Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Kirsten
07-05-2016 om 19:05
Kostgeld vragen, hoeveel en wanneer?
Ik weet niet goed wat ik moet doen.
2 jaar geleden ben ik (zonder dat dat mijn keuze was) in een scheiding terecht gekomen.
Oudste was toen 19 jaar en kreeg al studiefinanciering.
Ik werk als zzp-er en heb het niet breed maar e.e.a. liep allemaal prima nadat de scheiding was uitgesproken en ik een kleine kinderalimentatie en partner alimentatie kreeg. Tevens kreeg ik huurtoeslag en kindgebondenbudget en kinderbijslag. Kon hier gewoon ‘normaal’ van rondkomen. Geen luxe maar het was goed zo.
Nu wordt jongste 18 binnenkort en valt kindgebonden budget en kinderbijslag weg. Tevens wordt oudste een paar maanden later 21 dus valt ook daar de kinderalimentatie weg.
Best een enorm gat in een keer.
Nu krijgt oudste sinds hij begonnen is aan zijn studie, studiefinanciering. Daar betaalt hij zijn studie van maar hij houdt hier voldoende van over. (hij krijgt 300 euro en houdt 140 over per maand) soms moet hij wel eens wat kopen voor school maar niet vaak. Tevens heeft hij een weekend baan.
Jongste werkt (nog) niet en zij is druk bezig met haar eindexamen en gaat in september naar het hbo. Ivm met mijn lage salaris (en lage salaris van ex, waar ik geen contact mee heb) krijgt zij een grote aanvullende beurs (350 euro, hebben we een brief over gekregen, is al vastgesteld)
Hiervan moet zij ook haar schoolkosten betalen (160 per maand) en de rest is voor de resterende studiekosten (we weten niet of ze nog veel moet kopen aan boeken o.i.d.) Maar tot nu toe zou ze dus 190 per maand overhouden, los van de kosten voor evt. boeken dus.
Ik ga er per volgende maand 470 op achteruit en per september is dat totaal 595 minder per maan.
Wat moet ik nu doen?
Aan oudste kostgeld vragen per september? (en aan jongste niet, het zou dan een klein beetje verlichten maar niet heel veel) Ik kan jongste ook vragen, die houd nu ‘zomaar’ 190 per maand over….maar misschien komen er zo nu en dan nog wat kosten. Maar aan de andere kant zou ik dat ook niet eerlijk vinden voor haar, omdat oudste tot nu toe zijn studiefinanciering helemaal mocht houden.
Het komt er straks op neer dat ik mijn gehele geld kwijt ben aan alle kosten die een huishouden met zich meebrengt en de kinderen financieel gezien geld over houden (wat ik ze natuurlijk best gun, maar niet handig is in deze situatie.)

Triva
07-05-2016 om 23:05
Ik vind niet dat een studerend kind er nu geld aan hoeft over te houden maar wie betaalt hun kleding en andere persoonlijke uitgaven en kan jongste er niet een paar uurtjes bij gaan werken in het weekend?
Oudste had wel stufi wat voor jongste natuurlijk anders is maar ik zou ze nu gelijk 'aanpakken', dus bij beide wat vragen maar hoeveel zou ik ook niet weten. In ieder geval zou ik niet van oudste meer vragen omdat die werkt, dan moet jongste ook maar gaan werken of geld gaan lenen. Jij hoeft er niet van in de schulden te geraken omdat je kinderen studeren en thuis blijven wonen toch?

