Echtscheiding en erna
U bevindt zich op het algemene (landelijke) CJG-forum.

just-me
17-10-2017 om 15:10
Kleedgeld
Ik krijg 375,- per maand aan alimentatie en daarvan krijgt mijn jongste 100,- kleedgeld.
Voor mijn oudste krijg ik geen alimentatie meer, omdat ze bij haar vader woont.
Nu vraagt mijn jongste of het klopt dat ik destijds aan de oudste ook 150,- gaf en dit gehoord had van paps.
De 150,- ben ik gaan geven aan de oudste omdat Mn ex dat voor mijn gevoel heeft laten doorschemeren omdat ik voldoende alimentatie krijg en nu kaart hij het weer aan bij de jongste die nu 15 is. Het voelt zo opgedrongen en het is best wat geld. Alimentatie is uiteraard niet alleen maar voor kleding.
Nu ga ik eind dit jaar samenwonen en zal de jongste een week bij de vader zijn en een week bij mij en mijn vriend.
De alimentatie valt dan toch compleet weg?
De 150,- of 100,- per maand zal dan ook anders worden.
Hoe los ik dit als beste op?
Eens in kwartaal alle kinderbijslag bijschrijven?
Een potje creëren met ex, bv ieder 75,- per maand?
Ik vind dit weer heel lastig en ik voel me dit weer opgedrongen om 150,- te gaan betalen.
Pffff

tante Sidonia
17-10-2017 om 15:10
pfff
Ik geloof niet dat ik je verhaal snap.
Je oudste krijgt van vader €150 en de jongste van jou€100 aan kleedgeld?
In ieder geval is het vlg. mij zo dat niemand jou kan opdringen wat je geeft. Ik vind €100 kleedgeld ruim voldoende. Je kunt uitleggen aan de jongste dat een financiele situatie nu eenmaal verandert en dat je het uitgavepatroon moet aanpassen aan de situatie. Daarnaast is het misschien niet helemaal hetzelfde omdat je andere uitgaves had toen of dat je jongste wel allerlei andere kosten nog vergoed? Als het niet genoeg is dan zoekt ie een krantenwijk!
Als je week op, week af gaat doen, dan heb je nog wel andere kosten zoals lidmaatschappen e.d. waar je rekening mee dient te houden met de kostenverdeling.

just-me
17-10-2017 om 17:10
150,-
Bovengenoemd bedrag betaalde ik destijds voor de oudste tot moment dat ze bij haar vader is gaan wonen.

Jan
17-10-2017 om 19:10
In beginsel
ben ik er voor om alle kinderen gelijk te behandelen. Dus als oudste 150€ kleedgeld kreeg op haar 15e dan jongste ook. Maar ook als oudste pas in de brugklas een mobiel kreeg dan jongste ook. Ondanks dat iedereen nu al zo’n ding heeft in groep 6.
Maar wat niet kan dat kan niet. Dus als het niet kan dan is het niet anders.

Lente
17-10-2017 om 21:10
Kijk samen met je dochter naar de site van Nibud
Daar vind je gemiddelde bedragen voor zakgeld en kleedgeld
100 euro is al heel ruim.
Je kunt haar ook voorrekenen hoeveel je verdient, wat het huishouden kost en wat je dan nog overhoudt.
Ze is daar oud genoeg voor.

Dees
Lente
Leuk en aardig maar wel erg lullig besef dat geld een heel duidelijk en meetbaar verschil is. Als oudste altijd al 150 euro kreeg is het heel raar als jongste dat niet kreeg. Als dan ook nog wordt aangekaart dat dit niet meer kan omdat oudste meer geld kost en ze geen geld meer voor oudste krijgt is dat extra zuur. Dus broer/zus kreeg en 600 euro per jaar meer en omdat hij/zij nu 18 is krijg ik minder??
Ik weet me nu nog te herinneren dat mijn ouders mij op mijn 13e pas kleedgeld gaven en mijn zus op haar 12e al, gewoonweg omdat mijn zus een jaar eerder op de middelbare zat, per saldo heeft mij dat 1200 guldens gekost, want bij beiden hield zak/kleedgeld op op ons 18e. Dat had ik overigens op mijn 12e al berekend en aangegeven hoe oneerlijk dat was.
En je kunt zeggen wat je wilt het is oneerlijk.
Overigens kan de alimentatieverplichting veranderen ja of zelfs omslaan op het moment dat je gaat samen wonen en gezamenlijk de opvoeding doet. De verhouding hoeft niet 50/50 te zijn.

