Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

thesippies
27-02-2019 om 01:02
Kosten voor de vader
Ik ben vader van 2 kids, waarvan ik de jongste niet meer zie. Sinds de scheiding betaal ik alimentatie en vele extra's die als vader behoort te doen. Ik ben nu 5 jaar gescheiden en opnieuw hertrouwd. Nu een gezin met 4 kids en we hebben het fijn samen.
Mijn ex communiceert niet, heeft ook geen overleg of plannen etc... Dit betreft allemaal de jongste die nu 16 jaar is.
Het ouderschapsplan is niet goed beschreven en is haastig in elkaar gezet zonder daarbij de gevolgen in ogenschouw te nemen.
Nu komt ex met een deurwaarder omdat ik een betaling moet doen van 5100,00. Dit zijn kosten zoals 4x paardrijden in de maand van 350,00. Dure schoolreis van 450,00. Kleding voor op school per jaar 860,00 etc etc.. Er is nooit overleg geweest of toestemming gevraagd etc..
Ook heeft ze geprobeerd om mobiele reparaties, fiets reparaties bij me neer te leggen. Oftewel dat ik alle 100% kosten van beide kinderen op mijn schouders moet gaan dragen terwijl ik 504 per maand minder alimentatie betaal.
Mijn ex heeft zich nooit ingezet tot communicatie vanwege het belang van het kind terwijl ik als vader onze levenstijl moeten aanpassen om de kinderen een leuk weekend te geven.
Mijn ex kan toch niet zonder de bovenstaande kosten die zonder overleg zijn geweest en nooit bonnetje afgegeven ter controle mij verplichte tot betaling?
Hoever kan deze ex vrouw gaan terwijl op haar manier op geen enkele wijze communicatie of informatie geeft omtrent de jongste. Ik word compleet overal buiten gelaten... ze heeft ook een goed inkomen maar het lijkt erop dat ze verbittert is dat deze houding al vanaf het begin van de scheiding heeft.
Wie geeft tips of advies want ik wil het ouderschapsplan laten herzien omdat ik niet 100 kosten van de kids niet kan blijven betalen en er niets voor terug krijgt.

AnneJ
Alimentatie
Als afgesproken is wat je als alimentatie betaald hoef je verder niets te betalen.
Er is natuurlijk geen relatie tussen wat je betaalt en hoe het met de omgang gaat. Die twee dingen zou ik apart benoemen.
De kans dat je bij een rechter minder alimentatie betaalt omdat je je jongste niet ziet lijkt me nihil.

AnneJ
Deurwaarder
"Nu komt ex met een deurwaarder omdat ik een betaling moet doen van 5100,00."
Laat deze deurwaarder de rechterlijke uitspraak zien wat je aan alimentatie betaalt. Dat moet genoeg zijn om ze van de deur te houden.

AnnaNiem
27-02-2019 om 08:02
Alimentatie
Je betaalt keurig de alimentatie en wat er in het ouderschapsplan is afgesproken. Kijk wel even goed wat daar nog aan mogelijke extra kosten genoemd worden... iets met kleine lettertjes die je ex nu wellicht anders interpreteert als jij waardoor ze meent rechten te hebben. Niet elk incassobureau of deurwaarder is een gerechtsdeurwaarder. Hebben ze geen rechterlijk vonnis dat je moet betalen, dan is het niet meer als een dwangmiddel om je schrik aan te jagen. Dus als je meent dat ze geen rechten heeft dan laat je ex maar naar een rechter gaan om beslag te laten leggen of om een herberekening van de alimentatie en aanpassing van het ouderschapsplan.
Bij aanpassing van het ouderschapsplan kun je wellicht ook de omgangsregeling in het ouderschapsplan bespreken. Maar een 16-jarige wordt daarin gehoord. Dus afdwingen van contact is lastig. Het afdwingen van informatie bij je ex over hoe het met het kind gaat kan wel. Alimentatie is geen kijkgeld maar als je weet dat kind een dure opleiding doet, kun je wellicht een keer genereus zijn. Vanaf zijn 18e kan je de alimentatie op de rekening van het kind overmaken en dat zou ik ook doen.