Helena
08-05-2016 om 09:05
Oplossingen
Oplossingen:
1- De kinderen kunnen meer lenen en een gedeelte daarvan als kostgeld betalen. Je oudste wordt 21, als hij alleen zou wonen zou hij ook meer geld kwijt zijn, nu kan hij best ook thuis wat betalen.
2- Je ex kan bijdragen. Waarom zou jij alleen de studie van je kinderen financieren?
3- jij kijkt of je een vaste fulltime baan kan vinden met meer financiele zekerheid dan zzp'er zijn. Maar dit hoeft geen oplossing te zijn, want misschien heb je wel een gigantisch uurloon, hoewel ik dat niet vermoed.
4- Of je zoekt een parttime vaste baan erbij. Moeilijk in deze tijd, maar als zzp'er heb je geen vakantiegeld, geen extratjes en zeker geen zeker inkomen.
5- je jongste zoekt ook een baantje
Ga dus met je kinderen om tafel en bespreek dit. 600 pm minder is nogal wat. Als ze allebei 200 pm aan kostgeld betalen, zijn ze nog goedkoper uit dan wanneer ze op kamers wonen.
En of het eerlijk is dat je oudste studiefinanciering krijgt en de jongste moet gaan lenen, tja dat is nou eenmaal zo. Daar kan je niets aan veranderen.

Jo
08-05-2016 om 09:05
zoek de oplossing bij jezelf
Beste Kirsten,
Je hebt al lang aan zien komen dat je financieel er op uit zal gaan wanneer je dochter 18 wordt. Je had zelf al maatregelen kunnen nemen door er voor te zorgen dat JOUW inkomen hoger wordt. Jouw kinderen krijgen niet voor niks geld voor hun studie van DUO. Sterker nog, als zij hun diploma's niet halen dan kunnen ze al dit verkregen geld (inclusief OV) terug betalen. Dus als je kinderen het geld dat zij in jouw ogen over hebben opzij zetten is dat een hele wijze keuze. Waarschijnlijk willen ze ook hun rijbewijs halen en uiteraard sparen voor hun toekomst. Ik heb ook 2 thuiswonende studerende kinderen van 23 en 20 jaar. De oudste hield aan het begin van zijn studie ook geld "over", maar in zijn 3e HBO jaar komt hij geld te kort en heeft hij een baantje nodig om zijn studie te kunnen financieren. Tijden veranderen en jij bent zelf niet op tijd veranderd. Leg dit niet bij je kinderen neer maar bij jezelf en zoek ook zelf een oplossing. Kijk waar je op kunt bezuinigen, goedkopere zorgverzekering, telefoon abo, internet.... en zoek een baan voor enkele uren per week als je als zzp-er niet het hoofd boven water kunt houden.

Triva
08-05-2016 om 11:05
hoeveel
uur werk je eigenlijk per week? Ga postbezorgen ofzo naast je baan?

Kirsten
08-05-2016 om 22:05
tja.....
Tja, ik vind het zo makkelijk gesproken, dat ik het al lang had aan zien komen...pfff er is de afgelopen 2 jaar nogal wat gebeurd, (op papier ben ik pas 1 jaar gescheiden) van ex die zomaar ineens foetsie was, zonder dat ooit het woord scheiden was gevallen, dacht oud te worden met deze man.
2 kinderen opvangen, alles alleen rondbreien....die 2 jaar waren zo voorbij waarbij er ook heel veel nog via de mediator besproken en bepaald moest worden. Qua bezuinigingen heb ik werkelijk ALLES omgezet (en ook ex overal moet uitschrijven, helemaal niets is door hem geregeld) ben er trots op dat dat allemaal gelukt is en ik daar ook zo'n beetje het maximale heb kunnen bezuinigen. Goedkopere zorgverzekering, goedkoper internet, goedkoopste tel abonnement, enz. enz. en ik solliciteer me suf op baantjes. Oudste moet nog 1 jaar en is dan klaar met zijn studie. Ik zie wat hij uitgeeft op het HBO en komt geen geld tekort.
Van ex hoef ik verder niets meer te verwachten, die is alleen met zichzelf en zijn nieuwe gezin bezig. Hij betaalt alleen de kleine alimentatie en that's it, schoolgeld zouden we volgens het convenant samen betalen, maar hij zegt dat hij geen geld heeft (wat hij wel heeft, want hij gaat er wel van op vakantie, dat klinkt zuur als ik dat vertel en dat voelt ook zuur, dat hij liever naar Spanje gaat met zijn nieuwe gezin ipv dat hij de helft van het schoolgeld betaalt)
Jongste krijgt volgens de info een ruime aanvullende beurs die ze niet terug hoeft te betalen, dat is weer een geluk bij een ongeluk.
Nou ja, ik dacht, we kunnen wellicht wel wat lasten samen delen. Ik wil best de allergrootste hoofdmoot voor mijn rekening nemen, maar het zou net iets meer lucht geven. Misschien verdien ik maandelijks nét genoeg, maar als zzp-er heb je nou eenmaal niets vasts (heb wel een buffer voor slechtere maanden, maar daar ben ik héél zuinig op
Ik dacht aan een constructie van de oudste bijv. 150 aan kostgeld te laten betalen en jongste 75...en als jongste 21 is, dan zij ook 150 (en dan is oudste denk ik wel de deur uit)....of is dat niet reëel?
Betalen jullie kinderen kostgeld?