Dees
Nibud
Overigens ben ik van mening dat naar Nibud kijken een gepasseerd station is, dag had ze me oudste moeten doen.

ijsvogeltje
Dees
"En je kunt zeggen wat je wilt het is oneerlijk."
Het zou oneerlijk zijn als jij dat eerste jaar wel je eigen kleding moest betalen, maar geen kleedgeld zou krijgen. Maar waarschijnlijk hebben je ouders dat jaar gewoon jouw kleding betaald?

Dees
18-10-2017 om 06:10
IJsvogeltje
Van dat kleedgeld kon ik heel wat meer kleding kopen als dat mijn ouders kochten voor me. En het geeft ook een stukje vrijheid, het wad overigens ook in combinatie van een zakgeld verhoging van 2,50 per week naar 35 per maand.

Kaori
18-10-2017 om 07:10
goh Dees
dan ben ik helemaal oneerlijk behandeld, mijn zus kreeg altijd 2x zo veel kleding als mij, kreeg veel meer aandacht en tijd van mijn ouders en ook nog eens bijzondere meubels en speelgoed. Ik denk dat ik geen € 1200 minder heb gekregen maar laten we zeggen € 20.000
O, nee ze hebben me geleerd dat verschillen er zijn en vaak met een reden. Daar hebben jouw ouders wat mij betreft een steekje laten vallen in de opvoeding.
Conclusie daaruit: TO moet met kind om tafel om de financien door te nemen en het verschil uit te leggen zoals Lente ook al aangaf.

Vera
18-10-2017 om 08:10
veel
Tjee, 100 euro om kleedgeld? Veel. Moet je kind daar alles van betalen, ook jassen, schoenen, sportkleding,,ondergoed/bh's?
Nibud zegt iets van 60 euro om. Dan is voor alles inclusief misschien wat wil. Ik geef 65 excl genoemde onderdelen, maar betaal alleen 1 jas en 1 paar schoenen per jaar en kind kan dan ook niet zomaar alles kopen. Let wel op de prijs.
Ik zou nooit 150 euro om kleedgeld betalen, echt idioot veel. Vreemd dat oudste dat wel gekregen heeft. Ik zou het sowieso niet meer doen.
Wat niet gaat, dat gaat niet. Ik zou het vreemd vinden als jij het financieel niet redt om je kind megaruim kleedgeld te geven.
Verbaas me er sowieso over dat er wel eens situaties zijn waar kind het financieel (veel) ruimer heeft dan de ouder.
Mocht je later geld over hebben, dan kan je jongste evt. nog wat toestoppen om het scheve weer een beetje recht te trekken.