AnnaNiem
27-02-2019 om 08:02
Aanvulling kosten
350 euro per maand voor paardrijden is wel erg veel trouwens... heeft ze een eigen paard of zo? Ik betaal voor mijn dochter €51,00 per maand om paard te rijden op een manegepaard en ze rijdt op een officiële manege die aangesloten is bij branchevereniging en sportbond.
En kleding voor school zou je als studiekosten kunnen zien als er speciale kleding nodig is voor de opleiding bijvoorbeeld kokskleding, werkkleding. Dus check dat even in je ouderschapsplan. Due schoolreis kan een eindexamenreis zijn of een studiereis omdat kind een tweetalige opleiding doet. Ik noem maar wat. En ook dat kan je ex als studiekosten zien.

Paddington
27-02-2019 om 09:02
De eerste stap
is in mijn ogen dat je moet gaan uitzoeken of het werkelijk een deurwaarder is of het een incassobureau is.
Een deurwaarder heeft een beschikking van de rechtbank nodig en ook veel meer mogelijkheden om een bedrag te innen,
Als het een incasso betreft is de situatie heel anders. Je ex-vrouw kan wel heel veel bedragen verzinnen waarvan zij vind dat jij dat moet betalen. Daarnaast moet zij ook met bewijzen komen voor de bedragen die wel voor jouw rekening zijn. Zij kan namelijk wel zeggen dat iets € 500,- of meer kost terwijl zij een rekening heeft gekregen die veel lager is.
De kosten die jij noemt zijn ook absurd hoog. Paardrijden is in het begin best duur, maar echt geen € 350,- voor 4x paardrijden. Dan zouden er niet zoveel maneges meer zijn in Nederland want de meeste mensen zouden dat niet kunnen betalen.
Dus wat je kunt doen is de stukken bekijken die je hebt gekregen. Als het een deurwaarder betreft dat moet er verwezen worden naar de beschikking.
Verder kun je altijd met een advocaat overleggen of het zinvol is om een wijzigingverzoek alimentatie in te dienen. In jouw geval kan dat heel prettig zijn, omdat er dan werkelijk duidelijkheid komt. Zeker als je erbij aan geeft en ook meteen de rechter verzoekt om dat erbij aan te geven dat het in plaats komt van de financiele afspraken in het ouderschapsplan. Het betekend niet dat je onder het betalen van alimentatie uitkomt, maar als ik jouw post zo lees is dat ook niet jouw bedoeling. Samen met een advocaat zou je een rechtvaardige regeling op papier kunnen zetten en deze proberen door een rechter bekrachtigd te krijgen. Natuurlijk moet je dan wel zorgen dat er vanaf dat moment duidelijkheid is. Het lijkt mij namelijk logisch dat als jij het sporten moet betalen, dat jij ook inspraak hebt in waar er gesport wordt (welke club) en wat voor sport er beoefend wordt.
Ik hoop dat je eruit komt. Ik ken het gevoel wat de onduidelijkheid met je doet. Mijn ex-partner is ook zo'n persoon die allerlei kosten op mij wil verhalen. Hopelijk kun jij snel rust krijgen doordat het eindelijk duidelijk op papier komt.

Yanea
27-02-2019 om 11:02
Minder alimentatie
Ik lees dat je 504 euro minder alimentatie betaalt. Is dat via de rechter gegaan? Want anders snap ik wel dat je ex met een deurwaarder komt.