tsjor
08-05-2016 om 23:05
150 euro, maar niet van de studiebeurs. Als je in de bijstand had gezeten was je stiautie alsvolgt: als de jongste 18 was ging van alleenstaande ouder naar alleenstaande, dan vervielen ook al die toeslagen etc. en je kind kreeg indertijd wel een thuiswonende beurs, omdat het kind nog thuis woonde. Ik heb een keer met een ouder samen berekend, dat het kind in feite 260 euro zou moeten betalen om de situatie gelijk te trekken. Dat zou het kind dan moeten lenen. Zeer bizar.
Omgekeerd kan het ook anders: ik hoorde een keer een kind bespreken, dat haar ouders wilden dat zij meer geld ging lenen, waarmee de ouders dan een dure lening zouden afbetalen. Het terugbetalen van de studiebeurs gaat onder veel gunstigere voorwaarden.
Zo zijn er ook kinderen die maximaal lenen, dat op de bank zetten en daarvan een huis kopen, omdat dat goedkoper is dan een hypotheek.
Ik zeg het om je te helpen even 'out of the box' te denken. Ik zou er ook alles aan doen om de kinderen zonder schulden te laten beginnen, maar helaas, dat is mij niet gelukt. Je kunt wel in overleg met de kinderen anders hierover gaan nadenken: wat als je kind extra leent, ben je dan in staat om in de toekomst meer inkomen te genereren, zodat je kunt helpen met het aflossen van die studielening? En dat je kind dan nu inderdaad kostgeld betaalt?
Tsjor

Helena
08-05-2016 om 23:05
Waarom
Waarom hebben mensen in Nederland toch altijd het idee dat het geld maar vanzelf naar ze toe moet komen? Ook in jouw geval hangt je inkomen van krijgers aan elkaar: kinderbijslag, kindgebonden toeslag, alimentatie (2x) en huurtoeslag. En o ja, dan werk je er ook nog bij. Dat dat nu bij meerderjarigheid verandert, maakt dat jij het anders moet regelen.
Je kinderen gooien het geld dat ze lenen om te studeren niet weg, ze investeren ermee in hun toekomst. Dus zet je over je schroom heen en doe twee dingen:
- zoek een baan erbij naast je zzp-werk voor een vast inkomen (moeilijke opdracht, geef ik toe)
- laat je kinderen gewoon iets meer lenen en meebetalen
En nee, wij vragen nu geen kostgeld aan oudste omdat wij beiden fulltime kunnen werken. Ik als freelancer en 22 uur ergens vast, mijn man heeft een klein bedrijf. Maar je kunt onze situaties niet vergelijken omdat jij een hoop meer ellende hebt meegemaakt de afgelopen twee jaar en in je eentje drie mensen onderhoudt en wij met z'n tweeen werken.

Andere naam
09-05-2016 om 01:05
Waarom, Helena?
Omdat je anders als alleenstaande moeder simpelweg bijna niet rond kan komen met een laag inkomen. Ik ben een alleenstaande moeder met 2 kinderen op de basisschool en werk nu 32 uur en ver van huis. Mijn inkomen is nog geen € 1350,00 Ik heb gezorgd voor zo laag mogelijke vaste lasten, het enige wat er nog af kan is de bibliotheek. Ik ben veel geld kwijt aan reiskosten en kinderopvang (4x voor- en naschoolse). En ja, ik heb mijn diploma's, en ja ik solliciteer naar banen dichterbij en met meer uren. En ja, ik realiseer me dat als de kinderen 18 zijn ik het beter voor elkaar moet hebben. Maar ik maak me grote zorgen, voor nu maar ook voor de toekomst.