Paddington
18-10-2017 om 10:10
Lastig
Zeker omdat de vader in dit geval aan het stoken is tussen jou en het kind.
Wellicht is het zinvol om met het kind om tafel te gaan zitten en vragen waarom zij meer geld wil.
Dan stel je nog de vraag of de alimentatie helemaal wegvalt op het moment dat jij gaat samenwonen en kind voor de helft van de tijd bij vader woont. Dit hoeft niet het geval te zijn. Jij hebt minder woonlasten, dus jouw draagkracht wordt hoger. Daarnaast wordt de tijdsverdeling anders, dus heeft vader meer kosten aan het kind.
Nu kan het op verschillende manieren worden geregeld. Of vader blijft alimentatie betalen aan jou, waardoor jij de verantwoordelijke ouder blijft voor het betalen van de verblijfsoverschrijdende kosten. Een andere mogelijk is dat alles 50/50 betaald wordt. Dit is vooral als jullie beider inkomen niet veel verschilt. Een andere mogelijkheid kan zijn dat jullie een kindrekening openen.
In het eerste geval (vader blijft alimentatie betalen) zul jij dus kleedgeld moeten betalen aan kind
In het 2de geval (alles 50/50) is dus de helft van het bedrag dat jullie samen afspreken voor jouw rekening
In het 3de geval wordt jullie beider bijdrage eerst op de kindrekening gestort en daarvan wordt het kleedgeld betaald.
Wat ik een beetje proef uit jouw verhaal is dat vader er geen vertrouwen in heeft dat jij het geld van de alimentatie goed besteed voor het kind. Dat goed besteden kan namelijk voor iedereen anders ingevuld worden.
Wellicht is een gesprek met vader hierover ook een goed plan. Probeer dan met open vragen erachter te komen wat het probleem is.

just-me
18-10-2017 om 11:10
Bedankt voor jullie zienswijze hierop
Ik ben idd de fout in gegaan door mijn oudste destijds 150,= te geven, maar het voelde als soort verplichting van mij temeer omdat ook geuit werd, dat ik wel genoeg kreeg. Mijn jongste was nog niet op leeftijd in die tijd dat we uit elkaar gingen en kreeg kleding, wanneer nodig.
In principe wil ik vasthouden aan de 100,= kleedgeld, maar indien er sokken nodig zijn, ze naar de kapper wilt, dan geef ik ook al aan dat zij dit niet zelf hoeft te betalen.
Het draait momenteel enorm om geld bij mijn dochter.
Ik heb gisteren navraag gedaan, wat er gedaan wordt met de 100,= per maand aan mijn ex. Deze wordt apart gezet voor het kopen van kleding.
Nu willen ze extra aanschaf doen van kleding, waarbij ze mij gevraagd hebben 50.- extra te geven deze maand. Ik ben echt de beroerdste niet.
Vorige maand ook 100,= overgemaakt, maar ook aan mijn jongste uitgelegd dat ze die maand al ook geld contant had gekregen van me. Maar dat wordt altijd snel vergeten.
Er is een dure smaak en dat zijn ze gewend bij mijn ex, maar moet ik dan maar meegaan in de dure smaak en bij ieder product wat over budget 100,= gaat, bijbetalen?
Nu meldde mijn huidige partner dat hij vroeger de kinderbijslag kreeg en daar zijn kleding van kon gaan kopen. Is dit dan een oplossing?
Ik denk dat de jongste idd in haar handen mag knijpen met 100,= en daarnaast ook gewoon nog de dingen krijg.
Ik krijg alleen het gevoel dat de andere kant denkt dat ik totaal niet wil bijdragen, ondanks het bedrag van 375,= alimentatie. Maar dat is natuurlijk niet alleen maar voor kleding etc.
Wanneer ik mijn jongste meld dat 100,= echt schappelijk is, krijg ik doodleuk te horen dat ik bovengemiddeld verdien... uhm sorry... wat bespreek je allemaal met een kind... maar dat is weer een andere topic.

Jasmijn
nog even wat extra uitleg
Jij krijgt 375 alimenatie van je ex en daarvan betaal jij weer 100,- terug aan ex, wat dan apart gezet wordt door je ex? Waarom maak je dat niet over aan je dochter zelf? Of cash? Ze woont toch ook bij jou?
Bij mijn dochter hield ik op een gegeven momentje een klein excel bestandje bij omdat ik bij haar de draad een beetje kwijtraakte v.w.b. de uitgaven. Je kan je jongste daar zo nu en dan een kopietje van laten zien, dan heeft ze een overzicht van wat ze allemaal krijgt.
Verder zou ik voet bij stuk houden, niet alles kan je precies hetzelfde doen bij de kinderen, soms lopen dingen anders. Ik merk dat hier ook wel. Oudste heeft iets meer mazzel gehad met geld dan jongste maar die is daar helemaal niet mee bezig. Ik heb, toen het ooit wel eens ter sprake kwam gezegd dat iedereen hier en daar wel eens een mazzeltje heeft en dat het uiteindelijk wel zo'n beetje gelijk uitkomt qua bedragen, dat ik daar wel op let.
Je kan ook zelf zo'n beetje gaan uitrekenen wat de oudste ooit meer heeft gekregen dan de jongste en haar daar ooit een keer mee matsen (bijv. voor een rijbewijs of wanneer ze op kamers gaat t.z.t., dan gaat het niet op aan alleen maar kleding en onzin) bij je dochter geef je dan aan dat jij haar ook wel een keer op een andere manier matst, maar dat het op dit moment niet gaat en het gewoon 100 blijft en geen 150 wordt.