thesippies
28-02-2019 om 08:02
Zitting gepland
Bedankt voor alle reacties zover.
Er is een datum gepland voor een zitting in Haarlem.
Ik heb mijn advocaat de volgende opdracht meegegeven: Herziening van het gebrekkige ouderschapsplan en verlaging alimentatie omdat mijn inkomen is veranderd.
De huidige situatie laat niet meer toe dat ik €504 aan alitementatie maand kan betalen. Ik heb mijn oudste dochter daarvan op de hoogte gesteld.
Wat betreft het gerechtelijke stuk, is van haar advocaat en wil €5100 vorderen dat is paardrijden, schoolreisjes, aanschaf laptop, boeken voor school etc.. Er is nooit overleg of bonnetje of facturen aan mij gegeven.
Even voor de duidelijkheid er is geen communicatie omdat mijn ex op alle fronten de deur heeft dichtgegooid omdat ik geweigerd heb om alle buitensporige kosten te betalen zonder mij daarbij op te hoogte heeft gesteld.
Ik word alleen maar gezien als een zak geld....

juf Ank
28-02-2019 om 08:02
maar...
Is jouw inkomen achteruit gegaan of bedoel je met de huidige situatie dat je nieuwe partner 4 kinderen heeft?
Want het kan dus niet zo zijn dat je minder overhoudt voor je eigen kinderen omdat je het al uitgeeft aan het huidige gezin. Dat kan wel een dingetje zijn.
Verder begreep ik de opmerking ook niet zo dat je €504 minder alimentatie betaalt. En wat een gek bedrag. Hoe is dat dan zo gekomen? En is dat dan wel in overleg gegaan? Met de rechtbank, de advocaat of iets?

Paddington
28-02-2019 om 09:02
Volgens mij
bedoelde TS dat hij 504,- per maand aan alimentatie betaald. Dus niet minder, maar dat het bedrag € 504,- is.
@TS Heb je al een berekening laten maken door je advocaat? Jouw samenwonen heeft namelijk best wat invloed. Je kunt immers je woonlasten delen. Andere kinderen veranderen jouw draagkracht niet. Minder inkomen weer wel. Ik denk dat je daarom vooral moet kijken naar de duidelijkheid omtrent de kosten. De kans dat de alimentatie drastisch omlaag gaat is niet zo groot.

Fransien
28-02-2019 om 10:02
geld naast alimentatie eisen kan niet zomaar
Je ex krijgt alimentatie en daar moeten alle normale kinderkosten van betaald worden.
Dus eten, kleren, onderdak, school, vakantie en sport is daarmee afgedekt. Dit zijn namelijk kosten die te plannen zijn en onder de normale dagelijkse verzorging valt.
Natuurlijk kun je bij een kind met een dure school (je hebt als het goed is het aanmeldingsformulier getekend, dus je weet van te voren hoe duur of goedkoop de school is) wat extra betalen zoals een deel van de laptop of een schoolreis die niet verplicht is maar wel leuk. Maar dat gaat pas nadat je daar vooraf in toegestemd hebt, niet achteraf omdat je ex het zo leuk voor het kind vond en bedacht heeft dat jij dat (deels) mocht dokken.
Wat sport betreft, er zijn veel kinderen die niet op paardrijden kunnen, het is een relatief dure sport. Als je ex het niet kan betalen van de alimentatie dan is het jammer voor je kind. Mocht je destijds gezegd hebben dat je met je hand over je hart strijkt en per maand x bedrag extra overmaakt zodat kindlief wel kan paardrijden is het anders, maar dan heb je zelf dat toegezegd. En dan nog moet je ex op verzoek de bonnetjes/facturen kunnen laten zien.

tsjor
28-02-2019 om 19:02
Wat was eerst?
'Er is een datum gepland voor een zitting in Haarlem.
Ik heb mijn advocaat de volgende opdracht meegegeven: Herziening van het gebrekkige ouderschapsplan en verlaging alimentatie omdat mijn inkomen is veranderd.'
Was dit eerst en is haar advocaat daarna met de rekening van 5100,-- gekomen? Of andersom? Eerst haar rekening en toen de zitting gepland?
Het verminderde inkomen, is dat buiten je eigen schuld gekomen of heb je zelf stappen gezet waardoor dat inkomen is verminderd?
Tsjor
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.