Nimbo
09-05-2016 om 01:05
ach ach
het is altijd maar makkelijk oordelen over een ander zijn financiele situatie als jezelf wat ruimer zit!

Wilma
09-05-2016 om 07:05
Helena
Ook mensen met een middeninkomen krijgen het financieel een stuk zwaarder als het kind 18 wordt. Het is erg fijn voor jullie dat jullie twee inkomens hebben. Kun je je iets minder oordelend uitdrukken over éénoudergezinnen die volgens jou denken dat het geld altijd maar komt aanwaaien?
Ik heb een middeninkomen, geen partner, geen alimentatie, zeer redelijke woonlasten, maar ik moet er niet aan denken straks 400 euro minder te krijgen per maand. Ik lees graag mee in dit draadje over kostgeld. Ik zit niet te wachten op het oordeel van tweeverdieners.

wil40
09-05-2016 om 08:05
Kirsten.
Kostgeld is hier nog niet aan de orde, ik ga zien wat de toekomst brengt.
Ik hoef de kost niet alleen te verdienen maar als mijn zoon volwassen is, een redelijk loon verdient, vind ik een bijdrage in het huishouden niet raar als hij thuis woont.
Jij zit in een andere situatie, je hebt moeite om rond te komen. Ik zou met zijn drieën om de tafel gaan zitten, mijn inkomsten en uitgaven met ze bespreken, daar zijn ze oud genoeg voor.
Als ze een toelage van hun vader willen afdwingen moeten ze dat zelf in werking zetten. Jij kunt het aankaarten bij je kinderen en verder loslaten. Financieël en emotioneel.
Het kostgeld moet betaald worden van de studiefinanciëring, dat zou ik minder prettig vinden.Maar als dat inderdaad ruime giften zijn en ze hebben het niet zelf nodig voor hun studie dan kan je overleggen. Op kamers moeten ze ook hun eigen eten betalen.
Ik hoop voor jou dat het snel lukt een (bij) baan te vinden, dat geeft meer ruimte.

Vesper Lynd
Mijn oudste wordt volgend jaar 18 en de jongste 12, zodat ook de combinatiekorting verdwijnt. Kostgeld vragen gaat me wat ver, maar er zal wel bezuinigd moeten worden met 600 euro minder. Ik werk overigens 40 uur met een uur reistijd enkele reis. Moet ik er een krantenwijkje bij nemen?

Ginny Twijfelvuur
Middeninkomen
Hoezo zware lasten. Mis ik iets? Oudste moet straks zelf zorgpremie gaan betalen dat klopt, maar voor de rest zie ik eigenlijk geen toename in kosten.
Is denk ik toch niet helemaal te vergelijken met een alleenstaande ouder die op bijstandsniveau verdient.
Ik denk dat TO er niet aan ontkomt om kostgeld te vragen aan beide kinderen. Niet eerlijk, maar soms is het leven niet eerlijk....

wil40
09-05-2016 om 09:05
Vesper
Jij werkt full-time en ts niet, dat is al een verschil. Of er een krantenwijk bij moet, of wat anders, dat is aan jou om te beoordelen. Bezuinigen is nog mogelijk bij jou, dat stadium heeft ts al achter de rug.
Wij moeten ook bezuinigen als zoon 18 jaar wordt, die ruimte is er ook, niet te vergelijken met de situatie van ts.

Vesper Lynd
09-05-2016 om 13:05
Triva
Kinderbijslag ca 100, kgb ca 150, combinatiekorting 225. Inclusief de alimentatie is het dus nog meer dan 600 euro. Geloofde je het niet?

