt niet Eddeped

Je mag alleen wonen op officieel daartoe aangewezen locaties.

http://zeilhelden.nl/2016/03/wonen-aan-boord-is-dat-legaal/

Op een boot verblijven, met een postadres elders is dan net weer wat anders...

Ach...

Helemaal volgens de regeltjes maar je leest in dit stuk hoe hij het heeft opgelost.
Ik kan hier in de Biesbosch 3 dagen bij n steiger liggen, na 3 dagen vaar ik naar n andere en zo zijn er meerdere stijgers. En vervolgens sta je bekent als iemand zonder vaste woon of verblijfplaats. Volgens mij staan daar geen sancties op toch?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

14-09-2016 om 09:09

Misschien niet

Maar de vraag is wel of je dat moet willen. Je plaatst je dan wel nogal buiten de samenleving...

Misschien wel

Jezelf buiten de samenleving plaatsen?
Heerlijk!!!
Totale vrijheid. Met niemand iets te maken hebben.
Geen gehuichel meer.
Ik begin steeds meer kluizenaar te worden, vrienden heb ik niet meer, een grote schijnheilige bende en ik vind het steeds lekkerder te vinden.
Ik heb nu een klein bootje, erop leven kan niet maar de gedachte is er om een grotere aan te schaffen, en dan heb je ook alles plus totale vrijheid.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.