Echtscheiding en erna Echtscheiding en erna

Echtscheiding en erna

U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

Tutje

Tutje

01-09-2010 om 18:09

Koophuis overnemen (ex dreigt)

Hallo, misschien herinneren sommige van jullie me nog; ik was die vrouw die probeerde van haar manisch depressieve echtgenoot te scheiden. Uiteindelijk is dat gelukt, natuurlijk niet via mediation maar via de rechtbank.

Onze echtscheidingszaak is al voor de rechter geweest en half juli jl. uitgesproken. In de beschikking staat de bepaalde waarde van onze koopwoning, waar ik in blijf wonen. Koop ex dus uit. Heb mijn advocate gevraagd of er een bepaalde wettelijke termijn bestaat waarbinnen ik dit geregeld moet hebben, maar die is er volgens haar niet (staat ook niets over in de beschikking). Dat ik er niet eindeloos mee moet wachten is natuurlijk duidelijk, maar een paar maanden is redelijk. Ben nu bezig met gesprekken over mijn hypotheek en verzamel alle documenten die ik nodig heb van de diverse instanties.

Aangezien ex is vertrokken met alle papieren die betrekking hebben op de aankoop van ons huis, heb ik hem die papieren terug gevraagd, voor mijn overleg met de bank(en). Al weken geleden.

Gisteren ontving ik ineens een dikke, aangetekende brief van hem (leuk, ik was niet thuis dus zoon moest tekenen voor ontvangst..). Daarin een dreigend stuk van hem; hij had overlegd met zijn advocaat en ik moest het nu maar meteen allemaal regelen. Er zaten kopieen (!!) in van de papieren van ons huis. En een brief van de notaris; hij was er al wezen praten en afspraken gemaakt wanneer we dit konden komen regelen....

Even stond ik verstomd en toen heb ik besloten het naast me neer te leggen. Ik dacht dat de zware medicijnen die hij nu slikt hem wel stabiel zouden houden, maar blijkbaar ik het weer zover... zucht..
Volgens mij is het zo ik, omdat ik blijf wonen, het e.e.a. regel en het intiatief neem naar de bank en de notaris. Waar ik trouwens nog veel meer moet regelen (o.a. testament) dan alleen de overname van het huis. Kortom, ik regel op mijn tempo (mits ik de termijn redelijk houd) en laat hem wel weten wanneer hij zijn handtekening kan komen zetten... kom nou!

Zit ik goed?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmmm

Ik weet het niet of je goed zit. Zo lang het huis niet alleen op jouw naam staat staat het ook nog op zijn naam en mag hij dus ook actie ondernemen.
Ik heb het indertijd zo snel mogelijk geregeld. Voordat je weet of je je ex kunt uitkopen zul je toch al bij een bank geweest zijn om te kijken of je die hogere hypotheek kunt krijgen. Dat weet je dan toch al? Dus dan is het meer een kwestie van afhandelen. Ik kan me niet herinneren welke papieren ik daarvoor nodig had, heeft geen indruk gemaakt, dus het zal ook wel niet ingewikkeld geweest zijn.
Wel de kosten van de notaris, veel geld, had ik niet. Heeft ex voorgeschoten, tot verbazing van de notaris.
Onvermijdelijke dingen zo snel mogelijk afhandelen, lijkt mij.

Tsjor

Tinus_p

Tinus_p

02-09-2010 om 11:09

Praktijk

Tutje:
'Zit ik goed?"
In de praktijk zeker. Omdat elke juridische actie die je ex zal proberen, ook lang duurt.

In de praktijk zou ik er wel vaart achter zetten, want samen een huis hebben met iemand waar je ruzie mee hebt is geen gezonde situatie. Als je een bank hebt, is 4-6 weken toch reëel?

Aangetekende brief terug

Met daarin dank voor de kopieen, maar dat je om de originele papieren had gevraagd en of hij die alsnog z.s.m. ten behoeve van een snelle afhandeling wil opsturen. Daarnaast kun je dan aangeven dat jij er ook heel druk mee bezig bent, en op een moment waarop het voor jou ook passend is graag met hem de afspraak met een notaris wil maken.
Daarmee geef je aan dat je bereid bent om te doen wat je moet doen, maar wél op je eigen tempo en manier.

Gr. Poezie.

koentje

koentje

02-09-2010 om 17:09

In ieder geval

zou ik hem laten weten dat jij pas iets kan ondernemen als je de originele papieren van het huis hebt.....

Tinus_p

Tinus_p

02-09-2010 om 17:09

Geen aangetekende brief

Waarom tijd, energie en ergernis verspillen aan een aangetekende brief?

Zijn die kopieen goed genoeg om te regelen wat er te regelen valt? Dan is het verder goed. Gewoon doorgaan met wat je aan het doen bent. Ik vermoed dat de lastigste factor de bank is -en daar kan je ex geen invloe dop uitoefenen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.