Triva
09-05-2016 om 14:05
nou zeg
Ik wilde het gewoon even op een rijtje zodat ik kan kijken hoe het in mijn situatie zit, sorry hoor... bij mij dus niet zoveel, want geen alimentatie. Waarom stopt dat eigenlijk? Moet toch tot 21?

wil40
09-05-2016 om 15:05
Alimentatie.
De alimentatie gaat door tot 21 jaar zover ik weet, op naam van kind zelf. Beide ouders hebben onderhoudsplicht.
De kinderbijslag van je 12 jarige gaat met ong. 40 euro omhoog per kwartaal.
Mijn zoon doet mbo, dus reiskosten voor eigen rekening. Straks ov, dat scheelt weer 100 euro p.m. voor ons. Misschien is reiskosten nu ook voor vesper aan de orde?

Vesper Lynd
09-05-2016 om 17:05
Triva
Volgens mij heb jij alleen 'last' van de kinderbijslag en evt het kindgebonden budget. De combinatiekorting was je al kwijt.
Alimentatie gaat vanaf 18 jaar idd naar het kind zelf. We moeten dus even bekijken hoe ze het daarmee redt. Krijgen studenten nog wel een OV-kaart, of levert dat ook een schuld op? En volgens een kennis kan ik nog wel een soort bijdrage krijgen voor de periode tussen de 18e verjaardag en de start van het studiejaar.

Noet
kgb verandert volgens mij niet zo veel, want volgens mij krijgen wij met ons 'riante' inkomen alleen de alleenstaande ouderkop die eerst de alleenstaande ouderkorting was.
Of had jij voor die wijziging ook al kgb? Want die gaat voor je 12 jarige dan iets omhoog (denk aan 240 per jaar).
En je oudste krijgt ook nog recht op zorgtoeslag, dus die zorgverzekering kan redelijk kosten neutraal.

Vesper Lynd
Met de hypotheekrente-aftrek kom ik wel iets onder de grens voor kgb. Die is toch rond de 48.000? Ik vermoed dat de kgb en kinderbijslag voor jongste wel iets stijgt. Verder hebben we de BSO al opgezegd, en gaat ze tzt waarschijnlijk niet naar zo'n dure school als oudste.

wil40
09-05-2016 om 18:05
Vesper
De kb gaat met 40 euro per kwartaal omhoog boven de 12 jaar, dat tikte ik al.
OV is een lening en wordt een gift na het behalen van diploma.

Jutta
09-05-2016 om 19:05
baantje
Beste kirsten,
misschien is het voor jou best lastig om een baan te vinden maar een eindexamenkandidaat die straks maanden vrij heeft die heeft meestal wel veel kansen. Stimuleer haar alvast om bij te dragen aan haar eigen onderhoud. Dat is ook nog eens hartstikke leerzaam en fijner dan afhankelijk zijn van allerlei giften of toelagen.

AG
09-05-2016 om 19:05
kinderalimentaitie
Kinderalimentatie stopt niet op 18 en loopt door tot 21. Alleen als de ouder die moet betalen kan aantonen dat kind er met de pet naar gooit bij studie dan kan de KA stoppen. Overigens wordt de KA vanaf 18 overgemaakt aan kind tenzij kind anders aangeeft.
Zelfs vanf 21 is een ouder verplicht bij te dragen in studiekosten als hij/zij daar toe in staat is.
Verder lijkt me deze discussie nogal lastig omdat je niet in andermans portemonnee kan kijken.
Wat ik wel vreemd vind is dat er mensen zijn die dan maar vinden dat de jongste moet lenen (en de oudste dus niet). Behalve een heel scheef gezicht (en terecht) geef je ook nog eens het goede voorbeeld. Not