ijsvogeltje
inkomsten en uitgaven scheiden
Je maakt het voor jezelf wat ingewikkeld door kleedgeld 1-op-1 te koppelen aan alimentatie. Ik zou dat los van elkaar zien. Denk gewoon na over de vraag hoeveel kleedgeld je redelijk vindt voor je kind. De inkomstenkant is hiervoor niet zo relevant. Natuurlijk moet je het kunnen betalen, maar daar blijft het dan ook bij. Het maakt verder niet uit of jouw inkomsten bestaan uit salaris, winstuitkeringen, toeslagen of alimentatie, en of dat 2000, 2500 of 3000 euro is (ik roep maar wat bedragen hoor).
En een verzoek om extra geld: daar mag je gewoon nee op zeggen natuurlijk. De meeste pubers vragen wel eens om extra geld, en ik denk dat de meesten het niet krijgen:-)
Maar maak je het geld aan je ex over? Waarom niet gewoon aan je kind zelf?

Pirata
Neuh
Mijn puber krijgt 60,- en vindt dat hij ook wel meer kan krijgen vanwege ons inkomen. Nou, mooi niet. Dit bedrag is al hoger dan de nibud-aanbeveling. En hij moet leren met weinig geld om te gaan. Wil hij meer, gaat ie maar werken. Hij wilde een jas van 300,- kopen, ik heb gezegd dat het prima was. Maar dat er dan geen geld meer was voor schoenen en andere kleding. En dat hij er toch in 1 winter uit zou groeien (hij vliegt nu de lengte in). Uiteindelijk koos hij een mooie jas voor 50,-. Dat is de les die je ze op deze leeftijd moet leren, vind ik zelf.
Ik zou vasthouden aan de 100,-. Mogelijk kan ze ook de oude kleding van haar zus nog dragen. Dat is dan háár mazzeltje. 100,- is echt heel veel.

Dees
18-10-2017 om 18:10
Koari
Hier was de enige reden dat mijn zus de oudste was en ik de jongste. Dat merkte ik in alles ze waren gewoon niet objectief maar zijn daar jaren later op terug gekomen.
Mijn zus kreeg inderdaad ook bijzondere meubels, de meubels
Die ik voor mijn verjaardag had gekregen. Wat een spijt hebben mijn ouders achteraf gehad (20 jaar later) dat ze het zo hebben aangepakt.

Phryne Fisher
18-10-2017 om 19:10
Oudste en jongste
In veel gezinnen komt de jongste er op sommige vlakken inderdaad 'minder' vanaf. Kleding en fietsen doorgeven, nooit voorin mogen zitten, etc. Bij mijn zusje en mij was het financieel juist omgekeerd. Zij kreeg haar studie betaald en zakgeld tot ik weet niet hoe oud, terwijl ik op mijn 15e al genoeg verdiende om zak- en kleedgeld te betalen. Dat zie ik hier ook nog wel gebeuren. Jongste kijkt er nu al naar uit om een baantje te nemen terwijl oudste daar na zeer veel pressie op haar 18e mee is begonnen. Verder taalt ze nog niet naar kleedgeld, terwijl oudste dat op haar 12e wel al had. Ik probeer er wel op te letten maar sommige dingen zijn nu eenmaal ook kindafhankelijk.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.