Jo
09-05-2016 om 22:05
aanvulling om mijn eerdere reactie
Beste Kirsten,
Mijn situatie is ongeveer gelijk aan die van jou. Met een klein verschil dat mijn kinderen iets ouder zijn en hun vader geen alimentatie betaalt en ook, ondanks dat DUO aangeeft dat hij een maandelijkse bijdrage kan betalen aan de kinderen voor hun studie hierin verzuimt. Mijn maandinkomen is ca. € 1.250, daarbij komt huur en zorgtoeslag. Het is elke maand kiele kiele, maar het is zeker te doen. Kids betalen zelf hun kleding en schoeisel, telefoon, laptop, zorgverzekering en begrafenisverzekering en rijlessen. Ik, als moeder zijnde, hun eten, dak boven het hoofd, gas water en licht, waterschapsbelasting en gemeentelijke heffingen. Mijn kinderen laat ik al jarenlang mee kijken naar mijn financieren. Ik heb ze opgevoed met 1 belangrijke regel. Wat je niet hebt kun je ook niet uitgeven. Mijn kinderen dwingen tot een lening bij DUO?? Ik heb het hier al meerdere keren voorbij zien gaan als optie, sorry mensen ………
Ik lag gisteren op het strand terwijl mijn dochter van half 12 tot half 10 aan het werk was. Kan ik mijn dochter dan dwingen een gedeelte van haar hard verdiende centjes aan mij af te staan? Of zou ik folders rond kunnen gaan brengen?
Jouw oudste heeft ook geen recht meer op alimentatie, dus waarom zou vader dit nog betalen? Je zegt zelf dat de oudste niks te kort komt aan DUO voor zijn studie maar tegelijkertijd ben je verzuurd omdat vader niet bijdraagt aan het te betalen schoolgeld!! Betaal jij jouw helft dan wel? Er staat toch immers in het convenant SAMEN….? Je jongste krijgt toch volgens berekening vanaf volgend studie jaar € 350,- stuffie per maand omdat jouw EN het inkomen van je ex laag is. Waarom die verwijten naar ex als jij zelf ook het convenant niet nakomt. Sterker nog, je overweegt je kinderen te vragen om een maandelijkse bijdrage.
Verder schrijf je: Misschien verdien ik maandelijks nét genoeg, maar als zzp-er heb je nou eenmaal niets vasts (heb wel een buffer voor slechtere maanden, maar daar ben ik héél zuinig op).Dus ook al kun je nét rond komen dan verwacht je een maandelijkse bijdrage van je kinderen zodat jij je buffer kunt aanvullen voor de slechtere maanden. Dus je kinderen kunnen niet voor hun eigen buffer gaan sparen voor als hun telefoon/laptop kapot gaat, ze hun eigen bijdrage moeten betalen omdat ze (on)verwachte medische kosten hebben? En zeg niet dat je onverwachte hoge kosten van je kinderen van jouw buffer zal gaan betalen. Je moet ze leren dat je kinderen verantwoordelijk zijn voor hun eigen financiën. Ook dat er financiële tegenslagen zijn in het leven die ze zelf op moeten vangen door het geld wat ze “te veel” van Duo krijgen op zij moeten zetten. Maar ja, als je iemand iets wilt leren, dan moet je zelf het goede voorbeeld geven. Ik begrijp best dat het allemaal erg moeilijk voor je is geweest. Maar kom op zeg kom uit je slachtoffer rol en wees dat voorbeeld voor je kinderen. Rond 1985 hadden ze zo’n mooie slogan bij Postbus 51: Elke meid is op haar toekomst voorbereid! Met andere woorden wij jonge vrouwen werden ons er al van bewust gemaakt om financieel onafhankelijk te zijn van onze partners. 2016 is die toekomst!
Misschien verdien je als zzp-er net genoeg, maar ja het is niets vasts…. Dan zorg je er toch voor dat je naast je inkomen als zzp-er ook nog een vast inkomen er bij hebt. O ja, je hebt gesolliciteerd, maar… folders/kranten rond brengen zorgt ook voor inkomen. Ja waarschijnlijk is het uurloon minder dat je ZZP uurloon, maar dat neem je dan maar voor lief. Als je in goede harmonie met je kinderen leeft dan zullen je zij ook best hun steentje bijdrage als het nodig is. Maar ga je kinderen niet tot iets dwingen. Zij hebben ook niet voor een scheiding gekozen, zij zijn de slachtoffers.
Antwoord op jouw vraag:
Als mijn kinderen klaar zijn met hun studie, een baan hebben en nog bij mams wonen dan is het moment daar om ze te vragen om een financiële bijdrage.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.